handdator

Visa fullständig version : Vilovecka och kost


demo86
2011-01-10, 22:34
Har tittat igenom massa trådar som hamnar om viloveckor men tycker ändå ingen passade riktigt in.

Känner att ja är riktigt trött om dagarna och motivationen är inte den samma.
När ja väll tar i på gymmet gör ja fortfarande PB efter PB men jag är så sjukt trött hela tiden bara.

Antar att ja börjar bli övertränad och tänkte ta en vilovecka. Då kommer genast dessa funderingar:

Om jag inte kan hålla mig och typ kanske kör lite underarmar eller vader NÅN GÅNG under denna vecka, påverkar det mitt "vilande" denna vecka?

Hur ser den "optimala" viloveckan ut?

Hur gör jag med kosten denna vecka? Jag hoppar över protte drinkarna? Hoppar bcaa?

Bara tänka på äta allmänt nyttigt?
Ska protein intaget ligga på 2g/kg även under denna vecka?

Vad händer igentligen under denna vecka med kroppen?
Är kroppen i ett sånt anabolt läge att den bara suger åt sig allting och man blir "hulken" under denna vecka för att komma tibaka i bättre form än nånsin?

Eller är det bara skönprat man hört från folk hela tiden?

Många frågor jag vet. Men ytterst intrresant och viktigt ämne tycker ja!

Grub, sverker och andra experter får gärna såga mig och lära mig *popcorn*

Crocker
2011-01-10, 22:45
Kör på samma kost , en vilovecka vilar du från träning. Du kommer bli starkare av det enkelt.

demo86
2011-01-10, 22:57
så de är inte overkill att inta bcaa och 2-3 protte drinkar om dagen under viloveckan?

Långsmal
2011-01-10, 23:12
bcaa vet jag ingenting om men att få i sig ordentligt med protein skadar aldrig. Däremot kommer du ju inte förbränna lika mycket under viloveckan som du vanligtvis gör så vill du inte gå upp i vikt får du kanske dra ner på kcal-intaget. Är det bara 1 veckas break behöver du nog emellertid inte göra några drastiska förändringar.

Crocker
2011-01-11, 14:39
så de är inte overkill att inta bcaa och 2-3 protte drinkar om dagen under viloveckan?
Gör vad du vill, dina resultat påverkas inte om du tar lite BCAA eller någon proteindrink. Speciellt inte under 1 vecka.

Apos78
2011-01-11, 14:48
Under viloveckan vilar du. Ger kroppen en chans att återhämta sig så långt det bara går. Misstänker man att man blir övertränad så kan jag dock tycka att upplägget ska ses över, då det är bättre med regelbunden återhämtning än att komprimera det till en vecka då och då. En vilovecka kan dock vara bra för motivationen...eller möjligen det sociala livet :).

Inget du gör med kosten kommer att spela någon som helst roll. En vecka är alldeles för kort tid för att det ska behövas några justeringar gällande kcal eller näring.

demo86
2011-01-11, 18:30
Under viloveckan vilar du. Ger kroppen en chans att återhämta sig så långt det bara går. Misstänker man att man blir övertränad så kan jag dock tycka att upplägget ska ses över, då det är bättre med regelbunden återhämtning än att komprimera det till en vecka då och då. En vilovecka kan dock vara bra för motivationen...eller möjligen det sociala livet :).

Inget du gör med kosten kommer att spela någon som helst roll. En vecka är alldeles för kort tid för att det ska behövas några justeringar gällande kcal eller näring.

Länge sen ja blev så glad över ett svar. Tack!

Kände mig som sagt helt sjukt trött hela tiden, motivationen började brista och de va jobbigt att ta sig till gymmet. Sen att ja har tenta period nu och behöver mer tid att plugga avgjorde att de inte kan bli mer perfekt med en vilovecka nu:)

Så jävla tråkigt att ta protte drinkar när man inte tränar bara.

Apos78
2011-01-11, 18:59
Länge sen ja blev så glad över ett svar. Tack!

Kände mig som sagt helt sjukt trött hela tiden, motivationen började brista och de va jobbigt att ta sig till gymmet. Sen att ja har tenta period nu och behöver mer tid att plugga avgjorde att de inte kan bli mer perfekt med en vilovecka nu:)

Så jävla tråkigt att ta protte drinkar när man inte tränar bara.

Du måste inte dricka dina drinkar. Ät något proteinrikt vid måltiden istället. Ofta så mycket trevligare. Det finns aldrig något "måste" vad gäller proteindrinken. Den är där för att det är bekvämt och inget annat. Under viloveckan är det bekväma att INTE dricka den.

demo86
2011-01-12, 00:40
Under viloveckan är det bekväma att INTE dricka den.


Jag är bara orolig att inte få i mig tillräckligt med protein och hamna i negativ balans. :(

samsung
2011-01-12, 09:20
Jag är bara orolig att inte få i mig tillräckligt med protein och hamna i negativ balans. :(

Låter som du nojjar för mycket. Ät vanligt, rör dig vanligt och vila när du ska, du kommer inte bli mindre på 7 dagar

Apos78
2011-01-12, 10:14
Jag är bara orolig att inte få i mig tillräckligt med protein och hamna i negativ balans. :(

Vad anser du vara tillräckligt för att slippa negativ kvävebalans under en veckas tid?

demo86
2011-01-13, 13:08
Vad anser du vara tillräckligt för att slippa negativ kvävebalans under en veckas tid?

De är just de jag inte :) men va de ja förstått så kan ja typ göra va som helst under denna vecka utan att få stora konsekvenser.

Det ja igentligen är ute efter är den "optimala" vilo veckan. Om de finns nåt sånt

Apos78
2011-01-13, 13:11
De är just de jag inte :) men va de ja förstått så kan ja typ göra va som helst under denna vecka utan att få stora konsekvenser.

Det ja igentligen är ute efter är den "optimala" vilo veckan. Om de finns nåt sånt

Lite det jag menar. Det är väldigt svårt att veta utan att göra faktiska mätningar. Och som du säger, en vecka är alltför kort tid för att något drastiskt ska hända så länge du äter vettig mat och bara låter kroppen vila.

demo86
2011-01-16, 19:13
Lite det jag menar. Det är väldigt svårt att veta utan att göra faktiska mätningar. Och som du säger, en vecka är alltför kort tid för att något drastiskt ska hända så länge du äter vettig mat och bara låter kroppen vila.


Nu är snart min vecka över och ja väger mig alltid på fredag morgon varje vecka.

Nu har ja gått ner 2-3 kilo denna vecka :(

Vad är det jag har gått ner igentligen?

Jag har ätit helt vanlig mat, 2-3 måltider om dagen..

Jag kan tänka mig att mkt är vätska då ja knappt dricker vatten nu när ja inte tränar.

Känns ändå skit och titta på vågen, och när man ställer sig framför spegeln så börjar syket spela med en och man känner sig mkt mindre.

Jag antar att allt kommer tillbaka på 1-2 dagar när ja börjar träna igen. Men ändå kanske värt nämna 3kg förlust

Apos78
2011-01-16, 19:54
Då har du ätit för lite. Såklart. Men att det försvunnit 3 kg ren kroppsmassa är osannlikt. Vätska kan vara en grej som du nämner.

demo86
2011-01-18, 13:21
men visst borde jag va tibax i samma form igen efter en veckas träning igen?