handdator

Visa fullständig version : tung vs strikt träning


Svarten81
2003-11-13, 22:09
Ok har luskat runt lite på search sidan utan någon direkt framgång. så vi tar en ny tråd så kanske ni kan leda mig vidare.

Tung träning är viktigt det vet jag om man vill bygga massa, men så läser man i olika tidningar att man ska köra strikta pass o inte fuska upp vikterna.
Så vilket är bäst strikt eller tung träning eller ska man kombinera?

ja ja lite kvälls funderingar bara. rock on/Svarten
:hbang:

Snapphanen
2003-11-13, 22:21
hmmm... så tungt men samtidigt strikt du kan. Det är ju ganska lätt att känna av eller hur?

Greenman
2003-11-13, 22:28
strikt nog att vara säkert och så att tillräcklig isolering uppnås, tungt nog att ge tillräcklig stimulans till avsedd muskel.

shirunai
2003-11-13, 22:30
snapphanen, jag tror hans fråga kan utvecklas mera, jag väntar spänt på de andra, vissa säger si vissa säger så.

Jag har själv funderat över frågan när det gäller rygg träning jag kan smälla på 90kg i stångrodden och köra lite halv ostrikt och ha ganska bra kontakt medans 60kg kan fortfarande kännas tungt men med mer kontakt i muskeln.

Karl_alfred
2003-11-13, 22:35
Tungt som bara fasiken om du vill bli maximalt stor. Kolla på alla proffs de kör så tungt det bara går de har en viss koll över övningen men fuskar naturligtvis en hel del också. En kort rörelse används också oftast för att hantera denna tunga vikt.

Men om du vill träna för att må bra och undvika skador så tycker jag det är bättre om du har kontroll över rörelsen och kör väldigt tungt och full rörelselängd.

Greenman
2003-11-13, 22:35
stångrodd är en basövning, som sådan anser jag att man ska köra så tungt man överhuvudtaget kan, det som begränsar arbetsvikten är säkerheten, för kontakt finns det isolationsövningar som man kan kombinera med basövningar.

Svarten81
2003-11-13, 23:31
jovvist vill man bli stor men ska man inte köra med passare om man ska köra så j*vla tungt? kan ju lätt bli att man tar ihjäl sig annars.
Sen håller jag med shurinai om att det är lättare att få bra kontakt på lägre vikter, så en kombination av va båda delarna kan leda till maximal tillväxt och form.

jwzrd
2003-11-13, 23:49
Tung träning == få reps innan man når failure. Alla andra definitioner är märkliga. Jag kör cheating på lättare vikter. Utgångsläget är väl ändå alltid att träna strikt och med fullständig kontroll på vikten. Sen lägger man in cheating/partials/negativa etc för att höja intensiteten. Att blanda in begreppet "tungt" i det är bara konstigt. Orkar man 3 reps så var det tungt! Orkar man 15 var det inte tungt. Svårare än så är det inte.

Karl_alfred
2003-11-13, 23:51
Originally posted by Greenman
stångrodd är en basövning, som sådan anser jag att man ska köra så tungt man överhuvudtaget kan, det som begränsar arbetsvikten är säkerheten, för kontakt finns det isolationsövningar som man kan kombinera med basövningar.

Håller fullständigt med. Bara man inte kör åt helvete konstigt så att man inte känner någonting alls i den primära muskeln så är det bara att köra på i de stora basövningarna. Man ska naturligtvis köra en korrekt rörelse och strikt. Men att sträva efter en sorts isolationsträning med dessa håller inte. En basövning involverar flertalet muskler. De är till för att man ska bli stark. Den tänkta muskeln växer garanterat om man utför övningen rätt och blir starkare.

För att isolera kontakten i en muskel väljer man en enledsövning vilken inte i en större utsträckning involverar mer muskler än den tänkta t ex. koncentrationscurl, hantelflyes, tricepskickbacks mm.

En passare kan vara nödvändigt i vissa övningar t ex. bänkpress och knäböj.

Snafu
2003-11-13, 23:53
Några har redan nämnt det. Ryggträning där gäller det rätt tunga vikter. T ex pulldown där lastar jag gärna på lite tyngre vikter. I bröstträningen nu har jag dock börjat göra tvärtemot och istället gå ner på vikter och inte vara så viktkåt...börjat köra med stopp på bröstkorgen istället för semi-studs t ex. Biceps tränas i huvudsak med lite lägre vikter då jag märkte att jag fuskade lite med armbågen och dels inte kunde hålla tillbaka vikten i den negativa fasen. Triceps där kör jag bara triceps extensions (french press, inte mot pannan) och där är det lite otrevligt att lassa på allt för mkt vikt så även där kör jag hellre med lite lägre vikt och prioriterar utförandet lite mer. Jag vet inte men....dragövningar i allmänhet kör jag heller tyngre medan pressövningar lite lättare?

