handdator

Visa fullständig version : Bygga bra på 3 split?


sugarfree
2011-01-10, 14:08
Måste man köra fler än 3 gånger om man ska bygga volym?

Mr.Sarkastisk
2011-01-10, 14:23
Nej.

Sheogorath
2011-01-10, 14:59
Med den intensiteten och tekniken jag gillar att träna växer jag bäst på 3 styrkepass i veckan. Jag blir ofta för sliten (om än bara psykiskt) av mer styrketräning än så. Fyra pass kan funka i perioder men jag ser ingen egentlig vinst med det eftersom jag knappast utvecklas bättre av det. Med tre pass per vecka är jag taggad inför i stort sett varje pass.

Pjotor
2011-01-10, 15:35
Håller helt med Sheogorath. Hellre träna med kvalitet än med kvantitet.

joasimo
2011-01-10, 15:53
Absolut inte, 3 funkar. Men för mig fungerar det ännu bättre att köra igenom kroppen två gånger, jag tror du bygger betydligt snabbare så!

Parabellum
2011-01-10, 17:40
Jag har tränat hårt och kontinuerligt med olika "klassiska" styrketräningsupplägg (6-, 5-, 4-, 3-, 2-split och varierande antal dagar per vecka under 10 år nu.
Jag är hyfsat bitig och stark (även med Kolos mått mätt faktiskt!), och jag kan säga som så att i början av träningskarrirären spelar det som bekant ingen större roll hur ofta eller hur jag delade upp träningen - jag växte ändå. Men efter de grundläggande åren märkte jag att jag är en sån som hellre vilar lite för mycket än för lite. Det betyder för mig max 4 pass i veckan då jag (precis som flera) föredrar att träna riktigt tungt, intensivt och "fräscht" i kroppen när jag väl tränar. Det betyder att jag aldrig tyckt om att ha den där genomtränade, lätt värkande känslan i kroppen dag in och dag ut - jag känner mig mer sliten och trött snarare än stark och pigg inför varje pass av det.
Dessutom är det för mig lämpligare och bekvämare av rent livspraktiska skäl såsom jobb, fritid osv att inte träna så många pass per vecka.

När jag tittar tillbaka på mina 4-5 konsekventa år av 4-5 dagar/vecka-träning stod jag väldigt stilla resultatmässigt. När jag drog ner det till ca 3 pass i veckan (max 4 om det krävdes för att passa mitt övriga liv) kom mina ökningar igen, om än lite (man ökar ju inte linjärt hela tiden oavsett). Ökningarnas storlek och form efter x antal år av seriös träning och kosthållning beror snarare på genetik, förutsatt att man redan sköter kost och vila samt givetvis korrekt utförd tung och progressiv styrketräning.

Min slutrekommendation med en del beprövad egen likväl som bekantas träningserfarenhet är att du bör lägga upp din träning så att du är sugen och kapabel till att lyfta mycket och intensivt varje gång du ska träna. Hinna bli sugen mellan passen. Det kommer att ge dig mest i längden.
Vissa tycker om att träna för tränandets skull utan större hänsyn till om de får konkreta resultat av det. Jag däremot drivs av att alltid bli starkare lite här, lite där, växa lite här och där. Därför väljer jag att träna precis lagom så att jag känner att utvecklas i det långa loppet, utan att behöva lägga mer tid och energi på det än nödvändigt.

Commando1980
2011-01-10, 17:50
Måste man köra fler än 3 gånger om man ska bygga volym?

din fråga i rubriken är inte nödvändigtvis samma sak som ovanstående fråga.

