handdator

Visa fullständig version : Frågor om min dags-shake!


Fis
2011-01-09, 20:36
Hej,
Har oftast ingen tid att göra massa mellanmål varje dag så därför brukar jag göra en shake som jag tar på antingen kvällen eller på dagen.
Försöker äta frukost, sedan ett mål på dagen och sedan ett på kvällen - detta har (tydligen) inte räckt då jag stått stilla på samma vikt och tillochmed gått ner lite på senaste, så därför tar jag en shake ibland.
Innehållandes;
500g kvarg
3-400g mjölk
1dl rapsolja
1,5dl whey 80 proteinpulver

Är detta en alldeles för mäktig shake eller kan den duga för att höja min dagliga kalori/proteinmängd för maximalt resultat :)

Och gör det något att jag tar denna en gång på kvällen eller dagen, eller bör jag sprida ut det på dagen (med tanke på dryckens mastiga innehåll)

Tacksam för svar :)
Mvh

SiSenior
2011-01-09, 20:50
700-800 kalorier kan jag tänka mig att den där drinken innehåller. Om det är tillräckligt eller inte kan bara du bestämma utefter vad du har för mål. Drinken kan drickas när som. Förslagsvis när du är hungrig.

WHITEFOLKS
2011-01-09, 21:07
7-800?

Bara rapsoljan lär vara så mycket. Det där är nog det dubbla, 1500kcal eller nåt.

JJOHANSSON
2011-01-09, 21:32
3dl havregryn
5dl mjölk
2 skopor proteinpulver
1 msk kaffe

Summa
kcal 660
P 54.5
F 11.5
K 87

Fis
2011-01-09, 21:42
Jo men jag undrar ifall det verkligen är bra att smälla i mig 1500kcal och ~100g protein på en och samma gång?
Kan inte kroppen bara ta upp 30g av proteinet?

Tack för era svar, och tack för ditt recept! :)

Birkharju
2011-01-11, 18:12
den där drinken innehåller efter en snabb kalkylering närmare 1600 kalorier, och då räknade jag kvargen som 1% fett. Dra ned rapsoljan till någon matsked istället. Jag stod still i vikt och gjorde en liknande drastisk åtgärd, och då gick jag upp för mycket i oönskat fett istället, så mitt tips till dig är att skynda långsamt :)

JJOHANSSONs förslag var för övrigt bra!

Fredrik_S
2011-01-11, 18:16
Har du testat den där drinken?... Och hur reagerade din kropp? Du får inte rännskita eller massa gaser eller andra magproblem??

Fis
2011-01-11, 18:34
Har du testat den där drinken?... Och hur reagerade din kropp? Du får inte rännskita eller massa gaser eller andra magproblem??

Japp, magen blir ganska knasig av det..
Men ja brukar inte bry mig.

Kan nog stämma att de är lite för mkt fett, gör de bara enklare att räkna ihop dagens kalori-intag.. Antar att man får börja småäta igen och småräkna på allt.

SiSenior
2011-01-11, 18:42
Finns helt klart bättre sätt att uppnå samma kalorimängd om denna drink får dig att må illa/ dåligt.

Fernicus
2011-01-11, 20:01
Nog första gången jag ser någon mäta mjölk i gram *rolleyes*

bb X
2011-01-11, 20:04
Låter vidrigt .

hejhopp79
2011-01-11, 21:02
700-800 kalorier kan jag tänka mig att den där drinken innehåller. Om det är tillräckligt eller inte kan bara du bestämma utefter vad du har för mål. Drinken kan drickas när som. Förslagsvis när du är hungrig.

...va?

Bara oljan lär ligga på 700-900 kcal per dl någonstans.

lol

hejhopp79
2011-01-11, 21:04
Jo men jag undrar ifall det verkligen är bra att smälla i mig 1500kcal och ~100g protein på en och samma gång?
Kan inte kroppen bara ta upp 30g av proteinet?

Tack för era svar, och tack för ditt recept! :)

Hade du fått i dig 100 g protein genom 4 drinkar vassleprotein hade det varit ett enormt slöseri. Men protein i mat tas upp långsammare, en del riktigt långsamt så du behöver inte oroa dig. Det tas upp lite i taget

För övrigt hade jag nog dragit ner oljan till 1/2 dl eller mindre och slängt i frusna bär eller något för att göra det hela lite gott.

I övrigt, en inte helt oäven idé från herrns sida!

Fredrik_S
2011-01-11, 21:50
Japp, magen blir ganska knasig av det..
Men ja brukar inte bry mig.

Kan nog stämma att de är lite för mkt fett, gör de bara enklare att räkna ihop dagens kalori-intag.. Antar att man får börja småäta igen och småräkna på allt.

