handdator

Visa fullständig version : Kört att bli stor om man varit fet?


böllen
2011-01-08, 23:06
Min fråga är om det är omöjligt att lägga på sig en större mängd muskelmassa när man varit fet. För jag tycker man hör folk ofta säga har du varit fet svara du sämre på träning, får sämre resultat, blir lättare fet om du äter för mycket och allt överskott lagras som fett, etc...

Ska det verkligen vara så omöjligt, Ska det vara lika bra att lägga träningskläderna på hyllan.


Allt detta gör mig så knäckt *gah!* För jag älskar ju att träna men de känns inge kul om man bra ska kunna få halvdana resultat:cryout:

Rikard Jansson
2011-01-08, 23:08
Låter löjligt! Klart du kan lägga på dig muskelmassa, har svårt att tro att du skulle ha några som helst förminskade möjligheter till detta, dock så finns det en chans att du vid eventuell bulk skulle kunna gå upp lite väl lätt. Men nog kan du få riktigt bra resultat!

Eonen
2011-01-08, 23:11
Din insulinkänslighet kan vara något sämre om du under en längre tid haft dåliga matvanor och mycket kroppsfett. Såvitt du inte har drabbats av diabetes kan du med träning och en diet (kolhydratsfri rekommenderas) förbättra din insulinkänslighet och därmed använda mer energi till muskeluppbyggnad.

Sätt igång med en diet och sänk ditt kroppsfett så kan du börja satsa på massa sen. Det ska inte vara några problem för dig att få ordning på hyddan

Dennis93
2011-01-08, 23:13
Allt detta gör mig så knäckt *gah!* För jag älskar ju att träna men de känns inge kul om man bra ska kunna få halvdana resultat:cryout:

Att du har lite sämre förutsättningar(att du lägger på dig lite mer fett vid bulk) ska väll inte stoppa dig från att göra nått du älskar, och vad säger att bara för att förutsättningarna är lite sämre så kan man inte lyckas ?

Kör på ! :hbang:

ChrisDEFC
2011-01-08, 23:14
Är en kille på gymmet som vägt en bra bit över 150kg tror det är närmare 180kg som sen gick ner till strax under 80 och nu har han byggt upp sig igen, han var riktigt svag efter viktnedgången men är nu riktigt stark. På bara 2-3år så har han lyckats öka sina pers rejält. Förra veckan tog han 150kg i lutande bänk övriga pers är 180kg i stångrodd (förmodligen dålig form) runt 150-160 i knäböj som han inte kört så länge och en bit över 200 i marken och hans vikt nu är väl runt eller strax över 100kg. Han har inte haft någon "experthjälp" heller utan bara kämpat hårt och fått tips på gymmet. Ingen styrkelyftar klubb utan vanligt byggargym.
Har dock fått för mig att han är väldigt noga med maten, men det gäller ju alla som vill lyckas...

Dreas
2011-01-08, 23:15
Låter löjligt! Klart du kan lägga på dig muskelmassa, har svårt att tro att du skulle ha några som helst förminskade möjligheter till detta, dock så finns det en chans att du vid eventuell bulk skulle kunna gå upp lite väl lätt. Men nog kan du få riktigt bra resultat!Löjligt? Har du en gång varit fet så kommer en eventuell viktuppgång också bestå av mestadels fett. Och ju fetare du blir ju mer av viktuppgången blir fett.

Så att äta sig fet har ytterst få fördelar. Men det är ju inte direkt så att det blir omöjligt, svårare men omöjligt var väl att ta i :)

mattilainen
2011-01-08, 23:16
jag har varit fet och vägd över 120 kg :) Vet dock inte om jag räknas som stor..

Rikard Jansson
2011-01-08, 23:17
Löjligt? Har du en gång varit fet så kommer en eventuell viktuppgång också bestå av mestadels fett. Och ju fetare du blir ju mer av viktuppgången blir fett.

Så att äta sig fet har ytterst få fördelar. Men det är ju inte direkt så att det blir omöjligt, svårare men omöjligt var väl att ta i :)

Jag syftade inte på viktuppgångsdelen, om du läste lite så ser du väl ändå att jag höll med om den? Det löjliga var att någon sagt till TS att det var omöjligt att bygga muskler.

