handdator

Visa fullständig version : Ärtsoppa + pannkakor och fråga om bananer :)


taz79
2003-11-13, 12:58
Tjo.. Hur bra är det igentligen att äta ärtsoppa och pannkakor till lunch? Vad innehåller ärtsoppan?

Nån sa på IRC kanalen #kolozzeum att bananer inte alls var bra att käka som mellanmål.. Stämmer detta? Och i så fall varför äter så många det här som mellanmål? Vad innehåller en banan? :D

King Grub
2003-11-13, 13:55
Tjo.. Hur bra är det igentligen att äta ärtsoppa och pannkakor till lunch?

Det är helt okej. Kolhydraterna i pannkakorna kommer från vetemjöl: inte världens mest näringsrika, med andra ord, men tillsammans blir det en hyfsat måltid.

Vad innehåller ärtsoppan?

Vad tror du? :D

Nån sa på IRC kanalen #kolozzeum att bananer inte alls var bra att käka som mellanmål.. Stämmer detta? Och i så fall varför äter så många det här som mellanmål? Vad innehåller en banan?

Bananer är bra och nyttiga, och passar alldeles ypperligt till mellanmål. Däremot är banan för sig långt ifrån ett komplett mellanmål. Banan är kolhydrat, runt 20 gram per 100 gram banan, och vatten, mineraler, fibrer och vitaminer. Däremot så gott som inget protein eller fett. Äter du dock något som innehåller detta också så blir det ett bra mellanmål.

shirunai
2003-11-13, 14:12
Ärtsoppa - Ärtsoppa, vatten och fläsk

Banan är kung mellanmål med 0.5g fett och 1g protte och 23g kolhydrater per 100gram

GI är väldigt bra inte för snabba som många tror, försök äta dem när de är riktigt gula, brun har för snabba kolhydrater och är äckliga enligt mig, vill du vara hardcore eller bara har dålig smak, köp gröna bananer då ligger GI:t på 55-65 tror jag

King Grub
2003-11-13, 14:15
Originally posted by shirunai
brun har för snabba kolhydrater

74 kan väl inte anses vara speciellt översnabbt?

aliquis
2003-11-13, 14:23
vilket nät finns irckanalen på?

shirunai
2003-11-13, 14:40
Originally posted by King Grub


74 kan väl inte anses vara speciellt översnabbt?

DU har så rätt jag ska omforulera, fick bara för mig det,

Brun banan är snabbare, hade inte siffran på brun banan i huvudet trodde det låg på 85-90 på övermogen banan

taz79
2003-11-13, 15:44
Originally posted by aliquis
vilket nät finns irckanalen på?

EFnet...

taz79
2003-11-13, 15:47
Originally posted by King Grub
[B]

Vad tror du? :D


hehe...

Jo.. ärtor så klart.. Hittade inget om det på livsmedelsverket.. Men fiser gör man av det i alla fall.. jääklar...

Dessutom höll jag på att ta livet av mig imorse när jag vaknade.. Kanske va protein drinken.. La av en mökare i sängen där när jag halvsov.. o vaknade till väldigt fort sen.. *ryser* :D

Banan och ägg kan vara ett bra mellanmål i så fall.. Protein i ägg.. Dessutom en hel del fett i äggulan....

King Grub
2003-11-13, 15:56
Originally posted by taz79
Banan och ägg kan vara ett bra mellanmål i så fall.. Protein i ägg.. Dessutom en hel del fett i äggulan....

Japp. Och bara 30% mättat. ;) :thumbup:

mangs
2003-11-13, 16:49
När det gäller GI på bananer så hade jag i alla fall för mig att GI är lägre när bananen är omogen och höks sedan under mognadsprocessen och blir som högst när bananen är lagom mogen och sedan sjunker igen när den blivit gammal och brun? Detta trots den något sötare smaken.

Är detta helt fel eller?

King Grub
2003-11-13, 17:02
Originally posted by mangs
Är detta helt fel eller?

