handdator

Visa fullständig version : Ergonomisk sittställning


pcw
2011-01-07, 11:51
Hej,

Jag har en Kinnarps stol hemma som jag kan justera sittdynan på från 90 grader till 80 grader (skulle jag kunna tro). Det känns som att ryggen inte påfrestas lika mycket när man har lite framåtlutning på sittdynan (80 grader). Stämmer detta? Se bifogad bild om min förklaring var lite otydlig.

http://img837.imageshack.us/img837/9927/sitti.jpg

Rickard
2011-01-07, 12:34
Det borde leda till en bättre sittställning rent allmänt.
Eftersom att lår och höft hamnar i en lite naturligare och mer avslappnad position, vilket borde leda till att ryggen känns bättre.
Dessutom så borde framåtlutningen gör dig mindre benägen att sitta med fötterna under låren så att säga vilket ytterligare bidrar till en bättre ställning.

Pirko
2011-01-07, 12:53
Man ser vissa receptionister, och andra stillasittande yrkesmänniskor, som sitter på medicinbollar. Är det bra? Ser rätt obekvämt ut, att hela tiden få jobba för sin sittställning.

mixedskills
2011-01-07, 14:03
Ja. Själv har jag diskbråck i ländryggen och kan bekräfta att ju längre bort knäna kommer från öronen, desto bättre. Dvs tv-soffan är riktigt hemsk att sitta i emedan en barstol är riktigt trevlig :)

Insulinus
2011-01-07, 14:14
Lite framåtlutat ryggstöd kommer leda till att du automatiskt får en naturlig svank när du sitter då du har huvudet mot nackstödet (om det finns).

Framåtlutad sittdyna är ett annat knep. ;)

http://testi.salli.com/www/fileadmin/image/article/ryhdit.jpg

mommy
2011-01-07, 14:15
Man ser vissa receptionister, och andra stillasittande yrkesmänniskor, som sitter på medicinbollar. Är det bra? Ser rätt obekvämt ut, att hela tiden få jobba för sin sittställning.

Det är väl mest det som är meningen, att man ska få jobba med transversus och stabilisera hela tiden. Om det är bra beror väl mest på vilken hållning som används, sitter man som en hösäck på en medicinboll är det fortfarande inte bra för ryggen. Är man otränad i sina stabiliserare blir det fruktansvärt jobbigt, men det är det även att sitta med korrekt hållning i en vanlig stol då.

Jag ser dock ingen jättestor fördel med att sitta på en medicinboll, då en korrekt hållning på vanlig stol, kanske varierat med stående om möjligt också tränar stabiliserande muskler. Däremot gör man väl sittandet mer dynamiskt vilket kan vara skönt, man får "röra sig" trots att man sitter.

C.E.J.
2011-01-07, 16:14
Att halvligga är bättre för ryggen. (no trollin)

Cilia
2011-01-07, 16:24
Sen är det viktigaste att man varierar ställningen om du sitter länge. En ergonom sa till mig att sitt som du vill bara du varierar. En statisk ställning kommer leda till skada för eller senare oavsett hur bra den är.