handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig köpa ett hemmagym och börja med träning


Sagapo75
2011-01-09, 23:00
För några månader sedan köpte jag mig en liten stuga med ett tillhörande uthus som har ett nästan 50 kvadratmeter isolerat utrymme. Här hade jag tänkt uppfylla en gammal dröm och använda det till ett hemmagym. Så nu vill jag gärna ha era bästa tips och råd till både redskap och träning.

Jag har följt med olika forum en tid och läst liknande diskussioner så jag vet ungefär vad jag vill ha. Tror jag. Men där de flesta andra trådskapare är färdiga kroppsbyggare som redan kan träning och vill effektivera sin träningstid med ett hemmagym så är jag helt nybörjare.

För att hålla diskussionen i rätt fokusområde och undvika sådana synpunkter många brukar ge hemmagymsköpare kanske jag kan behöva ge lite bakgrundsfakta om mig och mina mål med träningen.

Jag är en smal och otränad 24-årig ungkarl. Har alltid varit liten och "klen" ända sedan jag var liten grabb och det har jag varit mobbad för hela skoltiden. Jag har aldrig tränat på gym förutom vid något skolbesök då alla fick chansen att se hur svag man var. Svor att aldrig visa upp mig så igen men att jag i framtiden ska ha ett eget hemmagym att träna på. Självförtroendet har aldrig riktigt varit på topp och jag har mest suttit och tryckt ensam hemma medan andra har roat sig.

Så allt snack om att det är bättre med komersiella gym undanbedes helst. Det är ett stort mentalt steg för mig att gå till riktiga gym som jag helst vill undvika tills jag åtminstone har lite muskelmassa och inte bara ben. Dessutom är det mer än 6 mil till närmaste gym som har personliga tränare och här på orten finns bara nån gammal hardcore styrkehall där mina gamla plågoandar tränar. Vill inte att folk ska skratta på byn om hur lite man tar i bänkpress osv. Det är inte lätt att vara anonym i en liten stad. Därför vill jag träna hemma.

Och mina målsättningar. Jag siktar naturligtvis inte på beach 2011. Knappast heller 2012. Jag har klarat mig snart 25 år så jag har ingen brådska även om det är roligt med snabba resultat och jag vill förstås göra mitt bästa. Det är trots allt en viktig psykisk seger för mig att bli lite större, få bättre självförtroende och lite mera respekt. Kanske lyckas jag få mod att visa upp mig på stranden, kanske till och med träffa en tjej utan att skämmas :)

Samtidigt vet jag att man inte kan omvandla den här killens kropp: http://musclebuildingprograms.org/wp-images/skinny-guy.jpg till en sån här kropp: http://www.mesomorphosis.com/blog/wp-content/uploads/2009/01/manuel-manchado-lopez.jpg (och så vill jag inte se ut heller)...
Men i första hand nåt i den här stilen: http://www.cutehotguys.com/13063-1/Handsome+muscular+guy+_4_.jpg
Sedan kanske något sånt här: http://www.worldofstock.com/slides/PMO3800.jpg
Och i bästa fall hit om något år: http://www.cutehotguys.com/14298-1/So+sexy+muscular+guy+_4_.jpg

Om det ens är möjligt för musklerna att växa och forma om en smal kropp så mycket??


Hur som helst. Eftersom jag nästan aldrig varit ute har jag satt det mesta av mina pengar på spar. Utöver bolånet har jag skilt satt undan och reserverat ca 20-30.000 kronor till ett hemmagym. Nu vill jag använda det på ett klokt sätt som klarar både nybörjarträning och längre fram också större belastning.

På andra trådar har jag förstått att fria vikter är bäst och en powerrack säkrast för hemträning. Tidigare funderade jag på en smithmaskin men det kanske inte ger så naturliga rörelser, eller??

Har i princip hittat två alternativ.
Powertec träningsmaskiner, gymutrustning, träningsredskap & styrketräningsredskap :: PMO Gym & Fitness (http://www.pmogymfitness.com/files/prod4.html) med bänken Powertec träningsmaskiner, gymutrustning, träningsredskap & styrketräningsredskap :: PMO Gym & Fitness (http://www.pmogymfitness.com/files/prod5.html). Ett paketpris med lat tower och 160 kg vikter får man för 21.000 kronor.

