handdator

Visa fullständig version : Dropsets betydelse?


Fis
2011-01-12, 00:05
Hejhej, kollade på en kille som heter Scott herman på youtube, kolla in honom och hans filmer, verkade av ganska hög kvalite :D
Hur som helst, i nästan alla hans övningar så använder han sig av dropsets.

Jag som haft lite problem med att växa i tillexempel bröst bland annat på grund av att jag har de svårt att höja vikter, känner att dropsets kanske är ngt för mig för att fullkomligt köra slut på muskeln.

Men jag frågar er, vad har dropsets och setvariationer överlag för betydelse?
Utvecklar det muskeluthållighet? Styrka? Massa?
Vad är det bra för?

Jag som vill växa undrar ifall dropsets är en bra idé i min träning helt enkelt.

Tack på förhand! =)

Gorilla
2011-01-12, 00:13
Dropset är ett av många sätt att öka intensiteten i träningen. Att köra dropset lite då och då kan vara bra, men hela tiden ger nog lite för hög belastning på CNS.

beckman88
2011-01-12, 02:37
Dropset är ett av många sätt att öka intensiteten i träningen. Att köra dropset lite då och då kan vara bra, men hela tiden ger nog lite för hög belastning på CNS.

Finns väldigt många framgångsrika kroppsbyggare som inte gör annat än att köra dropset.

svennebanan86
2011-01-12, 05:03
Finns väldigt många framgångsrika kroppsbyggare som inte gör annat än att köra dropset.

Och mediciner då förståss...

Sheogorath
2011-01-12, 06:44
Det är om inte annat ett effektivt sätt att jämna ut små styrkeskillnader mellan höger/vänster. Om man t.ex. kör enarms tricepspress eller enbens bencurl och märker att vänster sida släpar kan det räcka med ett par veckor där man avslutar sista setet med ett plågsamt dropset för svaga sidan för att styrkan ska komma ikapp (och självklart att man aldrig gör fler reps med den starkare sidan än vad den svagare klarar av). Ett tips!

frong
2011-01-12, 10:55
Jag märker själv att om jag kör alltför mycket dropset så känner jag mig "övertränad" redan efter ett par dagar, dåsig och övertrött.