handdator

Visa fullständig version : Löpband vs. riktig löpning, tid/distans?


masse7
2011-01-07, 16:06
Är intresserad av att veta om det skiljer sig mycket i tid/distans, när ni springer på löpband eller ute i det fria?

Ansg
2011-01-07, 17:04
Ja, det är en stor skillnad.

På löpband har man inget luftmotstånd. Generellt säger man att man någelunda kan kompensera det genom 1% lutning på bandet.

På löpband får man ett lite annat löpsteg än normalt.

På löpband kan man (vilket de flesta gör) hålla en och samma lutning. Så är det sällan när man springer utomhus.

Löpband (generellt) kalibreras sällan och mäter därför ibland distansen något fel. Ett litet fel procentuellt kan göra ganska stor skillnad på en ansenlig distans.

Det är bara några av alla exempel på varför tider på löpband inte kan jämföras med tider utomhus.

ramlosablabar
2011-01-07, 19:57
Ja, det är en stor skillnad.

På löpband har man inget luftmotstånd. Generellt säger man att man någelunda kan kompensera det genom 1% lutning på bandet.

På löpband får man ett lite annat löpsteg än normalt.

På löpband kan man (vilket de flesta gör) hålla en och samma lutning. Så är det sällan när man springer utomhus.

Löpband (generellt) kalibreras sällan och mäter därför ibland distansen något fel. Ett litet fel procentuellt kan göra ganska stor skillnad på en ansenlig distans.

Det är bara några av alla exempel på varför tider på löpband inte kan jämföras med tider utomhus.

Sant.

Lättare att dricka vatten på löpband också.

Jag springer dock snabbare utomhus, skumt nog.
Tycker det är lättare att springa långa distanser utomhus eftersom det händer lite runtomkring.

Springer
2011-01-07, 19:57
Felen på löpband kan dessutom vara väldigt stora (hört talas om runt 10% fel),

hejhopp79
2011-01-07, 20:22
Hmm bra fråga. Jag har sprungit en mil på 44 minuter på löpband och någon minut mer utomhus så visst spelar det en del roll. Vind, underlag, lutning etc.

Kotten2
2011-01-07, 20:53
Jag springer långsammare på löpbandet än utomhus, då har jag 1-2 % lutning på löpbandet. Springer lätt en mil på mindre än 50 min utomhus, men på löpbandet får jag kämpa för att hinna 9 km på samma tid.

Lyset
2011-01-07, 21:55
Min uppfattning är att det inte alls är särskilt stor skillnad (om nu inte löpbandet är felkalibrerat, men det säger ju sig självt).

Gör du en viss tid på löpband skulle jag säga att du utan tvekan kan göra ett jämförbart resultat när du springer på löparbana med draghjälp.

Att man inte har något luftmotstånd på bandet gör naturligtvis viss skillnad, men skillnaden är inte extrem och framför allt inte för dem som springer jämförelsevis långsamt (vanliga motionärer).

Avslutningsvis har vi ju det här med att löpsteget skulle vara annorlunda på bandet. Det är en onekligen en utbredd uppfattning, men personligen tror jag inte på det. Dels för att jag inte upplever någon som helst skillnad själv, men framför allt för att jag aldrig hört någon vettig fysikalisk förklaring av vad som skulle vara annorlunda.

LadyG
2011-01-07, 22:06
Löpsteget blir annorlunda om man springer i evig uppförsbacke på löpbandet, du landar med främre delen av foten tidigare än du kanske skulle gjort annars.

Lite hjälp med farthållningen får man förståss på löpbandet, men med hare på en idrottsplats har man en bra rygg att springa i lä bakom så vad är skillnaden då?

Jag är nog böjd att hålla med Lyset, det är nog mest för eliten som det gör något skillnad att tala om.

Ansg
2011-01-07, 23:19
Gör du en viss tid på löpband skulle jag säga att du utan tvekan kan göra ett jämförbart resultat när du springer på löparbana med draghjälp.


Det beror ju naturligtvis på hur personen i fråga har tränat, anser jag. Om han har tränat uteslutande på löpband så kommer han att ha mycket svårt att göra motsvarande tider utomhus eller på en löparbana. Delvis, menar jag, på grund av att man springer annorlunda på band och det inte helt kan appliceras vid sidan av bandet och delvis på grund av den mentala aspekten. Den som är van vid att vara tvungen att hålla en viss hastighet för att inte trilla av kommer att ha svårt att hålla den hastigheten utan den pressen.
Naturligtvis gäller även det omvända. Den som aldrig sprungit på band kommer att ha svårt för det. Han är då inte van vid att vara tvungen att hålla sig mitt på bandet, hålla precis jämn hastighet etc.

