handdator

Visa fullständig version : Nar borjar det forbrannas fett?


Sooffiiee
2011-01-14, 06:19
Okey, som sa manga andra sa har jag bestamt mig for att dieta/deffa nu ett par manader, da jag aker utomlands den 1 april sa hoppas jag pa att atminstone ha tappat nagra kilon! Kommer aven att fortsatta ligga pa underskott efter den 1 april.

Jag ar valdigt nyborjare inom styrketraning men jag alskar att springa eller cardio over huvudtaget da jag ar valdigt uthallig. Men jag ar ute efter fettfobranning och inte viktminsking, vill ju bevara sa mycket muskler som mojligt aven fast jag ska ligga pa underskott.

Jag kor cardio 3 ggr veckan och styrka 3 ggr veckan med 1 vilo dag. Styrke passen bestar utav: benpress,biceps, mage, utfall, axelpress, latsdrag, tricebs och rygg. alltsa helkropp eftersom jag ar sa vadligt nyborjare pa detta. Det var personalen som rekomenderade detta traningsset for mig innan jag blir lite mer van.

Jag ar tjej pa 163 cm och 68 kg jag har vagt 60 forut och det ar min malvikt.
Startade den 5:e januari och har nu hallt pa i 9 dagar och vagen visar redan att jag har gatt ner 1 kg!

Det jag undrar ar om inte detta ar lite for fort?! Jag tar hellre lag tid pa mig och far ett langvarigt resultat. Raknat ut att min forbrukning i vila ar 1500 kcal enligt denna sida http://www.health-calc.com sa jag ater mellan 1000-1250 kcal om dagen. Men jag har ocksa hort att under dom forsta dagarna under diet/deff sa ar den minsking man ser pa vagen bara vattan vilket far en lite omotiverad... Hur lang tid kommer det ta innan det borjar forbrannas fett?

Lite rorigt inlagg kaknse men jag skyller pa att jag ar trott :)

lougreed
2011-01-14, 07:05
Fett borjar forbrannas omedelbart. De forsta dagarna forlorar man utover fett aven en del vatten-och kolhydratvikt.

Sverker
2011-01-14, 07:10
Du förbränner fett hela tiden, dygnet runt. Det finns inga magiska ögonblick där fettförbränningen startar. Fett skickas ut och in från fettdepåerna, hela tiden. Det är upp till dig att förbränna fler kalorier eller minska intaget av kalorier.






Hmm...1500 kcal / dygn till en tjej som väger 68 kg och tränar 6 pass i veckan. Är inte det lite i underskott...lågt räknat...

Sooffiiee
2011-01-14, 07:16
Hmm...1500 kcal / dygn till en tjej som väger 68 kg och tränar 6 pass i veckan. Är inte det lite i underskott...lågt räknat...

Hur menar du nu? :S Borde jag ligga pa annu mindre underskott an det jag redan gor?
Ligger som sagt pa 1000-1250 aven pa mina traningsdagar...

Edit:Alltsa att jag ater uppmig till den mangden kalorier efter traningspass om jag inte gjort det innan passat, sa det inte blir nagr missforstand har...

bb X
2011-01-14, 07:41
Anledningen till att man går ner fort i början är för att du tappat vätska och tarminnehållet minskar OCH ÄVEN FETTET! :) Fortsätt dieta och försök att inte väga dig allt för ofta, man hänger upp sig på det och blir t.o.m. omotiverad ibland (när vågen inte pekar neråt) .

Lycka till!

Lifeless
2011-01-14, 09:12
Du ligger nog aningen lågt, men kör på så länge du har har bra ork på träningspassen.
Din målvikt x 29 är nog ett bra mått på kalorimängden, sen får experterna rätta mig om jag bara svamlar :)

Mr.Sarkastisk
2011-01-14, 09:36
Hur menar du nu? :S Borde jag ligga pa annu mindre underskott an det jag redan gor?
Ligger som sagt pa 1000-1250 aven pa mina traningsdagar...

Edit:Alltsa att jag ater uppmig till den mangden kalorier efter traningspass om jag inte gjort det innan passat, sa det inte blir nagr missforstand har...

Han menar att 1500kcal är för lite för dig. Skulle gissa på att du ligger på balans vid 2500kcal.. Att sedan ligga på 1000kcal så går du ner ca 1,5kg/vecka och 6kg i månaden, vilket ofta är ett överdrivet underskott.

vicarious
2011-01-14, 11:27
Jag tror du har missförstått det där med energiförbrukningen. Om du förbrukar 1500kcal i vila så förbrukar du betydligt mer en vanlig dag, särskilt om du tränar. Du kanske borde satsa på att äta 1800-2000 kcal istället, om du hellre vill ha en lite långsammare och stabil viktnedgång.

vicarious
2011-01-14, 11:29
Du förbränner fett hela tiden, dygnet runt. Det finns inga magiska ögonblick där fettförbränningen startar. Fett skickas ut och in från fettdepåerna, hela tiden.


Gör den det, även när insulin insöndras? Nedregleras den inte helt och hållet utan pågår den till liten del ändå? En sak jag alltid undrat över.

Traash
2011-01-14, 11:54
Angående detta att gå ner långsamt för att få ett mer varaktigt resultat, det kan väl ändå inte stämma? Det är väl ändå maten man får i sig efter deffen som avgör om resultatet blir bestående eller ej.

