handdator

Visa fullständig version : Axelfråga


Buttran
2011-01-11, 18:55
Tja!

När jag tränar axlar nu för tiden så kör jag hantelpress, baksida axel i cable eller med hantlar och stånglyft framåt fast jag också fortsätter bakom nacken.

Mitt problem är att jag tycker att min deltoid lateral tränas för lite.. Alltså baksidan axel är rätt stor nu, framsida är väl sådär (vet inte hur mycket volym den ökas) men den mellersta deltoiden hänger lite efter och därför ser axeln fortfarande lite fyrkantig ut.

Har ni några tips på hur jag ska träna just den mellersta? Kan man lägga till en övning till eller borde jag byta bort en?

Kan väl tillägga att jag är en rätt rutinerad gymmare!

Sheogorath
2011-01-11, 19:00
Tja!

När jag tränar axlar nu för tiden så kör jag hantelpress, baksida axel i cable eller med hantlar och stånglyft framåt fast jag också fortsätter bakom nacken.

Mitt problem är att jag tycker att min deltoid lateral tränas för lite.. Alltså baksidan axel är rätt stor nu, framsida är väl sådär (vet inte hur mycket volym den ökas) men den mellersta deltoiden hänger lite efter och därför ser axeln fortfarande lite fyrkantig ut.

Har ni några tips på hur jag ska träna just den mellersta? Kan man lägga till en övning till eller borde jag byta bort en?

Kan väl tillägga att jag är en rätt rutinerad gymmare!

Hur kommer det sig att en rätt rutinerad gymmare inte övervägt att köra sidolyft och drag till hakan som är de två viktigaste övningarna för utsidan? ;)

Buttran
2011-01-11, 19:02
Hur kommer det sig att en rätt rutinerad gymmare inte övervägt att köra sidolyft och drag till hakan som är de två viktigaste övningarna för utsidan? ;)

Mjo jag körde sidolyft ett tag förut men bytte senare bort det.. Kollade övningsbanken innan jag skrev och ska börja med det igen men fortfarande, är 4 övningar för mycket för axeln?

Sheogorath
2011-01-11, 19:10
Mjo jag körde sidolyft ett tag förut men bytte senare bort det.. Kollade övningsbanken innan jag skrev och ska börja med det igen men fortfarande, är 4 övningar för mycket för axeln?

Nej, det tycker jag inte. Men du kan definitivt göra så att du kör baksida axlar på din ryggdag (förutsatt nu att du har splittat axlar och rygg). Axelns baksida är funktionellt en ryggmuskel och tränas mycket när man t.ex. kör rodd. Med baksidan borta från axeldagen blir det mer luft i schemat. Kör du exempelvis...

3 x Någon press över huvudet (hantlar eller stång)
3 x Drag till hakan (stång eller cable)
3 x Sidolyft (hantlar eller cable)

...så bör du ha gett utsidan tillräckligt med pisk. Med någon specifik övning för baksidan på din ryggdag och gärna lite rotationer (rotatorcuffen) så har du ett komplett axelprogram.

Buttran
2011-01-11, 19:31
Nej, det tycker jag inte. Men du kan definitivt göra så att du kör baksida axlar på din ryggdag (förutsatt nu att du har splittat axlar och rygg). Axelns baksida är funktionellt en ryggmuskel och tränas mycket när man t.ex. kör rodd. Med baksidan borta från axeldagen blir det mer luft i schemat. Kör du exempelvis...

3 x Någon press över huvudet (hantlar eller stång)
3 x Drag till hakan (stång eller cable)
3 x Sidolyft (hantlar eller cable)

...så bör du ha gett utsidan tillräckligt med pisk. Med någon specifik övning för baksidan på din ryggdag och gärna lite rotationer (rotatorcuffen) så har du ett komplett axelprogram.

Det hade jag inte alls tänkt på.. Tack som fan! :)

Sheogorath
2011-01-11, 20:44
Det hade jag inte alls tänkt på.. Tack som fan! :)

:thumbup:

hejhopp79
2011-01-11, 20:56
Snyggt jobbat Sheogorath!

Funderade på drag till hakan bara; har för mig att allas vår Axon, sagt att Axondrag till hakan inte är bra på något sätt?

Mitosis
2011-01-11, 20:58
Snyggt jobbat Sheogorath!

Funderade på drag till hakan bara; har för mig att allas vår Axon, sagt att Axondrag till hakan inte är bra på något sätt?

http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/
Där står det om den iaf.

Sheogorath
2011-01-11, 21:09
Snyggt jobbat Sheogorath!

Funderade på drag till hakan bara; har för mig att allas vår Axon, sagt att Axondrag till hakan inte är bra på något sätt?

Ett alldeles utmärkt argument för att köra den? :em:

Nej men skämt åsido(lyft): rörelsen kan göras på många sätt, allifrån något som i princip är ett sidolyft med armbågsböjning till en variant med ganska kraftigt inåtroterad axel som går i något slags mellanläge av abduktion och flexion.

Här är ett exempel på första. Knappast någonting annan än ett sidolyft sett från axelns perspektiv:

http://www.womansday.com/var/ezflow_site/storage/images/media/galleries-slideshows/workout-like-the-biggest-loser/upright-row2/47314-1-eng-US/Upright-Row_slideshow_image.jpg

De andra varianterna kan vara mer eller mindre stressande beroende på anatomin inne i den individuella axeln. Jag kan göra dem utan problem och har bra effekt av dem. Allt är inte för alla.

hejhopp79
2011-01-11, 21:35
Intressant, har inte tänkt på hur jag har axlarna när jag kör den. Ska prova att hålla axlarna som bilden visar och lägga in den på axelträningen.

