handdator

Visa fullständig version : Blir bakfyllan "tyngre" el "lättare" av uppehåll?


lurk
2011-01-09, 10:01
Jag har alltid hävdad att ju längre uppehåll man haft, desto svårare bakfylla får man.

Dock har jag efter gårdagens bravader nu bara druckit 3gånger sen i somras och vid dessa tillfällen vaknat overkligt fräsh dagen efter. Således även idag. :)




Nu beror nog detta delvis på ett bättre leverne på både tränings och kost-sidan.

Men hur upplever ni det. Blir eran bakfylla värre efter ett längre uppehåll eller inte?

MrBoris
2011-01-09, 10:05
Jag skulle nog säga tyngre efter uppehåll om det är 1utgångsfylla man kör. Men kör man 2-3utgångsfyllor i rad så var nog dem bakfyllor man hade "back in the days" när man festade varje helg fruktansvärda. Kan iofs bero på att man fick i sig mer alkohol då också

Onigiri
2011-01-09, 10:27
Den blir bättre/lindrigare.

machine gun
2011-01-09, 10:31
När jag slutade festa hårt varje helg och det började bli längre uppehåll mellan tillfällena då jag drack alkohol, upplevde jag först att det blev värre. Dvs, jag kunde bli bakis av ett par öl i princip.

Nu däremot, när det är flera år sen "fördärvet" ;) upplever jag att jag blir betydligt mindre bakis än under de värsta festperioderna (jag har alltid blivit extremt bakis tidigare), men jag har också konstaterat att jag helt enkelt dricker mindre nu. Även när jag anser att jag dricker mkt, dricker jag mindre och slutar tidigare än när jag var 19. Det lär helt klart vara den främsta orsaken till minskad bakfylla.

hultman
2011-01-09, 12:44
Jag blir mer bakis när jag är "ovan". Förr i tiden kunde man sänka en sjuttis vodka och dra upp och spela fotboll klockan 9 dagen efter. Det går inte riktigt idag ;) Det brukar man dock kompensera med att dricka mindre nu när man är gubbe. Eller så har man lärt sig hur man håller en rimlig nivå.

olwe
2011-01-09, 12:46
Det beror nog lite på dina alkoholvanor i övrigt. En stor del av bakfyllan beror ju på vätskebrist vilken torde vara densamma och snarare bero på hur mkt man druckit under kvällen. Men om man dricker mycket och har börjat utveckla tolerans mot alkoholen så kan man få withdrawal-effekter på bakfyllan. Så detta är ju värre om du är inne i en riktig sup-period.

Sen är det vanskligt att jämföra med "the old days" eftersom bakfyllan blir värre med åldern.

Withdrawal av alkohol kan bli riktigt jobbigt och alkohol är faktiskt en av de relativt få droger som kan orsaka så pass allvarliga withdrawaleffekter att man dör. Är man så inne i spriten så ska man därför inte gå cold turkey.