handdator

Visa fullständig version : Reseförsäkring - räcker detta?


Nina L
2011-01-09, 09:09
Planerar 2 veckor i Thailand men vill inte beställa flyget förrän jag fattat om jag skall klicka i merkostnaden för extra reseförsäkring eller inte. Någon här som är mer resvan än jag kanske kan hjälpa? *kissass*

Detta finns i hemförsäkringen. (if)
Under varje privat resa gäller vårt reseskydd under de första 45 dagarna.
Reseskyddet omfattar alla familjemedlemmar, antingen ni reser var för sig eller tillsammans.
Egendom som du förlorar på resan ersätts upp till 30 000 kronor.
Om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall under resan får du ersättning för vårdkostnader och resekostnader.

The_RobRoy
2011-01-09, 09:11
Betala flygresan med VISA/Mastercard-kort ifrån någon av storbankerna, så ingår extra reseskydd med kortet. Läs mer på din banks hemsida om vad kortet täcker!

Kul att du skriver här igen Nina! :)

Nina L
2011-01-09, 09:32
Betala flygresan med VISA/Mastercard-kort ifrån någon av storbankerna, så ingår extra reseskydd med kortet. Läs mer på din banks hemsida om vad kortet täcker!

Kul att du skriver här igen Nina! :)Tack! :)

Det här får jag/får jag inte via Swedbank-försäkringen
Det här ingår i den kompletterande kortförsäkringen:
- Avbeställningsskydd
- Förseningsförsäkring, av bagage och färdmedel
-Olycksfallsförsäkring vid invaliditet och dödsfall
- Självriskeliminering hem/villaförsäkring samt personbilsförsäkring

Det här ingår inte i den kompletterande kortförsäkringen:
- Resa som inte har sin utgångspunkt i Norden
- Kostnader för läkarvård, sjukhusvistelse, SOS hemtransport, rån, överfall eller rättshjälp
- Försening av bagage inom Sverige eller på hemvägen
- Skada på eller stöld av egendom

MrBoris
2011-01-09, 09:35
Jag tog reseförsäkring när jag flög till Cypern. Åkte på svininfluensa och svindyra sjukhuskostnader på 16k, så ja ta reseförsäkring så slipper du en sådan händelse. Sen täcker hemförsäkringen din självrisk typ

Frantic
2011-01-09, 09:38
Reseförsäkringen i hemförsäkringen duger gott! Hos de flesta större reseförsäkringsbolag (europeiska mm.) brukar man kunna välja att teckna försäkring från och med dag 46 på sin resa eftersom hemförsäkringen täcker de första 45.

Jag tror dock att det bara är du som blir försäkrad och inte dina värdesaker.

Frantic
2011-01-09, 09:40
Jag tog reseförsäkring när jag flög till Cypern. Åkte på svininfluensa och svindyra sjukhuskostnader på 16k, så ja ta reseförsäkring så slipper du en sådan händelse. Sen täcker hemförsäkringen din självrisk typ

Så länge du inte hade varit där i mer än 45 dagar skulle väl din hemförsäkring ha täckt sjukhuskostnaderna?

The_RobRoy
2011-01-09, 09:42
Som jag ser det, täcker hemförsäkring + VISA kort i princip allt de första 45 dagarna.

MrBoris
2011-01-09, 09:42
Så länge du inte hade varit där i mer än 45 dagar skulle väl din hemförsäkring ha täckt sjukhuskostnaderna?

Jag tror jag svamlar till det, var hemförsäkringen min som betalade det hela, reseförsäkringen täcker självrisken, så var det :D Har för mig självrisken var på 1500kr och då täckte reseförsäkringen den självrisken. Så då intalade jag mig att det inte var mycket pengar för en reseförsäkring som kostar 300kr eller nåt

Mental
2011-01-09, 09:52
Jag tror jag svamlar till det, var hemförsäkringen min som betalade det hela, reseförsäkringen täcker självrisken, så var det :D Har för mig självrisken var på 1500kr och då täckte reseförsäkringen den självrisken. Så då intalade jag mig att det inte var mycket pengar för en reseförsäkring som kostar 300kr eller nåt

