handdator

Visa fullständig version : Knäböj och marklyft


Basics
2011-01-08, 22:00
Hej. Jag är snart 16 år, och jag har tränat i ca ett år nu. Jag har börjat bli lite intresserad av både knäböj och marklyft, som verkar vara riktigt bra övningar. Det är bara det att alla jag träffar säger att jag ska sluta med de övningarna på grund av "extremt hög skaderisk och man kan sluta växa". Finns det någon sanning i det dom säger? Om man gör det med rätt teknik förstås.
Och en snabb fråga, hur ska fötterna och knäna vara riktade i böj?

difeddy
2011-01-08, 22:16
Svar nej. Du slutar inte växa av knäböj och skaderisken är relativt låg om du utför den rätt.

Lätt böjt utåt, brukar jag köra med. Någorlunda bred stans också, men det är bara jag. :)

Basics
2011-01-08, 22:21
Tack för svaret, anledningen till att jag är lite nojig är att det finns ryggskador som diskbrock,osv, i släkten.

z_bumbi
2011-01-08, 22:24
Leta upp någon som både kan instruera övningarna och som kan hjälpa dig lägga upp träningen så att du inte belastar för mycket för snabbt så minskar riskerna betydligt.

Arf Pingvin
2011-01-09, 11:40
Episk text om knäböj: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569

hugok
2011-01-09, 12:19
Böj och mark har säkert generellt sett större skaderisk än de flesta andra övningar. Men gör du rätt, inte har några genetiska grejer som skulle vara i vägen eller är alltför viktkåt ska det nog gå bra. Notera att du kan vara rätt så viktkåt bara inte för mycket.