handdator

Visa fullständig version : Mask i nötterna.


Chaliza
2011-01-08, 02:19
Hej.

Jag var och köpte naturgodis på Ica Kvantum och nu när jag satt och åt mina älskade pistagenötter med skal så öppnar jag en och som vanligt kollar jag den så den verkar fräsch och god, till min stora chock ser jag att när jag tar bort skalet så typ delas nöten lite konstigt och det ser ut ungefär som spindelnät i nöten och när jag kollar närmre ser jag en liten typ mask jävel som tar typ typ halva kärnan av nöten eller hur jag ska förklara, den verkade död (hoppas jag.)
Men fyfan kommer aldrig mer äta pistagenötter efter detta riktigt obehagligt....

Vad tycker ni jag ska göra? Vad har ni gjort eller om detta t.om. hänt er?

Mvh

J.V
2011-01-08, 07:34
Kontakta ICA.

Sverker
2011-01-08, 10:31
Du har fått tag på nötter som är angripna av skadeinsekten mott, troligast är att det är fruktmott som gillar nötter och frön.

Det är bara att reklamera nötterna i butiken. De behöver veta att produkten är angripen.

Otäckt och otrevligt men inte hälsofarligt. Händer då och då att nötter blir angripna.

Kischen
2011-01-08, 10:47
Klart det kan hända att det är mask i dem, ganska naturligt.. Har du aldrig plockat hasselnötter direkt från ett träd och hittat mask?

Sverker
2011-01-08, 10:55
Mask..eller snarare larv:
http://www.anticimex.com/Sverige/Foretag/Skadedjur/Skadedjurskategorier/Angriper-mat--textil/Mottfjarilar/

Det som ser ut som spindelväv är "spinn" som larven bildar för att skydda sig mot uttorkning mm.

Skulle du glömma påsen i ett skåp kommer larverna att förpuppas och därefter flyga runt i köket som fjärilar. Se alltså till att du får bort allt.

Fredhdastar
2011-01-08, 13:14
Är det här vanligt förekommande? Händer det att mask påträffas i jordnötter och cashewnötter också? Isåfall strejkar jag nötter, mask är fan vidrigt

Eddie Vedder
2011-01-08, 15:27
Är det här vanligt förekommande? Händer det att mask påträffas i jordnötter och cashewnötter också? Isåfall strejkar jag nötter, mask är fan vidrigt

Nej det är ganska ovanligt. Men varför strejka för det? Du är väl klok nog att inte äta masken om du skulle ha den oturen?

dmjardell
2011-01-08, 15:39
Du är väl klok nog att inte äta masken om du skulle ha den oturen?

Och ifall olyckan är framme, så brukar väl larver vara en ganska bra proteinkälla?;)

eiri
2011-01-08, 16:45
ursäkta lånar tråden lite, tänkte på fågelmat (jordnötter) som finns på tex LIDL, är det något man kan äta utan att oroa sig ?, älskar jordnötter men inte om de är salta eller rostade, vill ha naturliga och de finns inte överallt, hittat med skal på willys som jag brukar köra på men skulle vara skönt att slippa skala.

Doggeh
2011-01-08, 16:58
Aldrig varit med att det har funnits larv/er i några nötter, men reklamera och visa att det är sant med larven i nöten = du får pengarna tillbaka och kanske något mer?

Du kan alltid säga att du ska vända dig till Aftonbladet om du inte får mer än pengarna tillbaka ^^

LIDL, det ända jag skulle köpa därifrån är nog kvarg. Min kompis hade någon typ av larv i sina köttbullar... Yuck.

wo0ord
2011-01-08, 17:00
Vred sig i magen på mig nu, då jag gluffsade i mig pistagenötter i mörkret utan å kolla igår :(

z_bumbi
2011-01-08, 17:09
ursäkta lånar tråden lite, tänkte på fågelmat (jordnötter) som finns på tex LIDL, är det något man kan äta utan att oroa sig ?, älskar jordnötter men inte om de är salta eller rostade, vill ha naturliga och de finns inte överallt, hittat med skal på willys som jag brukar köra på men skulle vara skönt att slippa skala.

De är antagligen inte tillverkade och förvarade som livsmedel så jag skulle inte äta dem om jag inte var absolut tvungen.

Chaliza
2011-01-09, 04:20
Jag gick till affären där jag köpte nötterna och gav dem kvittot, det räckte för jag skulle få pengarna tillbaka, va inte på humör att tjafsa om massa bonus saker :whipped:

Blir inte naturgodis på ett tag nu kan jag lova...

Hung
2011-01-09, 10:10
Samma sakhar hänt mig när jag var mindre, fick panik och slängde nöten långt åt helvete (har världens jävla fobi för insekter). Ingen trodde mig, de sa att jag bara inbilda mig. Har inte ätit pistachenötter sen dess.

machine gun
2011-01-09, 10:37
ursäkta lånar tråden lite, tänkte på fågelmat (jordnötter) som finns på tex LIDL, är det något man kan äta utan att oroa sig ?, älskar jordnötter men inte om de är salta eller rostade, vill ha naturliga och de finns inte överallt, hittat med skal på willys som jag brukar köra på men skulle vara skönt att slippa skala.

Som z_bumbi skrev, de är inte kontrollerade som livsmedel och bör därför undvikas.

Det brukar däremot gå att få tag på naturella jordnötter i hälsokostbutiker samt i mindre livsmedelsbutiker, sk "invandrarbutiker". I hälsokosten är det ganska dyrt, men i småbutiker kan det ofta vara direkt billigt. Jag har en påse hemma just nu köpt på Goodstore (ekologisk butik i sthlm) av märket "Goods", den kostade 23 kr för 500 g (ekologiska). Varken dyrt eller billigt tycker jag, men det finns som sagt billigare alternativ om man bara letar lite.

eiri
2011-01-09, 10:45
okej :) tack för svaren får leta i någon mindre affär.

Sverker
2011-01-09, 18:46
Nu kan se saltade nötter som helt säkra. Insekterna gillar inte salt.