handdator

Visa fullständig version : Övningar för att få en snygg ryggtavla?


Mickeee
2011-01-07, 16:39
Om jag nu vill ha mig en ordentlig ryggtavla där musklerna i övre rygg är väl synliga, vilka övningar ska jag då fokusera på?



..och en sekundär fråga om ni har tid och lust. För att få en välutvecklad tvättbräda skall man då använda sig av ett liknande träningssätt som övriga muskelgrupper (exempelvis 6-12x4) eller är det mer högreps och nötande på lägre vikter som gäller?

Handcuff
2011-01-07, 16:41
[QUOTE=Mickeee;4792413För att få en välutvecklad tvättbräda skall man då använda sig av ett liknande träningssätt som övriga muskelgrupper (exempelvis 6-12x4) eller är det mer högreps och nötande på lägre vikter som gäller?[/QUOTE]


Bli av med fläsket runt magen är det som gäller:thumbup:

Mickeee
2011-01-07, 16:47
Jo självfallet, det är jag medveten om :P Men även magmuskler borde väl kunna växa till sig lite? :P

smalis
2011-01-07, 16:51
Diverse roddar såsom stångrodd, hantelrodd, kabelrodd m.m.
Kanske också ett par set shrugs.

hugok
2011-01-07, 16:54
Rygg: Mark, chins, rodd

Owe
2011-01-07, 17:04
För övre rygg är det rodd o latsdrag med olika grepp o bredd som gäller, men även träna mycket baksida axlar som du lägger först i programet när du kör axlar.


MVH
Owe

saab900
2011-01-07, 22:46
För övre rygg är det rodd o latsdrag med olika grepp o bredd som gäller, men även träna mycket baksida axlar som du lägger först i programet när du kör axlar.


MVH
Owe

Eller varför inte med ryggen när de ändå är med så mycket där? :)

Onigiri
2011-01-07, 22:47
Trams. Chins är allt.

Morrris
2011-01-08, 11:30
Trams. Chins är allt.

Det finns effektivare sätt att få övre rygg att växa.

Torsk_ole
2011-01-08, 11:31
Det finns effektivare sätt att få övre rygg att växa.

Mystiskt svar:D

Berätta mer!

biffen669
2011-01-08, 11:38
Om jag nu vill ha mig en ordentlig ryggtavla där musklerna i övre rygg är väl synliga, vilka övningar ska jag då fokusera på?

..och en sekundär fråga om ni har tid och lust. För att få en välutvecklad tvättbräda skall man då använda sig av ett liknande träningssätt som övriga muskelgrupper (exempelvis 6-12x4) eller är det mer högreps och nötande på lägre vikter som gäller?

Marklyft, liggandes hantelrodd på lutandes bänk, sittandes rodd med rep, och t-bar/stångrodd med högre kroppslutning än vanligt.

.....magmuskulaturen är en platt muskel. Dvs du kan inte göra ett skit åt den. Du har vad du är född med. Men ett lågt bf så syns magmusklerna bättre och lite träning av dem gör dig naturligtvis starkare men magmusklerna ökar inte i volym.

Morrris
2011-01-08, 11:47
Mystiskt svar:D

Berätta mer!

Övre innebär, enligt min definition, Trapezius, Rhomboid, Deltoid Anterior osv... Tränas bäst med olika former av roddövningar.


.....magmuskulaturen är en platt muskel. Dvs du kan inte göra ett skit åt den. ... magmusklerna ökar inte i volym.

wat

hugok
2011-01-08, 12:00
.....magmuskulaturen är en platt muskel. Dvs du kan inte göra ett skit åt den. Du har vad du är född med. Men ett lågt bf så syns magmusklerna bättre och lite träning av dem gör dig naturligtvis starkare men magmusklerna ökar inte i volym.

Är alla kampsportare födda med enorma magmuskler?

biffen669
2011-01-08, 12:27
Är alla kampsportare födda med enorma magmuskler?