Sheogorath
2011-01-11, 21:45
Intressant, har inte tänkt på hur jag har axlarna när jag kör den. Ska prova att hålla axlarna som bilden visar och lägga in den på axelträningen.

Funkar med stång också!

Varianten nedan är min favorit. Jag gör den ungefär som i videon med den ytterst lilla skillnaden att jag drar något mer snett underifrån. Det blir säkert lite trångt inne i vissa axlar med ett sådant här utförande och då behöver man ju inte göra den. För mig är det den här övningen tillsammans med tunga stångpressar som ger resultat på axlarna som syns.

ky_fmlYizuM

hejhopp79
2011-01-11, 22:03
Hmm, misstänker att jag kan få problem med handlederna i den övningen, men ska prova nästa gång jag kör axlar =)

cero
2011-01-11, 22:10
Sheogorath: Är inte det som att köra hantellyft förbi 90 grader? Vad jag har hört ska man iallafall passa sig för detta.

Sheogorath
2011-01-11, 22:10
Hmm, misstänker att jag kan få problem med handlederna i den övningen, men ska prova nästa gång jag kör axlar =)

Varianten som du först tänkte på (den med den charmerande turkosa fitnesspinglan med aluminiumhantlarna) är förmodligen mer stressande för handlederna eftersom det krävs att du böjer dem. Däremot: med V-grepp fattat med handryggarna mot varandra kan man ha handlederna i stort sett neutrala genom hela rörelsen om man vill det (man behöver ju inte gå maximalt högt heller om det bara är axlarna man vill träna). Testa lite olika! Det finns som sagt många varianter av övningen och det vore märkligt om en variant passade alla axlar/handleder/whathaveyou.

Sheogorath
2011-01-11, 22:11
Sheogorath: Är inte det som att köra hantellyft förbi 90 grader? Vad jag har hört ska man iallafall passa sig för detta.

Nej, för som du ser går armbågarna framför kroppen. Det blir alltså ett slags mellanting mellan en flexionsrörelse och en abduktionsrörelse i axlarna (det vissa kallar "elevation"). Med överarmen riktad snett framåt ("elevation") istället för rakt ut åt sidan ("abduktion") har du mycket mer utrymme i axelleden och det är därför det går fint för många. Du har helt rätt i att man i ett hantellyft åt sidan inte ska gå över 80-90 grader om man inte samtidigt utåtroterar i axeln. Man kan alltså fortsätta rörelsen över huvudet om man istället vänder bicepsbukarna mot taket, men det är en ovanlig variant som förmodligen inte ger ett dugg ytterligare för utsidan vilket ju är det man ofta försöker träna med övningen. Ska se om jag kan hitta en film hur som helst.

hejhopp79
2011-01-11, 22:22
Alright, ska testa med v-grepp då!

Sheogorath
2011-01-11, 22:27
Det här var det närmsta jag kom:

Alltså, om man nu av någon anledning vill fortsätta sitt sidolyft över huvudhöjd ska man innan överarmarna når 90 graders vinkel utåtrotera i axlarna så att bicepsbukarna börjar peka mot taket. Övningen kallas tydligen "reverse overhead dumbbell laterals" på engelska. "Shoulder flyes" hade ju varit något lättare kan jag ju tycka... Det är ju egentligen bara en axelpress utan triceps.

http://www.fit-world.net/bodyprtexe/shoulders/revdumb.gif

Jontez
2011-01-11, 22:31
Intressant övning du postade Sheogorath, "shoulder flyes" kanske vore något att prova

Sheogorath
2011-01-11, 22:34
Intressant övning du postade Sheogorath, "shoulder flyes" kanske vore något att prova

Aldrig prövat den själv eftersom jag alltid känt att framsidan fått mer än tillräckligt utan isolationsövningar. Testa vettja! ;)

Sheogorath
2011-01-11, 22:40
Yey! Nu kan jag också bli biff:

KlpyzAQkIzg

Supermicke
2011-01-11, 22:43
ska ge drag till hakan en ny chans.. fast hålla brett och inte gå så högt upp. Man lär ju kunna lassa på mycket vikt i denna övning med någon axel variant av high pull.. mycket vikt= stora muskler.. eller nåt :D

vicarious
2011-01-12, 12:03
Jag får sån sjuk pump i trapzen när jag försöker köra drag till hakan. Kan nog bero på tekniken.. Ska testa lite av det jag sett i den här tråden på nästa pass!

MackeJuve
2011-01-12, 13:44
Har svårt att tro att drag till hakan skulle vara en nödvändig övning för att bygga "kompletta" axlar, är det verkligen en övning som rutinerat kollozeumfolk kör kontinuerligt? Känns som att den nästan aldrig blir rekommenderad, tvärtom. Känns som att de 2 baspressarna, ev. hantellyft åt sidan och framåtlutande hantellyft skulle räcka mer än väl för att bygga axlar?

Sheogorath
2011-01-12, 13:54
Det finns inga nödvändiga övningar överhuvudtaget för att bygga en komplett fysik. Allt kan ersättas efter önskemål och behov.

Stoltz
2011-01-12, 14:02
Allt är inte för alla.

Det glömmer rätt många. Bra påpekande!