handdator

Visa fullständig version : Hemmabio (typ), receiver utan slutsteg eller många preamputgångar?


Torwald
2011-01-09, 15:39
Hallå,
Vet att det finns ett gäng hemmabiofantaster här. Jag är inte någon fantast, men behöver lite hjälp. Jag behöver någon typ av reciever för att få ihop mina ljud- och bildkällor. Det finns gott om sådana alternativ om man har traditionella "hemmabiohögtalare", men det har jag inte. Jag har ett par aktiva högtalare som jag är kär i och inte vill sluta använda. Följaktligen söker jag en receiver eller motsvarande som kan skicka bara förförstärkt signal till högtalarna, alltså utan slutsteg! Om det råkar finnas slutsteg så GÖR det såklart inget så länge det går att bypassa.

Eftersom det finns en uppsjö av dyra slutsteg på marknaden måste det väl finnas kompetenta preamps? Jag vet bara inte riktigt var jag ska börja leta.

Annat önskemål är att det ska finnas en D/A (gärna med toslinkingång), då jag helst inte vill köpa någon separat.

/T

hahavaffan
2011-01-09, 16:43
I princip alla hembioreceivers har utgångar från sitt försteg. Min gamla halvdanna Denon AVR-2105 som jag köpte begagnad för knappt 1500kr har pre-out på alla kanaler, och jag kan inte tänka mig att några av dagens moderna saknar den funktionen. Dessutom får du ju en rejäl D/A inbyggt om du kör på receiver-idén.

PixelMiner
2011-01-09, 16:54
Här har du en lång lista.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=325

Men det verkar dyrt. Fast det kanske är bra kvalitet på DA omvandlarna eller nått...

Torwald
2011-01-09, 18:02
PixelMiner: Tack, håller med om att det är dyrt. Hifibranschen är luredrejeripriset på D/A... Såg för några år sedan jämförelser mellan dyra konsumentprylar och sämre semiproffsprylar, där konsumentgrejerna blev utklassade trots ibland fyra gånger så stora prislappar.

hahavaffan: Tack för info! Visste inte att det låg till på det viset. Det bådar ju gott i så fall, kan mycket väl tänka mig en halvdan Denon om den har fjärrkontroll och har möjlighet att stänga av alla klockor och visselpior.

Det här ser ju onekligen lovande ut: http://www.avland.co.uk/denon/avr3805/rearlrg.jpg (högupplöst bild, vågar inte klistra in här).

EDIT: Onödig fråga

Olegh
2011-01-09, 18:11
Vad behöver du för anslutningsmöjligheter? Vad är det för bild- och ljud-källor du har?

Oavsett så tycker jag att du ska skaffa någonting med HDMI anslutningar, om du inte gillar att byta prylar stup i kvarten efter behov.

Den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622497) Pioneer receivern är en av de billigare modellerna med pre-out.

Torwald
2011-01-09, 18:27
Vill helst ha inbyggd D/A och vill ha 1 eller helst 2 optiska ingångar, och skadar inte om det är toslink. Behöver 3 hdmi-ingångar, från dvd, playstation och TV. Sen vill jag ha utgångar från preampen på så många kanaler som möjligt. Om det går att få sub-kanalen digitalt eller direkt efter D/A vore det ju rätt bra också, för visst brukar väl subs ibland ha egen D/A eller åtminstone preamp?

Det är väl det jag kan komma på. Har i dagsläget inte ens behov av någon förstärkare, men det skadar väl inte om det finns i guess. Just det, fjärrkontroll vill jag ha!

Den Pioneeren du länkade till Olegh verkade inte ha utgångar från preampen väl? Såg inte ut så på bilder i alla fall, till exempel denna:
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/vsx-920_rear_callouts.jpg

hahavaffan
2011-01-09, 18:47
Den i bilden ovan har inga pre-outs nej.

Olegh
2011-01-09, 19:18
Har kikat lite själv på Pioneer VSX-920, därav tipset. Men jag har inte forskat så noga, utan bara gått på prisjakt specifikationer, där det står att den har fullrange preout, dock bara på två kanaler. Nu när jag kikat lite närmare så verkar det som att den har lågnivå-utgångar för en "Zone-2" förstärkare. Inte riktigt preout i vanlig mening mao..

Och nu när jag läser på prisjakt igen så verkar den uppgiften ändrad.


Nåväl, mer allmänt. Två optiska ingångar borde de flesta nya maskiner ha. D/A finns i alla receivers. Digitala utgångar är det förmodligen ganska knapert med i de lägre prisklasserna, men å andra sidan så har jag aldrig hört talas om subwoofers med egen DAC. 3 HDMI in borde också vara ganska standard, dock bara 1 ut i vanliga fall. Lågnivå från preampen på mer än två kanaler tror jag dessvärre att man måste upp en ganska bra bit i pris för att få.

hahavaffan
2011-01-09, 22:43
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=124%2C138%2C3414&o=produkt_pris_inkmoms&l=s64279799#rparams=l=s64279845

Där har du en sökning på Prisjakt med receivers som har fullregisters-pre out på fem eller fler kanaler.

Det finns även de som bara har pre out på kanalerna front L och R och subwoofer, för kring 2500kr, och där räknas även den ovan länkade av Olegh och som du själv lade in bild på, då man i princip kan ta de Out-märkta kanalerna för CD-R/Tape och DVD/VCR. Det är dock inte exakt samma sak som riktiga pre outs, då man i fallet ovan kanske måste ha receivern inställd på CD-R eller nån annan ingång för att utgången ska aktiveras. Kan bli drygt, men kan funka.

Torwald
2011-01-09, 23:23
Tack Olegh och hahavaffan. Nu ska jag göra lite mer research men vet vad jag ska leta efter. Kalasbra!