handdator

Visa fullständig version : Träna triceps till 90 grader.


the dutch lumberjack
2011-01-14, 01:02
De flesta jag ser på gymmet och på youtube tränar triceps till 90* grader.
Många av dessa har välutvecklade sådana.

Ingen tränar pullups ända upp till bröstet för det skulle begränsa vikten med sämre resultat som följd.

Man tränar alltså den rörelsen där kroppen är naturligt starkast.

Triceps bör således tränas till 90* grader för att inte begränsa vikten.

Någon som är beredd att hålla med?

*Möjligtvis några grader till, dock inte full rörelselängd där man klämmer åt biceps rejält.

ceejay
2011-01-14, 01:04
Träning med full range of motion är bättre för leder och ligament etc.

För muskelbygge vet jag inte om det spelar någon roll.

Rikard Jansson
2011-01-14, 07:41
Jag håller med, man får sänka vikterna med fan upp till 50+% om man kör med full ROM på triceps, så det duger inte.

limenka
2011-01-14, 11:27
Klart man kör över 90 grader. Annars får man inte till svingen.

Arne Persson
2011-01-14, 12:09
Idioti att inte köra riktiga långa rörelsebanor. Speciellt i denna övning.

Rikard Jansson
2011-01-14, 12:38
Idioti att inte köra riktiga långa rörelsebanor. Speciellt i denna övning.

Varför?

Morrris
2011-01-14, 13:06
Varför?

För att man vill aktivera muskeln fullt ut?

Rikard Jansson
2011-01-14, 13:09
För att man vill aktivera muskeln fullt ut?

Till priset av att behöva halvera vikterna?
Iofs så kör jag inte isolerad tricepsträning längre så whatever xP (Och triceps råkar vara min bästa muskelgrupp men det kanske är orelaterat)

filmjölk
2011-01-14, 13:18
Triceps gör mer än att sträcka i armbågen. Triceps påverkar även över axeln. Om du kör liggande tricepspressar med stång med stela överarmar "press-från-pannan"- varianten kan du lika gära sätta dig i en tricepspress-över-kudde-maskin, samma effekt på triceps och du riskerar inte att få bula i pannan eller bryta näsan.

Låter du däremot överarmen röra sig litegrann så du kommer bakom eller runt ditt eget huvud kommer du få med triceps andra funktion i rörelsen, och när man vant sig vid den varianten behöver man inte offra spec. mkt vikt på stången mot "press-från pannan", och får en bättre och säkrare rörelse.

Morrris
2011-01-14, 13:23
Till priset av att behöva halvera vikterna?
Iofs så kör jag inte isolerad tricepsträning längre så whatever xP (Och triceps råkar vara min bästa muskelgrupp men det kanske är orelaterat)

Då kan du ju börja klossbänka och kvartsböja också. :)

Triceps har tre huvuden. Vill du aktivera det långa får du röra lite på överarmen.

Rikard Jansson
2011-01-14, 13:25
Då kan du ju börja klossbänka och kvartsböja också. :)

Triceps har tre huvuden. Vill du aktivera det långa får du röra lite på överarmen.

Är inte i närheten av att böja armen mer än 90 grader i vanlig bänk ändå ^^

Antar att det är triceps på "insidan" av armen som jag missar?

beckman88
2011-01-14, 13:35
Träning med full range of motion är bättre för leder och ligament etc.

För muskelbygge vet jag inte om det spelar någon roll.

På vilket sett menar du att det är bätte för leder och ligament? Kör du en övning tex dips hela vägen ner varje gång så kan ligamenten i axeln "töjas ut", blir dom en gång uttöjda så kommer dom inte tillbaks. Dvs axel leden blir instabil. Samma effekt om du stukar foten, man kan träna upp balansen igen men det kommer alldrig att bli 100% om det är en rejäl stukning.

Jag anser att man skall endast köra full rom i dessa övningar när man har tränat en viss tid och man vet att kroppen klarar av det.
*popcorn*

mattilainen
2011-01-14, 13:39
På vilket sett menar du att det är bätte för leder och ligament? Kör du en övning tex dips hela vägen ner varje gång så kan ligamenten i axeln "töjas ut", blir dom en gång uttöjda så kommer dom inte tillbaks. Dvs axel leden blir instabil. Samma effekt om du stukar foten, man kan träna upp balansen igen men det kommer alldrig att bli 100% om det är en rejäl stukning.

