handdator

Visa fullständig version : Vegan den hälsosammaste livsstilen?


Dakke
2011-01-07, 07:03
http://video.google.com/videoplay?docid=-1549763175867837730#

Jag har alltid sett på vegetarianer/veganer som "foliehattar", men de som endast gör det för hälsan kanske inte är så dumma ändå? Den här videon fick mig iaf att tänka till lite.

King Grub
2011-01-07, 09:52
Det är möjligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17518696

Att sträva efter anabolism, stora muskler, mycket protein, osv, är nog inte positivt för hälsan, om vi talar på lång sikt, att leva länge - tvärtom.

Nykropp
2011-01-07, 10:05
Men hur kul är det? Jag menar, kött är ju så jävla gott!

vicarious
2011-01-07, 10:18
Men hur kul är det? Jag menar, kött är ju så jävla gott!

..och anabolism är ju så jävla kul :D

RassK
2011-01-07, 10:32
Det är väl inget nytt? Folk glömmer det hela tiden bara. Alternativt förtrycker det?

Eddie Vedder
2011-01-07, 10:59
Det är väl inget nytt? Folk glömmer det hela tiden bara. Alternativt förtrycker det?

Eller ifrågasätter kausaliteten.

Fredrik_S
2011-01-07, 11:05
Fast man ökar möjligheten att sprida sina gener vidare med vackra damer(kvinnor med bra gener) om man är musklig och attraktiv.

Det är viktigare att spendera ett sjuttiofemårigt liv med mycket muskler än ett 90 årigt liv som ett senigt benrangel.

Apos78
2011-01-07, 11:25
Fast man ökar möjligheten att sprida sina gener vidare med vackra damer(kvinnor med bra gener) om man är musklig och attraktiv.

Det är viktigare att spendera ett sjuttiofemårigt liv med mycket muskler än ett 90 årigt liv som ett senigt benrangel.

Vet inte om det stämmer alla gånger ;). Träffar många gamla vitala gubbar som skulle klassas som seniga benrangel enligt dagens ungdomar.

Dock är jag säker på att ett liv där du håller dig i god form ger en större grad av livskvalitet än ett liv där du inte gör detta, oavsett hur gammal du blir. Inte bara livslängden som spelar in.

Dakke
2011-01-07, 11:36
Man kan ju fortfarande träna sig till en bra kropp, finns ju "nyttiga" proteinkällor som han nämner i filmen.

Eddie Vedder
2011-01-07, 11:50
Man kan ju fortfarande träna sig till en bra kropp, finns ju "nyttiga" proteinkällor som han nämner i filmen.

Och som sagt, kausaliteten behöver definitivt inte vara att veganlivsstilen ger hälsa i sig. Men lågt proteinintag är nog ganska allomfattande oavsett kost, även minimalt med kolhydrater tror i alla fall jag eftersom de båda ger högst nivåer av insulin och IGF-1.

Dakke
2011-01-07, 11:59
Och som sagt, kausaliteten behöver definitivt inte vara att veganlivsstilen ger hälsa i sig. Men lågt proteinintag är nog ganska allomfattande oavsett kost, även minimalt med kolhydrater tror i alla fall jag eftersom de båda ger högst nivåer av insulin och IGF-1.

Så du menar att ett högt proteinintag kan vara ohälsosamt?

Eddie Vedder
2011-01-07, 12:41
Så du menar att ett högt proteinintag kan vara ohälsosamt?

Ja. Och vill man lägga upp kosten för maximal livslängd är ju principen densamma oavsett om man tror kolhydrater eller fett är dåligt, alla "leva-länge"-dieter har minimalt med protein.

Dakke
2011-01-07, 13:12
Ja. Och vill man lägga upp kosten för maximal livslängd är ju principen densamma oavsett om man tror kolhydrater eller fett är dåligt, alla "leva-länge"-dieter har minimalt med protein.

Jag tror dock att äter man som en vegan och får i sig mycket protein via nötter m.m. skulle vara hälsosammare än att få i sig massa djurfett

Rickard
2011-01-07, 13:16
Jag tror dock att äter man som en vegan och får i sig mycket protein via nötter m.m. skulle vara hälsosammare än att få i sig massa djurfett

Varför skulle protein av lägre kvalitet och fett med en dålig n-3 till n-6 fördelning vara hälsosammare än protein av hög kvalitet och fett med en bra n-3 till n-6 fördelning?

Fredrik_S
2011-01-07, 13:17
Vet inte om det stämmer alla gånger ;). Träffar många gamla vitala gubbar som skulle klassas som seniga benrangel enligt dagens ungdomar.