Två enorma fel du gör här pga att du håller på att räkna

LYSSNA på kroppen, gör magen uppror är det antagligen inte något vidare du stoppat ner i den.

LYSSNA på hungern, man behöver VERKLIGEN inte småäta och småräkna på allt, man behöver inte räkna på någonting bara man äter mycket protein och kollar av att man inte rasar eller går upp i vikt....

anton2000
2011-01-11, 22:11
Har aldrig riktigt förstått vitsen med att äta äckliga saker för att gå upp i vikt (råa ägg, olja, osv) Varför inte bara göra det enkelt med cashewnötter och glass? :) Sen lite vassle/kasein-shakes med standardmjölk. Enkelt och gott!

Fis
2011-01-11, 22:41
Två enorma fel du gör här pga att du håller på att räkna

LYSSNA på kroppen, gör magen uppror är det antagligen inte något vidare du stoppat ner i den.

LYSSNA på hungern, man behöver VERKLIGEN inte småäta och småräkna på allt, man behöver inte räkna på någonting bara man äter mycket protein och kollar av att man inte rasar eller går upp i vikt....

Haha, jo det är väl sant förvisso.
Men som det fungerat innan, när jag lyssnar på min hunger så händer inget. Jag äter helt sjukt lite, ungefär en halv portion av de "vanliga" äter.
Har alltid varit väldigt smal, (59kg på 178cm) men nu när jag bokstavligen tryckt ner mat så har jag gått upp till 72kg på lite mindre än ett år, nu har jag dock stannat upp ett par månader.
Så eftersom inte mycket händer på varken muskelfronten eller på vågen, så kände jag att jag behöver en liten boost i kosten..

..därför kan jag inte bara äta när jag vill, och så mycket jag vill - utan måste ta till drastiska åtgärder.

Rätt eller fel?
Jag har själv ingen aning, men något måste jag ju göra då mitt mål är att bli större.
Tack för era svar

Crocker
2011-01-11, 22:47
Du kan äta glass&Pizza&Godis och annat för att fylla ut vissa delar också, allt måste inte vara "nyttigt", när man har problem att gå upp i vikt. Bukfyllan brukar landa efter ett tag, då kan man se över sin kost bättre.

anton2000
2011-01-11, 22:59
Jag kan verkligen inte förstå hur man inte kan få ner typ det här oavsett om man har ätit 3kg kyckling och 500gr pasta en kvart innan:
Fet grädde med massa nötter och lite sylt.
Kör ett storkok n-bollar med massa smör och ha i kylen.
Choklad osv osv osv.

Om du redan har kommit upp i ditt proteinbehov och bara vill få upp kcal finns det ju oändligt mycket att hitta på som inte mättar och som är lättätet.

Fis
2011-01-11, 23:14
Jag kan verkligen inte förstå hur man inte kan få ner typ det här oavsett om man har ätit 3kg kyckling och 500gr pasta en kvart innan:
Fet grädde med massa nötter och lite sylt.
Kör ett storkok n-bollar med massa smör och ha i kylen.
Choklad osv osv osv.

Om du redan har kommit upp i ditt proteinbehov och bara vill få upp kcal finns det ju oändligt mycket att hitta på som inte mättar och som är lättätet.

Nej, har inte kommit upp i proteinbehovet heller riktigt.

Äter varje dag åtminstone 250g kvarg = 30g protein
varje dag en shake = 40g protein
och nästan varje dag blandar jag proteinpulver med min kvarg = 40g protein

så ca 110g protein är väl minimum varje dag, och sedan kan du plussa på vanligt käk. Och när det är från skola/snabbmat/mat som lagas hemma av föräldrar/mat som lagas av flickvännens föräldrar så blir det ju inte så mycket protein, och detta händer ju oftast.
När jag får tillfälle så lagar jag min egen mat och då slänger jag i så mkt som möjligt för att hålla proteinnivån uppe..

Med andra ord; Nej, det är inte en lätt match att hålla proteinintaget högt heller, särskilt inte när man äter så mkt mat som inte lagas av mig själv. (kan inte stå och laga mat varje dag till mig själv)

Fredrik_S
2011-01-12, 16:49
Du väged 59 för ett år sen och 72 idag din längd är 178 cm
Du säger att inte mycket händer på muskelfronten? Vad menar du med det. Har 13 kilo som du gått upp på ett år bara varit fett och du vill fortsätta att gå upp i vikt?