Jag anser att man skall endast köra full rom i dessa övningar när man har tränat en viss tid och man vet att kroppen klarar av det.
*popcorn*

Att en led får använda sitt fulla rörelseomfång är självklart bättre då brosket smörjs av ledvätskan. Smörjer man inte ledbrosket så kommer det bara bli sämre och sämre där det inte smörjs.

Sen har du kanske rätt om axeln men det är väl armbågsleden han pratar om.

ceejay
2011-01-14, 13:39
Att vricka foten och att använda sig utav full ROM är nog en del skillnad på ;) En vrickning är ju en ofrivillig uttänjning.
Lol på din signatur beckman

beckman88
2011-01-14, 14:02
Att en led får använda sitt fulla rörelseomfång är självklart bättre då brosket smörjs av ledvätskan. Smörjer man inte ledbrosket så kommer det bara bli sämre och sämre där det inte smörjs.

Sen har du kanske rätt om axeln men det är väl armbågsleden han pratar om.

Ledvätskan kommer att lubikera leden i vilket fall om du har värmt upp ordentligt.
Led som led? Även om armbågsleden är stabilare än axelleden dvs mindre rom så är det ändå en led som kan skadas vid stor påfrestning.

beckman88
2011-01-14, 14:04
Lol på din signatur beckman

Hade lite tur där ;)

beckman88
2011-01-14, 14:07
Idioti att inte köra riktiga långa rörelsebanor. Speciellt i denna övning.

Du får tänka på att det finns nybörjare vars leder inte är starka nog för långa rörelsebanor i övningar som tex dips och tom bänkpress.

Arne Persson
2011-01-14, 14:35
Varför?

Stelhet, risk för skador utanför rörelsebanan mm. Hade man hållit på och kör dagens inskränkta tramstekniker så hade nog varit mlm orörlig idag.

Arne Persson
2011-01-14, 14:37
Du får tänka på att det finns nybörjare vars leder inte är starka nog för långa rörelsebanor i övningar som tex dips och tom bänkpress.

Jag har själv i alla år givit alla mina stackars nybörjare rörelser med fulla rörelsebanor. Dips kör jag inte som nybörjarövning.

Arne Persson
2011-01-14, 14:40
Till priset av att behöva halvera vikterna?
Iofs så kör jag inte isolerad tricepsträning längre så whatever xP (Och triceps råkar vara min bästa muskelgrupp men det kanske är orelaterat)

Vadå halvera vikterna??? inget jag har märkt av. Hur svag är du då? Jag kan köra med hyfsade vikter trots fulla rörelsebanor.

Arne Persson
2011-01-14, 14:42
Riktiga rörelsebanor enligt mig...;)
http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

the dutch lumberjack
2011-01-14, 14:48
Kan väl knappast vara så att axelrörelsen i liggande tricepsextensions m.fl påverkar långa huvudet mer än pullups/latsdrag som ju är mycket tyngre övningar.

Arne Persson
2011-01-14, 15:08
Kan väl knappast vara så att axelrörelsen i liggande tricepsextensions m.fl påverkar långa huvudet mer än pullups/latsdrag som ju är mycket tyngre övningar.

Det är klart att exempelvis liggade triceps ext. är effektivare då du knappast gör en extension i armbågsleden i latsdrag etc. Du gör ju både extension i axelled och armbågsled i triceps ext.

Morrris
2011-01-14, 15:09
Riktiga rörelsebanor enligt mig...;)
http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

Jag har alltid undrat över en sak angående de där bilderna. Var det riktiga träningsvikter? 90 kg i liggande tricepsext.?

brauppa
2011-01-14, 15:13
Ursäkta för detta blir OT och ett onödigt inlägg, men jag måste få ur mig detta.

Rikard Jansson, du nästan varenda inlägg om "riskera att sänka vikten" "kör inte övningar som man inte kan lasta på mycket vikt i" osv. Det är inte ballt,macho,manligt, men tyvärr det är det inte :(

the dutch lumberjack
2011-01-14, 15:19
Det är klart att exempelvis liggade triceps ext. är effektivare då du knappast gör en extension i armbågsleden i latsdrag etc. Du gör ju både extension i axelled och armbågsled i triceps ext.

Jag hade köpt ditt argument om man endast hade triceps ext. eller latsdrag på schemat för tricepsträningen.

stridis
2011-01-14, 15:22
Då kan du ju börja klossbänka och kvartsböja också. :)


Good shit. Men man behöver även grundträna i full ROM.

the dutch lumberjack
2011-01-14, 15:26
Ursäkta för detta blir OT och ett onödigt inlägg, men jag måste få ur mig detta.

