handdator

Visa fullständig version : Några frågor angående min första deff!


timmey111
2011-01-12, 20:19
Hej kolo! har tänkt börja med min första deff i slutet av januari, och håller på o få in så mycket fakta och kunskaper jag kan om deff. Men det är några saker som jag funderar över.

Jag hade tänkt träna cardio på morgonen. Det jag undrar över är vilket som är bäst, morgonpromenad vs löpning? Hur snabbt ska morgonpromenaden och löpningen vara? Jag hade tänkt gå i raskt tempo/uppvärmning i 10-15 minuter till ett björket, där jag sedan löper en runda som tar ungefär 20 minuter. Är det normallångt?
Vill helst inte bara köra morgonpromenad, då jag så gärna vill förbättra min kondition nu när det är deff. Men jag kan väl inte köpa varje morgon, eftersom kroppen måste vila sig? Hur ska jag göra då? Köra cardio varannan dag? Ni som kör cardio, är det varje dag man håller på med det?
En idee är kanske: dag1:promenad+löpning. Dag2:promenad. Dag3: promenad+löpning etc. Dvs. löpning o promenad varannan dag. De andra dagarna bara promenad.

Sjukt många frågor, och jag hoppas ni kan hjälpa mig. Behöver all tips för att få till en lyckad deff!

Tack!

karlingen
2011-01-12, 20:30
Det JAG kan bidra med är följande:
Har du läst deff-guiden? Om inte, se:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag kör aldrig kardio vid deff.
Eftersom du inte har tagit med längd + vikt så blir det svårt för mig att rekommendera hur upplägget bör vara gällande din löpning. Om du inte är alldeles för fet så hade jag nog skippat cardion helt och hållet.

timmey111
2011-01-12, 20:31
Edit: Jag skulle vilja veta hur ert deffschema ser ut. Själv styrketränar jag 5ggr/vecka.

timmey111
2011-01-12, 20:40
Det JAG kan bidra med är följande:
Har du läst deff-guiden? Om inte, se:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag kör aldrig kardio vid deff.
Eftersom du inte har tagit med längd + vikt så blir det svårt för mig att rekommendera hur upplägget bör vara gällande din löpning. Om du inte är alldeles för fet så hade jag nog skippat cardion helt och hållet.

Har faktiskt läst guiden. Har en del underhudsfett som jag vill bli av med. Anledningen till att jag vill köra cardio, är att det är ett perfekt tillfälle att bli av med kalorier och samtidigt förbättra konditionen, som jag skrev.

Lite information:
18år
Styrketränat ungefär 1år.(Kan säga att jag har bulkat och byggt muskler, och är påväg att genomföra första deffen)
1.70m, 71kg
Jag vet att ni tänker att 71kg är ingenting, men jag är faktiskt inte så lång och börjar se lite tjock ut sedan jag började med styrketräningen. Ni kanske även säger att jag inte har någonting att deffa fram, men mitt mål är inte direkt att stå i ngn bodybuilder-scen där jag väger 90+, utan jag vill se "fit" ut. Tror faktiskt att 65kg passar mig bra.
OBSERVERA att jag endast vägde 54kg innan jag började styrketräna och hade knappt något fett alls. Så det är kanske därför jag tycker att jag har blivit lite för fet.

karlingen
2011-01-12, 20:44
Jag vet att ni tänker att 71kg är ingenting, men jag är faktiskt inte så lång och börjar se lite tjock ut sedan jag började med styrketräningen. Ni kanske även säger att jag inte har någonting att deffa fram, men mitt mål är inte direkt att stå i ngn bodybuilder-scen där jag väger 90+, utan jag vill se "fit" ut. Tror faktiskt att 65kg passar mig bra.
OBSERVERA att jag endast vägde 54kg innan jag började styrketräna och hade knappt något fett alls. Så det är kanske därför jag tycker att jag har blivit lite för fet.

71kg är inte alls "ingenting". Om du tar en titt på Andreaz Engström så kan du se hans grymma form på 169cm och ~72kg:
http://gordon.fz.se/bildcache/i/imk7d8xffz5oh0dily75z7jlhsym7u39.jpg

Jag är också 170cm som dig och har strax tränat i 2 år. Väger 66 för tillfället och håller också på med att deffa. Så nej, vi kommer inte att säga att 71kg inte är nånting :)

Vill du köra cardio så kör på det! Men kom ihåg att konditionsträning inte är att föredra då det bryter ner muskler..

Vill då ÄNDÅ köra konditionsträning så kör 1-2 ggr i veckan, 30 min per gång (intervaller).

timmey111
2011-01-12, 20:49
71kg är inte alls "ingenting". Om du tar en titt på Andreaz Engström så kan du se hans grymma form på 169cm och ~72kg:
http://gordon.fz.se/bildcache/i/imk7d8xffz5oh0dily75z7jlhsym7u39.jpg

Jag är också 170cm som dig och har strax tränat i 2 år. Väger 66 för tillfället och håller också på med att deffa. Så nej, vi kommer inte att säga att 71kg inte är nånting :)

Vill du köra cardio så kör på det! Men kom ihåg att konditionsträning inte är att föredra då det bryter ner muskler..

Vill då ÄNDÅ köra konditionsträning så kör 1-2 ggr i veckan, 30 min per gång (intervaller).

Okej, tack :) Jag som trodde alla här på kolo vägde 80+

karlingen
2011-01-12, 20:56
Okej, tack :) Jag som trodde alla här på kolo vägde 80+

Är en person 170cm och väger 80+ och är i en ripp-form kan jag garantera dig om att den personen använder olagliga preparat.

RassK
2011-01-12, 20:59
Koncentrera dig mer på kosten och mindre på träningen.