Det är ju som med allt annat, att man framför allt blir bra på det man tränar på.

machine gun
2011-01-07, 23:33
Jag vill minnas att jag lyssnade på en föreläsning med Anders Szalkai vid något tillfälle och han menade på att vissa personer kan utveckla en väldigt bra "löpbandsteknik" (eftersom löpband går ut på att lyfta fötterna snarare än att skjuta ifrån), som inte alltid är applicerbar på vanlig löpning.

Min erfaranhet av ett kalibrerat löpband (på lab i samband med en studie där jag var försöksperson) är att det kändes som att det gick mkt snabbare än de löpband jag testat tidigare på diverse gym, vid samma angivna hastighet. Troligtvis var det även så.

En viktig faktor som bör tas i beaktande när man jämför vanlig löpning med löpning på band är temperaturen. Inomhus blir man lätt överhettad vid hög intensitet pga hög lufttemperatur i kombination med total avsaknad av vind. Detta gör att pulsen blir högre än vid motsvarande intensitet utomhus, eftersom kroppen leder mer blod till huden för att svalka av sig. Man bör alltså ligga på några slag högre puls inomhus jämfört med utomhus för att få samma träningseffekt.

Poxeman
2011-01-07, 23:54
Jag vill minnas att jag lyssnade på en föreläsning med Anders Szalkai vid något tillfälle och han menade på att vissa personer kan utveckla en väldigt bra "löpbandsteknik" (eftersom löpband går ut på att lyfta fötterna snarare än att skjuta ifrån), som inte alltid är applicerbar på vanlig löpning.


Det fetstilta är jag mycket skeptisk till.

En snabb jämförelse skulle vara att man bara drar upp farten utomhus. När man väl fått upp "marchfart" så skall det ju bara vara att lyfta fötterna, farten har man ju redan. (luftmotstånd ignorerar jag just nu).

LadyG
2011-01-07, 23:57
Hittade den här via traningslara.se

A 2 x 3 x 2 ANOVA revealed that the differences between mean values for [latin capital V with dot above]O2 for level TM running vs level overground running and grade TM running vs grade overground running were not statistically significant (0.10<P<0.25). Therefore, it would appear that measurements of [latin capital V with dot above]O2 obtained during level and inclined TM running arc valid when applied to the overground situation in the range of speeds considered in this study.

(C)1985The American College of Sports Medicine


http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/1985/08000/Aerobic_requirements_of_overground_versus.13.aspx

Strife
2011-01-08, 18:49
Jag vill minnas att jag lyssnade på en föreläsning med Anders Szalkai vid något tillfälle och han menade på att vissa personer kan utveckla en väldigt bra "löpbandsteknik" (eftersom löpband går ut på att lyfta fötterna snarare än att skjuta ifrån), som inte alltid är applicerbar på vanlig löpning.




Vill minnas att jag har läst en artikel om exakt det där du beskriver. Löpbandslöpning skulle inte belasta inte hamstringsmuskultaturen lika mycket som vanligt löpning eftersom det inte alls blir samma frånskjut på bandet. Det var en av de största skillnaderna.


Återkommer om jag hittar artikeln.

Ansg
2011-01-08, 19:26
Vill minnas att jag har läst en artikel om exakt det där du beskriver. Löpbandslöpning skulle inte belasta inte hamstringsmuskultaturen lika mycket som vanligt löpning eftersom det inte alls blir samma frånskjut på bandet. Det var en av de största skillnaderna.


Återkommer om jag hittar artikeln.

Jag tror att jag har läst samma artikel eller en som tar upp samma sak. Det var något om att bandet "kastade upp" benet bakåt.

Edit: Artikeln jag har läst finns i Aktiv Träning nr. 1/10.

machine gun
2011-01-08, 19:47
Det fetstilta är jag mycket skeptisk till.

En snabb jämförelse skulle vara att man bara drar upp farten utomhus. När man väl fått upp "marchfart" så skall det ju bara vara att lyfta fötterna, farten har man ju redan. (luftmotstånd ignorerar jag just nu).

