handdator

Visa fullständig version : Extrem smärta i korsryggen


berra_berra
2011-01-13, 20:55
Farsan har åkt på en för jävla smärta i korsryggen, varit till kilopraktor osv utan vidare resultat. Är överviktig och har mage, kan den påverka ryggen negativt.

Han väger 93 och är 186, inte muskler ska tilläggas. (Klart han har muskler, men ingen muskelös kropp om vi säger så).

Min fråga är, bör han träna för att bli bättre tror ni, mage och rygg för att bygga upp ett starkt bål?

Tips på bra övningnar till en 56-åring. Aldrig gymmat i hela sitt liv kan tilläggas men mycket aktiv i jobbet, tunga lyft osv.


Längdskidor, kan det vara något?

blejkarn
2011-01-13, 21:14
Önskar att jag kunde svara, men är för okunnig för det.
Hoppas att din farsa blir bättre eller att han hittar något sätt att förbättra problemet!

HulkH
2011-01-13, 21:23
Hmm, äta nyttigt och motionera, alltså promenera eller så kan hjälpa.

Danne2k
2011-01-13, 22:34
Om smärtan kommit plötsligt och inte är något han känner igen sedan tidigare så känns det väldigt konstigt att en kiropraktor inte hittar något.
Han kanske skulle prova att gå till en naprapat eller vidareutbildad sjukgymnast (OMT) för en riktig undersökning.

Men å andra sidan kan även jag för lite :)

Är ryggen frisk i övrigt så kanske marklyft kan vara något om han vill stärka ryggen, han är ju ändå van vid tunga lyft genom jobbet.

Men att lägga om kosten och på så sätt hälsosamt (motionera/träna) gå ner i vikt är nog det viktigaste om han vill minska risken för skador och diverse hälsobekymmer i framtiden.

amarth
2011-01-13, 22:38
Marklyft med extrem smärta i korsryggen? Det måste vara bland de sämsta rekommendationer jag hört :smash:

Danne2k
2011-01-13, 22:40
Marklyft med extrem smärta i korsryggen? Det måste vara bland de sämsta rekommendationer jag hört :smash:

"Är ryggen frisk i övrigt" skrev jag ju, vilket också förutsätter att smärtan han har nu inte är något allvarligt.

Han ville ju stärka upp rygg/bål verkade det som.

Men det viktigaste är ju att kolla upp ryggen ordentligt först.

amarth
2011-01-13, 22:47
Jojo, men det får man väl nästan utgå från att så är inte fallet om man har extrem smärta ;)

Ja en korrekt diagnos är nog bra innan man börjar rehabilitera.

Morrris
2011-01-13, 22:49
Extrem ryggsmärta? Hur länge då?

Apjavel
2011-01-14, 09:31
Han bör ju börja träna när den extrema smärtan avtar och det är inte enbart för att hålla ryggen frisk utan för det allmänna välbefinnandet. Går han ner några kg och tränar upp en bra muskulatur så kommer han säkerligen må mycket bättre och inte få extrema ryggsmärtor hursomhelst. Fråga din far vad han kan tänka sig att utföra för aktivitet och börja med det. Det är viktigt att personen ifråga tycker det är roligt att utföra aktiviteten för att det ska hålla till en början och sedan kanske utforma nya aktiviteter. Hoppas han blir bättre snart.

nyrjoh
2011-01-14, 19:32
Hur ser det ut för honom med besvären om han sitter, står eller går? Känns det bättre om han står eller om han sitter?

Långsmal
2011-01-20, 19:52
Tror absolut på längdskidor om han inte har någonting emot det. Att börja träna på gym vid 56-års ålder är det inte alla som är sugna på men att få sig lite frisk luft i samma veva brukar folk uppskatta.

Men först skall den extrema smärtan avta. Vila och uppsök en naprapat om det inte blir bättre, korsryggen kan ta ett tag att läka dessvärre.

TapOutByDeadlift
2011-01-21, 09:15
Jag opererade mig för diskbråck för ca 5 månader sedan och jag skulle verkligen inte rekommendera någon som helst träning, om han har smärtor i ländryggen. Förmodligen är det ett vanligt ryggskott. Det han skall ägna sig åt är promenader samt undvika tyngre lyft. Om det inte blir bättre inom tre veckor skulle jag ta kontakt med en ortoped och kräva en magnetröntgen.

