handdator

Visa fullständig version : Hur långt kan man pressa sig utan att bryta ner musklerna


rompa
2011-01-12, 23:21
Tjena!
Jag har under sista halvåret blivit lite mjukare "sambofet". Har alltid varit tändsticka innan jag började träna. Jag har alltid pressat mat och gainers för att bygga muskler. Det har fungerat bra tills nu. Nu har det vänt på något vis. Jag måste börja tänka på vad jag äter för första gången. Inte att försöka äta mer utan äta mindre. känns helt vrickat.

Jag undrar lite över hur mycket man kan pressa sig på ett träningspass utan att bryta ner muskler eller träna utan att det ger nåt.
Jag kör thaiboxning en timme tills kroppen är mör och man kan vrida ur T-shirten, efter det kör jag gym en timme. Funkar detta eller sliter man bara ut kroppen? Detta sker 2ggr i veckan. Sedan gym vi två andra tillfällen också.

Måste man tänka på att äta kolhydrater eller är det bara att mangla protein när man kommer hem? Har aldrig ens tänkt i dom banorna innan.

Är väldigt tacksam för svar. Känner att jag behöver styra upp allt lite nu.
(OBS! detta är inget nyårslöfte utan bara ren fighting spirit!:MrT:

vicarious
2011-01-12, 23:32
Jag undrar lite över hur mycket man kan pressa sig på ett träningspass utan att bryta ner muskler eller träna utan att det ger nåt.
Jag kör thaiboxning en timme tills kroppen är mör och man kan vrida ur T-shirten, efter det kör jag gym en timme. Funkar detta eller sliter man bara ut kroppen? Detta sker 2ggr i veckan. Sedan gym vi två andra tillfällen också.

Måste man tänka på att äta kolhydrater eller är det bara att mangla protein när man kommer hem? Har aldrig ens tänkt i dom banorna innan.

Är väldigt tacksam för svar. Känner att jag behöver styra upp allt lite nu.
(OBS! detta är inget nyårslöfte utan bara ren fighting spirit!:MrT:

Bryta ner muskler gör du oavsett och det är nåt man vill åstadkomma just under träningen. Det viktiga är att se till att uppbyggnaden efter träningen blir så bra som möjligt. Det blir den om du tillför protein så snabbt som möjligt efter avslutad träning.

Finns det någon särskild anledning till varför du kör både thai+gym efter varandra? Jag tror inte jag skulle kunna prestera så jättebra i gymmet om jag hade tagit ut mig maximalt på ett thaiboxningspass just innan.

Kolhydrater är inget måste men att bara "mangla" protein kan bli lite trist, för att inte nämna dyrt. Protein är hursomhelst det viktigaste efter träning.

Vad har du för mål, vill du gå ner i vikt? Det är den totala energibalansen (energi in kontra energi ut, intag kontra förbrukning) som i slutändan avgör hur din vikt förändras, om den förändras.

clappen
2011-01-13, 10:34
Se iallafall till att helst hålla dig på 2g/kg kroppsvikt med protein, och se till så att du trycker i dig en stor måltid med mycket protein strax efter gympassen åtminstone.

rompa
2011-01-13, 12:06
Finns det någon särskild anledning till varför du kör både thai+gym efter varandra? Jag tror inte jag skulle kunna prestera så jättebra i gymmet om jag hade tagit ut mig maximalt på ett thaiboxningspass just innan.

Kolhydrater är inget måste men att bara "mangla" protein kan bli lite trist, för att inte nämna dyrt. Protein är hursomhelst det viktigaste efter träning.

Vad har du för mål, vill du gå ner i vikt? Det är den totala energibalansen (energi in kontra energi ut, intag kontra förbrukning) som i slutändan avgör hur din vikt förändras, om den förändras.

Målet är att försöka skaffa muskler samtidigt som jag blir av med fett (precis som det står på varenda kosttillskott-burk);).
Att jag kör gym efter thaiboxningen är pga tidsbrist. Kör enbart gym vissa dagar också.
Att trycka i sig 2g protein per kg har jag insett är ganska mycket. Det blir väl dyrt som stryk. Satsar på att få i mig det mesta via maten. Är det keso å tonfisk å kyckling å biff som gäller? finns det några tjyvtrix som är billiga å lätta att få i sig?
Känner mig som en riktig gröngöling på detta område. Att börja finräkna kalorier känns lite hardcore för mig. Inte väga varje tallrik. Men det vore bra att få lite koll i runda slängar.