Ellr Body-Solids Västsvenska träningsprodukter - GPR378 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=16822&art=4172897) med bänken Västsvenska träningsprodukter - GFID71 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=16822&art=4172811). Kan också köpa latsdrag till den ställningen. Men är det nödvändigt?

Sen finns ännu en sån här ställning men den är kanske inte lika säker för hemträning? Västsvenska träningsprodukter - GPR370 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=16822&art=4172881)

Jag räknar med att jag behöver ca 150 kg vikter som är vanliga i paket med lång 50mm stång. Då borde jag klara mig i många år. Kanske kan jag köpa ca 50 kg vikter med smalare 25mm stång för uppvärmning och dylikt. Det kostar inte så mycket extra. 2x20 kg ställbara hantlar har jag redan.

En boxingsäck tänkte jag kunde vara kul som komplement till att slå något annat och inte bara själv få stryk ;). Men hur tung bör den vara för en helt nybörjare som jag?


Vad mer måste jag köpa? En billig lutande bänk för magträning, en pilatesboll och sånt smått kan väl vara bra? Är det bra med gummimattor på golvet, är det i så fall någon skillnad på mattorna då de har stora prisskillnader. Förutom gymmattor finns också AJ produkter - Arbetsplatsmattor (http://www.ajprodukter.se/Produkter/Verkstad_Industri/Arbetsplatsmattor/Modulmatta_Verkstad/55660-32578.wf) som är rätt liknande?? Och hur är det med vikterna, ska jag köpa gummerade vikter som är nästan dubbelt dyrare? Golvet i uthuset är för övrigt av betong så det ska nog minsann hålla för påfrestning :).


Sen om något år när jag sparat mer och blivit starkare tänkte jag att det kunde vara kul med ett kryssdrag: Västsvenska träningsprodukter - GDCC250 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=16822&art=4172894). Men 75 kg låter lite i sammanhanget. Fast den diskussionen tar vi nästa år :)


Slutligen eftersom jag är helt ny kan några litteraturtips vara på sin plats. Jag har förstått att Fredric Delavier har skrivit styrketräningsbibeln nr 1, Styrketräning : en anatomisk guide av Frédéric Delavier (9789185225804) - Adlibris Bokhandel (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225800). Den måste jag kanske köpa. Finns det andra bra böcker om träning, kost, stretchning osv från nybörjarnivå och uppåt vartefter man utvecklas. På nätet finns ju också massa sidor med träningstips.


Förutom alla köptips. Vad bör jag tänka på i min träning? Hur ska jag lägga om min kost? Ännu några tips och råd?

Cavalli
2011-01-09, 23:14
Jag kände precis som dig i början när jag började gå till gymmet för ca 7 månader sedan. Men man får ganska snabbt resultat och idag känns det ibland som att folk tittar lite på mig, på ett "han har fått muskler"-sätt.

Men du verkar rätt inne på att inte dra dit. Då gör du helt rätt i att fixa ett hemmagym. Jag skulle dock bli rädd för att tappa motivation av att träna ensam hela dagarna inne i ett rum. Det är kul att se folk på gymmet, snacka och lära sig av varandra.

Mickeee
2011-01-09, 23:32
Jag håller med föregående talare.

Men jag skulle vilja påstå att man som hemmagymmare, iaf som nybörjare, kommer väldigt långt med fria vikter (skivstång, hantlar), powerrack och kanske en bänk.

ddewe
2011-01-10, 00:22
Nästan som att läsa en självbiografi om mig där, men jag har klarat mig finemang hemma med en bänk, skivstång och hantlar :) Kosten är också viktig som du förmodligen läst, och om du inte klarar av att klämma stora portioner så är gainer ett alternativ som hjälpt mig enormt mycket. Jag vet inte din nuvarande vikt eller längd så jag kan inte säga hur många kcal/dag du ska sikta på, men på 3000kcal kommer du säkerligen gå upp i vikt. Väg dig inte för ofta, försök att hålla dig till runt 2ggr/vecka så att du inte blir besviken någon dag och tappar motivationen.

