handdator

Visa fullständig version : Macbook till TVn


eternallord
2011-01-07, 21:01
Jag har en gammal MacBook med Mini-DVI, samt en Samsung LCD med de vanliga ingångarna som VGA och HDMI. Hur kopplar jag bäst? Jag har funderat på följande för bild:

Mini-DVI -> VGA, VGA -> VGA-förlägning. Låter det bra eller finns det bättre lösningar? HDMI ska väl potentiellt ge bättre bild, men man kan ha problem med att bilden skärs av?

Men hur gör jag för ljud? Kan man koppla det till TVn ur 3,5mm-jacket? Om det behövs användas har jag även ett högtalarsystem med analog-, caoxial- och optisk ingång, samt ett FirePod-ljudkort som jag kan koppla till datorn via FireWire.

-AG-
2011-01-07, 21:14
Jag har en gammal MacBook med Mini-DVI, samt en Samsung LCD med de vanliga ingångarna som VGA och HDMI. Hur kopplar jag bäst? Jag har funderat på följande för bild:

Mini-DVI -> VGA, VGA -> VGA-förlägning. Låter det bra eller finns det bättre lösningar? HDMI ska väl potentiellt ge bättre bild, men man kan ha problem med att bilden skärs av?

Men hur gör jag för ljud? Kan man koppla det till TVn ur 3,5mm-jacket? Om det behövs användas har jag även ett högtalarsystem med analog-, caoxial- och optisk ingång, samt ett FirePod-ljudkort som jag kan koppla till datorn via FireWire.

Mini-DVI -> HDMI

http://www.cableworld.se/dvi--hdmi-kablar/mini-dvi-adapter/mini-dvi-adapter.asp?gclid=CIyDwYb0qKYCFQdB3godOGx6pA

eternallord
2011-01-07, 21:18
Är det verkligen att föredra framför VGA då?

Och kruxet med ljudet kvarstår, hur gör man det smidigast?

Torwald
2011-01-07, 22:03
Det är verkligen att föredra framför VGA. Du slipper "kruxet" med att bilden klipps av om du använder TV:n som "primär" (enda) skärm. Det kan du göra genom att koppla in Macbooken, och sedan stänga locket så att den somnar in. Sedan väcker du den utan att öppna locket, till exempel genom att använda ett trådlöst tangentbord eller stoppa in ett USB-minne. Tada, då fyller bilden hela skärmen!

Granatgiraffen
2011-01-07, 22:18
Släng sedan in Plex och var glad! Lite beroende på hur gammal din macbook är då.

eternallord
2011-01-07, 22:25
Det är verkligen att föredra framför VGA. Du slipper "kruxet" med att bilden klipps av om du använder TV:n som "primär" (enda) skärm. Det kan du göra genom att koppla in Macbooken, och sedan stänga locket så att den somnar in. Sedan väcker du den utan att öppna locket, till exempel genom att använda ett trådlöst tangentbord eller stoppa in ett USB-minne. Tada, då fyller bilden hela skärmen!
kanon!

Nu låter jag som en trasig skiva, men ljudet då? :D

eternallord
2011-01-08, 02:05
kanon!

Nu låter jag som en trasig skiva, men ljudet då? :D

Bumpsish?

ekmanc
2011-01-08, 02:31
Du kan koppla 3,5mm direkt från datorn till tvn men det kommer förmodligen bli väldigt dålig kvalitet.

Jag hade kört med ljudkortet du nämner och bara koppla analogt till högtalarsystemet.

Torwald
2011-01-08, 08:09
Vet inte om detta stämmer för alla Macbooks, men 3,5mm-utgången är både förstärkt (alltså hörlursförstärkt) signal och optisk ut på samma utgång. Så du om TV:n har ingång till en D/A så kan du använda den optiska utgången. Annars får du kanske lov att använda "hörlursutgången". Det gör jag, och det är såklart inte optimalt men använder bara uppsättningen till typ Youtube... :/

eternallord
2011-01-09, 00:14
Vet inte om detta stämmer för alla Macbooks, men 3,5mm-utgången är både förstärkt (alltså hörlursförstärkt) signal och optisk ut på samma utgång. Så du om TV:n har ingång till en D/A så kan du använda den optiska utgången. Annars får du kanske lov att använda "hörlursutgången". Det gör jag, och det är såklart inte optimalt men använder bara uppsättningen till typ Youtube... :/

Tills jag får mitt ljudkort på plats, hade följande lösning fungerat?

