handdator

Visa fullständig version : "Etiskt" kött


Fuling
2011-01-09, 16:34
Halloj, vilka köttprodukter borde man införskaffa om man inte bara vill se till priset utan också djurens lidande. Finns det t.ex. svinkött som är uppfött under hederliga förhållanden? Alltså uppfödd på en gård där svinen inte måste rulla runt i sin egen avföring om de nu inte föredrar det. Samt även slaktas i närheten och inte blir nedkörda till polen på det klassiska koncentrationslägermanéret för att bli slaktade.
Antar att Citygross har en rätt bra viltsektion med djur som har fått leva relativt fritt. Har någon andra bra tips?

Gurkyngel
2011-01-09, 16:39
Halloj, vilka köttprodukter borde man införskaffa om man inte bara vill se till priset utan också djurens lidande. Finns det t.ex. svinkött som är uppfött under hederliga förhållanden? Alltså uppfödd på en gård där svinen inte måste rulla runt i sin egen avföring om de nu inte föredrar det. Samt även slaktas i närheten och inte blir nedkörda till polen på det klassiska koncentrationslägermanéret för att bli slaktade.
Antar att Citygross har en rätt bra viltsektion med djur som har fått leva relativt fritt. Har någon andra bra tips?

Köp kött som är KRAV-märkt. Finns ett stort utbud på Coop (spec coop forum) av deras egna märke Änglamark. Jag tror även att Änglamarks kött är svenskt.

Vill du lära dig exakt vad KRAV betyder för djuren för djuren kan du gå in på deras hemsida. Där brukar det även finnas listor över producenter och återförsäljare :)

Sen är vilt också kanon ur etisk synpunkt plus att det är gott och nyttigt!

Rickard
2011-01-09, 16:41
http://www.gronagardar.se/

Eller leta upp något slakteri i din närhet.

Fuling
2011-01-10, 20:24
Gröna Gårdar var rätt coolt, snackade en polare som köpte lamm direkt från en gård. Verkar jäkligt bra förutom att man måste stycka lammet själv. Är nog lite väl jobbigt.

KRAV är ju rätt reko men tydligen säljer inte Citygross det och det är affären jag åker mest till. Ska ta och rota runt lite noggrannare.

Gurkyngel
2011-01-11, 09:23
Det finns ett märke som heter typ naturkött och det ska tydligen vara ekologiskt fast inte KRAV-märkt. Dock bor djuren i Sydamerika.
Kanske värt att kolla upp? Brukar finnas i frysdisken.

Kajsa Varg
2011-01-17, 21:45
Det finns ett märke som heter typ naturkött och det ska tydligen vara ekologiskt fast inte KRAV-märkt. Dock bor djuren i Sydamerika.
Kanske värt att kolla upp? Brukar finnas i frysdisken.

Det importerade köttet från bl.a. sydamerika som säljs under varumärket "Naturkött" är INTE ekologiskt - namnet syftar bara på att djuren får gå ute och beta under delar av året. Tyvärr avverkas mycket regnskog i Sydamerika för att ge plats åt boskapsbete och/eller odling av soja som används till uppfödning av djur, även svenska (dock ej KRAV-uppfödda svenska djur som får ekologiskt foder som till nära 100 % är odlat i Sverige - det kan hända att de får italiensk soja.) Ur miljösynpunkt bör man dessutom undvika onödiga transporter, vilket jag tycker det är att ta hit kött från sydamerika.

Kalven
2011-01-18, 21:47
Kolla runt om du har nån köttbonde i närheten av där du bor, brukar finnas gårdsbutiker o dyl. lite varstans. De ja har erfarenhet av har riktigt fina förhållanden och värnar om djuren.

Annars är gröna gårdar att rekommendera! Dessutom bättre fettsammansättning i deras djur då de e gräsuppfödda har jag för mig. Går att få lite alla möjliga sorters styckning på de.

www.gronagardar.se

Gurkyngel
2011-01-19, 08:47
Det importerade köttet från bl.a. sydamerika som säljs under varumärket "Naturkött" är INTE ekologiskt - namnet syftar bara på att djuren får gå ute och beta under delar av året. Tyvärr avverkas mycket regnskog i Sydamerika för att ge plats åt boskapsbete och/eller odling av soja som används till uppfödning av djur, även svenska (dock ej KRAV-uppfödda svenska djur som får ekologiskt foder som till nära 100 % är odlat i Sverige - det kan hända att de får italiensk soja.) Ur miljösynpunkt bör man dessutom undvika onödiga transporter, vilket jag tycker det är att ta hit kött från sydamerika.

Then I know, tack för bra info :) tycker inte heller att man ska köpa kött (eller annan mat) som transporterats så långt. Köper själv bara svenskt kött och allra helst lokalproducerat!

Beethoven
2011-01-19, 09:24
På min födelsedag köpte jag rutten ryggbiff från naturkött. Hela min lägenhet luktade som ett uppgrävt lik.
Skrev ett mail till dem men fick inte ens ett svar. (5mån sen).

prOtotype
2011-01-19, 11:23
På min födelsedag köpte jag rutten ryggbiff från naturkött. Hela min lägenhet luktade som ett uppgrävt lik.
Skrev ett mail till dem men fick inte ens ett svar. (5mån sen).

Ok att man ska ta vara på allt från ett djur, men varför köpte du ruttet kött?