handdator

Visa fullständig version : Hur krydda hemgjorda burgare?


Seb74
2011-01-07, 14:22
Testat lite olika, men smakar ju enormt annorlunda (mindre gott) än en "riktig" burgare från tex BK, eller valfri korvkiosk för den delen.

Vad fan ska man krydda med?
För är väl inget fel med blandfärs sådär rent smakmässigt antar jag.

Har än så länge testat olika mängder salt, svartpeppar, grillkrydda.

Går dom kanske inte alls att få sån där god uteburgarsmak på???

Vunnis
2011-01-07, 15:12
utebörjare brukar väl innehålla nötfärs och lite potatismjöl typ? Om det inte är färdigköpta från "fabrik" då... då lär det väl vara mer konstiga grejer i.

Känner jag för att krångla och hålla på ett tag för att det är sommar och jag ska grilla så kör jag lite grillsås, svartpeppar, chilipeppar, vitlök, enbär och kanske nån hickorysås och reducerar i en kastrull tills det är tillräckligt tjockt för att inte blöta ner köttfärsen och blandar ner det tillsammans med nått ägg.
Är jag hemma ensam, trött och vill äta nånting fort så plattar jag bara till nötfärsen rakt av och steker med salt och peppar. Kryddningen beror ju helt på vad du tycker om själv.

Sidén
2011-01-07, 15:15
Jag tycker att salt och grovmalen svartpeppar är tillräckligt.

Hemmagjorda hamburgare med rätt tillbehör (Stark senap, skivade tomater, skivad lök, bacon, majonäs, ost, ett par blad isbergs) är ju helt otroligt gott. Att man skulle tycka att en burgare från en snabbkedja är godare känns helt absurt :Virro

Seb74
2011-01-07, 15:18
Jag tycker att salt och grovmalen svartpeppar är tillräckligt.

Hemmagjorda hamburgare med rätt tillbehör (Stark senap, skivade tomater, skivad lök, bacon, majonäs, ost, ett par blad isbergs) är ju helt otroligt gott. Att man skulle tycka att en burgare från en snabbkedja är godare känns helt absurt :Virro

Men dom smakar ju helt annorlunda, typ MYCKET godare.
Vet inte om det är annan krydda, eller om grejen är att man absolut måste måste ha ren nötfärs, vilket är dyrare och mindre flexibelt att använda till annat då det är så torrt.

Gurkyngel
2011-01-07, 15:35
Jag har inte provat meen kan tänka mig att en krydda med rökig smak passar fint i burgarna. Det finns väl rökt paprika-pulver och rökt chili-pulver? Typiskt amerikanska kryddor. Annars är grillkrydda, sojasås, grillolja, vitlök, chiliflakes gott till kött.
Tillagningssättet spelar ju också in. Ska burgarna bli ultimata ske de grillas :)

Och för resten. Har du någon gång smakat ostronsås? Finns på thai/kina-affärer. Min pappa brukar ha det i köttfärssås, ruskigt god sälta. Det måste ju bara funka i burgarsmeten.
Blev hungrig nu ...

Gober
2011-01-07, 15:47
En burgare ska smaka nötkött. Nymalen peppar och salt är allt som behövs. Drar man i massa annat så är det en nötfärsbiff. Då kan man slänga i salt, peppar, fransk senap, paprikapulver, chili, tabasco...tex.



Perfekta burgaren gör du genom att ta ca 200g nötfärs, salta o peppra, rör ihop snabbt (jobba inte med färsen för mycket då den blir trådig och seg). Stek sen i i järnet snabbt så burgaren får en yta. Sen direkt in i ugnen på 175grader 5-10 min. Ta ut och låt vila ett par minuter. Nu har du den saftigaste och godaste burgaren man kan få :)

Seb74
2011-01-07, 15:56
En burgare ska smaka nötkött. Nymalen peppar och salt är allt som behövs. Drar man i massa annat så är det en nötfärsbiff.

Ja men uteburgarna kan ju inte bara va nötkött, salt, och peppar???
Det är dom jag vill att det ska smaka som, eller iallafall påminna om en liten aning åtminstone, så det känns som man äter en hamburgare.

Seb74
2011-01-07, 15:57
Jag har inte provat meen kan tänka mig att en krydda med rökig smak passar fint i burgarna. Det finns väl rökt paprika-pulver och rökt chili-pulver? Typiskt amerikanska kryddor. Annars är grillkrydda, sojasås, grillolja, vitlök, chiliflakes gott till kött.
Tillagningssättet spelar ju också in. Ska burgarna bli ultimata ske de grillas :)

Och för resten. Har du någon gång smakat ostronsås? Finns på thai/kina-affärer. Min pappa brukar ha det i köttfärssås, ruskigt god sälta. Det måste ju bara funka i burgarsmeten.
Blev hungrig nu ...

