handdator

Visa fullständig version : Nu splittar jag kanske en atom men... (2-split)


Wesa
2011-01-08, 17:24
Jag kör oftast 2-split då jag tränar. Och som säkert de flesta redan vet så bör man inta snabba kolhydrater/protein så snart som möjligt efter träning.

Hur blir det då om jag kör ett 2-split och kör ca 40 min per muskelgrupp?

Muskelgrupp nr.2 får näringen den behöver efter passet men muskelgrupp nr.1 får vänta rätt länge.

Överdriver jag? Jag tar personligen aminosyror en gång innnan och en gång efter varje pass. Ska jag börja ta efter grupp nr. 1 också? Eller blir det för mycket?

Tack

Cykelpump
2011-01-08, 17:42
Jag kör oftast 2-split då jag tränar. Och som säkert de flesta redan vet så bör man inta snabba kolhydrater/protein så snart som möjligt efter träning.

Hur blir det då om jag kör ett 2-split och kör ca 40 min per muskelgrupp?

Muskelgrupp nr.2 får näringen den behöver efter passet men muskelgrupp nr.1 får vänta rätt länge.

Överdriver jag? Jag tar personligen aminosyror en gång innnan och en gång efter varje pass. Ska jag börja ta efter grupp nr. 1 också? Eller blir det för mycket?

Tack

så bör man inta snabba kolhydrater/

Var har du fått det ifrån?

Vad menar du med 2-split? Menar du att du kör 2 muskelgrupper á 40 min vardera eller? Förstår inte riktigt.

Att träna 1h 20 min är inte något problem. Att det skulle bildas extremt mycket stresshormoner är lite överdrivet. Denna topic har behandlats på träningslära.se, du kan läsa där, väldigt bra sida för övrigt.

Vanligtvis när man säger 2-split så menar man iaf att man delar upp kroppens alla muskelgrupper över 2 pass och kör alltså halva kroppen vid varje tillfälle.

Om det är så att du kör 2 muskelgrupper över 1h 20 min så fortsätt med essentiella aminosyror före och efter. Under träningen behöver du antagligen inte och kan kanske vara kontraproduktivt då proteinsyntesen ökar av ett akut intag och inte en konstant tillförsel av aminosyror.

Annars kan du ju alltid korta ner passet lite och köra 30 minuter per muskelgrupp. Är antagligen mer än tillräckligt om du inte har börjat närma dig din maximala potential. Folk brukar alltid träna så överdrivet många övningar. Är inte värt den investerade tiden i min mening, kanske till och med är kontraproduktivt att köra för många övningar.

Skrollovicz
2011-01-08, 18:53
Träna som det blir roligast är nog det bästa tips du kan få.

Eddie Vedder
2011-01-08, 19:14
Efter passet är efter passet. När man rekommenderar efter passet menar man inte UNDER passet.

King Grub
2011-01-08, 19:16
Muskelgrupp nr.2 får näringen den behöver efter passet men muskelgrupp nr.1 får vänta rätt länge.

Muskeluppbyggnaden börjar inte uppregleras ordentligt förrän runt en timme efter passet i vilket fall som helst.