handdator

Visa fullständig version : Lite träning innan frukost varje dag. Bra?


Underhuggaren
2011-01-12, 15:53
Tjena!
Har börjat köra lite mage innan frukost varje dag för att få bort det störande fett jag fått på magen. En övning eller två rätt hårt varje morgon.
Övningen jag kör är oftast cykling på rygg eller snabba växlande benlyft i nån minut tills jag inte pallar mer.

Tänkte att ifall man gör lite varje dag borde det hända något efter ett visst antal månader eller så.

Mitt mål är att få fram magrutorna som inte är överdrivet långt borta tror jag. Visst, har lite fett på magen och den står ut lite efter allt käk men det är inte så att jag har jättemycket fett, men en del är det för att vara mig (är naturligt väldigt smal egentligen)
Men vad tror ni är rätt övningar att köra? Man har ju kört powerwalks innan frukost liksom men det pallar man ju inte med all jävla snö nu och ibland pallar man det ändå inte för man måste ta på sig massa kläder och skit.

Är detta något att satsa på?
Fick iden från killen utan tröja i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=FGslsFz50k4
Han kör ju på 40 min styrka varje morgon innan frukost. Det är ju lite mer än vad jag tänkt men vi ligger nog inte riktigt på samma nivå *jorgen*

vicarious
2011-01-12, 16:14
Det spelar ingen roll vilken sorts träning det är, om energiförbrukningen totalt sett blir densamma. Det behöver inte vara träning heller, du kan välja att istället dra ner lite på maten.

Det som behöver åstadkommas är ett underskott av energi så kroppen tvingas ta energi från reserverna, alltså fettet. Hur du åstadkommer underskottet - via träning eller att äta mindre, spelar ingen roll.

Eddie Vedder
2011-01-12, 16:36
Att inleda dagen med lite gymnastiska övningar tror jag är kanon för att vakna till liv och komma igång lite. För din kroppsfettbalans har den träningen med stor sannolikhet ingen som helst betydelse jämfört med en isokalorisk energibalans där du genomför samma rutin på kvällen.

Men vaknar du till liv på ett helt annat sätt finns ju kanske möjligheten att du är mer aktiv under dagen rent allmänt.

Underhuggaren
2011-01-12, 16:48
Men borde man inte bränna mer fett när man tränar på morgonen eftersom kroppen inte fått mat på länge och använder den lagrade energin för att orka?

vicarious
2011-01-12, 16:55
Men borde man inte bränna mer fett när man tränar på morgonen eftersom kroppen inte fått mat på länge och använder den lagrade energin för att orka?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132492
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118515

King Grub
2011-01-12, 17:06
Men borde man inte bränna mer fett när man tränar på morgonen eftersom kroppen inte fått mat på länge och använder den lagrade energin för att orka?

Jo, under aktiviteten. Det finns dock inget som säger att det motsvarar en större fettförbränning sett över dygnet som helhet, vilket är det viktiga.

Underhuggaren
2011-01-12, 17:57
Jo, under aktiviteten. Det finns dock inget som säger att det motsvarar en större fettförbränning sett över dygnet som helhet, vilket är det viktiga.

Så om jag tar en powerwalk i 20 min på tom magsäck så bränner jag lika mycket fett om jag har käkat en fet tallrik pasta 2 timmar innan?

King Grub
2011-01-12, 18:10
Du bränner mer fett under aktiviteten fastande, men som jag nyss skrev: "det finns dock inget som säger att det motsvarar en större fettförbränning sett över dygnet som helhet".

Träning ökar antagligen inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget jämfört med en isokalorisk vilodag.

Underhuggaren
2011-01-12, 18:54
Du bränner mer fett under aktiviteten fastande, men som jag nyss skrev: "det finns dock inget som säger att det motsvarar en större fettförbränning sett över dygnet som helhet".

Träning ökar antagligen inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget jämfört med en isokalorisk vilodag.

Ta detta mer som en komplimang än något elakt men det är lite svårt att fatta vad du skriver :P

Du menar alltså att om till exempel man tränar på morgonen och bränner ett visst antal kalorier så kommer man ändå ha bränt lika många när dagen är slut som under hela dagen då man tränade? Om det är vad du menar låter det ju jävligt skumt.