Allan
2011-01-08, 23:21
Nej, det är inte sant. Och dessutom måste man fundera på vad som är "fet".
Skit i vad dumskallarna säger - du bestämmer över dina resultat. Och älskar du träning så mycket som du säger så är det bara att fortsätta. Och fundera på vad som är "stor" också

Dreas
2011-01-08, 23:26
Jag syftade inte på viktuppgångsdelen, om du läste lite så ser du väl ändå att jag höll med om den? Det löjliga var att någon sagt till TS att det var omöjligt att bygga muskler.Jag läste vad du skrev, och TS sa inte att någon hade sagt att det var omöjligt att lägga på sig muskelmassa om man en gång varit fet.

young_george
2011-01-08, 23:26
En sak är säker, om du slutar träna för att du på förhand är orolig över vilka resultat du INTE kommer få - så blir det inga resultat.

Träna hårt så kommer resultaten antagligen bli bra.

Rikard Jansson
2011-01-08, 23:27
Jag läste vad du skrev, och TS sa inte att någon hade sagt att det var omöjligt att lägga på sig muskelmassa om man en gång varit fet.

Han tolkade det som att det var omöjligt iaf, sak samma!

böllen
2011-01-08, 23:34
Den period av mitt liv som bestod av över vikt varade från i ca 5- 15 då jag lyckades bryta min cirkel av dåliga matvanor och gå ner i vikt. När man senare i livet börja få upp ögonen för träningen blev man överöst om att det skulle ge mycket mindre resultat gentemot en som varit smal hela sitt liv. Och detta har ju varit det som gjort att det känts menlöst att jaga resultaten då man ska jobba i en ständig uppförsbacke.
Även fast jag har försökt att gå in helhjärtat för träningen har det alltid liksom hängt över axeln " hade du inte varit fet skulle du kanske ha kunnat lyckas.

young_george
2011-01-08, 23:38
Och hade grodor haft vingar så hade dom inte behövt slå i rumpan när dom hoppar.

Det finns inget man kan göra åt vad som har varit, dock kan du göra något åt det som kommer bli. Bästa förväntade resultat får du genom att träna hårt, så gör det.

Dreas
2011-01-08, 23:48
Den period av mitt liv som bestod av över vikt varade från i ca 5- 15 då jag lyckades bryta min cirkel av dåliga matvanor och gå ner i vikt. När man senare i livet börja få upp ögonen för träningen blev man överöst om att det skulle ge mycket mindre resultat gentemot en som varit smal hela sitt liv. Och detta har ju varit det som gjort att det känts menlöst att jaga resultaten då man ska jobba i en ständig uppförsbacke.
Även fast jag har försökt att gå in helhjärtat för träningen har det alltid liksom hängt över axeln " hade du inte varit fet skulle du kanske ha kunnat lyckas.Men för fan, med den inställningen blir det då inte bättre iaf! :)

Ja, du har varit fet, du kanske har lite fler fettceller än medelpersonen, men ska du sluta träna för det? Du har dina förutsättningar, träna på och se till att ha kul på gymmet så kommer resultaten.

Hade du varit smal hela livet så vet du ändå inte hur du hade utvecklats, det är ingen idé att gå djupare in i det heller. Du är där du är nu, gör det du kan med det du har ;)

vicarious
2011-01-08, 23:56
Det stämmer att förutsättningarna är sämre om man varit överviktig tidigare men det är långt ifrån omöjligt att få bra ökningar för det. Kasta den inställningen i sjön och träna på :hbang:

Allan
2011-01-09, 00:04
Dessutom - om DEN förutsättningen är sämre kanske andra är bättre. Jag har sett rätt många rejäla fetknoppar som blivit riktiga bestar. Faktiskt är det nog fler såna som lyckats än de där som alltid höll koll på vikten, när jag tänker efter.
Folk är på tok för rädda för att bli feta, och tror åt helvete för mycket på olika teser. Jag började träna 1975 och har gjort alla fel som finns, liksom många i min generation. Men idag är jag glad för att inte ha blivit alltför förvirrad under uppväxten, utan koncentrerade mig på att träna.
Folk som tror att de ska bli grova och behålla magrutorna hela tiden ljuger för sig själva.