Du kan och bör inte räkna med att se någon skillnad alls på muskelfronten efter första träningsåret(mer än 1-2 kilo per år), fortsätter du storma upp i vikt som du redan gjort kommer du bara bli fetare och fetare. Jag skulle om jag var dig hålla min vikt kring 72 under ett år och se om du inte kan få en bättre fördelning av fettmängd och muskler på kroppen(så till vida inte dessa 13 kilo du gått upp första året nästan bara varit muskler)

Fis
2011-01-12, 19:39
Jo, klart det har blivit endel fett, men mycket muskler också - men jag vill fortfarande bli större.
Har väldigt breda höfter så känner mig tvungen att bygga lats, axlar o bröst för att göra höfterna mindre breda i förhållande till resten av kroppen.
Och en deff på detta känns inte så bra för då kommer jag bara vara väldigt smal med endel muskler och breda höfter (höftbenen sticker ut).

Vill gärna visa med bild men är lite för privat för det :p

Fredrik_S
2011-01-12, 20:35
Deff? Jag har inte sagt ett ord om deff.
Men fortsätter du jaga efter en siffra på vågen som du gjort senaste året kommer du bli fetare och mestadels fetare. JA det är att bli större, men spelar det verkligen ingen roll om det är fett eller muskler du får?
Du bör hålla dig stilla i vikt efter en sån här drastisk viktökning åtminstonde ett år och fortsätta träna hårt och bygga muskler ändå...
Du har redan visat med bild i din träningsjournal och jag kan inte rekommendera vidare viktuppgång om det är en muskulös kropp med lite fett på som är ditt slutmål.....

Fis
2011-01-12, 23:19
Deff? Jag har inte sagt ett ord om deff.
Men fortsätter du jaga efter en siffra på vågen som du gjort senaste året kommer du bli fetare och mestadels fetare. JA det är att bli större, men spelar det verkligen ingen roll om det är fett eller muskler du får?
Du bör hålla dig stilla i vikt efter en sån här drastisk viktökning åtminstonde ett år och fortsätta träna hårt och bygga muskler ändå...
Du har redan visat med bild i din träningsjournal och jag kan inte rekommendera vidare viktuppgång om det är en muskulös kropp med lite fett på som är ditt slutmål.....

Haha, du får ursäkta om jag irriterar dig, är bara inte så hajj inom detta ämnet som jag gärna vill vara. Vill bara lära mig mer.
Vill egentligen inte alls ha fett på kroppen, vill ju egentligen vara muskulös, men vad jag har trott så måste siffran på vågen bli högre om jag ska bli muskulös.
Att ja måste ligga på överskott i kalorier och ha ett högt proteinintag är för mig att bygga muskler, och därmed gå upp i vikt.
Eller?

anton2000
2011-01-13, 00:29
Haha, du får ursäkta om jag irriterar dig, är bara inte så hajj inom detta ämnet som jag gärna vill vara. Vill bara lära mig mer.
Vill egentligen inte alls ha fett på kroppen, vill ju egentligen vara muskulös, men vad jag har trott så måste siffran på vågen bli högre om jag ska bli muskulös.
Att ja måste ligga på överskott i kalorier och ha ett högt proteinintag är för mig att bygga muskler, och därmed gå upp i vikt.
Eller?

Ja, men inte allting på en gång. Bara för att man vill ha lite ketchup på sina makaroner behöver man inte tömma hela flarran. Tror du fattar...

Fredrik_S
2011-01-13, 01:17
Haha, du får ursäkta om jag irriterar dig, är bara inte så hajj inom detta ämnet som jag gärna vill vara. Vill bara lära mig mer.
Vill egentligen inte alls ha fett på kroppen, vill ju egentligen vara muskulös, men vad jag har trott så måste siffran på vågen bli högre om jag ska bli muskulös.
Att ja måste ligga på överskott i kalorier och ha ett högt proteinintag är för mig att bygga muskler, och därmed gå upp i vikt.
Eller?

Förlåt om jag gav det intrycket :) jag är inte det minsta irriterad på dig.

Det går fortare att bygga muskler när man ligger på ett kaloriöverskott. Men på bekostnad att man även lägger på sig fettmängd.
Muskler bygger du hela tiden när du tränar. När du ligger i kaloriballans eller underskott bygger du inte muskler lika fort, kanske så pass mycket mindre att ballansen blir något negativ ibland. MEN det är ingen fara, muskler byggs på hela livet när du tränar. Faran är när man bantar och inte tränar för det är då man verkligen förlorar muskler.(jag säger inte att du ska banta)

När fettmängden blir för stor blir det sämmre och sämmre förutsättningar att fortsätta lägga på sig muskler och då är det dags att dra i bromsen.

Jag är kanske mer restriktiv än andra vad jag tycker är acceptabel fettmängd men att överskrida 15% och sedan fortsätta bulka på tycker jag är att göra sig en stor otjänst för framtiden. Vilket betyder att när man är på 15% har man två alternativ, antingen glida vidare och försöka hålla vikten och bygga muskler på kaloribalans eller banta ner sig något. Du ligger över 15% redan på bilden du postade i april...