Nej, för marken rör sig inte bakåt, det gör däremot bandet.

Iofs finns det många underliga påståenden inom löpningen, t.ex. POSE running som påstår att "det är gravitationen som för dig framåt". Emn...

EDIT: Jag har för mig att ett av argumenten för att alltid ha minst 1 % lutning på löpbandet är just att frånskjutet ska bli mer likt det vid vanlig löpning.

Lyset
2011-01-09, 01:33
Nej, för marken rör sig inte bakåt, det gör däremot bandet.

EDIT: Jag har för mig att ett av argumenten för att alltid ha minst 1 % lutning på löpbandet är just att frånskjutet ska bli mer likt det vid vanlig löpning.


Well, jag är inte övertygad och vill fortfarande bestämt hävda att "lyfta på fötterna"-teorin är rent nys. :)

Förhållandet mellan löparen och underlaget är helt enkelt likadant oavsett om man springer på ett band eller inte. Att bandet rör sig bakåt motsvaras (som Poxeman antydde) av att man har fart med sig framåt när man springer på marken.

Vad som rör sig framåt och bakåt beror bara på vad man använder som referenspunkt. Och med löparen som referenspunkt rör sig marken "bakåt" på precis samma sätt som bandet.

Sedan är det förstås riktigt att det krävs en liten lutning på bandet för att uppväga det uteblivna luftmotståndet om man nu skall jämföra tider mellan band och bana, men det är ju en helt annan femma.

Poxeman
2011-01-09, 10:44
Well, jag är inte övertygad och vill fortfarande bestämt hävda att "lyfta på fötterna"-teorin är rent nys. :)

Förhållandet mellan löparen och underlaget är helt enkelt likadant oavsett om man springer på ett band eller inte. Att bandet rör sig bakåt motsvaras (som Poxeman antydde) av att man har fart med sig framåt när man springer på marken.

Vad som rör sig framåt och bakåt beror bara på vad man använder som referenspunkt. Och med löparen som referenspunkt rör sig marken "bakåt" på precis samma sätt som bandet.

Sedan är det förstås riktigt att det krävs en liten lutning på bandet för att uppväga det uteblivna luftmotståndet om man nu skall jämföra tider mellan band och bana, men det är ju en helt annan femma.

Skönt. Jag hade tänkt skriva exakt samma sak men det räcker med
+1.

Måste ju finnas en bra förklaring på "the all-knowing internet". Ska googla runt lite idag tror jag.

Lars Brinkhoff
2011-01-09, 10:53
Well, jag är inte övertygad och vill fortfarande bestämt hävda att "lyfta på fötterna"-teorin är rent nys. :)

Man kan jämföra löpbandslöpning med att springa utomhus med en ständig medvind. Det borde ju bli lite annorlunda jämfört med normal löpning. Även om det absolut inte är bara att "lyfta på fötterna", skulle det kunna påverka steget lite.

Poxeman
2011-01-09, 11:32
Man kan jämföra löpbandslöpning med att springa utomhus med en ständig medvind. Det borde ju bli lite annorlunda jämfört med normal löpning. Även om det absolut inte är bara att "lyfta på fötterna", skulle det kunna påverka steget lite.

Sjävklart kan steget påverkas lite av att man saknar motvinden, ffa för snabbare löpare. Det är mest "lyfta på fötterna" argumentet jag reagerar mot.
Det går inte att ersätta motvinden med 1% lutning, det har olika effekt på löpsteget men kanske ändå samma effekt på ansträngningsgraden.

machine gun
2011-01-09, 11:37
Jag vill bara förtydliga att "lyfta på fötterna"-argumentet inte var mitt eget, utan Szalkais :)

Mitt huvudsakliga argument mot att lita på siffrorna på ett löpband är att de flesta är väldigt dåligt kalibrerade. Men går man efter intensitet, så får man troligtvis samma träningseffekt. Möjligen lite sämre för fotleder, knän och höfter med tanke på att belastningen blir mer statisk pga oförändrat underlag.

masse7
2011-01-09, 13:45
Är det ingen som har siffror då?

Typ

3 km = 10 min på bandet

3 km = 10 min 30 sek i naturen

Poxeman
2011-01-09, 13:55
Är det ingen som har siffror då?

