handdator

Visa fullständig version : Strechning för marklyft


JoeyP
2011-01-12, 15:52
Om man har svårt för att hålla ryggen rak och svanka i starten av marklyft vad ska man stretcha då?
Rumpa? Hamstrings? Vader? Höftböjjarn?

tomn
2011-01-12, 15:59
Är bara en gissning men för att svanka så måste det väl ske en framåttippning av bäckenet och de muskler som håller emot är ju de på baksidan av låret. Så stretchning av hamstrings bör vara bra..

På tal om svankning så bör man väl inte ha mer än den naturliga s-formen för att vara i det mest fördelaktiga läget(vad gäller skydd mot skador)? Rätta mig gärna om jag har fel :)

espeto
2011-01-12, 16:05
http://mobilitywod.blogspot.com/search?q=dead

JoeyP
2011-01-12, 20:07
Jag har nog mer svank än vad man behöver, ändå känns de som om svanken inte räcke till när jag ska köra marklyft. Känner mig iaf obehaglig och klen i startläget. Känns som om all belastning kommer på ryggen och tas inte upp av benen, ryggen och höften.

Ristretto
2011-01-12, 21:14
Jag har nog mer svank än vad man behöver, ändå känns de som om svanken inte räcke till när jag ska köra marklyft. Känner mig iaf obehaglig och klen i startläget. Känns som om all belastning kommer på ryggen och tas inte upp av benen, ryggen och höften.

Jag har haft lite problem med att jag trycker upp benen utan resten av kroppen hänger med i lyftet och således rätas benen ut innan rycken har kommit upp. Sista delen av lyftet blir då för mycket rygglyft för att jag riktigt ska orka.

Matsa
2011-01-12, 21:27
Jag har nog mer svank än vad man behöver, ändå känns de som om svanken inte räcke till när jag ska köra marklyft. Känner mig iaf obehaglig och klen i startläget. Känns som om all belastning kommer på ryggen och tas inte upp av benen, ryggen och höften.

Är du säker på att problemet inte beror på något annat, som t.ex en dålig startposition då? Film?