handdator

Visa fullständig version : Nybörjar träningsprogram


Chordy
2011-01-13, 22:55
Hej!

Tänkte att ni kunde hjälpa mig med mitt träningsschema. Tänkte berätta lite om mig själv först så ni får lite förutsättningar. Jag är 16 år, mäter 191cm och väger ca 77kg. Jag tränar för att bli en bättre fotbollsspelare. Mina främsta svagheter på planen är att jag är ganska tunn överlag, och relativt långsam. Det jag vill med min träning är alltså att bli kvickare, explosivare i benen och fötterna och skaffa en grundfysik i överkroppen. Kommer träna ca 2-4 ggr i veckan, och har bara två olika träningsdagar, ni får gärna ge synpunkter på detta. Kör detta då jag har flera fys och löppass med laget vilket gör att jag inte hinner med så jättemycket. Kommer att träna i ca 3 månader tills säsongen drar igång.

Dag 1: Benpress, benspark, lårcurl, utfall med hantlar, Tåhävningar med hantlar, Liggande tricepsextension, Pushdown, Hantelpress.

Dag 2:Sit-ups, Hyperextensions, Hantelcurl, Cablecurl, Bänkpress, Peckdeck. Under detta pass kör jag även lite mer övningar just för fotbollen, knä&bålstabilitet, stretchar för att bli "smidigare" och kör även lite balansbräda.

Kör 3x15 på i princip alla övningar. Ibland mer eller mindre, kör till nästan till failure i de flesta fall. Undrar även vad som är bäst, korta reps och många set eller många reps och få set? Det jag vill är som sagt att i benen blir explosivare, och i överkroppen bygga upp en grundfysik så man inte är så tanig i närkamper..

Nå, vad tycker ni? Ge mig all konstruktiv kritik ni kan!
Andra passet ser nog relativt kort ut men kör som sagt lite "fotbollsövningar" som tar lite tid. Undvikit frivändningar och marklyft medvetet då det känns lite onödigt då jag bara ska träna i 2-3 månader. Tar väl relativt lång tid att bara få in tekniken eller? Vad tycker ni?

ddewe
2011-01-13, 23:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Chordy
2011-01-13, 23:28
Har sett det. Men med tanke på att jag vill ha lite mer fotbollsbaserade muskler så tänkte jag att jag kunde få lite mer tips.

Control_61
2011-01-13, 23:44
Kör färre övningar, välj ett par du vill bli bra på och bli bra på dem.

Exempelvis frivändningar, frontböj, chins och militärpress.

Sedan kör du de övningarna minst 2x/vecka, delar upp övningarna på så många pass du vill köra.

Fokuserar till 100% på tekniken, varierar volym och intensitet under veckans träningspass och tränar hårt.

Chordy
2011-01-13, 23:49
Tack för bra svar. Får se över det ock tänka på det.

Mer kritik tack!