handdator

Visa fullständig version : Triceps innan bänkpress


MackeJuve
2011-01-07, 15:35
Min gymkompis bad mig kolla upp det här, han berättade att han hade hört att man med fördel kunde köra en del ren tricepsträning innan man bänkade. Triceps skulle då vara spänd och det skulle gynna lyftandet. För mig låter det bara som en dum gymmyt men skadar ju inte att fråga om det finns något som helst vettigt bakom den teorin? :)

Proxy
2011-01-07, 15:41
Tvärtom, om du har tränat triceps innan så kommer dom att vara slut när du väll ska bänka, och du vet nog själv hur det går :)
Det är en annan sak att värma upp triceps och armbågsleden innan man bänkar, med lite lätta rep-pushdowns.

Sidén
2011-01-07, 15:41
Min gymkompis bad mig kolla upp det här, han berättade att han hade hört att man med fördel kunde köra en del ren tricepsträning innan man bänkade. Triceps skulle då vara spänd och det skulle gynna lyftandet. För mig låter det bara som en dum gymmyt men skadar ju inte att fråga om det finns något som helst vettigt bakom den teorin? :)
Om man kört nån basövning + isolationsövning för triceps, och ska bänka efter så säger det sig själv att man inte orkar lika mycket i bänken som om man bara vore uppvärmd. Upplever jag iaf.

Mr.Sarkastisk
2011-01-07, 15:43
Om man kört nån basövning + isolationsövning för triceps, och ska bänka efter så säger det sig själv att man inte orkar lika mycket i bänken som om man bara vore uppvärmd. Upplever jag iaf.

Visst är det så ;)

snatch914
2011-01-07, 15:45
En bra o rätt uppvärmd triceps kan absolut gynna bänkandet, även några arbetsset i rätt repsomfång skulle kunna gynna bänkandet förutsatt att tricepsen inte tröttas ut o blir "klenare".

Personligen så hade jag klarat av att köra ett par arbetsset triceps innan bänkandet, dock så hade det gått betydligt sämre om jag körde några arbetsset axlar elr bröst.

MackeJuve
2011-01-07, 15:47
Jo jag vet, det känns ju självklart, men ibland verkar de mest självklara sakerna överbevisas här på forumet så kände att det var lika bra att fråga!

MackeJuve
2011-01-07, 15:49
En bra o rätt uppvärmd triceps kan absolut gynna bänkandet, även några arbetsset i rätt repsomfång skulle kunna gynna bänkandet förutsatt att tricepsen inte tröttas ut o blir "klenare".

Personligen så hade jag klarat av att köra ett par arbetsset triceps innan bänkandet, dock så hade det gått betydligt sämre om jag körde några arbetsset axlar elr bröst.

Okej tack, jo militärpress innan bänken är ju verkligen döden!

vicarious
2011-01-07, 16:20
Okej tack, jo militärpress innan bänken är ju verkligen döden!

Eller tvärtom :D

MackeJuve
2011-01-07, 19:07
Eller tvärtom :D

Hehe alltid kört bänken innan militärpressen så har inte upplevt det ;) Kört 3-split ett bra tag nu så blir svårt med separat axeldag!