Charleston
2011-01-10, 00:25
Sivstång + powerrack + bänk och en sådan där kabelställning i powerracket är ganska komplett enligt mig. Nästan varje gång jag varit på gymmet numera slås jag av att jag nästan uteslutande använer mig av skivstång (förutom i flyesen som är med i Sheikoprogrammet jag kör nu). Önskar att jag hade lokal att ha hemmagym i ibland oxå. Måste nog skaffa mig en fru innan jag har råd med hus i den här stan där sådant får rum.

Ett par hantlar och lite viktskivor till dom skulle nog bara vara bra komplement.

Göddigast med att träna vore dock att kunna välja musik själv. Så glöm inte en bra stereo oxå :D.

Är nog bra att fixa med matta på golvet. Sådan där industrimatta du länkar till funka nog. Kanske du vill bygga ihop en egen plattform. Har du högt i tak så kan det ju vara kul att kunna köra lite OL-lyft och grejjor.

Har du någon koll på vad för program och så du ska köra? Ska du satsa långsiktigt skulle jag rekommendera att du först skaffar en bra grundstyrka Med ett program liknande Starting Strength eller Stronglifts. Båda dom är välbeprövade och har tillhörande bok som nog kan vara vettiga om du gillar sådant.

I övrigt kan jag tipsa om en annan tråd här på forumet där thomast skriver om sitt pågående hemmabyggande:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150317

Kör så det ryker!

z_bumbi
2011-01-10, 10:29
Ett powerrack
En bänk
Ett skivstångset runt 140 kg.
Blir det för dyrt så kan man hoppa över bänken första året.

Sen köper man till "lullull" vartefter, t ex:

En viktlastad kabelmaskin så att man kan köra kabelrodd, pushdowns etc. (det finns de som man fäster direkt på powerracket)

Ett hopprep och/eller någon konditionsmaskin man vill ha.

Någon mjuk matta för kroppsviktsövningar på golvet (det går utan problem att köra situps /crounches på bänken tills man fått en matta).

Att köpa en extra stång för att värma upp ser jag som helt onödigt.

Spinkis
2011-01-10, 10:38
Tänk bara på att det ska vara samma mått på hålen. Blir så trist om du köper en riktig skivstång men fel vikter!

Johan1986
2011-01-10, 11:20
Chinsräcke om väggarna håller för det.

Om det är ett betonggolv och du köper järnvikter kan det vara rätt skönt med två gummimattor som dämpar ljudet.

z_bumbi
2011-01-10, 11:44
Chinsräcke om väggarna håller för det.

Det brukar gå att köra på powerracket alt så skruvar man fast ett räcke på racket.

tntballe
2011-01-10, 11:51
Det brukar gå att köra på powerracket alt så skruvar man fast ett räcke på racket.

Eller bara lägga skivstången över powerracket.

z_bumbi
2011-01-10, 11:58
Vilket påminner mig om att man bör kolla på hur högt racket är, en nackdel med lite billigare rack (och förvånande många dyrare) är att de är för låga.
Om man kör militärpress så behövs det t ex den egna höjden plus den höjd man når med armarna och den höjden funkar också bra för chins.

tntballe
2011-01-10, 12:15
Lätt åtgärdat om man nu har en som passar bra på alla andra sätt, något jag kom att jag behöver göra på min för att klara av att militärpressa, bara att ställa racket på något som ger den rätt höjd.

Sagapo75
2011-01-10, 18:46
Men du verkar rätt inne på att inte dra dit. Då gör du helt rätt i att fixa ett hemmagym. Jag skulle dock bli rädd för att tappa motivation av att träna ensam hela dagarna inne i ett rum. Det är kul att se folk på gymmet, snacka och lära sig av varandra.

Jo, men jag skrev också att åtminstone inte förrän jag får större kropp och bättre grundstyrka tar jag mig till ett kommersiellt gym :). Så till att börja med tränar vi hemma, sen får tiden utvisa vad som sker i framtiden. Dessutom är avstånden till ett "riktigt" gym med personliga tränare långt.


Kosten är också viktig som du förmodligen läst, och om du inte klarar av att klämma stora portioner så är gainer ett alternativ som hjälpt mig enormt mycket. Jag vet inte din nuvarande vikt eller längd så jag kan inte säga hur många kcal/dag du ska sikta på, men på 3000kcal kommer du säkerligen gå upp i vikt. Väg dig inte för ofta, försök att hålla dig till runt 2ggr/vecka så att du inte blir besviken någon dag och tappar motivationen.

