handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. min bulk


Robinha
2011-01-08, 14:02
Hej! Jag började bulka i mitten av oktober och har planerat att köra på bulk tills mitten av februari. När jag började bulka vägde jag 83 kg (180 cm lång), och nu, efter ca. 3 månaders bulk, väger jag 94 kg. Jag är en nybörjare när det gäller sådant här, och den stora viktökningen oroar mig: har jag gjort rätt? Målet med bulken (och senare deffen) är att öka i muskelmassa och minska i fettmassa (då jag är lite överviktig). Viktmässigt är målet att väga under 80 kg i tid till studenten.

Jag har försökt att ligga på ett kaloriöverskott runt 500 kcal, och jag har tränat 5 ggr i veckan (4 gympass, 1 konditionspass). Dessvärre har jag även fuskat en hel del: det har slunkit ned en del godis, chips och så vidare, men i ganska små mängder. Annars har min kost varit bra: jag har försökt att ligga kring 2 gram protein per kg kroppsvikt. Jag har tagit EAA före och efter träning, och 50 gram riskakor efter träning för att få i mig lite snabba kolhydrater.
Träningsmässigt har jag sett bra resultat. Styrkan har ökat markant i vissa muskelgrupper, mindre i andra, och jag har börjat se resultat.

Nu till min fråga: borde jag avbryta bulken och börja deffa istället? Det känns ganska hopplöst att gå ner över 15 kg på 14-15 veckor, samtidigt som jag känner att jag inte ökar längre. Vad tycker ni?
MVH Robin

Delerious
2011-01-08, 15:17
Varför just under 80kg?
Jag hade bulkat vidare, fast med mindre överskott. Ca 250kcal/dag tills mitten av februari.
Sen deffa fram tills studenten, med max 0.5kg veckan. Även om du inte kommer under 80kg så lär resultatet vara bra om du sköter deffen bra.

Sen hade jag legat kcal balans sommaren ut för att sedan bulka igen. På så sett tappar man inte så mycket muskler.

Men detta är vad jag hade gjort.

Eddie Vedder
2011-01-08, 15:36
Oj, hur kunde du gå upp så kraftigt utan att märka det tidigare? Första dagarna får man ju alltid ganska tydliga viktskillnader om man både äter mindre eller mer men efter en tid hinner det ju stabiliseras. Riskakor tillsammans med EAA är jag tveksam till, skippa riskakorna helt.

Ta en period i balans och se vad vågen ligger på. Vantrivs du väldigt så kala något enstaka kilo och börja igen men med långsammare takt. Och om du utvärderar successivt ska det inte kunna bli en aha-upplevelse efter tre månader. Ditt överskott har varit mer än 500 kcal.

r3mpuh
2011-01-08, 15:44
Haha, jag kommer ihåg vad folk sa till mig när jag började träna, "Ät allt som inte sitter fast!"^^
14kg på 5 månader blev det iaf. ;)

MrBoris
2011-01-08, 15:46
Precis det här man försöker varna nya medlemmar gång på gång för men ändå så fortsätts det att tjatas, "ät!". Borde vara med tillägget, "ät mer, men med tillförsikt"

RS.
2011-01-08, 15:47
Ser ingen mening i att äta sig fet i onödan. Många har snöat in på att man "ska" bulka oavsett hur man ser ut. Om du som du säger redan har lite att ta av så är det väl helt onödigt att fläska på dig mer? Ligg på balans ett tag, du behöver ju inte nödvändigtvis ligga på överskott för att bli starkare.

astrom86
2011-01-08, 15:50
Precis det här man försöker varna nya medlemmar gång på gång för men ändå så fortsätts det att tjatas, "ät!". Borde vara med tillägget, "ät mer, men med tillförsikt"

bra skrivet... håller med dig, man hör ofta äta som en häst.. ät tills du inte vill se maten å då äter du lite till... vilket jag gjorde haha inge bra:(

Eddie Vedder
2011-01-08, 15:53
bra skrivet... håller med dig, man hör ofta äta som en häst.. ät tills du inte vill se maten å då äter du lite till...