Hade du betalat med visa så hade du inte behövt det heller

"- Självriskeliminering hem/villaförsäkring samt personbilsförsäkring"

MrBoris
2011-01-09, 10:01
Hade du betalat med visa så hade du inte behövt det heller

"- Självriskeliminering hem/villaförsäkring samt personbilsförsäkring"

Åhfan, jag betalade dessutom med VISA. Dåligt av mig att inte kolla upp detta, men man tycker resebolagen borde vara tydligare med detta också. Aja, antar att allt handlar om att tjäna pengar, förkastligt

Cilia
2011-01-09, 11:20
Åhfan, jag betalade dessutom med VISA. Dåligt av mig att inte kolla upp detta, men man tycker resebolagen borde vara tydligare med detta också. Aja, antar att allt handlar om att tjäna pengar, förkastligt
Dom vill ju tjäna pengar så dom tänker inte upplysa dig om att det i de allra flesta fall är onödigt att köpa deras försäkring på samma sätt som elektronikkedjorna säljer onödiga försäkringar.


Nina, hemförsäkringen ska räcka. Betala med visa så får du den igen. Kan hända att självrisken elimineras där också men i de allra flesta fall så är hemförsäkring tillräckligt. Jag har dessutom plus eller vad det heter. If är bra iaf är det min erfarenhet när jag har behövt använda dom.

rajjan_dammit
2011-01-09, 12:10
Köp aldrig extra försäkringar av någon annan (resebolag, elektronikaffär) än ditt försäkringsbolag är min utgångspunkt.

Nina L
2011-01-11, 07:48
Tack så jättemycket för alla svar! Kolo levererar - som alltid. *wub*

Cilia
2011-01-11, 07:53
Trevlig resa, du kommer ha det kanonbra.

raQblad
2011-01-11, 10:34
Jobbat på If, och jobbat en del med reseførsækringarna dær - som går via Europeiska Reseførsækringar. Jag rekommenderar ABSOLUT att du køper reseførsækring, ALLA gånger du reser. Vet att de jobbar mycket lokalt och væljer ut sjukhus och lækare av skandinavisk standard, så om något skulle hænda slipper du hamna i den svettiga træhyttan som den lokale thailækaren driver.
Tror dessutom den kostar runt en tusenlapp året (om du nu inte bara vill ha før Thailand-resan), så det går smærtfritt utspritt øver 12 månader. Iaf i Norge.

Kolla Europeiskas hemsida, så får du veta mer.
http://www.europeiska.se/sv/

Nina L
2011-01-11, 11:05
Trevlig resa, du kommer ha det kanonbra.
Tack Cilia! Jag har redan resfeber. Hoppas allt går bra.

Jobbat på If, och jobbat en del med reseførsækringarna dær - som går via Europeiska Reseførsækringar. Jag rekommenderar ABSOLUT att du køper reseførsækring, ALLA gånger du reser. Vet att de jobbar mycket lokalt och væljer ut sjukhus och lækare av skandinavisk standard, så om något skulle hænda slipper du hamna i den svettiga træhyttan som den lokale thailækaren driver.
Tror dessutom den kostar runt en tusenlapp året (om du nu inte bara vill ha før Thailand-resan), så det går smærtfritt utspritt øver 12 månader. Iaf i Norge.

Kolla Europeiskas hemsida, så får du veta mer.
http://www.europeiska.se/sv/Vi har reseförsäkring plus på if, har jag just fått veta. Då borde vi väl inte behöva göra/köpa mer? Avbeställningsskydd och allt möjligt ingår. Känns dock lite skumt att boka flygresan utan att klicka i rutan för avbeställningsskydd... *orolig* Gälls det verkligen ändå?

Lelle Pelle
2011-01-11, 11:13
Jobbat på If, och jobbat en del med reseførsækringarna dær - som går via Europeiska Reseførsækringar. Jag rekommenderar ABSOLUT att du køper reseførsækring, ALLA gånger du reser. Vet att de jobbar mycket lokalt och væljer ut sjukhus och lækare av skandinavisk standard, så om något skulle hænda slipper du hamna i den svettiga træhyttan som den lokale thailækaren driver.
Tror dessutom den kostar runt en tusenlapp året (om du nu inte bara vill ha før Thailand-resan), så det går smærtfritt utspritt øver 12 månader. Iaf i Norge.

