handdator

Visa fullständig version : Påverkan på intramyocellulära lipidnivåer över dygnet av mat och träning


King Grub
2011-01-08, 09:14
OBJECT: Intramyocellular lipids (IMCL) were shown to be metabolically highly active. In order to get insight into short-term regulation of IMCL and to reveal related problems with standardization in metabolic studies using the common signal ratio IMCL/Cr3, relative concentration changes from morning to evening in the same day were examined under four different nutritional and exercise conditions.

MATERIAL AND METHODS: Twelve healthy male volunteers participated in an interventional program, comprising single days of fasting (F), low-caloric/low-fat diet (LC), or high-caloric/high-fat diet (HC), combined with low physical activity. A forth day course consisted of unchanged nutrition and extensive exercise (EX). (1)H-MRS of tibialis anterior (TA) and soleus muscle (SOL) was performed on a 3 T whole-body imager in the early morning and 12 h later after the intervention applying a single voxel STEAM technique.

RESULTS: Interventions resulted in a clear reduction of IMCL/ Cr3 after F (IMCL/Cr3(TA): -28.1 ± 4.9%, IMCL/Cr3(SOL): -21.0 ± 3.7%) and EX (IMCL/Cr3(TA): -33.9 ± 4.9%, IMCL/Cr3(SOL): -18.3 ± 3.9%). LC led to slightly decreased IMCL/Cr3 ratio in the evening (IMCL/Cr3(TA): -8.7 ± 4.4%, IMCL/Cr3(SOL): -7.3 ± 2.7%), whereas negligible changes were detectable after HC (IMCL/Cr3(TA): + 0.6 ± 2.3%, IMCL/Cr3L(SOL): -0.2 ± 1.3%).

CONCLUSION: Only high-caloric/high-fat diet combined with low physical activity led to nearly unchanged IMCL/Cr3 ratios in the evening when compared to corresponding measurements in the morning. In contrast, low-caloric/low-fat diet and especially fasting led to increasingly depleted IMCL stores in the evening. This depletion seems to be further emphasized by increased physical activity. An interesting aspect is the marked reduction of IMCL/Cr3 after 12 h of fasting, since a dramatic increase in IMCL has been reported after starvation over several days. Results of this study imply that highly standardized conditions regarding diet and physical activity are necessary for a proper assessment of IMCL data in metabolic studies.

MAGMA. 2011 Jan 7. Morning to evening changes of intramyocellular lipid content in dependence on nutrition and physical activity during one single day: a volume selective (1)H-MRS study.

blinkenlights
2011-01-08, 19:54
MAGMA. 2011 Jan 7. Morning to evening changes of intramyocellular lipid content in dependence on nutrition and physical activity during one single day: a volume selective (1)H-MRS study.

Hur skulle det vara om du faktiskt lade lite extra tid och skrev någonting om det du klipp & klistrar? För det mesta kan jag lyckas klura ut vad det betyder genom att googla och ha mig. Tar sju svåra år och ofta kan jag ändå inte dra någon slutsats för jag inte har rätt utbildning. En gång lade jag 2 timmar på att läsa om alla delar via google och det visade sig vara helt utan värde i slutändan.

De har klipp och klistra postningar utan någon som helst kommentar eller egen slutsats har oerhört begränsat värde.

Är det kanske så att du inte själv vågar eller kan dra några slutsatser av det du läser? I så fall ber jag om ursäkt för då sitter vi i samma båt! :)

Tilägg: Sen kanske det bara är jag som är korkad och inte kan dra slutsatser från postningarna och då är det bara att ignorera mitt inlägg.

hejhopp79
2011-01-08, 20:08
Det här var sannerligen lite klurigt att utläsa.

Intramyocellulära lipidnivåer innebär i alla fall nivån av fetter inuti muskelceller, right?

Handlar det om frisättning av fetter till blodet eller? Hmm....och immunförsvar? Tänker på Cr3

Kul med lite detektivarbete :)

King Grub
2011-01-08, 20:21
Hur skulle det vara om du faktiskt lade lite extra tid och skrev någonting om det du klipp & klistrar? För det mesta kan jag lyckas klura ut vad det betyder genom att googla och ha mig. Tar sju svåra år och ofta kan jag ändå inte dra någon slutsats för jag inte har rätt utbildning. En gång lade jag 2 timmar på att läsa om alla delar via google och det visade sig vara helt utan värde i slutändan.

De har klipp och klistra postningar utan någon som helst kommentar eller egen slutsats har oerhört begränsat värde.

Är det kanske så att du inte själv vågar eller kan dra några slutsatser av det du läser? I så fall ber jag om ursäkt för då sitter vi i samma båt! :)

Tilägg: Sen kanske det bara är jag som är korkad och inte kan dra slutsatser från postningarna och då är det bara att ignorera mitt inlägg.

Det jag postar är slutsatsen, sammanfattningen. När jag postar ett abstrakt, är det för att presentera nya studier, inget annat. Jag är inte alltid personligt intresserad av ämnet studierna rör; det är helt enkelt nyheter/nya studier el artiklar inom ämnen som rör forumets inriktning, för den som eventuellt är intresserad. Men jag kan sluta posta nya studier jag kommer i kontakt med, om det är bättre.