3-4 pass i veckan är det som fungerar bäst för majoriteten av gymmare (och där ingår även de som anser sig vara seriösa med sin träning).

blue8ball
2011-01-11, 16:00
Jag kan säga utifrån min erfarenhet att jag ökade i styrka mer av 4dagar i veckan men volym messigt öka jag mest av 3. Tycker ändå att mer styrka mer massa men.. Sliten blir man ont i kroppen och efteett par månader fick jag gå ner till 3 dagar igen.
Jag har pratat med så jävla många på mitt gym hur man ska göra med detta 3 eller 4 nästan alla har sagt att 3 är det bästa.
Men kanske gå upp till 4 i små perioder.
Och kanske även variera med lite längre vila ibland. Kanske lägga in ett helkroppspass efter en längre vila.
Ska säga även att jag var som starkast efter min veckovila då jag maxa 220kg i mark.
När jag testade innan vid 4dagars pass så orkade jag precis 200kg.
Kan bero på trötthet och sliten men jag tror att kroppen bara ger bra respons av lite längre vila ibland.

Starkeadolf79
2013-12-26, 23:37
Jag har tränat hårt och kontinuerligt med olika "klassiska" styrketräningsupplägg (6-, 5-, 4-, 3-, 2-split och varierande antal dagar per vecka under 10 år nu.
Jag är hyfsat bitig och stark (även med Kolos mått mätt faktiskt!), och jag kan säga som så att i början av träningskarrirären spelar det som bekant ingen större roll hur ofta eller hur jag delade upp träningen - jag växte ändå. Men efter de grundläggande åren märkte jag att jag är en sån som hellre vilar lite för mycket än för lite. Det betyder för mig max 4 pass i veckan då jag (precis som flera) föredrar att träna riktigt tungt, intensivt och "fräscht" i kroppen när jag väl tränar. Det betyder att jag aldrig tyckt om att ha den där genomtränade, lätt värkande känslan i kroppen dag in och dag ut - jag känner mig mer sliten och trött snarare än stark och pigg inför varje pass av det.
Dessutom är det för mig lämpligare och bekvämare av rent livspraktiska skäl såsom jobb, fritid osv att inte träna så många pass per vecka.

När jag tittar tillbaka på mina 4-5 konsekventa år av 4-5 dagar/vecka-träning stod jag väldigt stilla resultatmässigt. När jag drog ner det till ca 3 pass i veckan (max 4 om det krävdes för att passa mitt övriga liv) kom mina ökningar igen, om än lite (man ökar ju inte linjärt hela tiden oavsett). Ökningarnas storlek och form efter x antal år av seriös träning och kosthållning beror snarare på genetik, förutsatt att man redan sköter kost och vila samt givetvis korrekt utförd tung och progressiv styrketräning.

Min slutrekommendation med en del beprövad egen likväl som bekantas träningserfarenhet är att du bör lägga upp din träning så att du är sugen och kapabel till att lyfta mycket och intensivt varje gång du ska träna. Hinna bli sugen mellan passen. Det kommer att ge dig mest i längden.
Vissa tycker om att träna för tränandets skull utan större hänsyn till om de får konkreta resultat av det. Jag däremot drivs av att alltid bli starkare lite här, lite där, växa lite här och där. Därför väljer jag att träna precis lagom så att jag känner att utvecklas i det långa loppet, utan att behöva lägga mer tid och energi på det än nödvändigt.

Bump..

Är det tre-split du menar här?

Sheogorath
2013-12-26, 23:40
Jag tror inte att den du frågar är en aktiv användare. 8 posts och quotat inlägg från 2011.

Bryggan
2013-12-27, 01:00
din fråga i rubriken är inte nödvändigtvis samma sak som ovanstående fråga.

3-4 pass i veckan är det som fungerar bäst för majoriteten av gymmare (och där ingår även de som anser sig vara seriösa med sin träning).Vet TS vad han frågar eller? 3-split är väl ändå att man delar upp kroppen till 3 olika träningstillfällen för att träna hela kroppen. Dvs, 1. rygg, axlar biceps, 2. Bröst, mage triceps 3. ben....typ. Så kör jag x 2 i veckan.
Parabellum svarar mycket bra på det jag tror TS frågar efter.

Starkeadolf79
2013-12-27, 12:47
Jag tror inte att den du frågar är en aktiv användare. 8 posts och quotat inlägg från 2011.

Kanske, kanske inte

PureWhey
2013-12-27, 12:49
Skulle jag kört tre pass i veckan skulle jag nog valt att köra helkropp.