bearwolf
2011-01-09, 02:16
Jag är fet, har varit uppe i som värst 137kg, dietade ner till 100 ish och började träna för 2 år sedan ungefär. Har tränat väldigt hårt fem pass i veckan utan större avbrott hela tiden. Tränar med en träningskompis som inte är överviktig alls utan har alltid tyckt om längdskidåkning och andra former av konditionsträning (springer milen på 45).
Vi tränade första 1½ åren alltid tillsammans, var noga med kost och räknade och allt det man får lära sig här. Och jag ökade alltid mer än honom. Detta är verkligen ingen empirisk studie, men jag tror att det är ganska individuellt. Min kompis har även en mentalitet som gör att han går runt en vecka och tänker "jag kommer aldrig kunna maxa nytt pb på nästa pass" medans jag tänker precis tvärtom "nu jävlar ska jag ta nytt pb och lyfta så jäävla tuungt!".

Så gräv inte ner dig i sånt här utan kör stenhårt och ha bra inställning så går det nog bra.

Jag har hört lika många som säger att det är lättare om man är lite kraftig som de som säger tvärtom. Helt ovetenskapligt ofc :D

bubbe
2011-01-09, 09:27
Är en kille på gymmet som vägt en bra bit över 150kg tror det är närmare 180kg som sen gick ner till strax under 80 och nu har han byggt upp sig igen, han var riktigt svag efter viktnedgången men är nu riktigt stark. På bara 2-3år så har han lyckats öka sina pers rejält. Förra veckan tog han 150kg i lutande bänk övriga pers är 180kg i stångrodd (förmodligen dålig form) runt 150-160 i knäböj som han inte kört så länge och en bit över 200 i marken och hans vikt nu är väl runt eller strax över 100kg. Han har inte haft någon "experthjälp" heller utan bara kämpat hårt och fått tips på gymmet. Ingen styrkelyftar klubb utan vanligt byggargym.
Har dock fått för mig att han är väldigt noga med maten, men det gäller ju alla som vill lyckas...

+1

Känner en hos oss som började träna som rejält överviktig från 160kg till 100 nu. Visserliggen är han inte rippad men han har lagt på sig mycket muskler, antagligen pga ursprungsläget då han lätt blev stark (1 år för att kunna köra på 130kg i bänkpress). Tror överviktiga blir starka snabbare då de har fått bära runt på mycket mer kroppsvikt tidigare.

Eddie Vedder
2011-01-09, 09:35
Han tolkade det som att det var omöjligt iaf, sak samma!

Nej det var ingen tolkning utan en fråga. Men hursomhelst kan man få grymma resultat trots att man varit fet. Givetvis. De eventuella opåverkbara faktorerna i livet, gener och tidigare historia, har sina för- och nackdelar men kommer inte avgöra. Visst finns extremexempel man kan hitta på men det hör inte hit.

Dessutom - om DEN förutsättningen är sämre kanske andra är bättre.

+1

Det glöms väldigt ofta bort. Man letar negativa faktorer men blundar för sina fördelar. Kanske har man grymma gener ändå? Kanske har man en sjuhelsikes fighting spirit som få kan matcha? Kanske talang i styrketräning som i sig ökar förutsättningar för bra resultat?

Då är det synd att stirra sig blind på en eventuellt negativ faktor.

böllen
2011-01-09, 09:52
Nej det var ingen tolkning utan en fråga. Men hursomhelst kan man få grymma resultat trots att man varit fet. Givetvis. De eventuella opåverkbara faktorerna i livet, gener och tidigare historia, har sina för- och nackdelar men kommer inte avgöra. Visst finns extremexempel man kan hitta på men det hör inte hit.



+1

Det glöms väldigt ofta bort. Man letar negativa faktorer men blundar för sina fördelar. Kanske har man grymma gener ändå? Kanske har man en sjuhelsikes fighting spirit som få kan matcha? Kanske talang i styrketräning som i sig ökar förutsättningar för bra resultat?

Då är det synd att stirra sig blind på en eventuellt negativ faktor.



Kan säga det du har rätt i att jag har stirrat blind på denna nackdel och grävt ner mig i det förflutna och tänkt " varför varför". Men nu när jag fått höra att den ska kunna gå att lyckas ändå ska jag försöka att se framåt.