Öööh? Vad har du fått det ifrån? Jag är thailändare. Min familj har thaiboxningscamper. Jag har tränat thaiboxning i 14 år (har ej enorma magmuskler) och jag kan lova att jag har tränat magmuskler i alla dess möjliga former. Samt sett 1000-tals thaiboxare genom åren. Är det något i genetikens värld jag missat som du kan styrka på något annat sätt? Jag coachar även tävlandes bodybuilders och Body-fitness tjejer. Så har jag även missat något där så får du och Morris gärna förklara mig närmare ang hans erfarenheter när det gäller magmuskelaturen...

Bluesparv
2011-01-08, 13:13
Öööh? Vad har du fått det ifrån? Jag är thailändare. Min familj har thaiboxningscamper. Jag har tränat thaiboxning i 14 år (har ej enorma magmuskler) och jag kan lova att jag har tränat magmuskler i alla dess möjliga former. Samt sett 1000-tals thaiboxare genom åren. Är det något i genetikens värld jag missat som du kan styrka på något annat sätt? Jag coachar även tävlandes bodybuilders och Body-fitness tjejer. Så har jag även missat något där så får du och Morris gärna förklara mig närmare ang hans erfarenheter när det gäller magmuskelaturen...

Finns det nån mening med att träna magen enligt dig? Och snälla, sluta skriv med fet stil, väldigt irriterande :(

Morrris
2011-01-08, 13:16
Öööh? Vad har du fått det ifrån? Jag är thailändare. Min familj har thaiboxningscamper. Jag har tränat thaiboxning i 14 år (har ej enorma magmuskler) och jag kan lova att jag har tränat magmuskler i alla dess möjliga former. Samt sett 1000-tals thaiboxare genom åren. Är det något i genetikens värld jag missat som du kan styrka på något annat sätt? Jag coachar även tävlandes bodybuilders och Body-fitness tjejer. Så har jag även missat något där så får du och Morris gärna förklara mig närmare ang hans erfarenheter när det gäller magmuskelaturen...

Såvitt jag vet finns det ingen skelettmuskulatur som inte växer av regelbunden träning. Varför skulle magmusklerna utgöra något undantag? Talar vi förresten om magmuskulatur generellt eller Rectus Abdominis?

Fredhdastar
2011-01-08, 13:19
Jag gillar chins och kabelrodd mest, det är väl mycket personliga preferenser. Hatar hantelrodd, jag vrider höfterna på något konstigt sätt när jag ska köra hantelrodd + att det känns bara i baksida axlar

hugok
2011-01-08, 13:26
Öööh? Vad har du fått det ifrån? Jag är thailändare. Min familj har thaiboxningscamper. Jag har tränat thaiboxning i 14 år (har ej enorma magmuskler) och jag kan lova att jag har tränat magmuskler i alla dess möjliga former. Samt sett 1000-tals thaiboxare genom åren. Är det något i genetikens värld jag missat som du kan styrka på något annat sätt? Jag coachar även tävlandes bodybuilders och Body-fitness tjejer. Så har jag även missat något där så får du och Morris gärna förklara mig närmare ang hans erfarenheter när det gäller magmuskelaturen...

Kampsportare brukar ha rätt så rejäla magmuskler jämfört med andra. Så det är väl klart att magmusklerna kan bli större av träning. Dessutom finns massvis med extremt smala killar med hur lågt bf% som helst och väldigt lite muskler som fortfarande inte har magrutor. Varför? Jo för att dom inte har tränat magmusklerna någonting. Eller har dom taskig genetik och aldrig kommer få magrutor om dom inte går ner till ~4% fett på kroppen.

cero
2011-01-08, 14:01
Bilder på kampsportare med enorma magmuskler?

hugok
2011-01-08, 14:31
Bilder på kampsportare med enorma magmuskler?

Killen som ofta är i reklamraden här på kolozzeum som är reklam för deras kosttillskott har ju rätt sjyssta magmuskler. Eller ett exempel på en som inte är kampsportare men vars magmusklers utseende är starkt påverkat av mer än bara lågt bf%, Mariusz Pudzianowski.

cero
2011-01-08, 14:43
vars magmusklers utseende är starkt påverkat av mer än bara lågt bf%vars magmusklers utseende är starkt påverkat av mer än bara lågt bf%

Kan doping ha något med saken att göra?

hugok
2011-01-08, 15:01
Kan doping ha något med saken att göra?