Jo men frågan är ju vad dom kryddar uteburgarna med....verkar som det är hemligt nästan. Eller om det är grillning istället för stekpanna som gör hela smaken, i så fall är det ju kört.

Mmm också hungrig, nyligen slagit om till deff så tänker på massa god mat nu :D

Zacke
2011-01-07, 16:03
Testat lite olika, men smakar ju enormt annorlunda (mindre gott) än en "riktig" burgare från tex BK, eller valfri korvkiosk för den delen.

Vad fan ska man krydda med?
För är väl inget fel med blandfärs sådär rent smakmässigt antar jag.

Har än så länge testat olika mängder salt, svartpeppar, grillkrydda.

Går dom kanske inte alls att få sån där god uteburgarsmak på???

Testa det här:

200-400 gram nötfärs
1 ägg
lite svartpeppar
1-3 klyftor vitlök, pressad
lite salt
Liquid Smoke, ungefär två teskedar (finns på Hemköp)

Mosa ihop allting. Massera tills ägget försvunnit in med det andra. Forma en burgare.

Stek någon minut på ena sidan. Sedan steker du någon minut på andra.

Klartobetalt.


Alternativt så delar du upp börgaren i två plättar, lägger in några skivor av valfri god ost mellan och steker tills det smälter.

Seb74
2011-01-07, 16:32
Testa det här:

200-400 gram nötfärs
1 ägg
lite svartpeppar
1-3 klyftor vitlök, pressad
lite salt
Liquid Smoke, ungefär två teskedar (finns på Hemköp)

Mosa ihop allting. Massera tills ägget försvunnit in med det andra. Forma en burgare.

Stek någon minut på ena sidan. Sedan steker du någon minut på andra.

Klartobetalt.


Alternativt så delar du upp börgaren i två plättar, lägger in några skivor av valfri god ost mellan och steker tills det smälter.

Fast alla brukar ju säga det INTE ska va ägg i en hamburgare.
Och vitlök, det är det ju knappast i "riktiga" burgare?
Kan ju bli gott ändå iofs, men jag undrar ju hur dom får den goda speciella hamburgersmaken på alla uteställen.

F.W.Y.H
2011-01-07, 16:40
Det absolut bästa resultatet efter många varianter har varit att ha i till 400g färs

2 tsk chipotle paste
1 msk honey bbq sås
½dl vatten
salt
peppar
skvätt olja

Jagax
2011-01-07, 17:48
Jag skulle tro att det är ett fall av att du bara käkat hamburgare på snabbmatställen och då vant dig vid den smaken och att du tycker att det är så hamburgare "ska" smaka.
För McD och BK burgare ligger ju den mesta smaken i deras dressing inte i själva burgaren.
Ta bara burgaren från en Big Mac utan dressing så smakar den ju inte speciellt mycket. BK smakar ju lite mer eftersom de får ju en mer grillad smak i sina.
Själv använder jag svartpeppar, salt, cayenne, curry, spiskummin, paprika och vitlökspulver i färsen. Se'n gillar jag bacon, jalapeno-skivor, dijon-senap och tomat på mina burgare och naturligtvis rå lök.

treningsMORAL
2011-01-09, 12:59
Cummin, koriander, smoked paprika, oregano, salt og pepper.

syke
2011-01-12, 13:08
Precis som Jagax skriver handlar snabbmatsburgarna inte om utmärkt kött och bröd utan snarare om att dölja smakerna med såser av olika slag.

Personligen brukar jag bara krydda med salt och nymalen svartpeppar (man kan krydda rätt ordentligt om man har hyffsat hög fetthalt) - men tricket är att göra egen köttfärs, grovmalen på högrev och ryggbiff och om du har möjlighet, en del short rib. Stek på hög värme så att du får en ordentlig stekyta med mycket smak. Försök nå upp till en fetthalt på 20 - 25% så blir det ännu mer smak, saftigare och godare. Då får du ett burgarkött som sparkar rumpa på alla köpeburgare :)

Andra tips är att bearbeta köttet så lite som möjigt. Fös bara ihop det och platta ut det så det inte blir en komprimerad klump. Absolut inga ägg, lök, ströbröd eller annat skräp i köttet - IMHO.

Alfred Nobel
2011-01-12, 13:14
Förut så kryddade jag köttfärsen. Numera kör jag plain. Lägger mer tyngd på att få den ordentligt grillad - gärna medium rare - och goda tillbehör samt dressing.

frippe33
2011-01-18, 08:49
Hade samma problem i somras. Mina smakade mer köttfärslimpa än burgare trots att jag följde recept med worcestershiresås och annat. Åt efter det en grymt god burgare på golfklubben och var bara tvungen att fråga vad de använde för färs. Black Angus hette färsen. Sibylla har ju gott kött också och jag gissar att fetthalten är hög i deras burgare. Googlade lite och mycket riktigt är det fettet som gör det gott: http://cramby.cafe.se/bbq-skolan-8-den-perfekta-hamburgaren/

Gober
2011-01-18, 09:27
Vad menas med uteburgare? Sibylla osv? det är väll massa potatismjöl och skit i dem, kanske det som gör att du tycker det är gott.

