handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. min bulk


Robinha
2011-01-08, 14:02
Hej! Jag började bulka i mitten av oktober och har planerat att köra på bulk tills mitten av februari. När jag började bulka vägde jag 83 kg (180 cm lång), och nu, efter ca. 3 månaders bulk, väger jag 94 kg. Jag är en nybörjare när det gäller sådant här, och den stora viktökningen oroar mig: har jag gjort rätt? Målet med bulken (och senare deffen) är att öka i muskelmassa och minska i fettmassa (då jag är lite överviktig). Viktmässigt är målet att väga under 80 kg i tid till studenten.

Jag har försökt att ligga på ett kaloriöverskott runt 500 kcal, och jag har tränat 5 ggr i veckan (4 gympass, 1 konditionspass). Dessvärre har jag även fuskat en hel del: det har slunkit ned en del godis, chips och så vidare, men i ganska små mängder. Annars har min kost varit bra: jag har försökt att ligga kring 2 gram protein per kg kroppsvikt. Jag har tagit EAA före och efter träning, och 50 gram riskakor efter träning för att få i mig lite snabba kolhydrater.
Träningsmässigt har jag sett bra resultat. Styrkan har ökat markant i vissa muskelgrupper, mindre i andra, och jag har börjat se resultat.

Nu till min fråga: borde jag avbryta bulken och börja deffa istället? Det känns ganska hopplöst att gå ner över 15 kg på 14-15 veckor, samtidigt som jag känner att jag inte ökar längre. Vad tycker ni?
MVH Robin

Delerious
2011-01-08, 15:17
Varför just under 80kg?
Jag hade bulkat vidare, fast med mindre överskott. Ca 250kcal/dag tills mitten av februari.
Sen deffa fram tills studenten, med max 0.5kg veckan. Även om du inte kommer under 80kg så lär resultatet vara bra om du sköter deffen bra.

Sen hade jag legat kcal balans sommaren ut för att sedan bulka igen. På så sett tappar man inte så mycket muskler.

Men detta är vad jag hade gjort.

Eddie Vedder
2011-01-08, 15:36