Självklart, vilket har stärkt effekten av träningen. Man får inte snygga magmuskler av enbart doping, man måste även träna dem vilket i detta fall är frågan.

Jorgen
2011-01-08, 15:12
Kan doping ha något med saken att göra?

Menar du att man genom att bara dopa sig får större magmuskler?
Tror du inte att träning har med saken att göra?

Jorgen
2011-01-08, 15:13
Om jag nu vill ha mig en ordentlig ryggtavla där musklerna i övre rygg är väl synliga, vilka övningar ska jag då fokusera på?

Chins/latsdrag och roddövningar.

Inge Enveten
2011-01-08, 15:13
Att rectus abdominis inte kan hypertrofieras måste vara det mest mystiska jag någonsin hört. Efter ett magpass upplever jag "pump" även där och att allt är visuellt större. Vidare har jag ju även mentala minnen i form av spegelbilder några år tillbaka vid samma/lägre fettprocent och inte hade jag några visuellt tydliga magmuskler då, till skillnad från nu.

mattilainen
2011-01-08, 16:40
Marklyft, liggandes hantelrodd på lutandes bänk, sittandes rodd med rep, och t-bar/stångrodd med högre kroppslutning än vanligt.

.....magmuskulaturen är en platt muskel. Dvs du kan inte göra ett skit åt den. Du har vad du är född med. Men ett lågt bf så syns magmusklerna bättre och lite träning av dem gör dig naturligtvis starkare men magmusklerna ökar inte i volym.

Det klart magmuskulaturen kan växa med träning. Trollar du?

Morrris
2011-01-08, 16:58
Det klart magmuskulaturen kan växa med träning. Trollar du?

Nej, han gör faktiskt inte det...

Pansartax
2011-01-08, 17:23
Det klart magmuskulaturen kan växa med träning. Trollar du?

Varför skulle han trolla? Tror du Rob Riches trollar?

http://www.youtube.com/watch?v=Kt6CqyZ91qY&t=3m25s

Edit: Obs, Rob Riches personliga åsikter och inte mina (Pansartaxs) personliga åsikter. Men tror Rob är en anings mer kunnigare än någon här på forumet...

mattilainen
2011-01-08, 17:30
Jag går på mina egna erfarenheter och jag har fått större magmuskler med hjälp av träning och kampsport. Jag har mer fett nu och ändå ser man rutorna en smula. Han har säkert sina observationer och självklart tror jag inte man kan dra alla över en kant, så som Arnold hade inte direkt utvecklade magrutor och jag tror ju knappast han sket i att träna de..

Vad som stämmer och inte stämmer låter jag någon annan lägga fram bevis för.

filmjölk
2011-01-08, 17:51
Glatt (platt :/ ) muskulatur är det som (förenklat) finns djupare i kroppen, tex musklerna kring matstrupen. Dessa muskler sköter kroppen utan att vi behöver tänka på det. (De styrs av det autonoma nervsystemet)

Magmuskeln-"sexpacket" rectus abdominis är en tvärstrimmig segmenterad muskel, och kanske är den platt men den är inte glatt utan som sagt tvärstrimmig. Om inte "platta" muskler växer av träning skulle t ex. teres major (en hjälpmuskel till latsen-den är verkligen platt i utseendet) vara omöjlig att få att växa, vilket den inte är.

Givetvis består magen av fler muskler, en hel del på insidan i tarmar och blodkärl som är glatt muskulatur, men de som är skelettmuskler- tvärstrimmig muskulatur (rectus abdominis-sexpacket, obliquus externus- "sidmagmuskeln", Obliquus internus, illiopsoas-höftböjarmuskeln, går definitivt att träna större precis som annan skellettmuskulatur. Och de är dessa som syns (flera av dom) på utsidan om man är mager.

Att påstå att de inte skulle växa av träning är fel, oavsett meriter.


Ontopic: Pull-ups, skivstångsrodd, shrugs och flyes magliggande på platt bänk.

