handdator

Visa fullständig version : Bilproblem!


eternallord
2011-01-09, 22:43
Hej hej gott folk. Lite bilproblem som topic säger, undrar om någon har en trolig diagnos enligt beskrivningen;

Bilen har stått still i ungefär 2 månader och har nu äntligen fått på sig vinterdäck. Vi tog en kort färd i samband med däckbytet och då var den lite bråkig på hemvägen och dog ett par gånger. Sen skulle vi åka och handla, ditresan gick bra bortsett från att vissa grejer var konstiga, blinkersen funkade inte bland annat. När vi sen skulle hem kunde vi köra ca 50 meter (och blinkersen fungerade igen!), men i första kurvan i samband med inbromsningen så dog bilen igen. Därefter vägrade den starta så jag puttade in den på en parkering tills vidare.

Vi tänkte först att det kanske var batteriet (men det känns ju inte så troligt med tanke på att den dog i samband med körningen, men iaf) och provade med startkablar, men det gav inget resultat. När man vrider igång bilen så vill inte startmotorn göra någonting utan den bara "tickar" eller "klickar", svårt att beskriva, får ingen respons iaf (den ger alltså ingen tillstymmelse till att vara på väg att starta heller).

Det är en Volvo, 90-ish, har inte haft några problem innan. Några idéer?

internethjälten
2011-01-09, 22:48
batteriet.

Chaan
2011-01-09, 22:49
Det är nog visst batteriet. Det stämmer på alla punkter. Dom tål inte att stå oladdade ute. Att den dör under körning, ja det är inget konstigt. Generatorn funkar men är batteriet tillräckligt dåligt kommer inte strömmen fram till blinkers, tändning osv.

hahavaffan
2011-01-10, 09:35
Tänkte också batteriet, men då borde den haft problem att starta första gången väl? Eller det kanske den hade, så att ni fick använda starthjälp?

Att den dör vid inbromsning kan ju bero på spruckna vakuumslangar till eller från förgasaren, som då när motorn rör på sig i motorrummet gör att sprickorna öppnas och det tas in luft och motorn dör. Eller en dålig tomgångsmotor, som inte sköter sitt jobb vid inbromsning och även då dör motorn. Det senare kanske kan bero på dåligt batteri och därmed för låg spänning för att fungera korrekt, och då går det ju hand i hand med teorin om ett skadat/urladdat batteri som ovan nämnt.

eternallord
2011-01-10, 09:43
Vid starterna var det inga problem, den startade som den skulle, bortsett från det här konstiga med blinkersen.

Batteriet fick jag vet nyss byttes i våras, men det kan bero på det ändå eller? Tagit stryk i den stränga vintern? Bilen har stått ute hela tiden.

fiskebulle
2011-01-10, 11:31
Sätt på en batteriladdare och se om det hjälper.

hahavaffan
2011-01-10, 11:40
Om den startade utan problem efter att ha stått stilla så länge så är det förhoppningsvis(?) inget fel på batteriet. Då är det snarare kanske generatorn som gett upp, om batteriet nu är stendött efter att ha gått ett tag utan att ha laddats korrekt. Testa ladda det med en batteriladdare som fiskbulle säger. Hjälper det, och den startar fint och går bra ett litet tag men sen får samma problem så laddar den nog ganska dåligt eller inte alls. Oftast brukar dock en hel del grejer helt dö om generatorn gett upp, typ all intrumentering och lampor, men jag vet inte exakt hur det funkar på just din bil. Vi vet ju inte ens bilmodell, även om det mesta är sig likt genom Volvos modeller anno 1990-ish :)

eternallord
2011-01-10, 12:00
Ålrajt! Vi provar batteriladdare då :) det är en Volvo 460.

PowPow
2011-01-10, 12:59
Ålrajt! Vi provar batteriladdare då :) det är en Volvo 460.

Soussebil?

kalle_kula
2011-01-10, 13:00
Kan ett batteri vara såpass dåligt att det inte går att starta bilen med starthjälp ens?

944RS
2011-01-10, 13:32
Finns det ingen laddningsregulator på denna? Billigare att byta än generatorn om nu batteriet är okej.
Ibland så kan batteriet bli full-laddat men plötsligt ändå vara dåligt. Det är någon form av glapp inne i cellerna. Hände mig för 2veckor sedan...

Minimjölk
2011-01-10, 15:31
Man kan även mäta på resp cell så att inte en cell pajjat. har hänt mig två gånger och då får man bara ut 5/6 av spänningen med resultat att bilen beter sig mysko. Hur som helst så är alternativet att ladda upp batteriet nästan gratis och snabbt gjort så börja med detta. Tänk även på att kör du bara kortare sträckor kommer inte batteriet laddas, tvärtom, batteriet mår bättre av att man kör längre sträckor regelbundet.

En bil som står i kyla i 2 månader kommer garanterat fungera sämre än en som körts.
Jag hoppas att det löser sig.

tjabon
2011-01-10, 16:38
Finns två möjligheter:

1) Kasst batteri - glapp i celler eller kontakter.

2) Mest troligt : Dålig jordkontakt någonstans. Kolla alla jordanslutningar till
chassi: Batteri, generator, lampor m.m.

:cool:

eternallord
2011-01-12, 21:01
Vi provade att ladda batteriet och det funkade, tack för tipsen! :)

Chaan
2011-01-12, 21:05
:thumbup:

eegg
2011-01-12, 22:11
Jag hade liknande problem med min bil föra några år sedan och då var det generatorn som var kass och efter ett byte fungerade bilen bättre än när jag köpte den.