handdator

Visa fullständig version : Dags att börja Deffa, hjälp!


ImYourDream
2011-01-10, 15:35
Nu är det så att jag har tränat och gått upp så nu vill jag ha bort fettet. Jag är så grymt dålig på det här med att räkna & vad man ska ha in och inte ha in. Så det jag gärna vill ha är ett schema med tips på bra mat, tips på tider man ska äta? eller vad man nu ska tänka på. Jag tränar iaf 4dagar/veckan styrka blandat med kondition. Kanske nån som vet av någon bra diet man kan gå efter? Kom gärna med tips och förslag!

The dude
2011-01-10, 16:30
Det enda säkra är att köpa en hushållsvåg och väga all mat du äter. Det kan låta/verka jobbigt i början men man blir bra på det snabbt. Jag har vägt min mat i typ 10 mån och jag älskar det, skitsmidigt och jag vet exakt hur mkt jag behöver äta. Om några månader ska jag deffa och då är det bara att ligga på typ 500 kcal underskott. Här kan du räkna ut ungefär hur mkt kcal du förbrukar.
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Sen bör du ju väga dig, varje dag på morgonen är ett tips, så du har koll på att allt går rätt till.

Angående vad du ska äta är det ju inte så noga, ät som tidigare fast bara mindre, fortsätt få i dig tillräckligt med protein också. Att äta godis är dödens under en deff, mättar inget och massa kcal, allra värst är typ chips. Men det visste du nog ;) Det finns inga speciella "tider" att äta på, men ett tips under deff är att sprida ut kaloriintaget så du inte har ätit din kcal-budget efter halva dagen. För då kmr du va bra hungrig när du ska sova and that sux
Lycka till!

ImYourDream
2011-01-10, 17:11
Okey. Jag är 21år, 177cm & 76kg.

Tänkte äta
Frukost:Havregrynsgröt
Mellanmål: banan
Lunch: kyckling/tonfisksallad eller liknande
Efter träning: Gainer pro? Om det är bra i deffen?
Middag: Fisk, kyckling, fågel + ris eller wook.
kväll: Nått bra bröd + mjölk

Men det svåra för mig är att veta hur mycket ska jag äta av varje? Och nått tips på bra bröd? är det grovt bröd som gäller?

Gurkyngel
2011-01-10, 18:58
Okey. Jag är 21år, 177cm & 76kg.

Tänkte äta
Frukost:Havregrynsgröt
Mellanmål: banan
Lunch: kyckling/tonfisksallad eller liknande
Efter träning: Gainer pro? Om det är bra i deffen?
Middag: Fisk, kyckling, fågel + ris eller wook.
kväll: Nått bra bröd + mjölk

Men det svåra för mig är att veta hur mycket ska jag äta av varje? Och nått tips på bra bröd? är det grovt bröd som gäller?

Pumpernickel eller liknande dundergrova rågbröd är kalorisnåla (för att vara bröd) och riktigt gott tycker jag :)

Väg maten och räkna sedan ut kalorimängd utifrån denna lista t ex http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx

Sen finns det en uppsjö kaloriräknare att ha i datorn eller telefonen där du kan fylla i allt och se hur du håller "budgeten." Kolla denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158734

vicarious
2011-01-10, 19:08
Okey. Jag är 21år, 177cm & 76kg.

Tänkte äta
Frukost:Havregrynsgröt
Mellanmål: banan
Lunch: kyckling/tonfisksallad eller liknande
Efter träning: Gainer pro? Om det är bra i deffen?
Middag: Fisk, kyckling, fågel + ris eller wook.
kväll: Nått bra bröd + mjölk

Men det svåra för mig är att veta hur mycket ska jag äta av varje? Och nått tips på bra bröd? är det grovt bröd som gäller?

Havregrynsgröt känns lite proteinsnålt till frukost. Mer protein! Ägg kanske? Jag utgår från att du har mjölk till? ;)

Byt även ut bananen mot något proteinrikare mellanmål.

Gainer Pro kan du skippa och skaffa ett vanligt whey (vasslepulver) eller aminosyror (EAA) att ta efter träning.

Även till kvällsmålet skulle jag rekommendera nåt med lite mer protein än mackor och mjölk. Vad har du för pålägg?

Eddie Vedder
2011-01-10, 21:02
Pumpernickel eller liknande dundergrova rågbröd är kalorisnåla (för att vara bröd) och riktigt gott tycker jag :)

Nej de är energirika de också, det är allt bröd. Svårt att säga så mycket om kosten men rent spontant känns det som en kost mer lämpad för viktuppgång tycker jag. Bort med banan och bröd helt och öka proteinmängden tror jag kan vara enkla förslag.

benacii
2011-01-10, 22:58
jag vet inte vad du tycker är frukost eller inte. men jag brukar (när det finns) köra på 1-2 kycklingfiléer till frukost. gärna 3-4 ägg till och kanske nån salladssort utan mycket kcal men som mättar bra. t.ex broccolli. mellanmål kan t.ex vara ja inte vet jag. en keso? en tub lättost (riktigt gott o bara trycka en tub) 300kcal för hela och 18g protein/100g

RassK
2011-01-11, 00:06
Vanliga bröd snittar väl 250 kcal/100g
Rågbröd/surdeg snittar 170/100g. Men sen väger de mer iofs.
Dock mättar de mer också! Kolla upp dem.
Såhär brukar de se ut:
http://www.mathem.se/images/products/medium/ragbrod-med-solroskarnor-500g-ica.jpg

eiri
2011-01-11, 00:45
trycka en tub lättost le jag testa :D tack för tipset.

Gurkyngel
2011-01-11, 09:19
Vanliga bröd snittar väl 250 kcal/100g
Rågbröd/surdeg snittar 170/100g. Men sen väger de mer iofs.
Dock mättar de mer också! Kolla upp dem.
Såhär brukar de se ut:
http://www.mathem.se/images/products/medium/ragbrod-med-solroskarnor-500g-ica.jpg

Sånt jag menade. Köpte ett tyskt bröd på ÖB med 168 kcal, vilket är lite för att vara bröd. En skiva väger ca 60-80 g.
Allt beror ju på mängden. Bygg inte upp kosten på mackor utan ha det som ett komplement/tillbehör.