Kischen
2011-01-08, 18:19
Dagens underligaste kommentar, skulle biffen vilja vidareutveckla utan att bara referera till sin tro? För det måste väl vara mer än tro bakom?

Pansartax
2011-01-08, 20:14
Dagens underligaste kommentar, skulle biffen vilja vidareutveckla utan att bara referera till sin tro? För det måste väl vara mer än tro bakom?

Varför är det så konstigt av honom att tro det när någon bra mycket kunnigare också tror det? Inte så svårt att tro "fel" då.

Kischen
2011-01-08, 20:26
Varför är det så konstigt av honom att tro det när någon bra mycket kunnigare också tror det? Inte så svårt att tro "fel" då.

Och var i hans kommentarer hittar du en källa?

z_bumbi
2011-01-08, 21:44
Varför skulle han trolla? Tror du Rob Riches trollar?

http://www.youtube.com/watch?v=Kt6CqyZ91qY&t=3m25s

Edit: Obs, Rob Riches personliga åsikter och inte mina (Pansartaxs) personliga åsikter. Men tror Rob är en anings mer kunnigare än någon här på forumet...

Påstår han i filmen att magmusklerna inte växer av träning så antingen trollar han eller så är han väldigt, väldigt okunnig.

Btw vem är det?

mattilainen
2011-01-08, 21:44
Skulle gärna velat ha en av hans förklaringar och bevis. Intressant

Anabolismus
2011-01-08, 21:56
Påstår han i filmen att magmusklerna inte växer av träning så antingen trollar han eller så är han väldigt, väldigt okunnig.

Btw vem är det?

Nej han menar inte att magmusklerna inte växer av magträning, annars skulle han inte träna dem 4 ggr i veckan cirka 50 min varje gång. Han är Rob Riches, en av amerikas kändare fitness människor och har vunnit massa tävlingar (100 % doping fri). Du kan läsa mer om han på hans hemsida:

http://robriches.ning.com/

Pansartax
2011-01-08, 23:16
http://www.youtube.com/watch?v=Kt6CqyZ91qY&t=3m25s

Har ni ens sett youtube klippet? Jag har till och med länkat fram tills när han börjar prata om det.

"The abs are a unique structure, unlike most muscle were they can become enlarge/we can hypertrophy/we can grow them out. Abs, we cant really do that they don't have anywhere to go."

Vem han är? Han vann WBFF Pro Male Fitness Model World Champion finalen 2009, så han är knappast nån "random".

Jag kanske feltolkar klippet, men det är ju hans åsikter. Diskutera gärna kring klippet men blanda inte in mig i hans åsikter.

biffen669
2011-01-08, 23:44
Dagens underligaste kommentar, skulle biffen vilja vidareutveckla utan att bara referera till sin tro? För det måste väl vara mer än tro bakom?

Ja, kanske uttryckte mig lite klantigt. Blev en himla turbulens tydligen och folk blev som tokiga*gah!*! Men enligt de erfarenheter jag fått och sett inom byggning och kampsporter växer inte magmuskulaturen i någon större utsträckning även vid åratal av träning. Ja, de kan växa LITE men ytterst markant. Självklart stärker man magmuskulaturen genom belastningsträning. MEN som jag påpekade tidigare ligger genetiken för hur stora, djupa och vilket utséende dina magmuskler har.

Man kan inte få ENORMA magmuskler hur mycket man än tränar dem. Har ni någon sett ett bodybuildingsproffs som har lika freakiga magmuskler som armar? Eller alla proffsen borde väl springa omkring med magmuskler som tjocka ölburkar (för att dra en liknelse av sexpacket)? Självklart inte eller hur? Afrikaner är generellt födda med djupa magmuskler (i komb med lågt bf) utan att ens träna dem. Många andra sliter för att få några synliga magmuskler överhuvudtaget. Även med ett lågt bf.

De flesta av hos tränar magmusklerna lika mycket som någon annan muskel på kroppen. Men får ändå aldrig samma volym eller utveckling som på resten av kroppens muskulatur. Nej, jag anser inte att man inte bör träna magmuskeln alls. Utan den bör tränas i samma utsträckning som man gör med hela kroppen. Beroende vilket syfte man har med sin träning. Som kampsportare (deras magmuskler är oftast övertränade konstant) väldigt ofta för att tåla slag och stärka sin magmuskulatur (uthålligare magmuskulatur). Byggare/fitness träna dem 1-3 ggr i veckan max för att de ska hinna återhämta sig maximalt.