Ninjamicke
2011-01-30, 11:06
Normalt sett när man pratar om ryggsmärta är att man inte skall bli passiv och bara vila. Gör man det finns lika stora belägg för att problemen blir värre. Även om din far inte kan motionera eller träna skall han iaf inte lägga sig ner. Promenader är minst lika bra!
har han strålande smärta ner i benet eller sitter den lokalt? Gjorde han något speciellt när han först fick ont?

Gå till en Sjukgymnast med vidareutbildning som någon ovanför sa. OMT/OMI brukar vara kunniga!

Xzion
2011-02-01, 02:17
Diskbråck? Det är en möjlighet, det får en läkare kolla upp med röntgen för att säkert utesluta, i vissa fall (Då kiropraktorn in har kunnat hjälpa, som detta, och diskbråck har varit problemet) krävs en operation.

Utöver det, så känns hans vikt inte helt onormal i förhållande till hans längd.
Men det är klart att promenader, långa sådana, är skonsamma för ryggen och bygger upp konditionen den också, men det handlar mer om en sundare livvstil och på att ett humant sätt för någon som aldrig tränat och aldrig kommer njuta av det (Antagligen?) att få upp sin kondition, man sover trots allt bättre om man rör lite på sig också! mer än att lösa hans problem. Farsan körde på det här då han hade för högt blodtryck och ville gå ner i vikt samtidigt. I kombination med sundare kost än tidigare. (Samma ålder, längd och vikt efteråt, min farsa började på 110 så det tog ett tag dock)

Jag skulle nog ändå rekommendera en sjukgymnast för övningar kring ryggen då han har smärta där, de kan nog utesluta både det ena och det andra, det är ju trots allt deras specialite!
Det brukar kosta ca 100-300 kr för första besöket sedan minskar kostande. Beror på vart du går. Med det är alltid värt pengarna . :)

Hurtbulle
2011-02-03, 12:48
Marklyft med extrem smärta i korsryggen? Det måste vara bland de sämsta rekommendationer jag hört :smash:

Marklyft kan vara en relevant behandling om tekniken utförs korrekt, man undviker smärtande grader och vikterna är välanpassade. Eftersom man är såpass stark i den övningen får man en stor aktivitet i de inre bålmusklerna; transversus abdominis, multifider m.m. Det är inte att rekommendera alla patienter, men själva övningen är inte per automatik fel. En av mina patienter blev symtomfri från sitt (kliniskt diagnostiserade) diskbråck genom att göra marklyft.

Hurtbulle
2011-02-03, 12:52
Farsan har åkt på en för jävla smärta i korsryggen, varit till kilopraktor osv utan vidare resultat. Är överviktig och har mage, kan den påverka ryggen negativt.

Han väger 93 och är 186, inte muskler ska tilläggas. (Klart han har muskler, men ingen muskelös kropp om vi säger så).

Min fråga är, bör han träna för att bli bättre tror ni, mage och rygg för att bygga upp ett starkt bål?

Tips på bra övningnar till en 56-åring. Aldrig gymmat i hela sitt liv kan tilläggas men mycket aktiv i jobbet, tunga lyft osv.


Längdskidor, kan det vara något?

Eftersom informationen är väldigt mager när man beskriver över internet går det inte att ge riktigt adekvat hjälp, men för att hålla sig på ett grovt plan så kan en inaktiv livsstil ge svag ländrygg, vilket förenat med ett stort bukmått kan stressa ryggkotor och diskar så de påfrestas i skjuvriktning (dvs. glider isär). Detta kan leda till spondylolistes och nervpåverkan.

Som tidigare nämnt så är dels en allmänt förbättrad fysisk aktivitetsnivå att föredra; vanliga promenader kan göra underverk. Nervmobilisering, traktioner m.fl. manuella ingrepp går också att eventuellt tillämpa.

Vill far din köra längdskidor så torde det göra honom mycket gott (med reservation för att jag aldrig träffat honom och bara spekulerar över internet, utifrån den fakta som presenterats).