Fis
2011-01-13, 08:34
Yikes, men hur kommer det sig att jag har haft så slö förändring de senaste månaderna? Kan faktiskt erkänna att jag fuskat med proteinet och legat på en låg nivå en lång tid, har det me de o göra? Spelar proteinintaget så pass avgörande roll när musklerna växer?

Och, om jag nu ska hålla vikten och fortsätta köra hårt, kommer jag förlora fett? För vad jag fattat det som så behåller jag fettet så länge jag inte ligger på underskott, samtidigt så vill jag ju få mer muskler och eftersom de inte kommer ersätta fettet (eller?) så är ju en viktuppgång oundviklig?

Tror jag hänger med lite mer va du pratar om iallafall, tack för alla svar hittils!

Fredrik_S
2011-01-13, 17:06
Några månader är extrem kort tid. Det tar kanske 5 år att lägga på sig 5-10 kilo muskelr efter den initiala ökningen man får de första 1-2 åren då det kan gå lite snabbare. Och därefter går det ännu långsammare och man ska vara glad om man får ett halvt kilo till ett kilo per år.. Men de flesta har inte speciellt bra gener för muskelökning och då kanske det går ännu långsammare.
Det enda man kan göra är att träna och äta så mycket protein man har råd med. OCH inte stirra på vågen samt undvika att bli fet.

Och hålla på med energiöverskott bulka deffa och räkna kalorier är inte min melodi för hur man skapar en långsiktig plan för en fin kropp...
Man bygger alltså muskler "samtidigt" som man förlorar fett om man ligger i ballans... men grejen är att man ligger inte i ballans hela tiden.. vissa dagar äter man mer vissa mindre vissa veckor lite mer vissa veckor lite mindre. HELT utan att tänka på det så kommer man därför få muskler och förlora fett "samtidigt" även om det inte liksom sker samma dag.

Läger man sig på överskott en längre tid när man redan har en del fett på kroppen blir man bara bulkigare och fetare och skapar sämre förutsättning för vidare muskelmassa.

Fis
2011-01-13, 19:37
Ja det är sannerligen en helt annan syn på det hela än den jag "lärt" mig först.
De flesta här verkar ju förespråka att bulka, äta mycket (inte massa skräp) och proteinrikt - för att sedan deffa bort fettet som kom me bulken, och efter det så blir det bulk igen :p !
Så har jag iallafall sett på det, ett ständigt bulkande och deffande, så de du säger är ju en lite svår omställning att ta in..
Har faktiskt en hel del fläsk på magen, dock bara där. Inte alls fläskig på rumpan eller låren (faktum är att jag har väldig smala ben)
Och mina höfter sticker ut som bara den, och känner jag efter så är det benet som sticker ut en bit och inte bara fett då alltså.
Så jag vill ju bygga så att detta syns mindre, jag antar att de kommer ta flera år?
Så vad är ditt råd till mig, om du nu bara fokuserar på det faktum att jag har breda höfter (höftben)?

Tack för dina råd hur som helst!

Fredrik_S
2011-01-14, 11:10
Att "bulka" i den bemärkelsen att lägga på sig mer än 10 kilo på ett år rekommenderas inte till någon, Att "bulka" på ett sätt som kanske ger en viktuppgång på upp till 10 kg på ett år kan vara en idé till redan mycket vältränad personer med mycket låg fettmängd på kroppen för att flytta upp sitt genetiska max till en ny nivå, eller till väldigt magra personer med mycket låg fettmängd, eller till personer som har en väldigt atletisk kropp redan som ung(mycket bra gener(ovanligt)) och vill testa förbättra den snabbt.

Någon med en mer normal och relativt otränad kroppsbyggnad och en fettmängd på 15-20% bör ALDRIG bulka.

Mitt råd till dig är att fokuserar på att lära dig allt du kan om träning, olika upplägg, lära dig känna efter vad du tycker känns bra i gymet, lära dig övningar och lära dig att älska gymma.
Hålla proteinintaget så högt du har råd och ork till, dock skulle jag satt 200 gram som undre gräns. Mer är alltid lite bättre(men kanske bara lite), men dyrare och krångligare.
Det kommer garanterat tå många år att få stor förändring, men lite lite händer hela tiden även om det inte syns.
Du gör dig en helt enorm otjänst om du bulkar dig fet, då det kommer vara en permanent fetma som du kommer få kämpa mot resten av livet. Det är inte så enkelt att bara deffa bort överskottsfett som det kan låta.... Har man en gång varit fet ligger det latent och bara väntar på minsta överskott av energi för att få komma tillbaka.