handdator

Visa fullständig version : Olivolja


Brickhead
2011-01-11, 20:10
Läser en Maximal Muskeltillväxt av Fredrik Paulun och det är en sak som jag undrar över, ett stycke i boken angående proteinpulver går så här:

'Kokt pasta med ketchup är ingen vidare måltid, men den räddas något om man tar en proteindrink samtidigt. Särskilt om man också häller på en matsked olivolja på pastan

Vad har olivoljan för effekter? Varför ska man ta olivolja om man vill få i sig protein?

Eddie Vedder
2011-01-11, 20:18
Det handlar förmodligen om GI. Fettet saktar mer upptaget av hela måltiden. Sedan tas ketchupens lykopen upp i kombination med fett och slutligen blir ju hela måltiden mer sammansatt med en bra fettkälla också. Det handlar om en balanserad måltid och inget megaopti med just olivoljan.

Ristretto
2011-01-11, 20:18
Läser en Maximal Muskeltillväxt av Fredrik Paulun och det är en sak som jag undrar över, ett stycke i boken angående proteinpulver går så här:

'Kokt pasta med ketchup är ingen vidare måltid, men den räddas något om man tar en proteindrink samtidigt. Särskilt om man också häller på en matsked olivolja på pastan

Vad har olivoljan för effekter? Varför ska man ta olivolja om man vill få i sig protein?

Du misstolkar det han skriver. Olivoljan är nog där för att få mer fett i kosten. Sedan kan man ju dock diskutera om olivolja är bättre än ex. smör...

Apos78
2011-01-11, 20:23
Sedan kan man ju dock diskutera om olivolja är bättre än ex. smör...

Man kan också diskutera om olivolja är sämre än smör ;).

Som Eddie skriver - måltiden strävar efter att vara balanserad.

Brickhead
2011-01-11, 20:29
Det handlar förmodligen om GI. Fettet saktar mer upptaget av hela måltiden. Sedan tas ketchupens lykopen upp i kombination med fett och slutligen blir ju hela måltiden mer sammansatt med en bra fettkälla också. Det handlar om en balanserad måltid och inget megaopti med just olivoljan.

ok! tack för svar.

Som Ristretto sade, jag misstolkade lite då isf.

hejhopp79
2011-01-11, 21:01
Som sagt, handlar det nog helt enkelt om att ha fett i kosten.

Ristretto
2011-01-11, 21:37
Man kan också diskutera om olivolja är sämre än smör ;).



Precis.:)
Försökte ärligt inte att säga att smör är bättre. (Godare tycker jag dock att det är)

Apos78
2011-01-12, 10:15
Precis.:)
Försökte ärligt inte att säga att smör är bättre. (Godare tycker jag dock att det är)

Det är godare vad gäller stekning. På en trevlig sallad eller till lite mozzarella och tomat så är olivoljan att föredra.

Ristretto
2011-01-13, 11:03
Det är godare vad gäller stekning. På en trevlig sallad eller till lite mozzarella och tomat så är olivoljan att föredra.

Nu gällde det ju dock pasta...

Ingen skulle väl få för sig att ha smör i sallad?*rolleyes*