handdator

Visa fullständig version : Olika flygbolag till Australien, vilket skulle ni välja?


MrBoris
2011-01-12, 18:54
Hej!
Jag har lite olika alternativ på flygbolag till Australien, hörde precis av en polare att Singapore airlines är riktigt bra och de ligger som bland de lägsta priserna. Men så har jag även ännu billigare biljetter på Emirates airlines, något som åkt med dem? Malaysia airlines var också en billig biljett. Därefter börjar priserna fördubblas om jag t.ex. vill ha British airways, Qantas osv.

Några tips någon som åkt med dessa flygbolag?

Rahf
2011-01-12, 19:17
Vad jag förstått så är sydostasiatiska flygbolag riktigt bra (med undantag). Sämst är amerikanska och British Airways är inte speciellt någonstans.

Efter någon minuts undersökning så visar det sig att Emirates har fått svidande kritik medan Singapore Airlines ligger långt uppåt på skalan. Föreslår att du lägger de extra kronorna på en skön flygtur, så länge det inte handlar om tusentals kronor. Får man någon gång chansen att flyga med Air New Zealand så rekommenderar jag dem varmt.

snej
2011-01-12, 19:31
Jag flög med Qantas, tror jag betalade 15k t&r. Qantas var riktigt bra tyckte jag, det bästa långflyget jag flugit med. Fräscha plan och riktigt bra service.

MrBoris
2011-01-12, 19:33
Vad jag förstått så är sydostasiatiska flygbolag riktigt bra (med undantag). Sämst är amerikanska och British Airways är inte speciellt någonstans.

Efter någon minuts undersökning så visar det sig att Emirates har fått svidande kritik medan Singapore Airlines ligger långt uppåt på skalan. Föreslår att du lägger de extra kronorna på en skön flygtur, så länge det inte handlar om tusentals kronor. Får man någon gång chansen att flyga med Air New Zealand så rekommenderar jag dem varmt.

Tack, ja Singapore kör jag nog på! Billigt och bra, går på 8400kr (enkel)

Jag flög med Qantas, tror jag betalade 15k t&r. Qantas var riktigt bra tyckte jag, det bästa långflyget jag flugit med. Fräscha plan och riktigt bra service.

Jag flög också med dem förut, dyra men absolut bästa flygupplevelsen jag varit med om. Men verkar också här vara upp mot 15000kr (enkel)

KalleBalik
2011-01-12, 19:37
Har flugit med Singapore Airlines ett par gånger till Australien och jag tycker att dom är suveräna, bra service, gott käk och schysst underhållning (spel, filmer etc).

Bahir
2011-01-12, 20:05
Singapore Airlines är bra.

dared
2011-01-12, 20:25
Malaysian Airlines är riktigt bra av de billigare du hittade, flög till Aus med dem.

thunder
2011-01-12, 20:33
Om du ska flyga billigt är nog airasia via london billigast.

Cilia
2011-01-12, 21:17
Inte Quantas. Skulle välja Singapore. Åkt med dom 2 gånger och det är kanon. Dessutom är Singapore airport en av de bästa transfer flygplatserna jag har varit på.

MrBoris
2011-01-12, 21:21
Härligt att jag nog gjort rätt beslut, tog Singapore airlines :) Blir Stockholm - Munchen, Munchen - Singapore, och slutligen Singapore-Perth. Totalt med avbeställningsskydd på 279kr blev det 8900kr och resan tar bara 23 timmar (med vissa billiga flyg kunde det ta upp mot 32timmar..)

Cilia
2011-01-12, 21:31
Varför avbeställningsskydd? Är det t o r? Öppen tillbaka? När jag har flugit har det gått via Köpenhamn och sen Singapore. Men jag har åkt till Adelaide och NZ. Brukar vara bra route dit och lite längre transfer hem, det är då det är så bra med Singapore airport.

MrBoris
2011-01-12, 22:44
Varför avbeställningsskydd? Är det t o r? Öppen tillbaka? När jag har flugit har det gått via Köpenhamn och sen Singapore. Men jag har åkt till Adelaide och NZ. Brukar vara bra route dit och lite längre transfer hem, det är då det är så bra med Singapore airport.

