handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedlet Cyklamat


kharon
2003-11-13, 19:41
Finns det nån som besitter kunskap om sötningsmedlet Cyklamat?
Mest då angående hälsoaspekten. Jag vet att det har varit förbjudet tidigare p.g.a att man trodde det var cancerframkallande, men nu är det tillbaka.

Hur ligger det till egentligen?

Sverker
2003-11-13, 20:39
Det var förbjudet ett tag för att man misstänkte att det kunde ge cancer i urinblåsan.
De senaste åren har det kommit tillbaka eftersom tillverkarna visat att det inte är farligt i de rekommenderade mängderna.

Cyklamatens fördel är att den fungerar som sötningsmedel i varma drycker som kaffe och the.

Fakta säger att det är ofarligt men jag använder det inte pga just känslan.

Själv tycker jag att aspartam och acesulfam K är betydligt bättre men det är också bara känslor.

aliquis
2003-11-13, 21:40
jag tycker allt känns olustigt och undvek det innan, men så råkade jag köpa lite sockerfri läkerol och upprepade väl dumheterna så därför blev jag invaggad i en falsk trygghet.

det enda alternativ till socker som vanligt sötningsmedel som jag egentligen skulle vilja ta är den där högervarianten av någon sockerart som finns i vassle eller hur det är. För den skulle ha ungefär samma smak som vanligt socker, 89%(?) av sötheten och ge ca 30-40% av kalorierna. Skillnaden är ju att det är en helt naturlig molekyl egentligen.

Enda problemet med den när den väl blir vanlig kommer ju vara att jag är vegan, så då fungerar det ju inte med socker baserat på en mejeriprodukt =D

(tror arla danmark ligger i framkanten för produkten).

aliquis
2003-11-13, 21:42
http://vegan.nu/forum/index.phtml?forum_category=1&forum_forum=226&forum_topics=15427&u=13&r=0

är min tråd på vegan.nu om samma sak om nu någon inte har en aning om vad det är jag snackar om.

kharon
2003-11-14, 07:58
Jag tycker det är läskigt att trycka i sig kemikalier på det sättet, men ändå blir det mycket funlight, lightläsk, sötningsmedel i gröten etc

aliquis
2003-11-14, 08:34
det senare är ju dock ingen kemikalie, det är bara en naturlig variant av en sockerart som förekommer i mejeriprodukter och som råkar ha liknande smak som vanligt socker.

Kroppen tar dock upp energi ifrån den andra varianten av sockerarten i vanliga fall.

Sverker
2003-11-14, 17:00
Det blir svårt ifall du vill ha något " naturligt " sötningsmedel, helst utan kalorier.

Vad jag tänker på främst är mannose som är en sockeralkohol som utvinns ur sjögräs. Jag vet inte hur sött det smakar men kan tänka mig att det är ungefär som socker.

En snabb sökning med Google gav en hel del träffar. Denna kom först http://www.sweet-cures.com/


Annars så är det vanligt fruktos som sötar bäst, det är knappt dubbelt så sött som vanligt socker så du behöver inte lika mycket.
Sedan har ju fruktos lägre GI också.