Att jag skulle agera översättare eller förklara fysiologi eller utveckla några dussin studieabstrakt per månad är inte på något sätt aktuellt.

Anton Fräs
2011-01-08, 20:33
King Grub gör ett sjujäkla jobb bara genom att lägga upp studierna. Förstår du inte dem så läs på.

coolboynesko
2011-01-08, 21:17
blinkenlights: Jag tycker att google translater översätter ganska bra, så de kan va något för dig?

Grub: Du gör ett jättebra jobb som vi inte vill att du ska sluta med!

z_bumbi
2011-01-08, 21:32
Man måste standardisera förhållandena för mat och fysisk aktivitet för att få ett rättvisande resultat av intramuskulärt fett i studier som gäller energiomsättning.

Sammanfattningar brukar jag börja med att läsa det som står i sista stycket för att få en bild av vad det handlar om och vad de kommer fram till, vill jag sen lära mig mer så skummar jag resten för att se om det är värt att skaffa hela studien.

Ganymedes
2011-01-08, 21:36
King Grub gör ett sjujäkla jobb bara genom att lägga upp studierna. Förstår du inte dem så läs på.

Precis. Jävla gnäll på vissa att de inte får ett presentsnöre till guldtackan de precis fick gratis. Fattar man inte kan man åtminstone ta sig orken att fråga hövligt. Eller vänta i typ 10 min så kommer det ändå att diskuteras fram.

Precis som majoriteten av de andra Kolo-besökarna, är jag tacksam för att King Grub ens bemödar sig med detta. Och precis som honom är jag inte heller intresserad av alla abstrakt han postar, men det är smidigt att få dem samlat här med ofta bra diskussioner som följd. Gnäll inte bort det åt oss.

hejhopp79
2011-01-09, 00:05
Ja, studier uppskattas mycket!

blinkenlights
2011-01-09, 00:08
Det jag postar är slutsatsen, sammanfattningen. När jag postar ett abstrakt, är det för att presentera nya studier, inget annat. Jag är inte alltid personligt intresserad av ämnet studierna rör; det är helt enkelt nyheter/nya studier el artiklar inom ämnen som rör forumets inriktning, för den som eventuellt är intresserad. Men jag kan sluta posta nya studier jag kommer i kontakt med, om det är bättre.

Att jag skulle agera översättare eller förklara fysiologi eller utveckla några dussin studieabstrakt per månad är inte på något sätt aktuellt.


Nej, klart du inte skall sluta posta nya studier. Även om det nu är utan någon extra kommentar eller kontext så bidrar du långt mycket mer än de flesta på forumet. Så det var överhuvudtaget inte min avsikt.

Det är bara att inse att jag inte är den tilltänkta publiken för dessa poster. Jag har inget behov av översättning till svenska. Engelska är jag bra på, däremot är jag sämre på biokemi(?) och jag har inte grunden för att inte feltolka det jag läser. För övrigt är jag långt ifrån ensam om det på det här forumet. Jag har läst många över/feltolkningar från människor som försökt läsa ut något av abstrakternas slutsatser.


Sen till övriga: Jag orkar inte sitta och bemöta er "Rör inte vår Grub"-kampanj. Jag är/var inte intresserad av att han skall sluta posta - jag är/var intresserad av att få mer kommentarer/slutsatser/kontext på det han läst. Det jag kan om kost/träning har jag lärt mig genom att läsa forum där det diskuteras och jag ville ha mer.

hejhopp79
2011-01-09, 00:13
Jo fast det är ju ganska omöjligt att förklara ofta komplicerade saker på ett sätt som alla förstår. En del grejer är helt enkelt lite krångliga och kräver en ansträngning från läsaren.

Kung Grub får ju inte gärna betalt för att posta studier heller.

Skrollovicz
2011-01-09, 07:50
Fortsätt posta Grub, det uppskattas av mig ska du veta!

RandomC
2011-01-09, 08:25
De har klipp och klistra postningar utan någon som helst kommentar eller egen slutsats har oerhört begränsat värde.

Inte för alla.

Eddie Vedder
2011-01-09, 09:25
Jo fast det är ju ganska omöjligt att förklara ofta komplicerade saker på ett sätt som alla förstår. En del grejer är helt enkelt lite krångliga och kräver en ansträngning från läsaren.

Dessutom blir det ganska tröstlöst när man beskrivit komplexa saker exakt på samma sätt i tio trådar för att exakt samma fråga återigen ska dyka upp. Inget fel i nyfikenhet och alla läser ju inte alla trådar. Men det finns en gräns för hur många gånger man orkar rabbla samma långa utläggning. :)

hejhopp79
2011-01-09, 11:54
Dessutom blir det ganska tröstlöst när en man beskrivt komplexa saker exakt på samma sätt i tio trådar för att exakt samma fråga återigen ska dyka upp. Inget fel i nyfikenhet och alla läser ju inte alla trådar. Men det finns en gräns för hur många gånger man orkar rabbla samma långa utläggning. :)

Hear hear

Tänker spontant på deffrågor i kost-forumet; kan man inte slänga in lite utropstecken, stora bokstäver och "LÄS DET HÄR FÖRST" på deff-stickyn? Kanske kan hjälpa, för många tänker nog inte på den.