handdator

Visa fullständig version : Hälsofördelar med styrketräning?


cero
2011-01-11, 17:35
Vad finns det för direkta hälsofördelar med styrketräning egentligen? Då menar jag inte att man får starkare leder osv, utan saker som rör hälsan.

Masterpan
2011-01-11, 18:11
Det är nog inte lika mycket "hälsofördelar" som Styrkefördelar och fördelarna de ger, om man jämför med kondis träning.

Men det är nog bra för hjärnan att styrketräna så den blir mer avslappnad, din kropp tål mer stryk också t.ex fall etc när man har en vältränad kropp

Gorilla
2011-01-11, 18:17
Stressreglering förbättras
Atrofi i ben minskas
Atrofi i muskler minskas

Det finns oerhörda fördelar med att utöva styrketräning, framförallt på äldre dagar.

Tobbeh
2011-01-11, 18:33
Förebygga skador, vardagliga skador såsom ryggvärk med mera, finns oändligt mer fördeler, väldigt få nackdelar!

Bluesparv
2011-01-11, 18:49
Endorfinutsöndringen :)

Mourten
2011-01-11, 19:05
Ligga mera.

1911
2011-01-11, 19:21
Mer stryktålig om någon skulle få för sig att slå en, eller om man t.ex. faller på en hal isfläck!

Ponitus
2011-01-11, 19:23
Ligga mera.

word.

frogmachine
2011-01-11, 19:25
ligga mera.
+1

Eddie Vedder
2011-01-11, 20:15
Jag sökte efter en tråd med exakt samma fråga men kunde inte hitta den. Men om du letar så finns det i alla fall en och där postade jag med flera en helt del.

hertzman
2011-01-11, 20:21
De psykologiska fördelarna tror jag fler än jag upplever som stora. Jag blir piggare, gladare och känner mig mer nöjd med tillvaron. På köpet får man en starkare kropp som orkar mer.

Beelz
2011-01-11, 20:23
Effekter av styrketräning eller fysisk aktivitet

Ökar muskelstyrkan
Ökar hållfastheten och funktionen i senor och ledband
Ökar uthålligheten
Ökar blodcirkulationen
Ökar fettförbränningen
Ökar produktionen av endorfiner
Ökar syreupptagningsförmågan
Ökar energiomsättningen
Ökar välbefinnandet
Ökar kroppskänslan
Ökar nervbildning till musklerna, vilket ger ökad muskelstyrka och muskelkontroll
Ökar fettförbränningen i arbetande muskler
Ökar värmetoleransen
Sänker pulsfrekvensen
Sänkar blodtrycket
Förbättrar ämnesomsättningen
Förbättrar verkningsgraden hos hjärtat
Förbättrar sömnen
Motverkar benskörhet
Motverkar mag- och förstoppningsbesvär
Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
Minskar risken för typ 2-diabetes
Minskar risken för tjocktarmscancer
Minskar risken för blodproppar
Minskar produktionen av mjölksyra vid ansträngning

Saxxat ur Maximal muskeltillväxt av Kristian berg och Fredrik Paulún

Sen om allt är 100% korrekt vet jag inte men litar på dom pojkarna :)

clappen
2011-01-11, 20:24
De psykologiska fördelarna tror jag fler än jag upplever som stora. Jag blir piggare, gladare och känner mig mer nöjd med tillvaron. På köpet får man en starkare kropp som orkar mer.

+1. +1 på ligga också.

hejhopp79
2011-01-11, 20:45
Jorå finns en hel del. Går inte att jämföra dock med konditionsträning på långa vägar när det gäller stressreglering, endorfinutsöndring och allmän feel-good känsla, enligt egen erfarenhet i alla fall.

Att gymma tungt en timme och springa en mil snabbt är rätt annorlunda. Styrketräningen ger en stark kropp men löpningen är väldigt skön psykiskt sett. Jag kan gå runt hög resten av dagen från endorfiner när jag sprungit en bra bit. Fler borde definitivt lägga in träning för hjärtat också och inte bara träna ENDAST för muskulär utveckling.

sweetkarolina
2011-01-11, 20:48
Ungefär lika trovärdiga citat som Pauluns.

"Så att styrketräna är även bra för själen. Vid styrketräning ökar kroppen produktionen av måbra-hormonerna dopamin, serotonin och endorfiner. särskilt produktionen av serotonin ökar vid styrketräning"

"Styrketräning hjälper dig med att få bukt med olika specifika kroppsliga problem som ryggproblem, minskad risk för benskörhet då benen stärks, förbättrad insulinkänsligheten (se insulin), förbättrat blodtryck, förbättrade blodfetter mm. "

"Produktionen av testosteron och tillväxthormon ökar vid styrketräning"


Kroppsegna hormoner är bra skit.

hejhopp79
2011-01-11, 20:53
Och produktionen av dopamin ökar markant av konditionsträning.

Kroppsegna hormoner är grymt. Synd att så många väljer att inte optimera dem och känna sig mer levande; genom träning.

cero
2011-01-13, 20:12
Bra svar, ska även kolla upp den andra tråden. Och att få ligga mer räknas definitivt som en hälsofördel!

Xtronal
2012-11-07, 21:13
Någon som har en bra pålitlig internet-källa där det står om hälsoeffekterna? Dvs inte forum där folk säger saker hejvilt utan att backa upp sin fakta.. (Alla gör inte detta, men en hel del)..

Shajjn
2012-11-07, 21:33
Bibehålla eller öka sin muskelmassa i sig en hälsoparameter. Allt viktigare med stigande ålder.

Bibehållen eller ökad benmassa (som ovan).

Troligtvis motverkar man insulinresistens på lång sikt.

Troligtvis distribueras kroppsfett bort ifrån viscera, motverkar metabolt syndrom.

Motverkar stress och effekten av ofysiologiskt sympatikuspåslag (ex sitta i bilkö och bli förbannad, vilket på lång sikt ökar risk för hjärtkärlproblematik).

Pjotor
2012-11-07, 21:41
Alla som med jämna mellanrum nästan fastnar med en jäveltung stång på axlarna i bottenläget blir lite starkare mentalt.

midwinterholes
2012-11-07, 22:03
(ex sitta i bilkö och bli förbannad, vilket på lång sikt ökar risk för hjärtkärlproblematik).
Det har jag inte blivit av med :d Avskyr köer i alla dess former.

Jag tycker det sitter psykiskt. Att känna att man är i bra form känns bra. Att vara i bra form är ju fysiskt visserligen..

Och vid något vardagsproblem går det alltid att tänka "Om jag fixade att resa mig från nästan sittandes med en stång över axlarna på xxx kg så kan jag fan i mig fixa det här babblet"

z_bumbi
2012-11-08, 08:39
Någon som har en bra pålitlig internet-källa där det står om hälsoeffekterna? Dvs inte forum där folk säger saker hejvilt utan att backa upp sin fakta.. (Alla gör inte detta, men en hel del)..

Vad är det för fel på böcker?

Annars finns:
Fyss
Folkhälsoinstitutet
pubmed (etc)

engipso
2012-11-08, 10:40
Glädjeruset jag fick efter gårdagens ryggpass, bättre hälsoeffekt kan jag inte tänka mig :) Att må allmänt jävligt bra och längta till gymmet tror jag är ofantligt hälsosamt.