Dock är jag säker på att ett liv där du håller dig i god form ger en större grad av livskvalitet än ett liv där du inte gör detta, oavsett hur gammal du blir. Inte bara livslängden som spelar in.

Ingeting stämmer nånsin ALLA gånger, men sannolikheten/evolutionsteorin/observation gör att fler snygga killar kommer att få fler tillfällen att fortplanta sig med fler snygga tjejer, än fula killar får det med snygga tjejer.

Kravmaga
2011-01-07, 13:29
Ingeting stämmer nånsin ALLA gånger, men sannolikheten/evolutionsteorin/observation gör att fler snygga killar kommer att få fler tillfällen att fortplanta sig med fler snygga tjejer, än fula killar får det med snygga tjejer.

Och hur är det relevant i sammanhanget? Det har knappast med hälsosam livsstil att göra. Dessutom tror jag knappast att 'snygga killar' bidrar en markant ökad fortplantningen (om det nu ens är något man vill) utan snarare ökad abort och preventivmedelskonsumtion. Dessutom kan man tänka sig att den ökade fortplantningen (om det nu blir någon) kan vara mer negativ än positiv. Att en person står för stor avkomma (med många olika kvinnor) ger antagligen större risk för sämre förutsättningar för de barnen än barn som är avkomma till fäder som fortfarande håller ihop med modern (i din tanke kanske fula killar). Dessutom om du tittar lite på forskningen så är definitivt inte den enda teorin att 'snygg = mer fortplantningstillfällen', många teorier visar det motsatta. Jag kan inte dementera din egna observation och grattis om du får ligga massor. Enligt ditt resonemang skulle jag dock föredra en värld full av fula killar.

Eddie Vedder
2011-01-07, 13:33
Jag tror dock att äter man som en vegan och får i sig mycket protein via nötter m.m. skulle vara hälsosammare än att få i sig massa djurfett

Det tror inte jag. Jag tror mindre växtgifter och antinutrienter och mer av näringsrika animaliska källor är betydligt bättre.

Dakke
2011-01-07, 13:44
Det tror inte jag. Jag tror mindre växtgifter och antinutrienter och mer av näringsrika animaliska källor är betydligt bättre.

http://www.stevepavlina.com/blog/2007/12/raw-foods/

Han styrketränar 6 dagar per vecka, mycket intressant det han skriver. Håller på att läsa igenom det.

Apos78
2011-01-07, 13:56
Ingeting stämmer nånsin ALLA gånger, men sannolikheten/evolutionsteorin/observation gör att fler snygga killar kommer att få fler tillfällen att fortplanta sig med fler snygga tjejer, än fula killar får det med snygga tjejer.

Nej såklart inte :).

Sen krävs det inte bara snygga tjejer för att en fortplantning ska ske...

Eddie Vedder
2011-01-07, 14:09
http://www.stevepavlina.com/blog/2007/12/raw-foods/

Han styrketränar 6 dagar per vecka, mycket intressant det han skriver. Håller på att läsa igenom det.

Ja den där typen av berättelser har ju starkt bevisvärde.*rolleyes*

Dakke
2011-01-07, 14:12
Ja den där typen av berättelser har ju starkt bevisvärde.*rolleyes*

Bevisvärde? Du bryr dig uppenbarligen inte om att lära dig mer om det här.

kalajset
2011-01-07, 14:17
Sen krävs det inte bara snygga tjejer för att en fortplantning ska ske...

Nej, det krävs det absolut inte. Evolutionsteorin passar absolut inte in i detta sammanhang, som den har framställts här, som redan Kravmaga har påvisat.

Bevisvärde? Du bryr dig uppenbarligen inte om att lära dig mer om det här.

Den länken var kanske intressant, men den håller helt enkelt inte för någon vidare granskning. Bara pratet om detox, eller ans använda det ordet tycker jag personligen bör göra att varningsklockor torde börja ringa.

Dakke
2011-01-07, 14:19
Bara pratet om detox, eller ans använda det ordet tycker jag personligen bör göra att varningsklockor torde börja ringa.

Varför?

Andras erfarenheter är alltid bra att läsa om man läser dem kritiskt, speciellt när de är så här grundliga.

Eddie Vedder
2011-01-07, 14:22
Bevisvärde? Du bryr dig uppenbarligen inte om att lära dig mer om det här.

Tro mig, jag har läst MASSOR om Raw Food. Och jag tror inte på det helt enkelt.

Trance
2011-01-07, 14:39
Och som sagt, kausaliteten behöver definitivt inte vara att veganlivsstilen ger hälsa i sig. Men lågt proteinintag är nog ganska allomfattande oavsett kost, även minimalt med kolhydrater tror i alla fall jag eftersom de båda ger högst nivåer av insulin och IGF-1.