Sist jag körde thai gick jag ner från 93 till 86 på ett halvår (är 190 lång) och blev klenare och orolig åt andra hållet igen. Måste hitta nån slags balansgång.

Tack för svaren

Pretorian
2011-01-13, 12:14
Om det är just proteinet du är ute efter så tror jag det är billigare att köpa ett kosttillskott. Jag åt tidigare mycket makrill (från ICA så den kanske är dyr) just för att få i mig protein. Men efter ett tag så räknade jag ut vad varje gram protein kostar och då blev det billigare att byta till kosttillskott.

Men det är fortfarande ett tillskott så jag äter även mat under dagen.

vicarious
2011-01-13, 13:44
Att trycka i sig 2g protein per kg har jag insett är ganska mycket. Det blir väl dyrt som stryk. Satsar på att få i mig det mesta via maten. Är det keso å tonfisk å kyckling å biff som gäller? finns det några tjyvtrix som är billiga å lätta att få i sig?
Känner mig som en riktig gröngöling på detta område. Att börja finräkna kalorier känns lite hardcore för mig. Inte väga varje tallrik. Men det vore bra att få lite koll i runda slängar.


Det beror på vad man är van vid, och vilka livsmedel man väljer. Protein är dyrt, därför gäller det att hitta billiga proteinkällor om man vill vara ekonomisk. Proteinpulver går ofta att hitta billigt men att äta fast föda mättar oftast bättre, vilket särskilt kan vara att föredra om man försöker gå ner i vikt.

Just för detta ändamål finns det faktiskt ett begrepp som tagits fram som kallas PPK (protein per krona.) Det betyder helt enkelt att man räknar på olika livsmedel och ser hur många gram protein man får fram per betald krona. Desto högre PPK-värde, desto bättre ekonomiskt sett. Jag brukar använda det rätt ofta för att få en bra bild av hur dyra vissa saker är och för att jämföra proteinkällor.

Kvarg från Lidl är billig och proteinrik. Kyckling, färs, ägg, ost, mjölk är andra hyfsat billiga proteinkällor. Gryn och mjöl är väldigt billiga proteinkällor men då får man med en hel del kolhydrater på köpet så börjar man högkonsumera sånt blir det lätt att energiintaget skenar iväg, vilket kanske inte är så bra om man försöker gå ner i vikt. Samma sak gäller även för ostar som vissa tenderar att innehålla en hel del fett, vilket lätt gör att energiintaget skenar iväg om man konsumerar mycket av just den produkten.

rompa
2011-01-13, 22:46
Fy fasen vilka bra svar!
Trodde jag skulle bli bombad med idiotförklaringar.
Det var lite de svaren jag behövde.

Jag har klurat på hur bra det är med proteintillskott. Är det i närheten av mat. Motsvarar verkligen 30g proteinpulver en burk tonfisk (30g). Det känns som det vore för bra för att vara sant i sånna fall.
kasein ska ju brytas ner saktare har jag förstått. Är det både kasein och whey i en biff? (konstigt uttryckt).
Har läst att det är bra med kasein innan läggdags. Finns det fördel med att käka det på dagen också eller gäller whey då? (och mat).
:)

King Grub
2011-01-14, 09:36
Är det i närheten av mat.

Det är mat.

Motsvarar verkligen 30g proteinpulver en burk tonfisk (30g).

30 gram protein från proteinpulver har minst lika stor muskeluppbyggande effekt som 30 gram protein från tonfisk.[/quote]

Är det både kasein och whey i en biff?

Nej. Både kasein och vassle (whey) är mjölkprotein och finns bara i mjölk och mjölkprodukter. Biff ger köttprotein. Proteinet i proteinpulver är vanligt mjölkprotein, inget konstgjort, utan protein från riktig mjölk.

bb X
2011-01-14, 15:01
Kolhydrater innan/efter thai passen kan vara bra att ha. Det kommer öka din prestationsförmåga ganska så rejält :D