Nix. Omogen=43, gulgrön=60, praktgul=84, brunprickig=74. Fruktos smakar sötare, men är långsammare.

Wain
2003-11-13, 19:17
Blir alltid lika irriterad på att livsmedelsverket skriver innehållet i ärtsoppekonserven med tillsatt vatten, utan att skriva hur mycket vatten de tillsätter...
:insane:

taz79
2003-11-14, 11:14
Originally posted by Wain
Blir alltid lika irriterad på att livsmedelsverket skriver innehållet i ärtsoppekonserven med tillsatt vatten, utan att skriva hur mycket vatten de tillsätter...
:insane:

Hehe.. Vad stod det för näringsvärden på den då? Jag hittade inget när jag sökte...

King Grub
2003-11-14, 11:36
Originally posted by taz79


Hehe.. Vad stod det för näringsvärden på den då? Jag hittade inget när jag sökte...

Näringsvärdet på köpt soppa står väl på burken, eller på tuben om det är Bob:s eller Scan:s rullförpackningar.

taz79
2003-11-16, 23:51
Originally posted by King Grub


Näringsvärdet på köpt soppa står väl på burken, eller på tuben om det är Bob:s eller Scan:s rullförpackningar.

Ja, jo men jag tänkte om nån hade näringsinnehållet så man slipper springa till affären bara för att kolla? :smash:

King Grub
2003-11-17, 11:36
Originally posted by taz79


Ja, jo men jag tänkte om nån hade näringsinnehållet så man slipper springa till affären bara för att kolla? :smash:

Låt inte latmasken växa obehindrat! Förresten måste du väl ha en förpackning för att kunna äta den ändå? :smash:

Adrian
2003-12-21, 01:13
om vi ändå snackar om pannkakor och ärtsoppa.... Hur är det med tex 2st pannkakor fyllda med keso/färsk ost efter ett hårt tränings pass är detta nått att rekommendera eller är det alldeles för slöa kolhydrater/proteiner? samma sak ärtsoppa vad har det för GI är det bättre att ladda upp med ärtsoppa eller äta efter träningen?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-21, 07:37
Originally posted by Adrian
om vi ändå snackar om pannkakor och ärtsoppa.... Hur är det med tex 2st pannkakor fyllda med keso/färsk ost efter ett hårt tränings pass är detta nått att rekommendera eller är det alldeles för slöa kolhydrater/proteiner? samma sak ärtsoppa vad har det för GI är det bättre att ladda upp med ärtsoppa eller äta efter träningen?

MVH Adrian

Ärtsoppa 86, pulverpannkakor 96. Halvsnabba kolhydrater och långsamma proteiner.

Adrian
2003-12-21, 09:32
Oki tack för svaret king grub

MVH Adrian

taz79
2003-12-23, 08:29
Originally posted by King Grub


Låt inte latmasken växa obehindrat! Förresten måste du väl ha en förpackning för att kunna äta den ändå? :smash:

Nej, inte om nån annan lagar maten till mig :) Typ när man käkar lunch på jobbet :D Annars hade det ju bara varit till att kolla på förpackningen.. Käkar aldrig ärtsoppa hemma då vi får det på jobbet varje torsdag om man vill :)

Keirin
2003-12-23, 22:36
Rivna morötter är jätte gott i pankakssmet. Jag blir mätt på typ 3 st då. Mycket mer mättande. Lingonsylt passar fint till.

Jag var skeptisk första gången jag käkade det men det var jätte smarrit och dom får en god söt smak istället för den där snabba dåliga söta smaken. Tycker jag.

taz79
2004-01-07, 15:58
Originally posted by Keirin
Rivna morötter är jätte gott i pankakssmet. Jag blir mätt på typ 3 st då. Mycket mer mättande. Lingonsylt passar fint till.

Jag var skeptisk första gången jag käkade det men det var jätte smarrit och dom får en god söt smak istället för den där snabba dåliga söta smaken. Tycker jag.

Är det inte lite svårt att få det att blanda sig i smeten? Allt borde lägga sig på botten?