handdator

Visa fullständig version : Axlar på separat dag, hmm hur?


Sachin
2011-01-06, 23:24
Så jag har ett litet dilemma, jag försöker konstruera ett program som innehåller två dagar för bänkpress i veckan och en dag där axlar tränar separat just för att jag vill bli starkare i mina axlar och efter bröstträningen är dom oftast slitna, och jag som har axlar som enkelt hoppar ur led vill då inte köra t.ex. militärpressen efter bröstträningen för att skona mina axlar.

Just nu ligger jag på funderingen,

Måndag- Bänkpress (Tungt) + komplement övningar

Torsdag- Bänkpress (Lättare, explosivt) + komplement

Blir lördag bra som en dag för axlar eller blir det för lite vila för axlarna?
Några andra rekommendationer annars?

Åsberg
2011-01-06, 23:28
Så jag har ett litet dilemma, jag försöker konstruera ett program som innehåller två dagar för bänkpress i veckan och en dag där axlar tränar separat just för att jag vill bli starkare i mina axlar och efter bröstträningen är dom oftast slitna, och jag som har axlar som enkelt hoppar ur led vill då inte köra t.ex. militärpressen efter bröstträningen för att skona mina axlar.

Just nu ligger jag på funderingen,

Måndag- Bänkpress (Tungt) + komplement övningar

Torsdag- Bänkpress (Lättare, explosivt) + komplement

Blir lördag bra som en dag för axlar eller blir det för lite vila för axlarna?
Några andra rekommendationer annars?

Rent spontant hade jag bytt ut bänkpressen mot typ militärpress på torsdagen om du inte vill köra de samtidigt den dagen du tränar bröst.

Om du nu klarar bröst två gånger i veckan förstår jag inte hur du inte klarar axelträning. Framsida då alltså.

EDIT: Du behöver ju inte lägga upp ett schema som du klämmer ihop på en vecka. Utan bara pass 1, pass 2, pass 3 etc. Typ Bänkpress 1, Bänkpress 2, Axelpass och sen börja om, oavsett vad det är för dag eller vecka. Då får axlarna helt enkelt vila tills de är fräscha.

Proxy
2011-01-06, 23:32
Ja, lördag blir jättebra för axlarna. Det daltas för mycket med vila, kroppen anpassar sig.
Olympiska lyftare tränar samma sak ofta 5 dagar i veckan eller t.o.m. varje dag.
Vissa styrkelyftare kör knäböj varje dag, eller mer än 4 gånger i veckan.
Jag kan fortsätta, min poäng är att det är inga problem att köra axlar 1 gång i veckan + 2 gånger där dom används sekundärt.

Sachin
2011-01-06, 23:48
Ja, lördag blir jättebra för axlarna. Det daltas för mycket med vila, kroppen anpassar sig.
Olympiska lyftare tränar samma sak ofta 5 dagar i veckan eller t.o.m. varje dag.
Vissa styrkelyftare kör knäböj varje dag, eller mer än 4 gånger i veckan.
Jag kan fortsätta, min poäng är att det är inga problem att köra axlar 1 gång i veckan + 2 gånger där dom används sekundärt.

Jo, tycker nog det också. Mitt fokus på den separata axel dagen ligger på militärpress och rotaturcuffen och utifrån det jag har läst så tar bänkpress, andra pressövningar på främre axlarna det är väl primärt där militärpressen tar också, men får väl köra på ändå och se hur det känns det är väl egentligen allt som spelar roll.

Proxy
2011-01-06, 23:50
Jo, tycker nog det också. Mitt fokus på den separata axel dagen ligger på militärpress och rotaturcuffen och utifrån det jag har läst så tar bänkpress, andra pressövningar på främre axlarna det är väl primärt där militärpressen tar också, men får väl köra på ändå och se hur det känns det är väl egentligen allt som spelar roll.

Släng för all del in lite kuff-träning i samband med bänkpress också. Om inte annat som uppvärmning.
Ja, bänkpress tar på framsida axlar, det gör alla pressar mer eller mindre.
Som du själv säger, testa och se. Om du känner att det går bra, så för all del, kör på!

ChrisDEFC
2011-01-07, 00:50
Fokusera på utsidan och baksidan av axlarna på axeldagen och kanske endast en pressövning typ militärpress. Sen skulle jag åxå välja att köra rotatorcuffträning som uppvärmning innan bänken.
Fast hade jag fått välja så hade jag skippat två bänkdagar om du nu vill stärka upp axlarna och istället köra lite framsida axlar på bröstdagen, lite extra baksida axlar på ryggdagen och fokusera på utsidan på axeldagen.
Om axlarna lätt hoppar ur led så skulle jag undvika stretching åxå