handdator

Visa fullständig version : LCHF - Kalorier ?


tobiass
2011-01-10, 15:28
Hej.

En vän till mig påstår att man inte behöver räkna kalorier med lchf och man kan äta hur mycket man vill.

Påstår tex om jag utesluter kolhydrater i min kost kan jag äta 10.000 KCAL om dagen och ändå gå ner i vikt. Stämmer detta ?

Gäller inte kalorier in vs kalorier ut för viktnedning för folk som äter LCHF?

Mvh

martinmartin
2011-01-10, 15:31
Nej, det stämmer verkligen inte. Sök lite på forumet, det finns massvis med trådar om LCHF.

eriksvensson
2011-01-10, 15:33
Min erfarenhet säger att det är svårt att överäta fett och protein utan kolhydratlivsmedel så jag tror aldrig du kommer upp i flera tusen kcal iallafall. Däremot om du gör det så går du säkert upp i vikt, LCHF är inget magiskt i sig men mycket småätande och kalorifyllda måltider försvinner.

Eddie Vedder
2011-01-10, 15:33
Definiera "vill". Att vilja äta 2000 kcal och kunna göra det och känna sig nöjd är att äta så mycket man vill. Och det är det man i regel syftar på med LCHF, inte att trycka i sig obegränsat. Men menar man det senare är det fel.

tobiass
2011-01-10, 15:37
Med vill menar jag väl att jag kan äta varje dag tills jag är nöjd.. Vilket blir bra mycket mer än 2000kcal .. Tror jag får in mig 5000kcal rätt lätt, och då påstås de att jag går ner i vikt trots mitt maintance ligger på 2700 eller något..

martinmartin
2011-01-10, 15:38
Som sagt, det är inte sant.

Eddie Vedder
2011-01-10, 15:39
Tror jag får in mig 5000kcal rätt lätt

Äter du LCHF? Annars vet du ju inte om det där stämmer för LCHF och det är ju hela poängen. Personer som tidigare inte kunnat hålla sig mätta på lättmargarin och fullkornsbröd och kunnat käka hur mycket som helst har hittat en kost de står sig på och mår bra av.

eriksvensson
2011-01-10, 15:40
Ge exempel på vad du äter för typ av mat då.

Äter du t.ex. 1000 gr fläskkotlett med 2-3 dl gräddsås på en dag så är det "bara" 2500 kcal i runda slängar. Däremot ost är en sak som är lätt att överäta, medans kötträtter med feta såser brukar vara svårt att äta sig upp till 5000 kcal på (tycker jag..)

espeto
2011-01-10, 15:41
käkar du 10000 KCAL/dag lär du bli fet, oavsett vart kalorierna kommer ifrån.
(om du inte har EXTREMT mycket muskler eller utövar någon form av ultralöpning på daglig basis)..
Tanken med LCHF är att du skall äta tills du blir mätt och inte överäta.

zonecapone
2011-01-10, 15:42
Man kan äta MER kcal än vanligt men inte hur mycket som helst. I början tappar man dock alltid vikt då 1g kolhydrater binder ca 4g vatten.

ZONE

Apos78
2011-01-10, 15:54
Man kan äta MER kcal än vanligt men inte hur mycket som helst. I början tappar man dock alltid vikt då 1g kolhydrater binder ca 4g vatten.

ZONE

Dock inte om du strävar efter en viktnedgång. Borträknat den vätska du nämner. Energibalansen kommer alltid att vara styrande, även om ett högt proteinintag kan ge vissa fördelar men de är små och inget att räkna med i vardagen. Proteinet vad gäller LCHF ligger inte heller på någon högre nivå än annars.

eriksvensson
2011-01-10, 15:58
Proteinet vad gäller LCHF ligger inte heller på någon högre nivå än annars.

Det blir lite högre tycker jag men inte mycket. Beror nog mest på vad man baserar sin mat på dock, kör man mycket feta såser och mindre kött så blir det nog samma, men kör man mer kött, ost, ägg och dyl. så blir det lite mer protein än i "standard-dieten".

zonecapone
2011-01-10, 16:09
Dock inte om du strävar efter en viktnedgång. Borträknat den vätska du nämner. Energibalansen kommer alltid att vara styrande, även om ett högt proteinintag kan ge vissa fördelar men de är små och inget att räkna med i vardagen. Proteinet vad gäller LCHF ligger inte heller på någon högre nivå än annars.