Att få synliga magmuskler kräver att man har ett lågt bf naturligtvis och man helst inte har sina fettdepåer på magen. Jag är ledsen om jag krossar någons dröm om sexpacket. Men kontentan är fortfarandes att genetiken för magen är det Gud givit dig! Du kan naturligtvis få lite mer volym på den men inte i den närmste utsträckning som tex ryggen för att ta till ordentligt. Detta baserar jag på min personliga erfarenhet som jag tidigare nämde av kampsportare/byggare/fitness. Måhända finns det alltid undantag som överskrider regeln. Men jag har inte träffat någon sådan unik människa ännu...

Om så vore fallet skulle jag exempelvis ha freakiga magmuskler. Då jag har full kontakt med dem och tränar dem lika mycket som någon annan muskel. Jag har överarmar som är drygt 50 cm till mina 1,65m. De inte alls med samma intensitet som med magen längre. Ändå är mina magmuskler vad det är. Synliga men ej ENORMA fast jag tränat dem i över 28 år och de ser fortfarandes likadana ut, nästan (armarna 18 år till och från och de har växt ca 2 dm). Se bild nedan för några veckor sedan hemma i Thailand med ett bf på 5,5%.

Men de som fortfarandes anser att man kan få ENORMA magmuskler med träning så visa mig gärna ett foto på era före - och efterbilder på Eran magmuskulatur. Lycka till!

http://img526.imageshack.us/img526/8775/biffensabs.jpg (http://img526.imageshack.us/i/biffensabs.jpg/)

young_george
2011-01-08, 23:51
Är inte dessa musklerna minst lika "freakiga" (och kan liknas vid ölburkar) som resten av deras muskler i proportion? Och Ronnie och Pudde är ju inte direkt superdeffade.

http://www.tremendousupsidepotential.com/img/jaycutlerbody.jpg

http://news-poland.com/upload/news/1957pmariusz-pudzianowski.jpg

http://www.learn-bodybuilding.com/images/flex_wheeler_front_double_biceps.jpg

http://www.punchsupplements.co.nz/resources/image/kai-greene-coloradopro2007.jpg

http://www.fitnessweights.org/wp-content/uploads/2009/12/ronnie-coleman-monster.gif

biffen669
2011-01-08, 23:58
[QUOTE=young_george;4794882]Är inte dessa musklerna minst lika "freakiga" (och kan liknas vid ölburkar) som resten av deras muskler i proportion? Och Ronnie och Pudde är ju inte direkt superdeffade.

Jag har dock oxå följt de flesta av de uppvisade proffsens karriär. Kan lugnt påstå att de hade lika stora magmuskler/struktur i början av sin karriär. Men resten av deras kroppar har nått ja, ENORMA proportioner.....

Men du får gärna visa upp dina egna framsteg istället tycker jag!

Yes
2011-01-09, 00:55
Men stor chans att du själv skulle ha samma midjemått om du istället vägde 65Kg?

cero
2011-01-09, 02:48
Självklart, vilket har stärkt effekten av träningen. Man får inte snygga magmuskler av enbart doping, man måste även träna dem vilket i detta fall är frågan.

Menar du att man genom att bara dopa sig får större magmuskler?
Tror du inte att träning har med saken att göra?

Tänkte på uppblåsta magar som en effekt av doping - när inre organ osv börjar växa (?). Det kanske inte är fallet om man kollar på Pudde, men Ronnie tex.

Salus
2011-01-09, 03:18
Ja, kanske uttryckte mig lite klantigt. Blev en himla turbulens tydligen och folk blev som tokiga*gah!*! Men enligt de erfarenheter jag fått och sett inom byggning och kampsporter växer inte magmuskulaturen i någon större utsträckning även vid åratal av träning. Ja, de kan växa LITE men ytterst markant. Självklart stärker man magmuskulaturen genom belastningsträning. MEN som jag påpekade tidigare ligger genetiken för hur stora, djupa och vilket utséende dina magmuskler har.