Baserz
2011-01-18, 10:45
Tycker att BK är den som smakar mest likt vad man själv skulle gjort på rent kött. De burgare man får på sibylla etc gör man nog bäst i att ej forska i vad dom innehåller ifall man vill fortsätta äta dom.

Baserz
2011-01-18, 10:49
Innehåll (http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11467.ece/BINARY/83491.pdf)

shut teh face
2011-01-20, 16:33
Man kan ha salt och peppar, grillkryda låter lite vidrigt.

Fast jag brukar krydda till dem lite med lite olika kombinationer, man lär sig vad man funkar till slut, dragon och soya är gott ihop. Eller endast lite salt, peppar och parmesanost. Kummin funkar alltid och vitlök såklart.

bear.flowertwig
2011-01-23, 18:13
Hackad bacon funkar utmärkt för att få en saftigare burgare.

Ska definitivt prova att köpa högrev och mala. Liksom att snabbsteka för yta och sen köra ugnen. Blir lite omständligt för vardagsbiffen men kan tänka mig att det blir gott.

frippe33
2011-01-25, 09:34
Hackad bacon funkar utmärkt för att få en saftigare burgare.

Ska definitivt prova att köpa högrev och mala. Liksom att snabbsteka för yta och sen köra ugnen. Blir lite omständligt för vardagsbiffen men kan tänka mig att det blir gott.

Rapportera gärna hur det blev sen. Min närbutik hade högrev för 59:90 igår och deras nötfärs gick på smått deprimerande 69:90. Högrevet hade en fetthalt på 15% och det är ju inte så stor skillnad på nötfärsens 10-12%, men det kanske är tillräckligt.

lurre86
2011-01-25, 11:40
Som gammal kock ska du få ett tips som jag inte tror du fått som är otroligt gott.

Fat först som många säger enbart salt och peppar är gott... men bättre blir det om du tar lite

worcestersås och hp i.... mums....

frippe33
2011-01-25, 12:06
Som gammal kock ska du få ett tips som jag inte tror du fått som är otroligt gott.

Fat först som många säger enbart salt och peppar är gott... men bättre blir det om du tar lite

worcestersås och hp i.... mums....

läs tidigare inlägg i tråden...

Kimball
2011-01-25, 15:10
Jag gillar att köra nötfärs (10 eller 20% kvittar för min del smakmässigt), salta en hel del då färsen "kan ta det" samt peppra. Sedan steka de så att de är precis lagom rosa i mitten, då är de inte helt döda. Jag tycker det blir godare och bättre att smaksätta hamburgaren genom såsen är att krydda färsen hejvilt.

En "in and out"-dressing:

0,4 dl Majonnäs
1 msk ketchup
2 tsk bostongurka
0,5 tsk socker
0,5 tsk vitvinsvinäger

Eller pepparrots/dijonsenapsmayo är underbart att variera mellan:

1 dl majonnäs
2 msk Dijonsenap
2 msk Riven pepparrot på tub
Salt
Nymalen svartpeppar

Taget direkt från hamburgare.org (galet bra sida för inspiration och recept f.ö.!).

Sen gör "smältost" riktigt mycket för bäst smak enligt mig och de jag bjudit på hamburgare, finns @ LIDL för ~60:-/kg har jag för mig, kommer i fina små plastförpackningar. Fick senast idag väldigt mycket komplimanger för denna kombo då jag hade med och bjöd några i skolan :)

Ubermenschen
2011-01-26, 17:36
Här ska ni alla få det bästa tipset ni någonsin kommer få.

Kalvfond. Blanda i i färsen, stek. Salt+Peppar sen servera. PEACE LOVE & HAMBURGARE

LadyG
2011-01-26, 18:15
Innehåll (http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11467.ece/BINARY/83491.pdf)

Glutamat, står det i testet men efter att ha besökt hemsidorna för McD och Max kan jag konstatera att deras innehållsförteckningar inte innehåller E621 vilket de enligt SLV (http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Glutamat/) måste? Så antingen är det ett gammalt och inaktuellt test eller så ljuger både McD och Max..?

StNicholaus
2011-01-26, 18:23
Taget direkt från hamburgare.org (galet bra sida för inspiration och recept f.ö.!).


En otroligt givande hemsida!
Perfekt för den hamburgsätande vars idéer börjat att tryta.
Recepten (och inte minst bildern) är suveräna *drool*