handdator

Visa fullständig version : Konditions träning, eller inte?


JMartinH
2011-01-08, 21:03
Jag lider av någon slags ångest. Å min teraput, föreslår att jag ska börja motionera. Men jag vet inte riktigt. Klart, det hade varit väldigt skönt. Men påverkar inte konditions träning muskler tillväxten? Jag har ångest, ellet iaf är jag väldigt stressad. Men kan man springa korta vändor? Eller intervaller? Tacksam för svar. :)

Johan1986
2011-01-08, 21:36
Om konditionsträning kan hjälpa dig med dina stress och ångestproblem så är det nog värt betydligt mer än den eventuella förlust av muskeltillväxt. Stress och andra problem påverkar din styrketräning mer skulle jag tro.

Eddie Vedder
2011-01-08, 21:44
Stress och andra problem påverkar din styrketräning mer skulle jag tro.

+ 1 000 000

Först och främst är det naturligtvis bra av dig att du fixat en terapeut. OM motionerande kan lindra ångest ät det givetvis bra. Dels är påverkan på dina muskler inte enorm, dels är det som Johan säger bara negativt för din kropp att ha ångest och slutligen kan väl aldrig musklerna vara viktigare än ditt välmående?

Om det är promenader, joggning, intervaller eller en god bok som gör susen spelar ingen roll. Joggning med en god ljudbok är fina grejer annars. :)

JMartinH
2011-01-08, 22:25
Jag har motionerat förut. Men jag la av med det helt. På grund av att jag tyckte jag förlorade muskler, och styrka. Å de fick mig att inte må så bra.

Johan1986
2011-01-08, 22:45
Tyckte du att du gjorde det eller du förlorade faktiskt muskler och styrka. Ibland är det lätt att inbilla sig saker. Det kanske är en ide att utveckla det vidare med din terapeut. Nu vet jag inget om din träningsnivå men att kanske två normalintensiva konditionspass i veckan skulle ha så stor påverkan på styrka och muskeluppbyggnad tror jag inte, du kanske bara måste äta lite mer för att matcha din ökade förbränning.