Borde inte samma gälla mjölkprodukter?

kalajset
2011-01-07, 15:27
Varför?

Andras erfarenheter är alltid bra att läsa om man läser dem kritiskt, speciellt när de är så här grundliga.

Vad är det för ämnen som har "satt sig i hans system", och som direkt verkar påverka hans allmäntillstånd till det sämre för att han går över till s.k raw food? (Ang. Detox).

Jag tycker absolut det finns poänger med oprocesserad föda, men tycker det blir väldigt mycket flum och halvsanningar när det kommer till dessa ämnen. När det gäller den postade länken skulle man kunna ha invändningar mot majoriteten av det han skriver. Bara en sådan sak som att människan, enligt hans sätt att se på saken, verkar vara gjord för en "raw food"-diet baserad på frukt och okokta grönsaker, och sedan verkar ta lätt på det faktum att vitamin B12-bristen förr eller senare kommer dyka upp på en strikt sådan diet tycker jag är minst sagt märkligt. Det här bli ungefär som de mest inbitna LCHF-fanatikerna, fast s as åt andra hållet.

Men ja, det kan mycket väl vara intressant läsning trots det.

Mr.Sarkastisk
2011-01-07, 15:45
Fast man ökar möjligheten att sprida sina gener vidare med vackra damer(kvinnor med bra gener) om man är musklig och attraktiv.

Det är viktigare att spendera ett sjuttiofemårigt liv med mycket muskler än ett 90 årigt liv som ett senigt benrangel.

:laugh:

Eddie Vedder
2011-01-07, 15:47
Borde inte samma gälla mjölkprodukter?

Ja tveklöst. Inga proteiner stimulerar ju IGF-1 och insulin såsom kasein respektive vassle vad jag vet. Och mjölksockret är känsligt för Maillardreaktning vilket ju är ytterligare en diskuterad faktor, AGE-produkter.

Så absolut, mjölkprodukter ingår.

Tolkia
2011-01-07, 15:51
Ingeting stämmer nånsin ALLA gånger, men sannolikheten/evolutionsteorin/observation gör att fler snygga killar kommer att få fler tillfällen att fortplanta sig med fler snygga tjejer, än fula killar får det med snygga tjejer.
Iofs finns det en ofantligt mycket större mängd alldagliga killar och tjejer, så det blir nog när allt kommer till kritan fler alldagliga människor som fortplantar sig, än vad det blir snygga som fortplantar sig med snygga. Den som inte tror mig kan ju gå ut på stan och räkna.

Eddie Vedder
2011-01-07, 15:55
Iofs finns det en ofantligt mycket större mängd alldagliga killar och tjejer, så det blir nog när allt kommer till kritan fler alldagliga människor som fortplantar sig, än vad det blir snygga som fortplantar sig med snygga. Den som inte tror mig kan ju gå ut på stan och räkna.

Det blir dessutom svårt att mäta med tanke på att snyggheten inte är statisk över kulturer och genom historien. Så rent evolutionärt lär ju aldrig den objektivt "snygga befolkningen" ta över eftersom den hela tiden skiftar. :)

Anton Fräs
2011-01-07, 16:42
Tro mig, jag har läst MASSOR om Raw Food. Och jag tror inte på det helt enkelt.

Av förståeliga skäl. Det är humbug.

Proxy
2011-01-07, 16:49
Vi kissar ut allt vårat benbundet kalcium genom att äta 150g protein per dag?
Har jag missat något? För vad jag vet så har man endast sett detta fenomen hos råttor och ev. folk med div. sjukdomar eller kalcium brist av någon orsak.

Blasphemy? Madness?

McCoy
2011-01-07, 18:59
Ja. Och vill man lägga upp kosten för maximal livslängd är ju principen densamma oavsett om man tror kolhydrater eller fett är dåligt, alla "leva-länge"-dieter har minimalt med protein.

På vilket sätt kan mycket protein vara ohälsosamt? Skulle gärna vilja veta riskerna då jag själv har ett ganska högt proteinintag.

Jag har bara hört om negativ påverkan på njurfunktion, vilket bara verkar gälla människor med nedsatt njurfunktion, samt effekten på benhälsa, vilket inte verkar negativt om intaget av frukt, grönsaker och kalcium/vitamin D är tillräckligt.

