handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningschema för en spinkig 16 åring!


embreezy
2011-01-13, 12:56
Hallå! Är en klen och spinkig 16 åring som satsar på att få lite synliga muskler och inte ha ångest inför att ta av sig tröjan inför brudar. ;)
Har som nyårslöfte att sluta röka och börja träna, har tränat nån månad i taget innan, men har tyckt det var tråkigt osv... och inte riktigt märkt mycket framsteg, fast det kan ju bero på att jag inte dokumenterade någonting men whatever!

Skulle gärna vilja ha hjälp av er att lappa ihop ett tränings-schema! Kan lägga alla dagar i princip åt träning men tror att man ska börja med bara ett par eller? Har förstått att man inte ska anstränga sig för mycket i början och fokusera på teknik och basövningar?
Tror mig även ha sett någonstans att lite konditionsträning är bra för en också.

Så jag har tänkt att börja med detta programmet:
Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Måndag:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Tisdag: Vila
Onsdag: Kondition*
Torsdag: Vila
Fredag:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

*KONDITION: Springa på löpbandet 25 min 10 km/h med 5 min 6.5 km/h som uppvärmning

Låter detta bra? Kan tillägga att jag har problem med ryggen och att jag inte sträcker på mig och skulle gärna vilja fixa det, och har hört att man då ska träna magen för att göra kroppen rakare?

Johan1986
2011-01-13, 13:05
Kör du efter z_bumbis scheman och följer de instruktioner som finns i länken så kommer du få en väldigt bra grund och en bra början för resten av din stykreträningskarriär. Självklart under förutsättning att du sköter kost och vila någorlunda bra iallafall.

Jag utgår från att din rygg inte är skadad utan bara otränad. Då kommer din hållning bättras av styrketräning och av att sträcka på sig när man sitter, går och står.

embreezy
2011-01-13, 13:12
Sen en till fråga, påverkar det någonting om man dricker mycket alkohol på helgen?

Har skulios i ryggen eller hur man nu stavar det, så vet inte om man ska kalla den skadad :)

Sen undrar jag om man ska välja vikt så att man precis klarar 10 reps? Alltså muskeln orkar inte oavsett hur mycket man vill, eller hur man nu ska kalla det..?

stemag
2011-01-13, 13:13
Grattis till ett bra beslut, du kommer aldrig att ångra dej.

För att "räta upp ryggen" så föreslår jag alla typer av roddövningar, sittande rodd, stångrodd mm. även ryggresningar

Lycka till

Johan1986
2011-01-13, 13:17
Har du skolios kan det vara en ide att prata med en sjukgymnast eller liknande. Jag hade/har själv skolios om än i väldigt liten grad. För min del hjälpte styrketräningen mig, men som sagt, är du osäker så prata med sjukgymnast. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

vicarious
2011-01-13, 13:26
Sen en till fråga, påverkar det någonting om man dricker mycket alkohol på helgen?

Har skulios i ryggen eller hur man nu stavar det, så vet inte om man ska kalla den skadad :)

Sen undrar jag om man ska välja vikt så att man precis klarar 10 reps? Alltså muskeln orkar inte oavsett hur mycket man vill, eller hur man nu ska kalla det..?

Ja, alkohol kan påverka en hel del beroende på hur mycket man dricker. De negativa effekterna på träningen är dock oftast ganska överdrivna. Dricker du varje helg?

10 reps är inget magiskt nummer. Att ligga mellan 6-12 reps är väl ganska vettigt.

embreezy
2011-01-13, 13:30
Ja, alkohol kan påverka en hel del beroende på hur mycket man dricker. De negativa effekterna på träningen är dock oftast ganska överdrivna. Dricker du varje helg?

10 reps är inget magiskt nummer. Att ligga mellan 6-12 reps är väl ganska vettigt.

Jag dricker varje eller varannan helg, har inget beroende av det dock så kan enkelt dra ner på det om det förstör mycket.

Har fått två tränings pulver av brorsan, men vet inte riktigt hur jag ska använda dem för bästa resultat? så här ser dem ut iaf:

http://thisisko.com/wp-content/uploads/2010/05/optimum100whey.gif
http://www.kolozzeum.com/images/rage_extreme.png

Johan1986
2011-01-13, 13:52
Om du läser på burkarna, söker på forumet eller frågar din bror så får svaret :)

frong
2011-01-13, 14:05
Ja, alkohol kan påverka en hel del beroende på hur mycket man dricker. De negativa effekterna på träningen är dock oftast ganska överdrivna. Dricker du varje helg?

10 reps är inget magiskt nummer. Att ligga mellan 6-12 reps är väl ganska vettigt.

Jag siktar på 15, liggar alltsomoftast på 15 = ovettigt ? : [

embreezy
2011-01-13, 14:13
Johan: Jovisst, men på proteinet står det att man ska käka i små portioner hela dagarna, kan inte bära den med mig överallt direkt, och har sett att vissa käkar det på morgonen och en del efter träningen?

Morrris
2011-01-13, 14:15
Ta en dl proteinpulver efter träningen, det räcker.

Rage är ganska onödigt på din nivå imo.

embreezy
2011-01-13, 14:19
Okej, tack :)