Rikard Jansson, du nästan varenda inlägg om "riskera att sänka vikten" "kör inte övningar som man inte kan lasta på mycket vikt i" osv. Det är inte ballt,macho,manligt, men tyvärr det är det inte :(

Menar du att övningar där du inte kan lyfta mycket bygger bättre?

Om det är manligt att lyfta mycket är upp till var och en.

stridis
2011-01-14, 15:28
Jag har själv i alla år givit alla mina stackars nybörjare rörelser med fulla rörelsebanor. Dips kör jag inte som nybörjarövning.

Man får se till individens bakgrund, är det en vanlig MMA-snubbe exempelvis som tänkt börja styrketräna så har denne antagligen smidigheten och styrkan. Men det är en övning som man inte sätter vem som helst på.

Måste bara ondgöra mig över dipsmaskiner som assisterar i dips, de brukar vara ganska meckiga, och sådana som man sitter i känns också meh.

Rikard Jansson
2011-01-14, 16:33
Vadå halvera vikterna??? inget jag har märkt av. Hur svag är du då? Jag kan köra med hyfsade vikter trots fulla rörelsebanor.

Iaf något som jag märkt i stående tricepsextensions med hantel bakom huvudet. Full ROM: 10-15 kg, till 90 grader: 25-30 kg

Ursäkta för detta blir OT och ett onödigt inlägg, men jag måste få ur mig detta.

Rikard Jansson, du nästan varenda inlägg om "riskera att sänka vikten" "kör inte övningar som man inte kan lasta på mycket vikt i" osv. Det är inte ballt,macho,manligt, men tyvärr det är det inte :(

Vi som tränar för att faktiskt ta mycket vikt kan alltså helt enkelt ta och hålla käften stängd enligt dig?

Anders The Peak
2011-01-14, 17:47
Iaf något som jag märkt i stående tricepsextensions med hantel bakom huvudet. Full ROM: 10-15 kg, till 90 grader: 25-30 kg



Vi som tränar för att faktiskt ta mycket vikt kan alltså helt enkelt ta och hålla käften stängd enligt dig?

Vilken av övningarna ger mest muskelvolym? Full ROM eller halva rörelser. I det här fallet är triceps kinkig när det gäller långa huvudet då gäller det att sträcka ut så mycket man kan. Om du vill köra tungt så är decline bänkpress med smalt grepp och incline bänkpress med smalt grepp sådana övningar där ROM begränsas av bröstkorgen men ger ordentlig träning av triceps.

filmjölk
2011-01-14, 18:26
Liggande tricepspress med stång är en övning som blir bättre (och säkrare) med en lång rörelsebana.

Sittande tricepsextentioner med hantel är en annan övning, där du bara jobbar i armbågsleden. I den spelar det mindre roll om du föredrar att köra kortare rörelse eller hela vägen, du kommer aktivera triceps på samma sätt i vilket fall. Korta av rörelsen litegrann i den och kunna använda mer vikt? smaksak. Köra press från pannan varianten istället för runt huvudet? Högre skaderisk och mindre effektivt.

the dutch lumberjack
2011-01-14, 18:50
Vilken av övningarna ger mest muskelvolym? Full ROM eller halva rörelser. I det här fallet är triceps kinkig när det gäller långa huvudet då gäller det att sträcka ut så mycket man kan. Om du vill köra tungt så är decline bänkpress med smalt grepp och incline bänkpress med smalt grepp sådana övningar där ROM begränsas av bröstkorgen men ger ordentlig träning av triceps.

Sträcka ut så mycket man kan i axelleden eller armbågen?

Ifall du menar axelleden så vill jag påstå att det är onödigt om man tränar latsdrag eller liknande.

Tricepsträning till 90 grader är inte en halv rörelse, i praktiken blir tricepsextensions med full ROM också 90 gradig tricepsträning då triceps långa huvud+lats svingar de första graderna av rörelsen för att "gå runt" huvudet.

Smal bänkpress begränsar inte full ROM för triceps om du håller rätt, däremot begränsar det för bröst.