Och vad fan är en isokalorisk vilodag?

King Grub
2011-01-12, 19:13
Fettförbränningen. Den är större under fastande aktivitet än om aktiviteten utförs efter födointag. Återigen: det finns inget som säger att det innebär större fettförbränning sett över hela dagen, utan det jämnar troligen ut sig, antingen via mindre fettförbränning vid något annat tillfälle, eller större fettinlagring, så att slutresultatet motsvarar kaloribalansen.

Isokalorisk = likvärdig kaloribalans.

Träning ökar inte fettförbränningen. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Underhuggaren
2011-01-12, 20:40
Fettförbränningen. Den är större under fastande aktivitet än om aktiviteten utförs efter födointag. Återigen: det finns inget som säger att det innebär större fettförbränning sett över hela dagen, utan det jämnar troligen ut sig, antingen via mindre fettförbränning vid något annat tillfälle, eller större fettinlagring, så att slutresultatet motsvarar kaloribalansen.

Isokalorisk = likvärdig kaloribalans.

Träning ökar inte fettförbränningen. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Nyss skrev du ju att man bränner mer fett under aktiviteten fastande och nu skriver du att träning inte ökar fettförbränningen överhuvudtaget?

Eddie Vedder
2011-01-12, 20:43
Nyss skrev du ju att man bränner mer fett under aktiviteten fastande och nu skriver du att träning inte ökar fettförbränningen överhuvudtaget?

Vi har skrivit samma sak hela tiden. Procentuellt sett används mer fett då ja. Men det innebär ju inte att du förlorar mer kroppsfett under isokaloriska förhållanden.

karlingen
2011-01-12, 20:50
Alltså spelar det ingen roll om du tränar på fastande mage om du ändå inte ligger på ett kaloriunderskott. inget fett kommer att försvinna så att det syns

Underhuggaren
2011-01-12, 21:26
Så om jag aldrig tränar på morgonen och käkar rätt mycket som vanligt kommer det inte göra nån fettförbränningsskillnad alls? Inte ens under längre perioder?

Dreas
2011-01-12, 21:50
Så om jag aldrig tränar på morgonen och käkar rätt mycket som vanligt kommer det inte göra nån fettförbränningsskillnad alls? Inte ens under längre perioder?Ifall du tränar på morgonen på tom mage så har du under aktiviteten en högre fettförbränning än om du hade utfört samma aktivitet senare på dagen med några måltider i magen. Men kroppen verkar vara en finurlig rackare som balanserar ut det hela. Ökar fettförbränningen vid ett tillfälle så ökar fettinlagringen senare och vice versa.

I slutändan på dagen verkar det som om kcalbalansen är det som avgör hur mycket fett du kommer att förlora. Alltså 200kcal i underskott kommer resultera i lika stor fettförlust oavsett om du gått på morgonen eller inte. Är du med?

Underhuggaren
2011-01-12, 22:00
Ifall du tränar på morgonen på tom mage så har du under aktiviteten en högre fettförbränning än om du hade utfört samma aktivitet senare på dagen med några måltider i magen. Men kroppen verkar vara en finurlig rackare som balanserar ut det hela. Ökar fettförbränningen vid ett tillfälle så ökar fettinlagringen senare och vice versa.

I slutändan på dagen verkar det som om kcalbalansen är det som avgör hur mycket fett du kommer att förlora. Alltså 200kcal i underskott kommer resultera i lika stor fettförlust oavsett om du gått på morgonen eller inte. Är du med?

Tack!
Jag fattar precis. Men har ändå svårt att tänka mig att det är precis såhär det är för alla. Jag vet inte hur det är för min del när jag bränner fett, har inte märkt det jättemycket. Men som jag skrev innan är jag naturligt väldigt smal och har käkat jävligt mycket för att gå upp dessa kilon. Hade jag fått allt det fett en vuxen man med "normala" gener om han hade käkat allt hade jag nog sett ut som en sumobrottare.