Man kan inte få ENORMA magmuskler hur mycket man än tränar dem. Har ni någon sett ett bodybuildingsproffs som har lika freakiga magmuskler som armar? Eller alla proffsen borde väl springa omkring med magmuskler som tjocka ölburkar (för att dra en liknelse av sexpacket)? Självklart inte eller hur? Afrikaner är generellt födda med djupa magmuskler (i komb med lågt bf) utan att ens träna dem. Många andra sliter för att få några synliga magmuskler överhuvudtaget. Även med ett lågt bf.

De flesta av hos tränar magmusklerna lika mycket som någon annan muskel på kroppen. Men får ändå aldrig samma volym eller utveckling som på resten av kroppens muskulatur. Nej, jag anser inte att man inte bör träna magmuskeln alls. Utan den bör tränas i samma utsträckning som man gör med hela kroppen. Beroende vilket syfte man har med sin träning. Som kampsportare (deras magmuskler är oftast övertränade konstant) väldigt ofta för att tåla slag och stärka sin magmuskulatur (uthålligare magmuskulatur). Byggare/fitness träna dem 1-3 ggr i veckan max för att de ska hinna återhämta sig maximalt.

Att få synliga magmuskler kräver att man har ett lågt bf naturligtvis och man helst inte har sina fettdepåer på magen. Jag är ledsen om jag krossar någons dröm om sexpacket. Men kontentan är fortfarandes att genetiken för magen är det Gud givit dig! Du kan naturligtvis få lite mer volym på den men inte i den närmste utsträckning som tex ryggen för att ta till ordentligt. Detta baserar jag på min personliga erfarenhet som jag tidigare nämde av kampsportare/byggare/fitness. Måhända finns det alltid undantag som överskrider regeln. Men jag har inte träffat någon sådan unik människa ännu...

Om så vore fallet skulle jag exempelvis ha freakiga magmuskler. Då jag har full kontakt med dem och tränar dem lika mycket som någon annan muskel. Jag har överarmar som är drygt 50 cm till mina 1,65m. De inte alls med samma intensitet som med magen längre. Ändå är mina magmuskler vad det är. Synliga men ej ENORMA fast jag tränat dem i över 28 år och de ser fortfarandes likadana ut, nästan (armarna 18 år till och från och de har växt ca 2 dm). Se bild nedan för några veckor sedan hemma i Thailand med ett bf på 5,5%.

Men de som fortfarandes anser att man kan få ENORMA magmuskler med träning så visa mig gärna ett foto på era före - och efterbilder på Eran magmuskulatur. Lycka till!

http://img526.imageshack.us/img526/8775/biffensabs.jpg (http://img526.imageshack.us/i/biffensabs.jpg/)

Bra nivå på diskussionen när man drar in gud i argumentationen :D

hugok
2011-01-09, 03:30
Tänkte på uppblåsta magar som en effekt av doping - när inre organ osv börjar växa (?). Det kanske inte är fallet om man kollar på Pudde, men Ronnie tex.

För all del, men man ser fortfarande stora jäkla rutor som sticker fram framför detta.

biffen669
2011-01-09, 04:15
Bra nivå på diskussionen när man drar in gud i argumentationen :D

och det var allt Du kunde tillföra till diskussionen.....haka upp sig på ett uttryck:smash: Utan att alls tillföra något?

Morrris
2011-01-09, 09:53
Ok, så nu har du backat från att "magmusklerna ökar inte i volym" till att de inte har samma tillväxtkurva som ryggen?

Är fortfarande nyfiken på vad du menar med "magmusklerna".

eiri
2011-01-09, 10:01
inte för att jag är någon expert men jag tror magmusklerna växer med kroppen, blir du större blir magmusklerna större... Men att BARA magmusklerna ska växa sig stora och övriga kroppen stannar kvar tror jag är blir svårt.

Jagax
2011-01-09, 10:11
http://www.youtube.com/watch?v=Kt6CqyZ91qY&t=3m25s

Har ni ens sett youtube klippet? Jag har till och med länkat fram tills när han börjar prata om det.