Inte tur och retur bara enkelbiljett. Avbeställningsskydd för att jag tyckte att det var så liten summa av vad hela biljetten kostade, vem vet kanske blir jättesjuk dagen före jag ska åka o inte kommer iväg. Fan frågan är om jag gjort bort mig som inte köpt returbiljett. Dock så har jag ju visum i 4år så det kändes inte nödvändigt med returbiljett

MrBoris
2011-01-12, 22:50
Hittade dock denna http://www.worldtravelguide.net/australia/passport-visa där står det att Other-EU inte behöver return-ticket

MrBoris
2011-01-12, 22:58
Läste nu på andra forum att det egentligen bara är ett kontoutdrag på att jag har 25000kr som kan behövas för att det ska fungera ändå utan returbiljett. Vore ju förjävligt efter att ha kastat bort 4000kr på visum samt 9000kr på flygbiljett att inte få komma in i landet pga en sån skitgrej:)

Cilia
2011-01-12, 23:04
Tror inte det är några som helst problem. Det var inte det jag tänkte på. Du har ju dessutom en skola du ska gå på, eller hur? Jag tänkte mer att det är en trygghet att ha en returbiljett. Skulle allt gå åt helvete så kan du iaf ta dig hem. Men det där löser sig.

MrBoris
2011-01-12, 23:06
Tror inte det är några som helst problem. Det var inte det jag tänkte på. Du har ju dessutom en skola du ska gå på, eller hur? Jag tänkte mer att det är en trygghet att ha en returbiljett. Skulle allt gå åt helvete så kan du iaf ta dig hem. Men det där löser sig.

Ah, på flygplatsen osv menar du. Men har mitt kreditkort med mig så det ordnar sig nog isåfall ja :) Om de skulle hitta gräs på mig eller nåt:P

dice
2011-01-12, 23:13
Som de flesta andra sa rekommenderar jag Singapore Airlines. Innan du bokar nasta gang, kolla upp vilken flygplanstyp de flyger med pa flighten du ar intresserad av. De har en hel del plan kvar med 4-5" skarm i stolen framfor (ekonomi) medans de nya planen har uppgraderat underhallningssystem samt 10.6" skarm.

Cilia
2011-01-12, 23:14
Ah, på flygplatsen osv menar du. Men har mitt kreditkort med mig så det ordnar sig nog isåfall ja :) Om de skulle hitta gräs på mig eller nåt:P
nej, tänkte efter en tid i det andra landet. Det har gått säg 2 år och situationen är helt annorlunda. Men jag är ett kontrollfreak. Du har säkert koll på läget.

Pirko
2011-01-13, 01:41
Flygit långt med Malaysian Airlines. Var riktigt bra. Sköna stolar, egen tv med fjärrkontroll och massvis med filmer, serier och spel. Gratis dricka och snacks, och bra service.

Sen hade jag turen att på tillbaka vägen få ett halvtomt plan, så man fick gå och lägga sig och sova raklång på mittenraderna. :D

dice
2011-01-13, 03:32
Fan frågan är om jag gjort bort mig som inte köpt returbiljett. Dock så har jag ju visum i 4år så det kändes inte nödvändigt med returbiljett

Du kan troligtvis inte kopa en returbiljett giltlig langre an 12 manader anda och for att forlanga for du betala extra varje ar vilket ar ganska onodigt.

DanielF
2011-01-13, 07:05
Jag har precis bokat till Australien (Adelaide) med Malaysian. Hoppas det var ett bra val.

MrBoris
2011-01-13, 07:50
Du kan troligtvis inte kopa en returbiljett giltlig langre an 12 manader anda och for att forlanga for du betala extra varje ar vilket ar ganska onodigt.

Ah ok, då borde de på flygplatsen förstå mig också då

MrMuggelSnuggel
2011-01-13, 08:35
Jag flög med Singapore Airlines första gången jag åkte hit.. Senast flög jag med Ethiad Airways. Båda rekommenderas varmt.

Att du inte har en returbiljett bör inte vara några som helst problem, det är snarare om du har ett turistvisa och inte planerar att vara där mer än 3 månader. Ha en trevlig resa :)