handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det med form igentligen ?


ToughLove
2011-01-11, 19:31
Alltid när jag ser stora BB killar så gör dom nästan alldrig hela övningar asså t.ex. om ni kollar på detta klippet http://www.youtube.com/watch?v=_tU4IMcR7BU
är värkligen formen så viktig? är det inte viktigare att köra hårt och pressa kroppen med hög intensitet? tar man och kollar på medelsvensson som kör med lagom vikt och perfekt form sen en annan vild jävel som kör lite tyngre och lite kassare form och mer itensitet så är dom nästan alltid större. Im confused!:smash:

saab900
2011-01-11, 20:20
Sök på "kontakt" :)

hejhopp79
2011-01-11, 20:50
BB-killar skiter i styrkan om man ska hårddra det och siktar endast på stora muskler. Vilket jag personligen kan tycka är skrattretande, men anyways.

TUT, d v "time under tension" är ett begrepp som innebär att man styrketränar en muskel på ett sådant sätt att den utsätts för anspänning så länge som möjligt under ett set. Man skippar alltså hela rörelser och koncentrerar rörelsen till ett kortare intervall där muskeln är maximalt spänd hela tiden. Man är ute efter pump och det funkar säkert bra, men lär inte vara särskilt optimalt för styrka.

Ostrikt träning är väl något som de flesta gör ibland. Det är ibland ett "måste" när man börjar köra tungt för komma vidare, eller om man vill pusha sig framåt. Det finns dock en förhöjd skaderisk uppenbarligen, så nybörjare bör satsa på strikta rörelser.

Onigiri
2011-01-11, 21:10
Vill du bli stark, eller stor, eller en kombination? Vad tilltalar dig mest?

martinmartin
2011-01-11, 21:52
Vill du bli stark, eller stor, eller en kombination? Vad tilltalar dig mest?

Går det att bara bli stor?

mikaelj
2011-01-11, 21:57
Går det att bara bli stor?

Du kan vara ganska stor utan att vara jättestark och, framförallt, omvänt kan du vara jättestark utan att vara särskilt stor.

biffen669
2011-01-11, 22:10
Att man kör halvreps beror oftast på att man kan köra på tyngre vikter dvs att man överbelastar muskeln och tvingar den till hypertrofi. Eller att man tränar i den svagaste delen av rörelsen för att öka i styrka och kunna lyfta tyngre med ökad hypertrofi som följd. Jag rek ingen att konstant träna så de det belastar CNS extremt mycket också...Men som komplement i träningen funkar det bra.

mini
2011-01-11, 22:21
Visst kan cheating och i viss mån halva reps vara ett komplement i träningen, men inte förrän man har en god grundfysik med både en stark muskel och starka senor och ligament samt en förståelse för hur man utför rörelsen rätt och varför samt varför man frångår den korrekta formen.

Matsa
2011-01-12, 00:38
Det behöver inte nödvändigtvis vara ett kasst utförande bara för att det inte är PT strikt. Folk som har tränat någorlunda länge och har utvecklats bra kan ha tillräcklig muskelkontroll för att kunna köra med ett lösare utförande och ändå ha god kontakt. Ett lagom slängigt utförande kan tillåta tyngre vikter samtidigt som det är tillräckligt kontrollerat för att verkligen kontrahera de muskler man avser att träna. När somliga ser detta tolkar de det som slarvigt utförande trots att utförandet i själva verket är bra. Nybörjare har sällan den muskelkontroll som krävs för att få till detta och därför tjänar de förmodligen på att träna med ett mindre löst utförande.

Vissa övningar lämpar sig bättre än andra för detta, latsdrag kan t.ex vara utmärkt att köra lite lagom löst i men i marklyft tycker jag att det är en sämre idé.

Sen finns det ju även de som tränar med ett bedrövligt utförande men ändå utvecklas mycket bra eftersom de helt enkelt tränar väldigt hårt och gör tillräckligt mycket rätt för att få resultat.

Chaan
2011-01-12, 05:32
Det är för att inte skada sig. Senorna kan aldrig bli lika starka som en riktigt jävla pumpad muskel. Genom att inte gå till ändlägen spar man senorna.