Du har FEL my friend. Mer än energi som påverkar. Du måste ta med insulinpåslag i beräkningen. Mindre mängd insulin = mindre inlagring. Prova själv så får du se! :) Jag kommer att börja jobba ihop med snubbarna på www.lchf.se framöver. RIKTIGT bra med info där! Check it out!

ZONE

WHITEFOLKS
2011-01-10, 16:11
Om det inte lagras in, vart tar det vägen då? Bajsar man ut deT?

Dessutom behöver inte fett insulin för att lagras in.

King Grub
2011-01-10, 16:18
Fettet i kosten lagras alltid in som kroppsfett obehindrat, insulin eller inte.

eriksvensson
2011-01-10, 16:26
Fettet i kosten lagras alltid in som kroppsfett obehindrat, insulin eller inte.

Finns det något kort sammanfattat att läsa om hur fettinlagring sker även om man håller insulinet lågt? Eller är det bara 'sunt förnuft'? :)

Eddie Vedder
2011-01-10, 16:33
Finns det något kort sammanfattat att läsa om hur fettinlagring sker även om man håller insulinet lågt? Eller är det bara 'sunt förnuft'? :)

Googla ASP, acylation stimulating protein.

vicarious
2011-01-10, 16:48
Om det är någon kost där man "kan äta mer" utan att gå upp detsamma i vikt torde väl vara en diet hög på protein (TEF) samt moderat/hög mängd kolhydrater där mycket av kolhydraterna lagras in som glykogen?

King Grub
2011-01-10, 16:51
Ja, talar vi överätning blir man mindre fet av kolhydrat än fett, även om skillnaden, särskilt på sikt, är marginell.

King Grub
2011-01-10, 17:04
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=10490&page=430

Relativt lättförståeligt om fettmetabolism.

Owe
2011-01-10, 17:07
Men jag tycker ni missar en del av vad LCHF innebär. Att protein mättar mer än vad kolhydrater gör, vilket i sin tur gör att man äter mindre kalorier, något man märkte under den forkningsstudien man gjorde i Danmark.
Tyvärr har jag ingen länk, utan såg ett mycket bra program om detta på vetenskapens värld.

MVH
Owe

eriksvensson
2011-01-10, 17:10
Tack Eddie & Grub! Ska genast googla/läsa materialet ni skrev om.

martinmartin
2011-01-10, 17:10
Men jag tycker ni missar en del av vad LCHF innebär. Att protein mättar mer än vad kolhydrater gör, vilket i sin tur gör att man äter mindre kalorier, något man märkte under den forkningsstudien man gjorde i Danmark.
Tyvärr har jag ingen länk, utan såg ett mycket bra program om detta på vetenskapens värld.

MVH
Owe

Vad har jämförelsen mellan protein och kolhydrater för betydelse då det är fettet som ska hållas högt i en LCHF-diet? Sen så tror jag att du missar vad diskussionen handlar om, vilket är om man kan äta mer energi än vad man förbrukar och ändå gå ner i vikt.

Owe
2011-01-10, 17:19
Vad har jämförelsen mellan protein och kolhydrater för betydelse då det är fettet som ska hållas högt i en LCHF-diet? Sen så tror jag att du missar vad diskussionen handlar om, vilket är om man kan äta mer energi än vad man förbrukar och ändå gå ner i vikt.

Jo sant, det missade jag.
Jag gick mer på påstånden om äta 10 000 kalorier och vill mena att det är svårt att få i sig så många kalorier då LCHF mättar mer.

MVH
Owe

eriksvensson
2011-01-10, 17:32
Jag gick mer på påstånden om äta 10 000 kalorier och vill mena att det är svårt att få i sig så många kalorier då LCHF mättar mer.


Fast att det är svårt betyder ju inte att det är omöjligt och om någon gör det så är ju frågan om man går upp i vikt (vilket man rimligtvis gör..) Då är ju påståendet helt fel från början (det blir ju inte sant bara för man inte kan överäta..) Det värsta jag läst i LCHF-kretsar var någon som hävdade att denna åt 15 000 kcal varje dag i en vecka och gick ner i vikt, what?! *screwy*

King Grub
2011-01-10, 17:35
Jo sant, det missade jag.
Jag gick mer på påstånden om äta 10 000 kalorier och vill mena att det är svårt att få i sig så många kalorier då LCHF mättar mer.