Smal bänkpress med luftvändning vid 90 grader blir nästa tricepsövning att testa:thumbup:

Rikard Jansson
2011-01-14, 19:40
Vilken av övningarna ger mest muskelvolym? Full ROM eller halva rörelser. I det här fallet är triceps kinkig när det gäller långa huvudet då gäller det att sträcka ut så mycket man kan. Om du vill köra tungt så är decline bänkpress med smalt grepp och incline bänkpress med smalt grepp sådana övningar där ROM begränsas av bröstkorgen men ger ordentlig träning av triceps.

Hur är det med vanlig bänkpress? Det utgör för tillfället 99% av min tricepsträning, så kan vara intressant att veta

the dutch lumberjack
2011-01-14, 19:52
Varför skulle man vilja ha lutning åt något håll om man vill träna triceps??

Anders The Peak
2011-01-14, 19:58
Hur är det med vanlig bänkpress? Det utgör för tillfället 99% av min tricepsträning, så kan vara intressant att veta

Vanlig bänk tar rätt hyggligt men övningarna som jag nämner är ypperliga om man vill specialträna triceps. Om du vill så kan du komplettera i ditt normala program den vanliga bänkpressen med sittande french extension där du sitter på en högt lutad bänk så kör djupt ned bakom huvudet så får du bra utveckling av det långa huvudet. Det är så man skaffar sig häng i triceps pressövningarna ger mest på bredden. Incline bänkpress med smalt grepp ger också bra tryck på långa huvudet.

Anders The Peak
2011-01-14, 20:09
Sträcka ut så mycket man kan i axelleden eller armbågen?

Ifall du menar axelleden så vill jag påstå att det är onödigt om man tränar latsdrag eller liknande.

Tricepsträning till 90 grader är inte en halv rörelse, i praktiken blir tricepsextensions med full ROM också 90 gradig tricepsträning då triceps långa huvud+lats svingar de första graderna av rörelsen för att "gå runt" huvudet.

Smal bänkpress begränsar inte full ROM för triceps om du håller rätt, däremot begränsar det för bröst.

Smal bänkpress med luftvändning vid 90 grader blir nästa tricepsövning att testa:thumbup:
Varför man lutar bänken i tricepsövningarna. Ta smalbänk i decline läge kopplar ur det mesta utom triceps. En otroligt bra tricepsövning. Incline bänkpress med smalt grepp angriper triceps långa huvud på ett mycket specielt sätt.
Skröna Är känd för att karva fram separationen i överarmens sträckarmuskel på insidan. Jag är böjd att säga att den separerar och filar fram strukturen som kännetecknar en väldefinierad överarm.

Arne Persson
2011-01-14, 22:22
Jag har alltid undrat över en sak angående de där bilderna. Var det riktiga träningsvikter? 90 kg i liggande tricepsext.?

Vad är det med den vikten? Självklart var det riktiga vikter.

Arne Persson
2011-01-14, 22:26
Hur är det med vanlig bänkpress? Det utgör för tillfället 99% av min tricepsträning, så kan vara intressant att veta

För mig är bänkpress en bröstövning och definitivt ingen tricepsövning. I så fall hade jag ifrågasatt mitt utförande.

Arne Persson
2011-01-14, 22:29
Jag hade köpt ditt argument om man endast hade triceps ext. eller latsdrag på schemat för tricepsträningen.

Inte fan tränar någon effektivare tricepsträning med latsdrag...

Morrris
2011-01-14, 22:33
Vad är det med den vikten? Självklart var det riktiga vikter.

Jaja, att viktplattorna är äkta tvivlar jag inte på. Tränade killen på 90 kg?

oTure
2011-01-14, 22:42
Mina triceps har då vuxit så det knakat när jag slutat fjolla runt och köra fullt rörelseomfång.

Sheogorath
2011-01-14, 22:43
Kan väl knappast vara så att axelrörelsen i liggande tricepsextensions m.fl påverkar långa huvudet mer än pullups/latsdrag som ju är mycket tyngre övningar.

I pullups/latsdrag förkortas triceps långa huvud genom extensionen i axelleden men förlängs genom flexionen i armbågen. Du har alltså en muskel som inte förändras nämnvärt i längd genom rörelsebanan (ett fenomen som kallas för dynamisk stabilisering; det samma gäller för biceps korta huvud i bänkpress, hamstrings i benpress m.fl). I tricepsextensions förkortas triceps långa huvud dels genom extensionen i axelleden men också genom extensionen i armbågen. Resultaten blir ett muskelarbete under förkortning, d.v.s. vanligt koncentriskt muskelarbete. I den negativa fasen blir muskelarbetet excentriskt, d.v.s. precis som en övning för en target-muskel "ska" fungera. Precis som bänkpress inte används för att träna biceps används inte latsdrag för att träna triceps.

von huff
2011-01-14, 23:06
För mig är bänkpress en bröstövning och definitivt ingen tricepsövning. I så fall hade jag ifrågasatt mitt utförande.