Eller har jag fel?

Eddie Vedder
2011-01-14, 11:58
Angående detta att gå ner långsamt för att få ett mer varaktigt resultat, det kan väl ändå inte stämma? Det är väl ändå maten man får i sig efter deffen som avgör om resultatet blir bestående eller ej.

Eller har jag fel?

Nej du har rätt. Men du missar ju poängen. Poängen är den att korta och stenhårda bantningskurer har en tendens att ofta leda till att gamla mönster upprepas. Man går från 0 till 100 under några veckor och sedan tillbaka till ruta 1. Med mindre extrema omläggningar tenderar folk att ha större förutsättningar för att fortsätta med en hållbar viktreglering.

beckman88
2011-01-14, 14:12
Nej du har rätt. Men du missar ju poängen. Poängen är den att korta och stenhårda bantningskurer har en tendens att ofta leda till att gamla mönster upprepas. Man går från 0 till 100 under några veckor och sedan tillbaka till ruta 1. Med mindre extrema omläggningar tenderar folk att ha större förutsättningar för att fortsätta med en hållbar viktreglering.

Det gäller la att istället för att gå stenhårt på en diet att man ändrar sin livsstil.

Sooffiiee
2011-01-14, 17:26
Jag tror du har missförstått det där med energiförbrukningen. Om du förbrukar 1500kcal i vila så förbrukar du betydligt mer en vanlig dag, särskilt om du tränar. Du kanske borde satsa på att äta 1800-2000 kcal istället, om du hellre vill ha en lite långsammare och stabil viktnedgång.

Jag forsokte ligga mella 1500-2000 kcal i lite over 1 manad for att se hur det fungerade for aven jag tyckte att 1000-1250 var pa tok for lite, men absolut ingenting hande.
Till saken hor att hag har ett valdigt stilla sittande jobb och inte anstrangande pa nagot vis, sa jag forbranner inte mycket under mina arbetstimmar som ar mellan 8-10 om dagen och iband mer....

Angaende om att jag vill ga ner langsamt for ett mer langvarigt resultat vet jag att det sjalvklart beror pa vad man stoppar i sig. Handlar helt enkelt om att andra sin livsstil.

Mr.Sarkastisk
2011-01-14, 18:52
Jag forsokte ligga mella 1500-2000 kcal i lite over 1 manad for att se hur det fungerade for aven jag tyckte att 1000-1250 var pa tok for lite, men absolut ingenting hande.
Till saken hor att hag har ett valdigt stilla sittande jobb och inte anstrangande pa nagot vis, sa jag forbranner inte mycket under mina arbetstimmar som ar mellan 8-10 om dagen och iband mer....

Angaende om att jag vill ga ner langsamt for ett mer langvarigt resultat vet jag att det sjalvklart beror pa vad man stoppar i sig. Handlar helt enkelt om att andra sin livsstil.

Hände det absolut ingenting så tippar jag på att du åt mer kcal än vad du trodde att du gjorde.

Sooffiiee
2011-01-14, 19:01
Hände det absolut ingenting så tippar jag på att du åt mer kcal än vad du trodde att du gjorde.

Det sager ju alla sa fort det inte fugerar for att dom inte kan komma pa en annan anledning men jag ar faktiskt inte helt ny pa att rakna kalorier. Vager och raknar ALLT jag stoppar i mig.

Sverker
2011-01-14, 19:51
Gör den det, även när insulin insöndras? Nedregleras den inte helt och hållet utan pågår den till liten del ändå? En sak jag alltid undrat över.

Det där, är studier, med blodprov före och efter en måltid för att studera mängden fria fettsyror. Eddie eller Grub har säkert studier.
Men så fort insulinnivåerna sjunker och adrenalinet stiger kommer det att strömma ut fettsyror i blodet igen.

Frågan är alltså hur länge det är insulinpåslag i blodet. Jag kan tänka mig en eller två timmar efter en "normal" måltid, så länge det kommer glukos från tarmen till levern.

Tolkia
2011-01-14, 23:27
Om du förbrukar 1500kcal i vila så förbrukar du betydligt mer en vanlig dag, särskilt om du tränar.
+1. Jag tycker att det verkar väldigt snålt att äta under sitt vilobehov (som beräknas på grundmetabolismen, d.v.s. vad man förbrukar om man bara ligger i sängen).
Poängen är den att korta och stenhårda bantningskurer har en tendens att ofta leda till att gamla mönster upprepas. Man går från 0 till 100 under några veckor och sedan tillbaka till ruta 1. Med mindre extrema omläggningar tenderar folk att ha större förutsättningar för att fortsätta med en hållbar viktreglering.
En annan anledning att inte ägna sig åt chockbantning är att det ökar risken för att man skall få matfreakouts när man tappar kontrollen och äter allt som inte biter tillbaka. Det är inte ett kul beteende, och det brukar ofta vara lättare att etablera det än att få bort det.

Mr.Sarkastisk
2011-01-15, 11:32
Det sager ju alla sa fort det inte fugerar for att dom inte kan komma pa en annan anledning men jag ar faktiskt inte helt ny pa att rakna kalorier. Vager och raknar ALLT jag stoppar i mig.

Visst kan det vara så att du har "fel" på ämnesomsättningen, men sannolikheten för det är inte speciellt stor. Därav uttalandet.