3,5 -> toslink-adapter:

http://www.kjell.com/?item=37389&path=470000000,470500000,472000000

och sen optisk till högtalarsystemet?




Separat fråga sen då, jag har som sagt ljudkortet Presonus Firepod:

http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=3

Hur kopplar jag smidigast ljudet från den till mitt högtalarsystem, som har ingångarna koaxial, optisk och analog line in?

Torwald
2011-01-09, 01:30
Av nyfikenhet: Håller du på med ljudteknik? Eller vad använder du 8 mic-preamps till?

Hur du kopplar beror ju på hur ditt "högtalarsystem" fungerar. Jag har inte så bra koll på hur konsumentprylar funkar men har lite erfarenhet av studioutrustning. Förstår inte vad du menar med att du kopplar toslinkkontakten till "högtalarsystemet". Det beror ju på hur din setup ser ut. Om du har något slags hemmabiosystem med toslinkingång på D/A:n så behöver du ju inte använda ljudkortet. Om du använder ljudkortet för att skicka signalen till, typ, aktiva högtalare eller några förstärkare eller en reciever så måste ju kortet ha en toslinkingång och D/A som skickar +4db (eller -10db om det är konsumentprylar antar jag).

Jag kanske är lite rörig nu, men har inte så bra koll på hemmabiogrejer så någon annan kanske kan fylla i.

eternallord
2011-01-09, 02:05
Jag har en ministudio här hemma till mina trummor. Använder Macbooken, Firewire till ljudkortet och micar samt triggar till baskaggarna in där. Sen ett par behringer truth b2030a-monitorer. Jag är dock bara en glad amatör, har ganska dålig koll på hur kablage och hur hemmabiokopplande och sånt fungerar.

Det är ett vanligt 2.1-system från Creative, som har ovanstående ingångar för ljud. Jag tänkte att man skulle ta ljudet rakt ut från hörlurarsgången på Macbooken, använda adaptern jag länkade till för att göra om signalen till optisk och sen använda en optisk kabel för att koppla mellan adaptern och högtalarsystemet. Men frågan är om det fungerar? Det låter märkligt till och med för mig att hoppa mellan 3,5 -> toslink :D

Torwald
2011-01-09, 11:08
Gah, skrev två inlägg som båda försvann!

I stora drag skrev jag:
Skoj med hemstudioprylar, det är en rolig värld om du väljer att fortsätta med det.

Om du kan koppla toslink till ditt Creativesystem hänger ju på att det finns en sådan ingång på D/A:n (om det finns en sådan!), preamp och slutsteg inbyggt. Det får du kolla på det om det gör.

Jag har inte heller sett en sådan 3,5mm-toslink-adapter, men funkar det så funkar det :)

hahavaffan
2011-01-09, 12:26
Jag har en vit gammal MB, med samma utgångar dom du. Jag kör följande:

Mini-DVI -> DVI-adapter från Apple kopplat till en DVI -> HDMI-sladd. (Som tidigare sagt bättre än VGA)
3,5mm toslink-hane (sån du länkade till) i ljudutgången kopplat till en vanlig optisk sladd. Alternativt en vanlig analog 3,5mm -> 2xRCA-kabel.

Fördelen med optiskt är att du kan få ut DD och DTS som avkodas av en extern D/A-omvandlare, t.ex. en receiver i hemmabion.

eternallord
2011-01-09, 16:26
Då borde min ide funka, tack grabbar!

eternallord
2011-01-12, 21:00
Fungerade löjligt smärtfritt, allt löst! Tack för hjälpen grabbz!