Fast att lyfta tungt och att träna bröst i bänkpress är väl två helt olika saker?

the dutch lumberjack
2011-01-14, 23:57
I pullups/latsdrag förkortas triceps långa huvud genom extensionen i axelleden men förlängs genom flexionen i armbågen. Du har alltså en muskel som inte förändras nämnvärt i längd genom rörelsebanan (ett fenomen som kallas för dynamisk stabilisering; det samma gäller för biceps korta huvud i bänkpress, hamstrings i benpress m.fl). I tricepsextensions förkortas triceps långa huvud dels genom extensionen i axelleden men också genom extensionen i armbågen. Resultaten blir ett muskelarbete under förkortning, d.v.s. vanligt koncentriskt muskelarbete. I den negativa fasen blir muskelarbetet excentriskt, d.v.s. precis som en övning för en target-muskel "ska" fungera. Precis som bänkpress inte används för att träna biceps används inte latsdrag för att träna triceps.

Då har vi rätt ut varför Triceps ext. är effektivare än latsdrag gällande långa huvudet! Visste inte att long head påverkas av armbågsledens läge, borde man inte kunna träna long head med extension i endast armbågsleden isåfall fast lite mindre effektivt bara?

Sheogorath
2011-01-14, 23:59
Då har vi rätt ut varför Triceps ext. är effektivare än latsdrag gällande långa huvudet! Visste inte att long head påverkas av armbågsledens läge, borde man inte kunna träna long head med extension i endast armbågsleden isåfall fast lite mindre effektivt bara?

Jo, eller med bara extension i axlen som i en hantelpullover.

Anders The Peak
2011-01-15, 12:49
Då har vi rätt ut varför Triceps ext. är effektivare än latsdrag gällande långa huvudet! Visste inte att long head påverkas av armbågsledens läge, borde man inte kunna träna long head med extension i endast armbågsleden isåfall fast lite mindre effektivt bara?

Om du vill träna triceps på så sätt så är det effektivast med att köra den i hiss med långa rep så att man kommer bakom axlarna med armbågarna och sträcker ut armarna så att du får toppkontraktion i slutläget. Det blir typ pullover i hiss fast med utförande som om du stavar dig fram på skidor i spåret.

Delerious
2011-01-15, 13:24
Jag kör ner bakom huvudet.

Kör 60x8 så. Behöver inte alls offra vikt, + att mina triceps utvecklas bra.

beckman88
2011-01-15, 13:47
vad......latsdrag för triceps?

Sheogorath
2011-01-15, 13:56
vad......latsdrag för triceps?

Nej. Eftersom man böjer i armbågen samtidigt som man för armbågen mot kroppen kommer triceps bara att stabilisera, inte förflytta vikten. Om man gör latsdrag utan att böja armbågen (d.v.s. gör en pullover) kommer triceps (långa) att aktiveras mer eller mindre mycket beroende på utgångsläge. Som mest i hantelpullover och som minst (men fortfarande tillräckligt för att det ska svida) ståendes i cablen från armar sträcka framåt och drag ner till midjan.

Edit: om du syftade på Delerious' inlägg är jag ganska övertygad om att han pratar om liggande tricepssträck runt huvudet, d.v.s. gamla hederliga Arne-extensions. :D

Arne Persson
2011-01-17, 00:26
Jaja, att viktplattorna är äkta tvivlar jag inte på. Tränade killen på 90 kg?

Självklart! Har själv tränat med de vikterna i åratal.

Morrris
2011-01-17, 10:05
Självklart! Har själv tränat med de vikterna i åratal.

Imponerande, har väl 25 kg kvar till det...

Ja, att du gjorde det är ju en sak, men killen på bilderna såg ut att vara yngre och lättare.

OscarMatti
2011-01-17, 11:37
Klossbänk är det väl överhuvudtaget inget fel på, det + bänkpress med smalt grepp + pushdowns ger ju styrka i triceps för den som är ute efter det snarare än estetik. Byggare kan ju lägga till tricep ext. eller liknande för utveckling av det långa huvudet men alla övningar behöver ju knappast köras med mer än 90 grader ens för såna...