handdator

Visa fullständig version : Hjälp


ttoobbee
2011-01-13, 21:16
Hej jag är helt ny här och har kollat igenom trådarna innan jag posta men hitta inte det jag sökte därför skriver jag nu och hoppas få tips av er proffs ;)

Jag har tränat nu i 3 veckor, jag väger 60kg och är 172 cm lång.

jag har börjat äta mer än innan och jag tänker på vad jag äter ,men nu har jag börjat läsa om att det inte är bra att få i sig för mycket protein , hur mkt protein ska jag få i mig på en dag?

Min mage har även krånglat lite och jag kissar mycket mer än innan.

En vanlig dag.

Mål 1: 2 ägg, havregrynsgröt alt två mackor med keso och banan.
Mål 2: några mackor med keso och korv eller banan
Mål 3: Middagen som serveras hemma kan vara allt från spaghetti och köttfärssås till fiskpinnar, äter minst två portioner .
Mål 4: 250g kvarg innan sängdags.

Utöver detta så tar jag en proteinshake efter träningen också.

Som ni ser så är jag en nybörjare, och nu har jag gett er så mycket information jag kan tror jag . Snälla vad ska jag ändra? Äter jag för mycket protein? Kasta på mig tips jag vill veta allt.

Benjila
2011-01-13, 21:33
Det där är inte speciellt mycket protein. Sedan är det inte dåligt att äta mycket protein och nej, du äter inte för mycket protein :) Försök att landa på 120g protein om dagen ungefär och jag tvivlar att det är pga av proteinet som din mage har börjat krångla.

men nu har jag börjat läsa om att det inte är bra att få i sig för mycket protein Du läser tydligen inte mycket på kolozzeum då ;)

Tolkia
2011-01-13, 21:57
Att magen bråkar kan faktiskt bero på något så enkelt som att du äter mer. Beroende på hur väl du tål laktos kan det även vara det att du äter ganska mycket keso och kvarg (plus ev. proteinpulvret, beroende på vilket proteinpulver det är). En känd magdödare är också att ha så bråttom att man inte hinner tugga maten när man äter; många verkar äta som om de var jourhavande ("ät medan du kan, man vet aldrig när du måste sticka"). Det är meningen att människor skall tugga maten, inte bita av lämpliga bitar och svälja dem hela.

Jag vill gärna råda till sans och måtta; ät så att du känner dig mätt och nöjd, men pressa inte i dig mat bara för att du tror att du måste. Det finns ingen anledning till att äta så att det sprutar ur öronen. Om du har tränat i tre veckor, d.v.s. börjat alldeles nyss, så är det läge att först lägga krutet på att lära sig träna. När du har fått in en träningsrutin som funkar kan du börja trixa med annat.

Att du kissar mer beror antagligen på att du dricker mer; förmodligen dricker du i samband med träning, och proteindrinken är ju också en hel del vätska.