Apjavel
2011-01-09, 10:26
Kan säga det du har rätt i att jag har stirrat blind på denna nackdel och grävt ner mig i det förflutna och tänkt " varför varför". Men nu när jag fått höra att den ska kunna gå att lyckas ändå ska jag försöka att se framåt.

Go for it!

Lillgrabben
2011-01-09, 11:28
Inga problem, kör hårt! :)

Även om du eventuellt har en sak som är mindre fördelaktig i bagaget, kan du ha flera andra komponenter i ditt liv som är "toppenbra" för att träna & bli bra på aktiviteten du valt!

Se inte problemen i tillvaron utan se möjligheterna!

alex111
2011-01-09, 13:59
När ni skriver TJOCK, hur tjock menar ni då? bara lite mullig så har man mycket fler fettceller än den vanliga personen?

Och en annan sak, om man har gått ner i vikt så kan det komma sig att man har lite lös hud kvar, om man bulkar långsamt , kan det försvinna eller kommer man kanske lägga på sig fett på det ? dvs om man har varit tjock innan

Stefan J
2011-01-09, 15:58
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårare att bli stor bara för att man varit fet. Möjligen att fettprocenten blir lite högre, men det kommer ju bara att göra dig ännu större så att säga. Ur styrke och volymsynpunkt tror jag inte det finns några större nackdelar. Och rutor på magen är bara förpubertalt trams, det är styrka som räknas ;)

Titta på Mapa här på forumet till exempel, 23 år och bland de starkaste raw här på forumet (och i Sverige också för den delen) oavsett ålder, svenskt juniorrekord i knäböj bland annat. Han var knappast smal när han började, nu är han en styrkebest! Så visst går det att skaffa sig en kolossal styrka och muskelmassa även om man varit överviktig.

Yes
2011-01-09, 17:15
Bara för att det finns saker som talar emot en ska man inte måla fan på väggen.

Ja, det finns negativa apsekter med att ha varit fet. Så?

Själv har jag varit fet och har crohns. Det är förmodligen jättedåligt. Trots det ser jag ändå hundra gånger bättre ut nu än jag gjorde innan jag började träna. Och det är väl ändå vad som räknas, att man förbättrar sig hela tiden. Då hjälper det inte att sitta och fundera på hur det kunde ha varit om allt bara var lite annorlunda.

Mapa
2011-01-09, 20:32
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårare att bli stor bara för att man varit fet. Möjligen att fettprocenten blir lite högre, men det kommer ju bara att göra dig ännu större så att säga. Ur styrke och volymsynpunkt tror jag inte det finns några större nackdelar. Och rutor på magen är bara förpubertalt trams, det är styrka som räknas ;)

Titta på Mapa här på forumet till exempel, 23 år och bland de starkaste raw här på forumet (och i Sverige också för den delen) oavsett ålder, svenskt juniorrekord i knäböj bland annat. Han var knappast smal när han började, nu är han en styrkebest! Så visst går det att skaffa sig en kolossal styrka och muskelmassa även om man varit överviktig.

tack för dem snälla orden stefan, men jag vet inte.. jag tycker jag va rätt smal när jag va 19 (2006) iaf. men jag va inte så här "smal" när jag började med styrkelyft. den här bilden är tagen efter 3 månders festande och träningsfrånvaro pga studenten.

här väger jag ca 105.. true story.. jag är 194cm
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs158.snc1/5900_114042522653_727767653_2318275_2073951_n.jpg


edit: jag tror absolut du kan bli hur stor och stark som helst, även om du varit tjock. det ligger lite i det stefan säger om mig. innan jag "bantade" ner mig till hur jag såg ut på den bilden, så vägde jag 125-130kg som mest på gymnasiet. fetare än vad jag är nu.

edit2: en rolig notis är att jag träffade min tjej ett par veckor innan den här bilden är tagen ^^

Stefan J
2011-01-10, 12:18
Ah jag trodde att du vägde 130 eller så.

Satan, jag hade inte kännt igen dig från den bilden idag kan jag säga :) Ditt lår är större idag än din midja är där, hehe.