Typ

3 km = 10 min på bandet

3 km = 10 min 30 sek i naturen

Nej. Eftersom det är så få löpband som är korrekt kalibrerade så är det liksom ingen idé.

masse7
2011-01-09, 19:07
Hur felkalibrerat kan ett löpband vara då?

LadyG
2011-01-09, 19:22
Det kan så vitt jag vet skilja så mycket som 1 min/km om du har otur, det beror på hur noga ägaren är med banden och hur ofta de servas. Visst känns det att vissa band är felkalibrerade, men det är ändå svårt att säga hur illa det är.

mr snee
2011-01-09, 19:23
löpband=tråkigt
vanligt=normal tråkigt

Lyset
2011-01-09, 22:06
Är det ingen som har siffror då?

Typ

3 km = 10 min på bandet

3 km = 10 min 30 sek i naturen


Nu blev det mest snack om felkalibrerade band, men det kan ju vara lite intressant att förhålla sig till frågan givet ett band som anger korrekt hastighet.

Kan man gå från 10:30 på 3000 meter vid ensamlöpning på bana till 10:00 på löpband?

För mig låter 30 sekunders skillnad väl stort på en så kort sträcka. En bra jämförelse borde ju vara hur mycket snabbare man kan springa om man ligger i rygg på någon hela tiden, och inte tusan går man från 3:30 per kilometer till 3:20 bara genom att använda en hare. 30 sekunders förbättring av en redan rätt hygglig tid på en så kort sträcka är väldigt mycket. Kanske kan en löpbandstid kring 10:15 vara en rimlig uppskattning?

Sedan har vi då frågan om hur löpsteget påverkas. Onekligen tog jag i lite väl i min första post i tråden. Jag störde mig på "lyfta på fötterna"- och "fötterna dras bakåt"-resonemangen, men att säga att steget inte påverkas alls var ju att säga för mycket. Givetvis kan det uteblivna luftmotståndet påverka steget lite eftersom det blir lättare att föra benen framåt (men inte uppåt etc.). Men hur stor skillnad kan det göra?

Lite googlande gav den här länken
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5532903?ordinalpos=1&itool=PPMCLayout.PPMCAppController.PPMCArticlePage .PPMCPubmedRA&linkpos=1
där de (via syreupptagningen) uppskattar att ca 8% av den spenderade energin går åt till att övervinna luftmotståndet vid en hastighet av 21,5 km/h.

Vidare vet vi att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten, så för amatörer som springer mellan låt säga 10 och 15 km/h borde siffran vara klart lägre. Dessutom är man ju inte helt befriad från luftmotstånd på ett löpband. Huvudet och bålen (som för all del bör vara den stora posten) tar ju ingen vind, men benen måste fortfarande trycka undan luft när de rör sig.

Sammanfattningsvis kan man kanske gissa att förändringen av steget vid löpbandslöpning är tämligen försumbar för motionärer, men något att tänka på för elitlöpare.

Lars Brinkhoff
2011-01-10, 08:56
En annan aspekt.

Många tycker ju det är lättare att springa på band, men för min del tycker jag det känns betydligt jobbigare jämfört med mina vanliga underlag: asfalt och allvädersbana. Jag misstänker att det är på grund av att bandet är betydligt mjukare, och jag är bättre på att utnyttja den studsande effekten (musklernas elasticitet) på fasta underlag.

Los
2011-01-10, 09:49
Denna diskussion har jag sett på massor av forum :)

Löpning på band samma sak som i utomhus fast utan vindmotstånd. Vindmotstånd gör att man lutar sig lite framåt, vilket gör någon grads uppförslutning i princip matchar löpstilen utomhus. Löper man på 0% är det samma som att springa nerförsbacke/medvind vilket gör att man lutar sig lite bakåt. 0% varje pass är förmodligen en dålig idé eftersom löpsteget blir lite onormal, men det är ett utmärkt sätt att träna överfart på. Men det är väldigt små skillnader vi snackar om och ju långsammare man springer desto mindre skillnad.

Jag har sprungit väldigt mycket på löpband och många olika löpband. Kalibreringen skiljer sig enormt, så det är ingen mening att jämföra tider eller härleda löpbandstider till verkligen prestation. Springer man med fotpod så kan man i alla fall olika jämföra löpband.

Personlingen kör jag mesta av mina kvalitetspass på bandet i 2-4%. Dels blir belastning på ben/fötter lite lägre och dels tränar man löpstyrka en smula.