Jag är ca 180 cm lång och vikten varierar på 70-75 kg. Egentligen ett helt idealiskt bmi. Det roliga är att några jag känner är ungefär lika långa och samma vikt men har betydligt kraftigare kroppar än mig som är späd. Ingen av dem tror att jag faktiskt väger lika som dem. Och någon som är lika smal som mig men lika lång väger bara drygt 60 kg. Vad beror det på? Har jag ett tungt och kraftigt skelett istället? Eller har jag anlag för muskler under som väger trots att de inte är fyllda?

Eftersom vikten är rätt bra bör jag väl ändå inte gå upp så mycket? Jag blir väl fet annars? 3000 kcal är rätt mycket, ca 2200 är väl lagom? Behöver kanske 3000 när jag kommit igång med träningen på allvar men knappast när jag är helt ny och mest får lov att värma upp och vänja kroppen vid träning??


Har du någon koll på vad för program och så du ska köra? Ska du satsa långsiktigt skulle jag rekommendera att du först skaffar en bra grundstyrka Med ett program liknande Starting Strength eller Stronglifts. Båda dom är välbeprövade och har tillhörande bok som nog kan vara vettiga om du gillar sådant.

Nej, jag känner inte till olika program :). Men du får jättegärna berätta om olika program, hur de fungerar och vad/vem de är till för. Var hittar jag program? Starting strength har jag för mig är en boktitel jag såg på Adlibris. Har jag rätt? Läste nu att du också skrev det i slutet. Men finns programmet i boken eller får jag tag i programmet någon annanstans? Starting strength låter mer som ett nybörjarprogram och Stronglifts kanske som något mer överkurs??

Men du har i alla fall rätt att jag satsar långsiktigt och först vill jag ha grundstyrka för att senare eventuellt kunna träna på allvar. Och det viktiga är inte för mig att jag får en bodybuilderkropp utan en större och fastare kropp som ger mer "respekt". Så att jag känner mig friskare. När jag har den kroppen vill jag behålla den formen och inte nödvändigtvis träna för att växa ännu mer. Huvudsaken är att jag inte minskar :)

Sagapo75
2011-01-10, 18:53
Vilket påminner mig om att man bör kolla på hur högt racket är, en nackdel med lite billigare rack (och förvånande många dyrare) är att de är för låga.
Om man kör militärpress så behövs det t ex den egna höjden plus den höjd man når med armarna och den höjden funkar också bra för chins.

Body-Solids rack är 208 cm och Powertecs 212 cm. Knappast så stor skillnad att höjden skulle avgöra ett köpbeslut. Men de är ju ändå så låga att jag inte kan stå med uppsträckta armar :(. Känner du till några högre racks?

Vilken av de här två racksen är bättre? Om det ens finns skillnader?

Sagapo75
2011-01-10, 19:01
Lätt åtgärdat om man nu har en som passar bra på alla andra sätt, något jag kom att jag behöver göra på min för att klara av att militärpressa, bara att ställa racket på något som ger den rätt höjd.


De blir inte farligt att höja upp racket då? Tänkte om det börjar stå ostadigt?
Men då jag har betonggolv kan jag förstås gjuta en tresidig grund av ihåliga murblock som höjer upp racket. Då borde det hålla. Åtminstone om man skruvar fast racket. Lite synd bara om jag senare får för mig att vilja flytta racket till en annan vägg och har fastgjutna murblock på ett olämpligt ställe :(

z_bumbi
2011-01-11, 09:35
De blir inte farligt att höja upp racket då? Tänkte om det börjar stå ostadigt?
Men då jag har betonggolv kan jag förstås gjuta en tresidig grund av ihåliga murblock som höjer upp racket. Då borde det hålla. Åtminstone om man skruvar fast racket. Lite synd bara om jag senare får för mig att vilja flytta racket till en annan vägg och har fastgjutna murblock på ett olämpligt ställe :(