Onigiri
2011-01-10, 13:26
Mapa: Jag hämtade solglasögonen som låg längst ner i lådan, för att kunna utföra en äkta "mother of god" Det kändes som att den behövdes efter jag sett den bilden ovan - och nyligen sett dig i Örebro.

http://i289.photobucket.com/albums/ll215/jorennejf/Memes/MotherofGod.jpg

Adama
2011-01-10, 13:31
Haha ja den där förändringen hör ju lätt hemma i före/efter tråden ;)

Kravmaga
2011-01-10, 15:28
Det som kanske bör markeras är att det KAN vara negativt att tidigare varit tjock, detta behöver inte vara fallet för alla tidigare tjocka individer och varierar naturligtvis med hur stor övervikten var samt andra förutsättningar individen hade. Individ A och individ B kommer antagligen inte påverkas i samma grad av liknande övervikt. Dessutom i de fall då det faktiskt kommer påverka negativt är det kanske obefintligt i praktiken och något TS eller någon annan aldrig kommer att märka av, framförallt inte om man inte har 'elitnivå-planer'. Alla olika 'opti-faktorer' har enskilt mycket liten påverkan i praktiken och långsiktigt. Om detta ses som en av många opti-faktorer kommer den i sig påverka mycket lite, framförallt om man tillämpar andra opti-faktorer.

Mapa
2011-01-10, 15:56
Ah jag trodde att du vägde 130 eller så.

Satan, jag hade inte kännt igen dig från den bilden idag kan jag säga :) Ditt lår är större idag än din midja är där, hehe.

ah där va jag inte stor. men som sagt. jag va ca 25kg tyngre när jag vägde som mest innan den bilden är tagen. sen gick jag ner till ca 115 och då va jag som bäst på hockeyn. sen söp jag 3 månader och gick ner till 105 och såg ut så där... sen när jag började träna endast byggarträning gick jag upp till ca 125-130 direkt

Mapa: Jag hämtade solglasögonen som låg längst ner i lådan, för att kunna utföra en äkta "mother of god" Det kändes som att den behövdes efter jag sett den bilden ovan - och nyligen sett dig i Örebro.

http://i289.photobucket.com/albums/ll215/jorennejf/Memes/MotherofGod.jpg

Haha ja den där förändringen hör ju lätt hemma i före/efter tråden ;)


lol!! "va gick fel"? ^^

Onigiri
2011-01-10, 15:59
Vad gick RÄTT* !

alex111
2011-01-10, 16:56
när ni skriver TJOCK, hur tjock menar ni då? bara lite mullig så har man mycket fler fettceller än den vanliga personen?

Och en annan sak, om man har gått ner i vikt så kan det komma sig att man har lite lös hud kvar, om man bulkar långsamt , kan det försvinna eller kommer man kanske lägga på sig fett på det ? dvs om man har varit tjock innan

King Grub
2011-01-10, 16:57
Helt individuellt.

alex111
2011-01-10, 17:10
Helt individuellt.

om vi säger att man har varit mullig,ganska tjock under tiden då man var 11-14 år och under en sommar blivit av med nästan allt så man nästan är för smal... spelar det någon roll..?

Landström
2011-01-10, 17:11
Fattar inte... Det här är ju en icke-fråga!?

Klart som spadet från Bullens Pilsnerkorv att jag skulle bli mycket större och starkare om jag skulle bestämma mig för att äta upp mig från nuvarande 105 kg till 150 kg. Frågor på det?

Stefan J
2011-01-10, 17:25
om vi säger att man har varit mullig,ganska tjock under tiden då man var 11-14 år och under en sommar blivit av med nästan allt så man nästan är för smal... spelar det någon roll..?

Nej.

Commando1980
2011-01-10, 18:03
Min fråga är om det är omöjligt att lägga på sig en större mängd muskelmassa när man varit fet. För jag tycker man hör folk ofta säga har du varit fet svara du sämre på träning, får sämre resultat, blir lättare fet om du äter för mycket och allt överskott lagras som fett, etc...

Ska det verkligen vara så omöjligt, Ska det vara lika bra att lägga träningskläderna på hyllan.


Allt detta gör mig så knäckt *gah!* För jag älskar ju att träna men de känns inge kul om man bra ska kunna få halvdana resultat:cryout:

nej, det är inte omöjligt.

träna hårt och oroa dig mindre.