"The abs are a unique structure, unlike most muscle were they can become enlarge/we can hypertrophy/we can grow them out. Abs, we cant really do that they don't have anywhere to go."

Vem han är? Han vann WBFF Pro Male Fitness Model World Champion finalen 2009, så han är knappast nån "random".

Jag kanske feltolkar klippet, men det är ju hans åsikter. Diskutera gärna kring klippet men blanda inte in mig i hans åsikter.
Ja, jag tror du missuppfattat. När han säger att de inte har någonstans att ta vägen menar han ju knappast att de inte kan växa. Det är ju mer ett förberedande påstående till hans nästa mening där han säger att han ju definitivt inte vill ha en stor bulkig mage utan en platt rippad mage. Om de inte kunde växa och bli större fanns det ju inte heller någon möjlighet till att få en större och bulkig mage.
Åtminstone min tolkning av den biten av klippet.

MackeJuve
2011-01-09, 14:00
Wihoo jag är ett fysiskt under, mina magrutor har blivit större utav träning, I'm unique!

filmjölk
2011-01-09, 14:57
"magmuskulaturen är en platt muskel. Dvs du kan inte göra ett skit åt den"

Det skulle jag vilja undra om. Säger du här att magmuskulaturen är glatt muskulatur och därför inte svarar/(växer av) på träning? Det är isåfall fel. Den är tvärstrimmig, inte glatt, precis som biceps, triceps, quads etc. Den är lite udda pga att den är segmenterad, men att den är segmenterad gör den inte mindre "platt" än andra muskler - tvärtom, mindre platt.

Om man slänger sig med termer (som att klassificiera en muskel som platt-glatt) för att bevisa en poäng och sin kunskap i ämnet bör man se till att ha rätt i sitt påstående.

Vad är det som sitter i vägen för att den skulle kunna växa? Huden? Muskeln går mellan bröstkorgen och höftbenet och hålls på plats i mitten av en sena (linea alba), den ligger som "yttersta lager" utanpå 3 andra muskler, så det är inte speciellt mycket i vägen för att den skulle kunna växa.

Sen att den är svår att få att växa mer än litegrann som du sen ändrar dig till köper jag rakt av, där litar jag helt på din erfarenhet över min teori.

Men även om det är jättesvårt, finns det inte mycket hinder för att man skulle kunna bygga helt absurt stora (tjocka-breda- djupa) magmuskler, det är inte spec. mkt i vägen. tarmar och annat får plats iaf, och de har tre lager av pansar på sig om rectus abdominis skulle bli jättestor och pressa inåt.

Timme
2011-01-09, 15:06
Varför skulle han trolla? Tror du Rob Riches trollar?

http://www.youtube.com/watch?v=Kt6CqyZ91qY&t=3m25s

Edit: Obs, Rob Riches personliga åsikter och inte mina (Pansartaxs) personliga åsikter. Men tror Rob är en anings mer kunnigare än någon här på forumet...

haha vilken tomte :)

Klart magmusklerna växer om man under lång tid belastar dom med tunga övningar som tex knäböj, ryck och stöt. Dessa övningar bygger upp bålen mycket bra.

Biffen: Menar du att Jay Cutler alltid har haft så stora magmuskler som han har nu?

Matsa
2011-01-09, 19:48
Biffen: Menar du att Jay Cutler alltid har haft så stora magmuskler som han har nu?

Lite bilder för den som vill jämföra:

Cutler som tonåring (ursäkta kass kvalitet):
http://img404.imageshack.us/img404/9932/cutler19.jpg

Cutler som vuxen:
http://img831.imageshack.us/img831/2767/jaycutler7.jpg

hugok
2011-01-10, 14:50
Lite bilder för den som vill jämföra:

Cutler som tonåring (ursäkta kass kvalitet):
http://img404.imageshack.us/img404/9932/cutler19.jpg

Cutler som vuxen:
http://img831.imageshack.us/img831/2767/jaycutler7.jpg

En bild säger mer än 1000 ord, så 2 bilder säger väl runt 2000 ord.