Svarten81
2003-11-13, 23:54
Originally posted by jwzrd
Tung träning == få reps innan man når failure. Alla andra definitioner är märkliga. Jag kör cheating på lättare vikter. Utgångsläget är väl ändå alltid att träna strikt och med fullständig kontroll på vikten. Sen lägger man in cheating/partials/negativa etc för att höja intensiteten. Att blanda in begreppet "tungt" i det är bara konstigt. Orkar man 3 reps så var det tungt! Orkar man 15 var det inte tungt. Svårare än så är det inte.


visst är det så lätt. men vilken komb ska man använda sig av för att nå bäst resultat som kroppsbyggare?

jwzrd
2003-11-13, 23:55
Jag är inte med på vad du menar med "korrekt rörelse" om det inte innebär att den tar på rätt plats. Betyder det att andra ska tycka att det ser bra ut när du tränar? Det är väl självklart att rörelsen i första hand utgår ifrån var den "tar" på dig när du tränar den! Om sen Plucke och Berra tycker det ser strikt/fint/bögigt ut kan väl kvitta?;)

Karl_alfred
2003-11-13, 23:59
Originally posted by Svarten81



visst är det så lätt. men vilken komb ska man använda sig av för att nå bäst resultat som kroppsbyggare?

Nästintill enbart fria vikter och reps från 1-10 tror jag på i allafall.

Svarten81
2003-11-14, 00:01
Originally posted by jwzrd
Jag är inte med på vad du menar med "korrekt rörelse" om det inte innebär att den tar på rätt plats. Betyder det att andra ska tycka att det ser bra ut när du tränar? Det är väl självklart att rörelsen i första hand utgår ifrån var den "tar" på dig när du tränar den! Om sen Plucke och Berra tycker det ser strikt/fint/bögigt ut kan väl kvitta?;)

sant börjar nog snurra i nattmössan inte hälsosamt med föreläsning till halv 5 på eftermiddagen får ursäkta om jag rörde ihop det .

Jon2
2003-11-14, 00:06
Kan bara säga att tung skivstångscurllmed cheating äger för mig har ökat circa 0.5 cm på armrna varje ggn när jag dragit i ggn en period med sådan träning. Tror det dock är viktigt att inte köra så hela tiden för det känns att det sliter på rätt bra på lederna. Och även märkt att när jag gått tillbaka till de tidigare tunga vikterna så är dom numera lätta.

Karl_alfred
2003-11-14, 00:07
Originally posted by jwzrd
Jag är inte med på vad du menar med "korrekt rörelse" om det inte innebär att den tar på rätt plats. Betyder det att andra ska tycka att det ser bra ut när du tränar? Det är väl självklart att rörelsen i första hand utgår ifrån var den "tar" på dig när du tränar den! Om sen Plucke och Berra tycker det ser strikt/fint/bögigt ut kan väl kvitta?;)

Hehe, ja att rörelsen tar på rätt plats kan man nog uttrycka det (dock inte nödvändigtvis någon form av isolation). En korrekt rörelse är även en full rörelse, inte t ex. att stanna en dm ovanför bröstet i bänkpress eller stanna en bit innan bottenläget i scottcurl. Sen kan man ju alltid använda sig lite av cheat tekniker för att stressa muskeln extra t ex. kortare reps använa mer av de kroppsdelar som inte är med i vanliga fall i övningen.

Sen om vad andra tycker ska man kanske inte bry sig så mycket i utan köra det som känns bäst för en själv.

jwzrd
2003-11-14, 00:12
Jag håller med. Cheating funkar bra för mig med. I vissa övningar funkar cheating bäst för att höja ett snäpp, i andra är partials bättre. Ibland en kombo etc.

Spec^
2003-11-14, 14:01
tycker att man ska fuska till grad att det inte blir överdrivet.


Fuskar själv rätt rejält i biceps övningar, speciellt skivstångscurl, tycker de känns bättre än att köra den väldigt strikt.

Men de ska ju inte va så att man har ryggen parallelt med golvet..


Annars äre väl mellan 6-8reps och träningen baserad på basövningar, med kompleterande isolationsövningar.

Big_Vik
2003-11-14, 19:22
Originally posted by Spec^

Fuskar själv rätt rejält i biceps övningar, speciellt skivstångscurl, tycker de känns bättre än att köra den väldigt strikt.


för mej är det tvärtom, har ökat bra på stirkta curlar med en eller två rediga svingar på slutet.

vilket bevisar att....?

Spec^
2003-11-14, 22:43
Originally posted by Big_Vik


för mej är det tvärtom, har ökat bra på stirkta curlar med en eller två rediga svingar på slutet.

vilket bevisar att....?

Att vi är olika? :rolleyes:

Svarten81
2003-11-15, 18:20
alla är vi väldigt olika det som funkar för någon kanske är skit för någon annan , dock ska man inte fuska så mycket som en del discobyggare gör där jag håller till o tränar.....

man ska nog lyssna mest på sin egna kropp har jag kommit fram till... men men alltid ql med en god diskution kring ämnet

:hbang: