handdator

Visa fullständig version : Teven gick sönder, försäkringar och skit.


stolpskott
2011-01-09, 17:31
Jo, det är så att mina kusiner var och hälsade på över helgen. Vid 12 och sju års ålder så är de inte direkt de lugnaste man kan tänka sig. De råkade krascha min tv som jag införskaffade för ett halvår sen, inte begagnat och jag har kvar kvitto och förpackning. Vi har hemförsäkring med drulle-tillägg som borde täcka detta, men vi bytte försäkringsbolag för typ två veckor sen (Har nu Folksam). Det jag undrar är hur de kommer bemöta en helt ny kund som under sin första månad som klienter kraschar en tv för några tusenlappar.
Jag undrar även vilken typ utav ersättning jag kommer få, en ny likadan tv, en annan typ utav tv till samma värde, eller pengar, och i så fall hur mycket? Samt hur mycket kommer självrisken troligtvis ligga på? (Kusinernas far har sagt att han betalar denna men jag är ändå nyfiken).

Det jag är orolig över är att jag ska få det teven kostade i pengar, minus någon tusenlapp för att den inte var helt ny. Detta gör ju att jag oroar mig över att jag kanske inte har råd med en ny tv med samma kvalité. Och om de skickar en annan typ av tv, kommer den vara lika bra? Många LCD-skärmar har ju kornig bild på nära håll och liknande, vilket min tv inte haft alls.

Är jättetacksam om jag får bra svar.

Frantic
2011-01-09, 17:35
Självrisken brukar ligga på 1500:- och jag kan verkligen inte tänka mig att de skickar en TV till dig. Du får snarare en summa pengar insatt på ditt konto som du kan köpa en ny TV för. TVns värde har nog inte sjunkit så mycket på 6 månader men om den har det och de inte betalar ut vad TVn kostade så tycker jag att ungarnas föräldrar borde lägga ut mellanskillnaden så att du får en likadan TV.

stolpskott
2011-01-09, 17:48
Självrisken brukar ligga på 1500:- och jag kan verkligen inte tänka mig att de skickar en TV till dig. Du får snarare en summa pengar insatt på ditt konto som du kan köpa en ny TV för. TVns värde har nog inte sjunkit så mycket på 6 månader men om den har det och de inte betalar ut vad TVn kostade så tycker jag att ungarnas föräldrar borde lägga ut mellanskillnaden så att du får en likadan TV.

Det känns mycket rimligare, ja. Och ungarnas farbror har erbjudit sig att betala alla kostnader men det känns ändå jäkligt krångligt, hatar att blanda in pengar med släkten.

Ny fråga: Hur lång tid tar det innan jag får pengarna?

Ignatius72
2011-01-09, 17:58
Kundtjänst har öppet, ring och fråga.

kohai
2011-01-09, 18:10
Kundtjänst har öppet, ring och fråga.

Det skulle jag göra, när nån klåpare stal våra 2 månader gamla mountainbikes för några år sedan så drog dom av på priset för att dom inte var nya sen fick vi köpa nya cyklar och skicka in kvittot för att få igen 75% el 80% av köpesumman.

Tyvärr, försäkringsbolag suger att ha att göra med...

Fartman
2011-01-09, 18:36
Det skulle jag göra, när nån klåpare stal våra 2 månader gamla mountainbikes för några år sedan så drog dom av på priset för att dom inte var nya sen fick vi köpa nya cyklar och skicka in kvittot för att få igen 75% el 80% av köpesumman.

Tyvärr, försäkringsbolag suger att ha att göra med...

När jag blev bestulen på min jacka som var nästan 2år gammal så fick jag igen 100% av vad det kostade att köpa en helt ny jacka av samma modell. Minus självrisk såklart men dom ersatte även för sånt som jag hade i fickorna.
Länsförsäkringar VB :thumbup:

raQblad
2011-01-09, 18:44
Jobbade på If en stund.

Enligt vår hemførsækring med "drulle" tillægg, ersætter vi 100% upp till en viss summa (en bra bit øver average tv..) med 1000:- egenandel. De flesta bolag kør kopior på varandras villkor, så borde væl vara ungefær detsamma.

Ring kundtjænst och hør, bara de som har svaret :thumbup:

Kimball
2011-01-09, 19:03
Olika från olika bolag hur mycket man får tillbaks, men länsförsäkringar ger 100% på all (?) elektronik som är under 1 år gammal sen är det olika % satser / de kollar på blocket för att se vad andra säljer varan för (no kidding). För mig tog det ~1½-2v tills pengarna fanns på kontot då min laptop var med på vattendans under en fest.

08-dude
2011-01-09, 19:27
Självrisken brukar ligga på 1500:- och jag kan verkligen inte tänka mig att de skickar en TV till dig. Du får snarare en summa pengar insatt på ditt konto som du kan köpa en ny TV för. TVns värde har nog inte sjunkit så mycket på 6 månader men om den har det och de inte betalar ut vad TVn kostade så tycker jag att ungarnas föräldrar borde lägga ut mellanskillnaden så att du får en likadan TV.

Mitt försäkringsbolag räknade bort 25% av värdet för varje år. Min TV som åkte i golvet drog dom förstås bort denna värdeminskning på.

Nyligen när jag köpte ny TV så tecknande jag en extraförsäkring som gäller i 3 år och med den så räknar dom inte bort någon värdeminskning.

stolpskott
2011-01-09, 19:30
Tack för svaren, ringer kundtjänst snarast möjligt.

08-dude
2011-01-09, 19:32
Olika från olika bolag hur mycket man får tillbaks, men länsförsäkringar ger 100% på all (?) elektronik som är under 1 år gammal sen är det olika % satser / de kollar på blocket för att se vad andra säljer varan för (no kidding). För mig tog det ~1½-2v tills pengarna fanns på kontot då min laptop var med på vattendans under en fest.

Lite märkligt att det är lagligt för försäkringsbolagen att faktiskt göra så.
Tänk dig själv att du har tex. en Audi A4 2005 med 12'000 mil på mätaren som är
jäkligt välvårdad och servad.

Att dom kan hitta en annan A4 2005 med 12'000 mil på mätaren är inte så svårt men den bil dom har hittat kan vara totalt slutkörd och missskött och mätaren kanske är tillbakaskruvad 10'000 mil.