OBS! Jag har inte testat OBS! men skruvar du fast kraftiga träreglar under racket och där det sticker ut tillräckligt med regel utanför racket både åt siddorna och fram/bak så borde det bli ganska så stadigt (lägg ingen tvärs över racket där du går in i racket så slipper du snubbla :D)
Militärpress kan man annars köra utanför racket då det brukar gå att ha krokar på utsidan och chins kan man köra med böjda ben så det blir inget akut problem som inte går att lösa men på sikt kan det vara trevlig att i alla fall köra pressarna i racket, inte minst för att man kan köra lite andra varianter för att få lite omväxling.

tntballe
2011-01-11, 09:58
De blir inte farligt att höja upp racket då? Tänkte om det börjar stå ostadigt?
Men då jag har betonggolv kan jag förstås gjuta en tresidig grund av ihåliga murblock som höjer upp racket. Då borde det hålla. Åtminstone om man skruvar fast racket. Lite synd bara om jag senare får för mig att vilja flytta racket till en annan vägg och har fastgjutna murblock på ett olämpligt ställe :(

Krävs inga större upphöjningar, och med Z_bumbis förslag lär det gå alldeles utmärkt. Är inga större krafter som trycker åt sidorna så det lär ju inte vara vingligare än mitt trärack.

hugok
2011-01-11, 12:16
Jag har gjort ett gym hemma http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138575

Lite tips finns där. Mitt gick på runt 20.000-25.000 kr sammanlagt och i detta har ingått:

Skivstång (50 mm tjock, 20 kg, 220 cm lång, standard).
Curlstång (50 mm tjock).
227,5 kg vikter till dessa.
Ställbara hantlar med säkerhetslås (25 mm tjocka) tål 50 kg.
ca 100 kg vikter till dessa.
Powerrack.
Kabelhiss som fästs på racket.
Bänk (gjort bänken själv men det blir inte så stor prisskillnad men den känns mycket mer stadig än dom på vanliga gym).
Plattor (duger bra, men jag kan inte släppa stången hur som helst vid marklyft (~200 kg) och den borde uppgraderas.
Chinstång inbyggd i powerracket.
Grippers (alla i coc-serien mellan 1,5-4).
Handtag till kabeln:
-tricepsrep
-rakt handtag
-latsdraghandtag
-enarmshandtag
Nackhuva till nackträning.
Lyftarbälte.
Boxningshandskar.
Mits till boxning och kickboxning.
Benskydd.


Som du ser kan man få rätt mycket för pengarna. Mina senaste uppdateringar på bygget finns i min nya journal. Platformbygget finns i den nya journalen i min signatur och så länge du inte kör mark på över 150 kg kan jag nästan lova att den kommer hålla.

Charleston
2011-01-11, 19:15
Nej, jag känner inte till olika program :). Men du får jättegärna berätta om olika program, hur de fungerar och vad/vem de är till för. Var hittar jag program? Starting strength har jag för mig är en boktitel jag såg på Adlibris. Har jag rätt? Läste nu att du också skrev det i slutet. Men finns programmet i boken eller får jag tag i programmet någon annanstans? Starting strength låter mer som ett nybörjarprogram och Stronglifts kanske som något mer överkurs??

Men du har i alla fall rätt att jag satsar långsiktigt och först vill jag ha grundstyrka för att senare eventuellt kunna träna på allvar. Och det viktiga är inte för mig att jag får en bodybuilderkropp utan en större och fastare kropp som ger mer "respekt". Så att jag känner mig friskare. När jag har den kroppen vill jag behålla den formen och inte nödvändigtvis träna för att växa ännu mer. Huvudsaken är att jag inte minskar :)

Stronglifts är precis som starting strength ett program för nybörjare att snabbt öka i styrka och lära sig grundövningarna i styrketräning. Programmet är väldigt enkelt, men väldigt bra. Särskilt för nybörjare. Det ser ut enligt följande:

Pass A
knäböj 5x5
bänkpress 5x5
stångrodd 5x5

Pass B
knäböj 5x5
press 5x5
marklyft 1x5

ca 3 pass i veckan minst en dags vila mellan passen.

Man börjar med stången i de flesta övningarna och ökar sedan linjärt.

Finns massor info på nätet att hitta.

Om du tycker detta låter intressant, men att det kanske är lite krångligt men hur programmet exakt funkar kan du gärna skicka pm så kan jag svara mer ingående.