MVH
Owe

Och ur den synvinkeln är det sant, att många finner det lättare att gå ner i vikt med en kost baserad på fett och protein. Baserar man kosten på flingor med mjölk och rostat bröd slinker det mycket lättare ner stora mängder energi om man inte har koll och hungrig snabbt blir man.

eiri
2011-01-10, 17:36
LCHF funkar då inte för mig, kan lugnt trycka i mig 2-3k kcal från BARA nötter, medans 700kcal från tex havregryn och magen vill sprängas och blir illamående :P

eriksvensson
2011-01-10, 17:51
Forskare har ju även kommit fram till att fler valmöjligheter gör att man äter mer (färger, antal sorters mat etc...) Tar man bort kolhydraterna tar man bort 80% av matmöjligheterna i livsmedelsaffären, tar man sedan bort tillsatser och kör på enkla råvaror så tar man kanske bort 90% och ja... det är lättare att ha kontroll då.

@eiri, nötter är verkligen ingen basvara på LCHF. Om du tänker prova igen så ät kött, fisk, fågel och feta såser istället för nötter.

Owe
2011-01-10, 18:15
Fast att det är svårt betyder ju inte att det är omöjligt och om någon gör det så är ju frågan om man går upp i vikt (vilket man rimligtvis gör..) Då är ju påståendet helt fel från början (det blir ju inte sant bara för man inte kan överäta..) Det värsta jag läst i LCHF-kretsar var någon som hävdade att denna åt 15 000 kcal varje dag i en vecka och gick ner i vikt, what?! *screwy*

Jo det mesta är ju möjligt, men man behöver ju inte focusera på ytligheter, jag menar att jag med mina 76 kg skulle inte få i mig 10 000 kalorier varje dag.

MVH
Owe

Anton Fräs
2011-01-10, 19:28
Forskare har ju även kommit fram till att fler valmöjligheter gör att man äter mer (färger, antal sorters mat etc...) Tar man bort kolhydraterna tar man bort 80% av matmöjligheterna i livsmedelsaffären, tar man sedan bort tillsatser och kör på enkla råvaror så tar man kanske bort 90% och ja... det är lättare att ha kontroll då.

För att nyansera bilden lite vill jag tillägga att för vissa kan detta också vara ett problem. Att förbjuda enskilda livsmedel eller hela livsmedelsgrupper är inte alltid en bra väg att gå för att nå eller behålla en sund vikt.

Kischen
2011-01-10, 19:37
Ingen jag känner har pallat lchf mer än ett halvår. Dom sitter alla just nu under en korkek, och luktar på sin nykokta spaggetti.

Tror det är på tok för stor omställning för dom allra flesta.

OneManArmy
2011-01-10, 19:50
Meh.. 10kg på 3-4 månader på lchf för min del.. No problem att överäta de 2500-3000kcal jag grillar per dag.

Men ja.. det är svårare att överäta helt klart.

eriksvensson
2011-01-10, 20:08
För att nyansera bilden lite vill jag tillägga att för vissa kan detta också vara ett problem. Att förbjuda enskilda livsmedel eller hela livsmedelsgrupper är inte alltid en bra väg att gå för att nå eller behålla en sund vikt.

Det beror på hur man mår av det man äter med.

När jag började med LCHF för 1 år och 2 månader sedan så var det bara för att tappa vikt, men efter att ha märkt hur mycket bättre jag mår av det så ser jag det mer som en livsstil nu. Detta är dock högst individuellt och man får prova sig fram till vad man kan tänka sig att leva med. Jag äter själv 15-60 gram kolhydrater/dag och då kan man variera sig med olika grönsaker och en del mejerier. Jag ska inte sticka under stolen med att jag får återfall till godis, pizza och annat emellanåt men 'bieffekterna' av att äta denna mat gör sig lätt till känna och då är det lätt att gå tillbaka till den feta maten.

LCHF är givetvis inte svaret på livets alla svåra frågor men många mår så mycket bättre och håller vikten lättare på denna kost vilket kan vara en fördel. :thumbup:

Owe
2011-01-10, 20:28
Det beror på hur man mår av det man äter med.

