handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningschema tack


Zwiqo
2011-01-13, 19:02
Som ni kanske vet ska jag snart införskaffa mig ett busskort och ett gymkort. Hur många gånger i veckan tycker ni man ska träna? Alltså hur många man ska börja med och hur många man ska köra med när man kört ett tag.

Drinkar och sånt är det bara för att få mer energi?


Gymmade en gång i veckan förra året på ett skolgym men dom har ändrat tiderna där satt det blivit helt fel tid för mig så jag går inte längre dit. Är alltså inte helt borta gällande gymutrustning och vad man nu kan tänkas behöva veta. Förutom en sak...

Vad menas med rep och set? Fattar lite halvt men nån som kan förklara riktigt?

Jag är 14 år,ca 180cm lång, 60kg> (Går sakta men säkert upp i vikt) och ganska dålig kondition.

Just nu tar jag 8-10kg hantlar och ca 20kg bänkpress... Är dock rätt otränad.


Mvh

Zwiqo
2011-01-14, 14:10
Bump

JojjeG
2011-01-14, 14:25
Som ni kanske vet ska jag snart införskaffa mig ett busskort och ett gymkort. 1.Hur många gånger i veckan tycker ni man ska träna? 2.Alltså hur många man ska börja med och hur många man ska köra med när man kört ett tag.

3.Drinkar och sånt är det bara för att få mer energi?


Gymmade en gång i veckan förra året på ett skolgym men dom har ändrat tiderna där satt det blivit helt fel tid för mig så jag går inte längre dit. Är alltså inte helt borta gällande gymutrustning och vad man nu kan tänkas behöva veta. Förutom en sak...

4.Vad menas med rep och set? Fattar lite halvt men nån som kan förklara riktigt?

Jag är 14 år,ca 180cm lång, 60kg> (Går sakta men säkert upp i vikt) och ganska dålig kondition.

Just nu tar jag 8-10kg hantlar och ca 20kg bänkpress... Är dock rätt otränad.


Mvh

1. Så många gånger du vill och känner för det, det beror mycket på vad du har för schema t.ex om du tränar halva kroppen per gång eller splittar det i t.ex rygg & biceps, bröst & triceps, ben,vader & mage, axlar o.s.v. Variationerna är oändliga.

2. Finns ingen mall för det direkt. :smash:

3. Proteindrinkar är bra om du inte får i dig nog protein via maten, det heter trots allt kosttillskott sen finns det massvis med andra "drinkar"

4. Rep = antal gånger/repetitioner du utför övningen per set. Set = hur många gånger du ska göra t.ex 10 reps t.ex 3 set 10 reps.

Träna inte för tungt i början och träna klokt. Kör hårt ! :thumbup: