handdator

Visa fullständig version : Träning för dålig hållning


Deva
2011-01-09, 11:08
Jag tänkte börja styrketräna med någon av programmen stronglifts 5x5 eller starting strength.
Jag har väldigt dålig hållning för jag sitter mycket framför datorn. Så det beror säkert både på svaga muskler och förkortade muskler. Jag vill gärna träna mig och få en snyggare hållning. Behöver jag komplettera någon extra övning till dessa styrketräningsprogram eller fokusera mer på rygg i början?

Tacksam för svar!

Pjotor
2011-01-09, 11:36
Nej, inte med Starting Strength. Stronglifts innehåller inga frivändningar, så det är en ryggövning mindre. Båda är dock mycket bra för hållningen.

the_matsson
2011-01-09, 17:22
Har du suttit mycket så är det möjligt att du precis som jag kommer ha problem med höftrörligheten i bland annat knäböj och marklyft. Bästa övningen jag stött på som avhjälper detta är "goblet squats". Sök efter det på youtube tills du hittar en vettig instruktion.

Och nä, jag tycker inte du behöver komplettera något av de programmen. Välj ett av dem och kör på det tills du självmant inser vad du kan behöva ändra för att det ska passa just dig.

Fastback
2011-01-09, 18:03
Knäböj 3-4ggr per vecka löser nästan allt så testa det ! :naughty:

Honken
2011-01-09, 20:12
Träna upp bukmuskulaturen, röven samt musklerna runt skuldrorna. Stretcha höftböjarna och latsen. Goblet squats, wall squats, box squats tills du lär dig att leda med höften.

Deva
2011-01-09, 22:32
Tack för alla era svar!

marcel
2011-01-10, 03:07
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11249

Lance Uppercut
2011-01-10, 08:30
Jag tänkte börja styrketräna med någon av programmen stronglifts 5x5 eller starting strength.
Jag har väldigt dålig hållning för jag sitter mycket framför datorn. Så det beror säkert både på svaga muskler och förkortade muskler. Jag vill gärna träna mig och få en snyggare hållning. Behöver jag komplettera någon extra övning till dessa styrketräningsprogram eller fokusera mer på rygg i början?

Tacksam för svar!

Jag tror absolut att det räcker! Marklyft gjorde under för min hållning utan att jag direkt funderade på det.

Deva
2011-01-10, 13:12
Tack för länken! Den var läsvärd och hade många tips.
...

Vad bra att marklyft hjälper så bra mot dålig hållning. Perfekt! :) *flex*

beckman88
2011-01-10, 13:19
Gå till en personlig Tränare.