Dreas
2011-01-12, 22:02
Tack!
Jag fattar precis. Men har ändå svårt att tänka mig att det är precis såhär det är för alla. Jag vet inte hur det är för min del när jag bränner fett, har inte märkt det jättemycket. Men som jag skrev innan är jag naturligt väldigt smal och har käkat jävligt mycket för att gå upp dessa kilon. Hade jag fått allt det fett en vuxen man med "normala" gener om han hade käkat allt hade jag nog sett ut som en sumobrottare.Vadå såhär det är för alla? Det är ytterst vanligt att smala underskattar hur mycket de förbränner och överskattar hur mycket de äter.

Underhuggaren
2011-01-12, 22:43
Vadå såhär det är för alla? Det är ytterst vanligt att smala underskattar hur mycket de förbränner och överskattar hur mycket de äter.

Det är möjligt men jag tror inte att jag är en av dem. Handlar inte bara om förbränning utan man har ju också koll på hur mycket som kommer ut igen :P

Dreas
2011-01-12, 22:50
Det är möjligt men jag tror inte att jag är en av dem. Handlar inte bara om förbränning utan man har ju också koll på hur mycket som kommer ut igen :POkej, då har du alltså något fel på ämnesomsättningen. Går du inte upp i vikt när du äter "massor" så ligger du inte på överskott.

Vadå kommer ut igen?

Underhuggaren
2011-01-12, 23:06
Okej, då har du alltså något fel på ämnesomsättningen. Går du inte upp i vikt när du äter "massor" så ligger du inte på överskott.

Vadå kommer ut igen?

Jag tror inte riktigt att du är kvalificerad att dra den slutsatsen och det är inte smart att gå ut och hävda sånt skitsnack på nätet när du egentligen inte har en jävla aning.
Jag har varit hos läkare för att kolla på just detta och det är inget fel alls.

För det andra verkar det inte som att du ens läste mitt inlägg. Jag skrev jag att jag gick upp i vikt när jag åt massor, bara att jag säger att om en man med genomsnittlig ämnesomsättning käkat lika mycket hade fått en jävla massa fett med det dagliga kaloriintaget.

Kommer ut igen-det som man skiter ut helt enkelt.

vicarious
2011-01-12, 23:11
Jag tror inte riktigt att du är kvalificerad att dra den slutsatsen och det är inte smart att gå ut och hävda sånt skitsnack på nätet när du egentligen inte har en jävla aning.
Jag har varit hos läkare för att kolla på just detta och det är inget fel alls.

För det andra verkar det inte som att du ens läste mitt inlägg. Jag skrev jag att jag gick upp i vikt när jag åt massor, bara att jag säger att om en man med genomsnittlig ämnesomsättning käkat lika mycket hade fått en jävla massa fett med det dagliga kaloriintaget.

Kommer ut igen-det som man skiter ut helt enkelt.

Om du har kollat upp det och det inte var nåt fel så är ju det bra.

Är du något annat än genomsnittet eller vad menar du?

Man skiter inte ut någon energi. Försvinnande liten mängd isåfall och det jag tänker på då är fett som inte tas upp av olika anledningar.

Dreas
2011-01-12, 23:20
Jag tror inte riktigt att du är kvalificerad att dra den slutsatsen och det är inte smart att gå ut och hävda sånt skitsnack på nätet när du egentligen inte har en jävla aning.
Jag har varit hos läkare för att kolla på just detta och det är inget fel alls.

För det andra verkar det inte som att du ens läste mitt inlägg. Jag skrev jag att jag gick upp i vikt när jag åt massor, bara att jag säger att om en man med genomsnittlig ämnesomsättning käkat lika mycket hade fått en jävla massa fett med det dagliga kaloriintaget.

Kommer ut igen-det som man skiter ut helt enkelt.Inte kvalificerad att säga att om du äter massor och ligger på överskott men inte gör det så är det något fel på ämnesomsättningen? Det kanske kan finnas fler fel som gör att man inte går upp också. Skitsnack?

Det är alltså inget fel alls, bra. Du går upp i vikt av att ligga på ett kcalöverskott, bra. Du kanske har hög ämnesomsättning, rör dig mer än du tror osv osv. Varför dra in en genomsnittlig person i det hela? Endel har högre BMR än andra, det är ju inte konstigt.

Se ovan vad gäller avföring.