handdator

Visa fullständig version : Frukt och bär som återhämtning


Beelz
2011-01-12, 09:21
Går det bra att använda frukt och bär som återhämtning efter ett styrke/löppas skulle va nice o kjnna dra i sig en smoothie efter passet? Eftersom det är jävligt gott och syrligt så det dämpar sötsuget jag får på kvällen :)

Gurkyngel
2011-01-12, 09:41
Frukt och bär innehåller mycket kolhydrater och det ska ju vara bra att ta efter träning. Vill du inte ha så mkt kolhydrat kan du ju ta frukter som inte såå söta. Sen innehåller det viitaminer och fibrer som mättar och är bra för mag-tarmkanalen, på så sätt bättre att käka frukt än att dricka juice. Jag har aldrig provat men avocado ska tydligen vara gott i smoothie, där får du mkt bra fett. Tillsätt ngt med protein också typ protpulver, kvarg, youghurt ...
Hur som, jag ser inget dåligt med att ta en smoothie efter träning, men du får anpassa ingredienserna efter vad du vill ha ut av den :)

Toby Asp
2011-01-12, 09:44
Vill du ta en smoothie så ska du såklart göra det. Dock är protein viktigare efter ett styrkepass än kolhydrater.

christofer79
2011-01-12, 10:01
Går det bra att använda frukt och bär som återhämtning efter ett styrke/löppas skulle va nice o kjnna dra i sig en smoothie efter passet? Eftersom det är jävligt gott och syrligt så det dämpar sötsuget jag får på kvällen :)

Bär och viss frukt innehåller mycket anitoxidanter som skyddar mot reaktiva syreradikaler och fria syreradikaler. Fria syreradikaler och ROS uppkommer efter ett fyspass. För optimal återuppbyggnad och återhämtning krävs även antioxidanter.

King Grub
2011-01-12, 10:07
Antioxidanter skyddar inte mot peroxidation efter träning, utan har snarare motsatt effekt och motverkar dessutom återhämtning.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2009/09000/Antioxidants_Do_Not_Prevent_Postexercise.10.aspx

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21222131

Beelz
2011-01-12, 12:47
Men frukt är väl bättre som kollisar efter träning än inga alls ;)?

karlingen
2011-01-12, 13:40
Men frukt är väl bättre som kollisar efter träning än inga alls ;)?

Äter du inget efter ett träningspass så är det bättre med frukt, Ja.

Apos78
2011-01-12, 14:05
Visst funkar det att äta efter träning men nödvändigt för återhämtning och adaption är det inte. Vad gäller glykogenet så kommer du utan problem att ersätta förlorad mängd över det närmaste dygnet så länge det inte handlar om konditionsträning flera gånger dagligen eller en i övrigt kolhydratfattig kosthållning.

Tycker du det är gott så ät/drick det. Dämpar det också ditt sötsug så kanske det är en liten vinst i slutändan.

karlingen
2011-01-12, 14:08
Visst funkar det att äta efter träning men nödvändigt för återhämtning och adaption är det inte.

Syftar du på mat eller endast frukt?

Apos78
2011-01-12, 14:51
Syftar du på mat eller endast frukt?

Ahh. Frukten i detta fall. Tur någon är vaken :).