Sheogorath
2011-01-12, 06:41
Det behöver inte nödvändigtvis vara ett kasst utförande bara för att det inte är PT strikt. Folk som har tränat någorlunda länge och har utvecklats bra kan ha tillräcklig muskelkontroll för att kunna köra med ett lösare utförande och ändå ha god kontakt. Ett lagom slängigt utförande kan tillåta tyngre vikter samtidigt som det är tillräckligt kontrollerat för att verkligen kontrahera de muskler man avser att träna. När somliga ser detta tolkar de det som slarvigt utförande trots att utförandet i själva verket är bra. Nybörjare har sällan den muskelkontroll som krävs för att få till detta och därför tjänar de förmodligen på att träna med ett mindre löst utförande.

Vissa övningar lämpar sig bättre än andra för detta, latsdrag kan t.ex vara utmärkt att köra lite lagom löst i men i marklyft tycker jag att det är en sämre idé.

Sen finns det ju även de som tränar med ett bedrövligt utförande men ändå utvecklas mycket bra eftersom de helt enkelt tränar väldigt hårt och gör tillräckligt mycket rätt för att få resultat.

:thumbup:

Commando1980
2011-01-12, 13:04
Det behöver inte nödvändigtvis vara ett kasst utförande bara för att det inte är PT strikt. Folk som har tränat någorlunda länge och har utvecklats bra kan ha tillräcklig muskelkontroll för att kunna köra med ett lösare utförande och ändå ha god kontakt. Ett lagom slängigt utförande kan tillåta tyngre vikter samtidigt som det är tillräckligt kontrollerat för att verkligen kontrahera de muskler man avser att träna. När somliga ser detta tolkar de det som slarvigt utförande trots att utförandet i själva verket är bra. Nybörjare har sällan den muskelkontroll som krävs för att få till detta och därför tjänar de förmodligen på att träna med ett mindre löst utförande.

Vissa övningar lämpar sig bättre än andra för detta, latsdrag kan t.ex vara utmärkt att köra lite lagom löst i men i marklyft tycker jag att det är en sämre idé.

Sen finns det ju även de som tränar med ett bedrövligt utförande men ändå utvecklas mycket bra eftersom de helt enkelt tränar väldigt hårt och gör tillräckligt mycket rätt för att få resultat.


det blir en till :thumbup: på det inlägget.

mikaelj
2011-01-12, 14:07
Vissa övningar lämpar sig bättre än andra för detta, latsdrag kan t.ex vara utmärkt att köra lite lagom löst i men i marklyft tycker jag att det är en sämre idé.

Det där låter roligt. Hur kör man löst i marklyft? :-)

Zibbe
2011-01-12, 14:20
Det där låter roligt. Hur kör man löst i marklyft? :-)

Tror det var något i stil med detta som det syftades på.

J9TVFxPUZ6E

hejhopp79
2011-01-12, 14:25
På tal om taskig form såg jag en kille på gymmet igår som är rätt bitig faktiskt. Hursomhelst körde han latsdrag med normalbred fattning, men....han drog varken ned stången framför eller bakom huvudet, utan PÅ huvudet. Sedan stannade han när han fick "huvudkontakt" och gick upp igen, rince repeat.

Är det något folk gör? Har nog aldrig sett det innan. Kanske var ett Axondrag och inte ett latsdrag?

Starlight
2011-01-12, 17:15
Tror det var något i stil med detta som det syftades på.

[bananrygg]

Usch, den där gör ont att se på :(

RS.
2011-01-12, 18:37
Usch, den där gör ont att se på :(

Jag satt å väntade på att ryggen skulle gå av eller nåt sånt, såg sjukt illa ut.

King Grub
2011-01-12, 18:39
På tal om taskig form såg jag en kille på gymmet igår som är rätt bitig faktiskt. Hursomhelst körde han latsdrag med normalbred fattning, men....han drog varken ned stången framför eller bakom huvudet, utan PÅ huvudet. Sedan stannade han när han fick "huvudkontakt" och gick upp igen, rince repeat.

Är det något folk gör? Har nog aldrig sett det innan. Kanske var ett Axondrag och inte ett latsdrag?

Man kan använda mycket tyngre vikt och belasta muskeln på det sättet, i en kortare rörelse.

joker560
2011-01-12, 18:46
Tror det var något i stil med detta som det syftades på.

[yt]J9TVFxPUZ6E

hahaha. bästa jag sett på länge