Kolla Europeiskas hemsida, så får du veta mer.
http://www.europeiska.se/sv/
Finns ingen anledning att teckan detta om du är borta mindre än 46 dagar. Då är det billigare att teckna ResXtra(eller motsvarande hos andra bolag), vilket fyller samma funktion som Europeiskas semesterförsäkring.

Annat gäller naturligtvis om man ska pyssla med extremsporter el. annat som bolagen frånskriver sig i villkoren. Vid "vanlig" semesterresa räcker det med hemförsäkring, och ev. utökat resaskydd(tillägg) om man vill försäkra sig mot omkostnader som kan uppstå.

MrBoris
2014-12-29, 17:26
Bump

Jag har ett litet extremfall här mot alla fall i tråden hittills:

Jag har fått resan betald av jobbet (dvs. har ingen reseförsäkring genom t.ex. mitt mastercard), och jag har ingen hemförsäkring i Sverige (pga. att jag är bostadslös). Nu ska jag till Nya Zeeland och jobba (förhoppningsvis permanent), och undrar vart ni rekommenderar mig att köpa reseförsäkring? Och framför allt, vad täcker egentligen reseförsäkringen och bör den tecknas för alla år jag ska vara där? Eller bör jag bara teckna en för själva resan dit på 2dygn?

mvh DrBoris

MrBoris
2014-12-29, 18:15
Bump

Jag har ett litet extremfall här mot alla fall i tråden hittills:

Jag har fått resan betald av jobbet (dvs. har ingen reseförsäkring genom t.ex. mitt mastercard), och jag har ingen hemförsäkring i Sverige (pga. att jag är bostadslös). Nu ska jag till Nya Zeeland och jobba (förhoppningsvis permanent), och undrar vart ni rekommenderar mig att köpa reseförsäkring? Och framför allt, vad täcker egentligen reseförsäkringen och bör den tecknas för alla år jag ska vara där? Eller bör jag bara teckna en för själva resan dit på 2dygn?

mvh DrBoris

Kan väl svara lite på min egna fråga om någon annan intresserad letar.

Den billigaste jag hittar var genom denna site:

http://bankforsakring.konsumenternas.se/

Europeiska ERV (Backup Basic)
https://www.erv.se/

4700kr för 1år (kan jämföras med vissa andra som kostar över 10lakan). Dock ingår verkligen inte alla specialfall av saker som kan hända, men ska dock täcka det mesta utan självrisk

mvh

Ajemän
2014-12-30, 08:56
Kan väl svara lite på min egna fråga om någon annan intresserad letar.

Den billigaste jag hittar var genom denna site:

http://bankforsakring.konsumenternas.se/

Europeiska ERV (Backup Basic)
https://www.erv.se/

4700kr för 1år (kan jämföras med vissa andra som kostar över 10lakan). Dock ingår verkligen inte alla specialfall av saker som kan hända, men ska dock täcka det mesta utan självrisk

mvh
Antar att du är skriven på en adress med hemförsäkring? Då borde den försäkringen gälla dig

The_RobRoy
2014-12-30, 09:49
Bump

Jag har ett litet extremfall här mot alla fall i tråden hittills:

Jag har fått resan betald av jobbet (dvs. har ingen reseförsäkring genom t.ex. mitt mastercard), och jag har ingen hemförsäkring i Sverige (pga. att jag är bostadslös). Nu ska jag till Nya Zeeland och jobba (förhoppningsvis permanent), och undrar vart ni rekommenderar mig att köpa reseförsäkring? Och framför allt, vad täcker egentligen reseförsäkringen och bör den tecknas för alla år jag ska vara där? Eller bör jag bara teckna en för själva resan dit på 2dygn?

mvh DrBoris

Du bör ju börja med att kolla upp vad Nya Zeeland bjuder på för dig som arbetande i landet. Frågan är också om du kommer vara utskriven ur Sverige, eftersom du då inte har rätt till sjukvård (mer än akutvård) i Sverige. Resten skulle jag verkligen täcka upp med en rejäl försäkring. Du måste då alltså se till att kunna klara dig om du blir sjuk för resten av livet. Då behövs något som kommer kosta rätt mycket per månad.