Av ren nyfikenhet bara: Vart stötte du på det där? Nån snubbe på gymmet eller på nån kass blogg? På Kolo tycker jag nog trots allt att det sunda bulkförnuftet lyfts fram och när någon säger "ÄT FÖR FAN!" brukar den ifrågasättas om det känns som ett obefogat råd.

Eller så kanske det är så att den mest överdrivna retoriken är den som sätter sig och det lite tristare "ta det försiktigt" går förbi obemärkt. :)

ramlosablabar
2011-01-08, 15:54
bra skrivet... håller med dig, man hör ofta äta som en häst.. ät tills du inte vill se maten å då äter du lite till... vilket jag gjorde haha inge bra:(

astrom86 - nojjigast i sverige :)

astrom86
2011-01-08, 15:58
Av ren nyfikenhet bara: Vart stötte du på det där? Nån snubbe på gymmet eller på nån kass blogg? På Kolo tycker jag nog trots allt att det sunda bulkförnuftet lyfts fram och när någon säger "ÄT FÖR FAN!" brukar den ifrågasättas om det känns som ett obefogat råd.

Eller så kanske det är så att den mest överdrivna retoriken är den som sätter sig och det lite tristare "ta det försiktigt" går förbi obemärkt. :)


Hej Eddie.. Det är bara den allmäna uppfattningen jag får när folk ger råd.. På gymmet, här på kolo. Andra som tränar.. Ofta så hör man, är som en häst..

Fast självklart så får ju alla ta sitt ansvar och ta vara på sig själv=)
Man får testa sig fram och se=)

Eddie Vedder
2011-01-08, 15:59
Hej Eddie.. Det är bara den allmäna uppfattningen jag får när folk ger råd.. På gymmet, här på kolo. Andra som tränar.. Ofta så hör man, är som en häst..

Fast självklart så får ju alla ta sitt ansvar och ta vara på sig själv=)
Man får testa sig fram och se=)

Så är det. Men jag blir bara så förvånad när personer skriver att de hört det på Kolo eftersom det knappast brukar komma från de som har lite kunskaper. Tvärtom.

astrom86
2011-01-08, 16:02
Så är det. Men jag blir bara så förvånad när personer skriver att de hört det på Kolo eftersom det knappast brukar komma från de som har lite kunskaper. Tvärtom.


okej.. men är ju svårt för en nybörjare att veta vilka som har kunskaper.. Men jo det kommer från folk från kolo..

Pepz
2011-01-08, 16:12
abryt bulken. 11kg viktuppgång på 3månader är ju nästan ett kilo i veckan
ditt överskott måste vart närmre 1000kcal ;)

Deffa långsamt istället och fortsätt att träna stenhårt på gymmet

Robinha
2011-01-08, 19:44
Tack för alla svar, guld värda!

Baserat på era svar och egna funderingar så fortsätter jag med bulken till slutet av januari, fast med mindre överskott. Sedan kör jag på deff och får helt enkelt se vad jag får för resultat - deffen får la fortsätta under sommaren så jag når min idealvikt.

Robinha
2011-01-08, 20:40
@ Delerious: "Varför just under 80kg?" svar: Känns som ett bra mål, då jag redan var överviktig när jag började. För övrigt tar jag åt mig dina rekommendationer, låter som ett bra upplägg! :)

@ Eddie: Ska man inte få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning? :s

Zorban
2011-01-08, 21:04
@ Eddie: Ska man inte få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning? :s
Nu heter jag iofs inte Eddie, men det finns ingen poäng med snabba kolhydrater efter träning istället för långsamma. Kanske om du ska träna samma sak väldigt tätt inpå (typ löpning), men så är ju inte fallet med styrketräning där man vilar muskelgrupperna.

Eddie Vedder
2011-01-08, 21:25
@ Eddie: Ska man inte få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning? :s

Dels tycker jag det är onödigt för den absoluta majoriteten och dessutom vet jag inte om det blir någon skillnad i EAA-effekten när man äter ihop med intaget. Alla studier som påvisar effekt är ju gjorda med antingen ingenting eller med kolhydratpulver.