När jag började med LCHF för 1 år och 2 månader sedan så var det bara för att tappa vikt, men efter att ha märkt hur mycket bättre jag mår av det så ser jag det mer som en livsstil nu. Detta är dock högst individuellt och man får prova sig fram till vad man kan tänka sig att leva med. Jag äter själv 15-60 gram kolhydrater/dag och då kan man variera sig med olika grönsaker och en del mejerier. Jag ska inte sticka under stolen med att jag får återfall till godis, pizza och annat emellanåt men 'bieffekterna' av att äta denna mat gör sig lätt till känna och då är det lätt att gå tillbaka till den feta maten.

LCHF är givetvis inte svaret på livets alla svåra frågor men många mår så mycket bättre och håller vikten lättare på denna kost vilket kan vara en fördel. :thumbup:

Men det var ju rätt lång tid Erik.
Är själv nyfiken på testa LCHF, men inte kommit till skott ännu.
Några frågor om du har lust att svar?

1. Jo vikt nergång är ju kännt med LCHF, men hur är det att träna på det?
märker du någon skillnad när det gäller styrka o muskeltillväxt?

2. Kan du utvekla "mår av det" lite mer specifikt.

MVH
Owe

Nelli
2011-01-10, 20:36
Ingen jag känner har pallat lchf mer än ett halvår. Dom sitter alla just nu under en korkek, och luktar på sin nykokta spaggetti.

Tror det är på tok för stor omställning för dom allra flesta.

Allt extremt är mig svårt/jobbigt att hålla i längden men här man lite avslappnad syn, som att basera sin kost på full-feta produkter, måttligt med nötter, kött/fisk/fågel mycket grönsaker känns inte som en stor sak. Sen kanske det inte anses vara "riktigt" LCHF...

Gillar eriksvenssons attityd och det är något jag testar själv nu, här iufs aldrig varit storätare av pasta å sånt.

Förövrigt måste det vara svårt att få i sig 15k utan att kolisarns drar iväg :/
Ett par paket smör typ LOL

OneManArmy
2011-01-10, 20:55
Ett par paket smör typ LOL

http://www.youtube.com/watch?v=8pSm-uRr7gk
Om nom nom!

internethjälten
2011-01-10, 21:05
Varför ens prata om att överäta? Vet man hur mkt man ska äta per dag så äter man det, varken mer eller mindre, sen om man blir lite hungrig och yr.. well, bara att bita ihop och köra vidare. Det ska inte vara någon walk in the park att komma i form, då hade alla sett rippade ut..

Jag är en stor fan av lchf, bara de första dagarna man är hungrig innan kroppen ställt om och man pissat ut flera liter vatten. Sen är det skönt att slippa suget efter mat och sött etc =)

Eddie Vedder
2011-01-10, 21:09
då hade alla sett rippade ut..


Nej verkligen inte. Alla vill inta ha vara rippade. Är du själv totalrippad året runt?

Nelli
2011-01-10, 22:12
Jhttp://www.youtube.com/watch?v=8pSm-uRr7gk
Om nom nom!

Crazy Americans LOL

eriksvensson
2011-01-10, 22:41
Men det var ju rätt lång tid Erik.
Är själv nyfiken på testa LCHF, men inte kommit till skott ännu.
Några frågor om du har lust att svar?

1. Jo vikt nergång är ju kännt med LCHF, men hur är det att träna på det?
märker du någon skillnad när det gäller styrka o muskeltillväxt?

2. Kan du utvekla "mår av det" lite mer specifikt.

MVH
Owe

Fråga på du, det är lugnt!

1. Jag har inte märkt några nackdelar på träningen, ska jag vara ärlig så känns det nästan bättre nu än förut. Kanske är för att jag tappat nära 30 kilo, vet inte riktigt. Orkesmässigt är det som innan men jag kör t.ex. inte så mycket cardio t.ex. så det är svårt och säga om det gjort till eller från där.

2. Det jag märkt sen jag la om kosten är bl.a. lägre blodtryck, minskad akne, sällan huvudvärk/sjuk, fetare hy framförallt i ansiktet, förbättrad tandhälsa. Har för mig att det är fler positiva saker som skett men jag kommer inte på något just nu. Har även lovat mina föräldrar/bekanta att ta en APO-kvot för mitt kolesterol så man får slut på tjatet om att fett är så farligt och att man kommer dö av en hjärtattack. :thumbup:

I övrigt när det gäller LCHF så kan jag inte minnas att jag räknade kalorier nämnvärt när jag tappade de tjugofem första kilona utan åt efter hungerskänslorna mer eller mindre.