Jag hade ERV igenom företaget när jag bodde i Hongkong, det kostade 1500 i månaden och var designat att ge ungefär samma skydd som man har igenom den svenska sjukvården (eftersom jag var utskriven ur Sverige). Det fungerade rätt bra, men man måste ofta lägga ut pengar själv för mindre läkarkostnader och sen fick man pengar utbetalat 1-2 månader senare. Man fick då leva med osäkerheten om de bedömde att det skulle täckas av försäkringen eller inte. Dock betalade dom ju hela beloppet, så att gå till läkaren och få medicin kostade ingenting, i Sverige brukar man ju få betala kanske 300 för läkare och 200 för medicin (med högkostnadsskydd runt 2000kr eller var nu gränsen exakt går). De av mina kollegor som fick göra större operationer, då blir det krångligare, eftersom försäkringsbolaget ska utreda vad som är "bäst" (läs billigast) för dom. T.ex. fick en kollega åka och operera sig i Thailand, istället för på plats i Hongkong. Vilket först kändes väldigt risigt, men sjukhuset i Thailand va top-notch.

MrBoris
2014-12-30, 10:19
Antar att du är skriven på en adress med hemförsäkring? Då borde den försäkringen gälla dig
Nej tyvärr är jag inte tillåten att vara skriven hos någon i Sverige i och med att jag ska vara borta längre än 1år (troligtvis permanent). Så det betyder med andra ord att inga hemförsäkringar täcker mig

Du bör ju börja med att kolla upp vad Nya Zeeland bjuder på för dig som arbetande i landet. Frågan är också om du kommer vara utskriven ur Sverige, eftersom du då inte har rätt till sjukvård (mer än akutvård) i Sverige. Resten skulle jag verkligen täcka upp med en rejäl försäkring. Du måste då alltså se till att kunna klara dig om du blir sjuk för resten av livet. Då behövs något som kommer kosta rätt mycket per månad.

Det verkar som läkarvård och medicin kommer att vara gratis för mig på Nya Zeeland i och med att mitt visum sträcker sig över flera år (och folk säger att anledningen att de stannar hemma är att bara Sverige har ett såbra hälsosystem, icke säger jag). Men som jag förstår det är det även andra saker som kan hända, t.ex. att jag blir påkörd eller att någon i min släkt dör och jag måste åka hem som jag kan försäkra mig mot. Eller att något känsligt bagage går sönder. Men det känns ju sjukt att då betala 15-20tkr om året när risken att något sådant händer inte är så hög.

Just nu känns ERV Basic på 4700kr/år som ett alternativ, men i och med att sjukvården och medicin ändå är gratis för mig tvivlar jag ändå.

The_RobRoy
2014-12-30, 10:26
Det verkar som läkarvård och medicin kommer att vara gratis för mig på Nya Zeeland i och med att mitt visum sträcker sig över flera år (och folk säger att anledningen att de stannar hemma är att bara Sverige har ett såbra hälsosystem, icke säger jag).

Misstänkte det, men bilda dig en uppfattning om kvalitén också. I många länder har folk privatförsäkringar ändå för att kvalitén är låg, så är fallet i Hongkong. Häftigt att bo på Nya Zeeland! Lycka till :)

MrBoris
2014-12-30, 10:38
Misstänkte det, men bilda dig en uppfattning om kvalitén också. I många länder har folk privatförsäkringar ändå för att kvalitén är låg, så är fallet i Hongkong. Häftigt att bo på Nya Zeeland! Lycka till :)

Tackar ska försöka söka mig runt om andras åsikter om sjukvården där. Ja det ska bli riktigt roligt att åka för att bo där, men resan dit är förfärlig - 30timmar restid och 40timmar totalt på resande fot :(