Kravmaga
2011-01-07, 19:02
Det blir dessutom svårt att mäta med tanke på att snyggheten inte är statisk över kulturer och genom historien. Så rent evolutionärt lär ju aldrig den objektivt "snygga befolkningen" ta över eftersom den hela tiden skiftar. :)

För att inte tala om hur liten roll utseende faktiskt har i fortplantningshänseende (där ex trygghet, trohet, inte alltför risktagande, ekonomisk stabilitet osv har betydligt större påverkan). Kanske just därför 'snygghet' skiftar så mycket som den gör, de som en gång ansågs snygga dör ut pga oförmåga att fortplanta sig och nya sätt att definiera 'snygghet' tvingas växa fram :).

Eddie Vedder
2011-01-07, 19:05
På vilket sätt kan mycket protein vara ohälsosamt? Skulle gärna vilja veta riskerna då jag själv har ett ganska högt proteinintag.

Jag har bara hört om negativ påverkan på njurfunktion, vilket bara verkar gälla människor med nedsatt njurfunktion, samt effekten på benhälsa, vilket inte verkar negativt om intaget av frukt, grönsaker och kalcium/vitamin D är tillräckligt.

Jag kan inte tänka mig att frukt har något med benhälsan att göra. Vad skulle det vara bra för? Men ja du har rät angående njurpåverkan. Levern och njurarna får jobba mer om man äter mer protein och vill man bli 130 år gammal bör man nog spara på minsta lilla process som sliter lite på kroppen. Om vi säger såhär: Ställ dig med en nagelfil vid en ek på fem meter i diameter. Att du filar på den kommer inte fälla trädet. Men filar du varje dag år efter år efter år efter år kommer du igenom så småningom :)

Angående andra diskuterade effekter har jag ju redan svarat.

McCoy
2011-01-07, 19:21
Jag kan inte tänka mig att frukt har något med benhälsan att göra. Vad skulle det vara bra för? Men ja du har rät angående njurpåverkan. Levern och njurarna får jobba mer om man äter mer protein och vill man bli 130 år gammal bör man nog spara på minsta lilla process som sliter lite på kroppen. Om vi säger såhär: Ställ dig med en nagelfil vid en ek på fem meter i diameter. Att du filar på den kommer inte fälla trädet. Men filar du varje dag år efter år efter år efter år kommer du igenom så småningom :)

Angående andra diskuterade effekter har jag ju redan svarat.

Kanske inte frukt. Klassade det ihop med grönsaker som basiska livsmedel.

Fin metafor :) Rätta mig om jag har fel, men det huvudsakliga skälet att dra ner på protein är enligt dig att det tär på lever och njurar? Andra skäl är att det ger höga nivåer av insulin och IGF-1?

Eddie Vedder
2011-01-07, 19:41
Rätta mig om jag har fel, men det huvudsakliga skälet att dra ner på protein är enligt dig att det tär på lever och njurar? Andra skäl är att det ger höga nivåer av insulin och IGF-1?

Ja så skulle man kanske kunna förenkla, och de nämnda AGE-produkterna. Men kom ihåg att jag inte rekommenderar låga proteinintag. Jag bara återger vad lågkalorihypotesen bygger på. Jag tror att hälsofördelarna med en kost rik på fisk, kött, ägg och mjölkprodukter överväger "risken" med att proteinintaget då ofta blir högt.

Bozar
2011-01-07, 22:20
Tror snarare att veganers ökade livslängd beror på kalorirestriktionen. Äter man få kalorier så får man de flesta andra fördelar på köpet men som jag redan förklarat bygger hela vårt sjukvårdssystem på att det finns gott om individer med högt HB och det skulle inte vara möjligt om alla var veganer.

Utan muskelmassa skulle jag inte tycka livet var värt att leva och dö ska vi ju allihopa så 10 år till ensam vet jag inte om jag skulle tycka var så roligt. De som inte tycker att stor muskelmassa är roligt kunde ju dock ta sig en tankeställare om de inte skulle ersätta godispåsen och kaggen med rå brunkål.

Klein
2011-01-07, 22:39
Tro mig, jag har läst MASSOR om Raw Food. Och jag tror inte på det helt enkelt.

Inte ens rått kött och opastöriserad mjölk? *cry*

salmiak
2011-01-07, 23:05
Om man med hälsosamt menar att få till ett så långt liv som möjligt kan man ju rekommendera att äta extremt lite och äta lite av man som inducerar tillväxtfaktorer som IGF.
Ackumulation av metabol skada tror man spelar stor roll, men som många tidigare sagt.. vad "hälsa" innebär är nog olika från person till person.
Grillad mat och kall öl ute i solen betalar sin skada i lycka!

Fru_Flisa
2011-01-08, 00:05
Kanske inte frukt. Klassade det ihop med grönsaker som basiska livsmedel.


Frukt är väl basiskt.