handdator

Visa fullständig version : Magnesium + Kalcium = Win eller Fail


Doctor Snuggles
2011-01-07, 18:28
Hur är det nu egentligen? Har läst motsägande uppgifter - att man SKA ta magnesium med kalcium för bästa upptag (eller av andra skäl), och att man INTE ska göra det för att de har samma upptagningsväg eller ngt dyl.

hejhopp79
2011-01-07, 20:28
Ta det helst inte samtidigt eftersom upptaget av magnesium försämras av kalcium. Däremot är det inget direkt problem eftersom man helt enkelt kan ta det vid olika tider, på samma dag.

Sedan kan upptaget skilja sig åt i "vanlig" mat och kosttillskott, beroende på hjälpämnen, enzymer etc.

Doctor Snuggles
2011-01-07, 21:21
Ta det helst inte samtidigt eftersom upptaget av magnesium försämras av kalcium. Däremot är det inget direkt problem eftersom man helt enkelt kan ta det vid olika tider, på samma dag.

Sedan kan upptaget skilja sig åt i "vanlig" mat och kosttillskott, beroende på hjälpämnen, enzymer etc.

Ok, men nu belyste du inte frågan öht, vilket jag försökte göra då jag läst dylika saker (för båda läger) utan några referenser eller närmre förklaringar. Varför skulle isf upptaget försämras, och källa på det?

hejhopp79
2011-01-07, 21:56
Det är lite motstridiga bevis, men många studier visar på att magnesium-upptag påverkas av kalcium och vice versa. Det ska också sägas att det är lite mer komplicerat, då te x vitamin D, koffein osv påverkar upptag och retention av magnesium.

"Although there are conflicting results in studies with humans (18, 49, 51, 52), all but one study (53) in rats have demonstrated that net absorption of Mg in vivo is depressed by a high Ca intake (10, 21, 54-61). The mechanism by which Ca and Mg interact, however, has not been well-defined. Several possible mechanisms have been proposed. These include competition for a common carrier system (55), a Ca-induced change in membrane permeability to Mg (52), and modulation of a specific Mg carrier by Ca (2).

Du kan läsa mer t ex här: http://jn.nutrition.org/content/121/1/13.full.pdf+html

Doctor Snuggles
2011-01-08, 00:31
Ah, mao så vet man helt enkelt inte, förutom att det verkar som ett högt intag av kalcium kan störa upptaget av magnesium. Inget om själva tidpunkten för intagen dock?

hejhopp79
2011-01-08, 01:00
Ah, mao så vet man helt enkelt inte, förutom att det verkar som ett högt intag av kalcium kan störa upptaget av magnesium. Inget om själva tidpunkten för intagen dock?

Nej, det verkar som sagt inte vara helt klarlagt.

För att vara på den säkra sidan kan du prova att ta det med en god marginal, t ex magnesium vid sänggående och calcium tidigare på dagen eller vice versa.

optimiste67
2011-03-02, 23:06
det bra att ta magnesium och kalcium samtidigt tror jag

mikaelj
2011-03-02, 23:12
det bra att ta magnesium och kalcium samtidigt tror jag

Gomorron, Berit! Välkommen till Weiron i ottan!

Sverker
2011-03-03, 07:23
Det är lite motstridiga bevis, men många studier visar på att magnesium-upptag påverkas av kalcium och vice versa. Det ska också sägas att det är lite mer komplicerat, då te x vitamin D, koffein osv påverkar upptag och retention av magnesium.

"Although there are conflicting results in studies with humans (18, 49, 51, 52), all but one study (53) in rats have demonstrated that net absorption of Mg in vivo is depressed by a high Ca intake (10, 21, 54-61). The mechanism by which Ca and Mg interact, however, has not been well-defined. Several possible mechanisms have been proposed. These include competition for a common carrier system (55), a Ca-induced change in membrane permeability to Mg (52), and modulation of a specific Mg carrier by Ca (2).

Du kan läsa mer t ex här: http://jn.nutrition.org/content/121/1/13.full.pdf+html

Jag har bara skummat igenom texten men det finns massor av matnyttigt för oss nördar:em:

Det första jag läser är att det går att "trycka in" mineralerna i tarmcellerna genom att ta stora doser. Upptaget sker helt enkelt passivt medan jag alltid trott att det mesta skedde genom transportörer eller att jonerna enkelt följde med som motjoner till aminosyror eller andra organiska syror.

Är vi kritiska så saknar jag hur mycket som passerar genom tarmcellerna och kommer ut i portådern. Det är först här som det blir intressant. Det som stannar i tarmväggen kommer ändå bara att förloras. Det som kommer ut i kroppen är mer intressant.

karlingen
2011-03-04, 15:08
det bra att ta magnesium och kalcium samtidigt tror jag

Gomorron, Berit! Välkommen till Weiron i ottan!

:laugh::laugh::laugh::laugh:

hejhopp79
2011-03-04, 15:23
Sverker, upptaget av magnesium skiljer sig mycket åt, beroende på i vilken form magnesiumet är och vad det är bundet till. -laktat, -citrat och några till tas upp i särklass bäst.

Sverker
2011-03-04, 18:19
Ja, jag skrev eller att jonerna enkelt följde med som motjoner till aminosyror eller andra organiska syror..Men i texten följer magnesium som fria joner helt enkelt med vattnet in i tarmcellerna.